Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläpaikoissa p****a teetä

Vierailija
26.03.2018 |

En juo kahvia ollenkaan. Teetä kyllä tulee juotua iltaisin. Kyläpaikoissa on monesti se tilanne, että tarjolla on Liptonin (tai monesti jotain halvempaa) mustaa teetä. Mielestäni se maistuu aivan kauheelta. Miksi suurin osa ostaa sitä? Olisin ihan tyytyväinen ilmankin sitä teetä, koska en kotonakaan juo aamuisin/päivällä teetä. Monesti teevesi on kuitenkin kaadettuna valmiiksi mukiin ja enää ei kehtaa olla juomatta. Pahinta on, jos samassa kyläpaikassa pitää osallistua moneen kertaan ”kahville” ja aina sitä paskaa pitää juoda. Monesti käytössä on joku saastainen vedenkeitinkin. Yöks... Onko muilla teetä juovilla samaa ongelmaa? Itse ostan kahvittelijoille vähintään presidenttiä ja keitän sen Moccamasterilla. En kehtaisi tarjota halvinta kuraa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on ongelma... Huh huijakkaa...

Vierailija
42/63 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie tee paketti tuliaisena mukanasi, niin ehkä tajuavat vihjeen ja tarjoavat siitä sulle. Ja joo, en itse osta perusteetä kotiin, mutta kyllä sitä juo, ei ole niin pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harmi jos on huonoa teetä. Voithan seuraavan kerran viedä tuliaisiksi jotain parempaa merkkiä. Näin itse teen jos haluan teetä juoda.

Juon myös kahvia ja usein sekin on aika pahaa kyläpaikoissa. Teenjuojien taloudessa kahvi on usein väljähtänyttä, koska sama pussi ollut käytössä monta kuukautta. Pahin on kuitenkin jos kahvimaito on rasvaton.

Ihmisillä on eri standardeja ja ostavat sitä mistä itse pitävät. Meillä yksi sukulainen valitti kun ei ollut pitkään haudutettua irtoteetä haudutuspannussa, vaan pussiteetä. Olisi kuitenkin halunnut jotain nordqvistia sinne haudutuspannuun, vaikka meidän pussiteet on sata kertaa laadukkaampia.

Meillä menee kotona niin vähän kahvia (=kerran kuussa ehkä) ettei enää viitsitä sitä edes ostaa väljähtymään, ellei yökylään ole tuossa joku joka juo paljon kahvia. Silloin hateaan kaupasta juuri jauhettua kahvia 100g, ja juodaan itsekin. Muutoin juodaan sumppimme kahvilassa, ja vieraille tarjolla monenlaista teetä, kaakaota, mehua tai vettä.

Mulla on kaapissa murukahvia, koska itse juon sitä. Ja koska kukaan muu ei kahvia meillä juo kuin mä. Ja koska se on paljon parempaa kuin suodatinkahvi.

Tätä samaa murukahvia oon yleensä vieraillekin tarjonnut kun ovat tulleet käymään ja suurin osa kyllä tykkää tästä murukahvista.

On mulla kyllä jääkaapissa tavallinen kahvipaketti väljähtymässä, jossa on enää vähän pohjalla. Siitä sitten tarjoan niille nirsommille joille ei murukahvi jostain syystä kelpaa. Mutta näitäkin ihmisiä taidan tuntea vain yhden, mun tädin. Hänen takiaan en jaksa olla ostelemassa uutta kahvipurkkia kaappiin jos hän vain pari kertaa vuoteen meillä käy kylässä.

Vierailija
44/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan osta laatuteetä kaappiin kuivumaan sattunaisjuojien takia.

Mitä on laatutee? Mikä merkki? Mistä saa ostaa?

Heti tuli tämän teen mainos tohon sivupalkkiin. Olisikohan tämä tarpeeksi laadukas tee sulle.

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/yorkshire-gold-musta-tee-80pss-250g…

Vierailija
45/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän Clipperin teestä, inkivääri suosikkini. Peruspussiteet menevät kyllä myös, kunhan ei ole vuosia vanhaa.

Vierailija
46/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on ongelma... Huh huijakkaa...

Näinpä. Tuskin kukaan on siihen kuollut jos silloin tällöin joutuu juomaan kupillisen ei niin hyvää teetä tai kahvia.

Mun mieskään ei juo ollenkaan kahvia mutta silti joissakin kyläpaikoissa hänelle tarjotaan kahvikupillinen jos hän ei ole erikseen muistanut mainita että ei juo kahvia. Silti hän on juonut naama perualukemilla tuon yhden kahvikupillisen mutta on sitten sen jälkeen sanonut, että tää on hyvä, yksi kuppi riittää jos hänelle tarjotaan lisää kahvia.

Vierailija
47/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni kyllä kieltäydyn teestäkin, jos nään tarjolla olevan vaan jotain kuraa. Toisinaan vaan se tee vaan laitetaan valmiiksi ennen kuin ehtii kieltäytymään. Eikä joka kerta uusiin kyläpaikkoihin mennessä viitti tuliaisina viedä teepakettia, kun ei tiedä mitä siellä on tarjolla. Sukulaisilla yms. on kyllä mieleiset valikoimat, kun useammin käyn kylässä.

AP

Edelleenkään ei mitään tietoa, että mikä se hyvä tee ap:n  mielestä on? Parempaa pitäs olla, mutta mitä? Itse olen ap:n tarjoamasta hyvästä vieraskahvista sitä mieltä, että moccamasterilla tulee yhtä sontaa kuin muillakin keittimillä!

Vierailija
48/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut ongelman niin, että väitän karttavani iltaisin kofeiinia sen valvottavan vaikutuksen takia. Kuljetan mukanani omaa teepussia, jota väitän kofeiinittomaksi. Kukaan ei ole vielä epäillyt mitään.

Vierailija
49/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valittaa osataan, muuta kukaan ei oikein osaa kertoa, että mitä se parempi tee sitten on, jota vieraille kehtaa tarjota. Keltainen lipton ei siis kelpaa. Mutta jokin marketin lajitelma on kuitenkin ihan hyvä.

Noinko pienestä se nyt sitten on kiinni?

Hätätapauksessa kelpaa marketin pussiteekin, kunhan se vain ei ole muhinut avattuna kaapin perällä vuotta tai kahta.  Eli siis Earl Gray ja kumppanitkin maistuvat hyvin haudutettuna.

Kuitenkin jos haluaa juoda hyvää teetä, kannattaa mennä teekauppaan. Teekaupasta saa yleensä tarpeeksi tuoretta ja hyvälaatuista teetä. Niiden kilohintakin on sitten sen mukainen. Irtotee on parasta. Kannattaa kysyä kauppiaalta teenvalmistusohjeita. Jokaisella lajikkeella (valkoinen, vihreä, musta jne.) on omat haudutusaikansa. 

Tässä alkajaisiksi kansantajuista tietoa teestä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tee

Netistä löytyy lisää tietoa eri teelajeista. Googlaaminen kannattaa. :) 

Eli teen juojat on mielisairaita.

Kuka helkutin aivokääpiö rupeaa menemään johonkin teekauppaan jotta joku vieras saa teetä. Olkoot juomatta yhtään mitään. Toisaalta olisi hyvä että sellainen ei ikinä edes kylään tulisi. Ei kyllä muutenkaan tarvitse pitää mitään yhteyttä.

Vierailija
50/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä joisi mitään Presidentti-kuraa... enkä säilö prinsessoja varten mitään erikoisteepusseja. Vedenkeitin on siisti eikä ”liejuinen”. Aina voi kieltäytyä kohteliaasti jos ei kelpaa.

Vierailija
51/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten pitää varustautua laatutietoista teeihmistä varten? 🤔

Mulle riittäisi paketti laadukasta maustamatonta irtoteetä ja mukiin sopiva kestohaudutin tai kertakäyttöinen teenhaudutuspussi, joita myydään ainakin monissa isoissa kaupoissa. Useimpien teiden kohdalla muki on hyvä esilämmittää kuumalla vedellä joka kaadetaan viemäriin ennen teeveden laittoa, joten siihen on huomaavaista tarjota mahdollisuus. Jotkut teet (lähinnä osa vihreistä teistä) puolestaan menee piloille liian kuumassa vedessä haudutettuna, joten sellaisten kanssa vaaditaan enemmän tarkkuutta. Aina voi kysyä vieraalta, miten haluaa teensä haudutettavan.

Kotona käytössä on paremmat pelit ja vehkeet, mutta vierailuilla yllä mainittu ilahduttaa jo kovasti.

Vierailija
52/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en huomaa teessä ja teessä mitään eroa. Kun mistään maustetusta teestä en tykkää vaan juon vain mustaa teetä. Samalta ne kaikki mun suuhun maistuu.

Mikä sitten on hyvää vierasteeksi?

Suosittelen helpoksi vierasteeksi Nordqvistin pyramidipusseja, joissa on maustamatonta mustaa teetä. Ne on paljon laadukkaampia kuin perusmarketin irtoteet. Ainoa ongelma (ehkä hinnan lisäksi) on saatavuudessa, mutta jos niitä tulee jossain vastaan, niitä kannattaa hankkia vierasvaraksi.

Toinen vaihtoehto on käynti teekaupassa, jossa myyjä osaa varmasti neuvoa useimpiin suomalaisiin suihin sopivan vierasteen. Ja se tee kannattaa sitten hankkia siitä kaupasta, vaikka marketista saisi eri valmistajan samannimistä teetä paljon halvemmalla. Marketin versio voi olla täyttä kuraa.

Vierailija
53/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdisti juoda kylässä teetä, sillä vedenkeitin oli selkeästi likainen, jota emäntä sitten vähän huuhteli vedellä ja pyöräytti likaisella tiskiharjalla ennen teeveteni lisäämistä.

Myös selkeästi likaiset mukit kyläpaikassa ahdistavat. Yöks.

Toisaalta en vatsatautia saanut kummastakaan kyläilypaikasta, joten ehkä omaa bakteerikammoisuutta voisi vähän löysätä ja on minulle itselleni peiliin katsomisen paikka.

Ja näille teenkeittäjille en tietenkään sanonut mitään asiasta vaan join kiltisti teeni sisäisesti ahdistellen...

Vierailija
54/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 jatkaa vielä suosituksiaan:

Nordqvistin Classic-valikoima on myös kelvollinen vaihtoehto niille, jotka haluaa/tarvitsee teetä nopeasti ja halvalla suoraan marketin hyllyltä. Siinä on neljää erilaista maustamatonta mustaa pussiteetä, joista vieraat voi valita mieluisan niin kauan kun valittavaa riittää.

Vierailija
55/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin tarjolle yhtä laadukasta maustamatonta irtoteetä kuin laaja valikoima maustettuja pussiteitä. Liptonin keltainenkin on esanssiällötyksiä parempaa.

Se kannattaa muistaa, että minkä tahansa teen saa maistumaan pahalta väärällä haudutuksella. Yleisimmät virheet on teepussin uittaminen vedessä liian kauan, liikaa jäähtyneen veden käyttäminen ja vihreän teen hauduttaminen kiehuvassa vedessä. Jos ei ole täysin varma siitä mitä tekee, kannattaa antaa vieraiden hauduttaa teensä itse.

Vierailija
56/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli valittaa osataan, muuta kukaan ei oikein osaa kertoa, että mitä se parempi tee sitten on, jota vieraille kehtaa tarjota. Keltainen lipton ei siis kelpaa. Mutta jokin marketin lajitelma on kuitenkin ihan hyvä.

Se nyt vaan on niin, että Liptonin Yellow Label on teenjuojille (huom. ei edes teeharrastajille, ihan vaan juojille) jo ihan vitsi, sillä sitä tarjotaan kaikissa talouksissa, joissa oma väki ei juo teetä, ja se on ihan kauheinta kaikista pussiteelaaduista. Sitä vaan ostetaan kun aina on ostettu.

Ostat ihan mitä muuta tahansa. Pelkästään tuon keltaisen laatikon näkeminen aiheuttaa väristyksiä.

Vierailija
57/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että Liptonin Yellow Label on teenjuojille (huom. ei edes teeharrastajille, ihan vaan juojille) jo ihan vitsi, sillä sitä tarjotaan kaikissa talouksissa, joissa oma väki ei juo teetä, ja se on ihan kauheinta kaikista pussiteelaaduista. Sitä vaan ostetaan kun aina on ostettu.

Ostat ihan mitä muuta tahansa. Pelkästään tuon keltaisen laatikon näkeminen aiheuttaa väristyksiä.

Puhu vaan omasta puolestasi. Ei se Liptonin keltainen ole lainkaan niin pahaa kuin jotkut antaa ymmärtää. Superhalpismerkeillä on paljon pahempia mustia teitä, puhumattakaan monista keinotekoisilla aromeilla pilatuista hirvityksistä joista pahimmat on lähestulkoon juomakelvottomia.

Oma inhokkiteeni on Menu-merkkistä. Olen joutunut juomaan sitä kohteliaisuudesta/työni puolesta niin monta kertaa, ettei enää tulisi mieleenikään valittaa Liptonista.

Vierailija
58/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs englantilainen tee?

Vierailija
59/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-marketista saa Tescon teetä. Se on ihan hyvää. Samoin tykkään paikallisesta "lähi-idän kaupasta" saatavasta Mahmoud-merkkisestä teestä. Se on vahvan makuista.

Vierailija
60/63 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanna aina mukanasi muutamaan teepussia, jos olet noin nirso. Ongelma ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi