Kyläpaikoissa p****a teetä
En juo kahvia ollenkaan. Teetä kyllä tulee juotua iltaisin. Kyläpaikoissa on monesti se tilanne, että tarjolla on Liptonin (tai monesti jotain halvempaa) mustaa teetä. Mielestäni se maistuu aivan kauheelta. Miksi suurin osa ostaa sitä? Olisin ihan tyytyväinen ilmankin sitä teetä, koska en kotonakaan juo aamuisin/päivällä teetä. Monesti teevesi on kuitenkin kaadettuna valmiiksi mukiin ja enää ei kehtaa olla juomatta. Pahinta on, jos samassa kyläpaikassa pitää osallistua moneen kertaan ”kahville” ja aina sitä paskaa pitää juoda. Monesti käytössä on joku saastainen vedenkeitinkin. Yöks... Onko muilla teetä juovilla samaa ongelmaa? Itse ostan kahvittelijoille vähintään presidenttiä ja keitän sen Moccamasterilla. En kehtaisi tarjota halvinta kuraa.
Kommentit (63)
Mielelläni kyllä kieltäydyn teestäkin, jos nään tarjolla olevan vaan jotain kuraa. Toisinaan vaan se tee vaan laitetaan valmiiksi ennen kuin ehtii kieltäytymään. Eikä joka kerta uusiin kyläpaikkoihin mennessä viitti tuliaisina viedä teepakettia, kun ei tiedä mitä siellä on tarjolla. Sukulaisilla yms. on kyllä mieleiset valikoimat, kun useammin käyn kylässä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harmi jos on huonoa teetä. Voithan seuraavan kerran viedä tuliaisiksi jotain parempaa merkkiä. Näin itse teen jos haluan teetä juoda.
Juon myös kahvia ja usein sekin on aika pahaa kyläpaikoissa. Teenjuojien taloudessa kahvi on usein väljähtänyttä, koska sama pussi ollut käytössä monta kuukautta. Pahin on kuitenkin jos kahvimaito on rasvaton.
Ihmisillä on eri standardeja ja ostavat sitä mistä itse pitävät. Meillä yksi sukulainen valitti kun ei ollut pitkään haudutettua irtoteetä haudutuspannussa, vaan pussiteetä. Olisi kuitenkin halunnut jotain nordqvistia sinne haudutuspannuun, vaikka meidän pussiteet on sata kertaa laadukkaampia.
Meillä menee kotona niin vähän kahvia (=kerran kuussa ehkä) ettei enää viitsitä sitä edes ostaa väljähtymään, ellei yökylään ole tuossa joku joka juo paljon kahvia. Silloin hateaan kaupasta juuri jauhettua kahvia 100g, ja juodaan itsekin. Muutoin juodaan sumppimme kahvilassa, ja vieraille tarjolla monenlaista teetä, kaakaota, mehua tai vettä.
Juo hopeateetä eli veteen tilkka maitoa/kermaa ja sokeria. Toki tämä ei onnistu jos tarjolla on valmista teetä. Höysteeksi sopivahko selitys teen valvottavasta vaikutuksesta yms jos nyt selitystä tilanteessa kaivataan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tapana ottaa kyläpaikkaan mukaan paketillinen hyvää teetä, jos olen ainut teetä juova paikalla ja osaan odottaa heidän tarjoavan Liptonin keltaista tms. Suosittelen.
Kukaan ei ole vielä närkästynyt tästä tavastani, tosin vieraampien tuttujen luona joisin kiltisti sen liptonin kohteliaisuudesta tai pyytäisin vettä.
Olen itse ostanut makuni mukaista irtoteetä ja haudutuspussihäkkyröitä paikkaan, jossa useimmin kyläilen eli vanhempien luo. Muualla tulee kyläiltyä sen verran harvoin, että juon mitä tarjotaan vaikka pitkin hampain.
Itse olen ratkaissut ongelman ja kannan tertä käsilaukussani. Kuulostaa vitsiltä, mutta tämä on tosi. Sanon, että juon vain valkoistateetä, jos sitä löytyy talosta, niin kaikki talon teet on hyviä. Jos ei löydy, niin kukaan ei loukkaannu kun tämä nirppanokka kaivaa omat teet esiin. Teenkin pitää olla tuoretta. Ymmärrän, että kahvinjuojat ei säilytä teetä, niin kuin minulla ei ole kotona turhaan kahvia. Juon monia laatuja mutten keltaista liptonia, earl greyta, ja vanhoja pitkään kaapissa väljehtyneitä.
Ei teen tarvitse olla mitään hifistelymallia. Edullisesti saa sellaisia lajitelmapaketteja, joista löytyy useampaa makua. Kotona sitten hauduttelen irtoteetä.
Ap
Minulla on yleensä omat teet matkassa ja huomaamattomasti sujautan oman pussin mukiin. Ihan ymmärrettävää, että jos ei juo teetä ei ymmärrä että se halvin Lipton ei ole makunautinto.
Toisaalta vaikka en juo kahvia olen aina ostanut jotain hiukan laadukkaampaa kuin se halvin mahdollinen.
Se mikä minua enemmän rassaa on, kun menet moneenkin ihan hyvään kahvilaan ja maksat parhaimmillaan siitä teestä saman hinnan kuin kahvikupista ja tarjolla on ikivanhoja ja kitkeriä Liptoneita.
Vierailija kirjoitti:
Makuasioista ei voi kiistellä. Tai voi, mutta harvoin päästään järjelliseen lopputulokseen. Itse juon sekä kahvia että teetä. Nuorempana join vain teetä, ja ihan parasta oli juurikin Nordqvistin Keisarin Morsian, hyvänä kakkosena suosikkilistalla oli joku Earl grey -tyyppinen pussitee, jonka pahvilätkissä oli aina joku mietelause. Kyseisen teen merkki ja tekijä on jo autuaasti unohtunut.
Ehkä juuri siksi, että kumpainenkin kelpaa, en ole niin turhan tarkka sen tarjottavan laadusta. Kotona voi hifistellä ja kokeilla eri laatuja ja makuja, mutta kyläpaikassa mennään isäntäväen maun mukaan.
Teoriassa näin. Mutta itse vihaan Earl greyta . Juon mielummin vaikka vodkaa. Jota myös inhoan. Voin olla ilman teetä, se ei haittaa. Mutta tuskin kukaan tulisi meille juomaan mieheni tekemää jakkikahvia. Maistuu härskiintyneltä rasvasta. Mutta kahvi kuin kahvi.
Mitä sen teen maulla on väliä kun ne kaikki maistuu liian laihalle, vetiselle kahville?
Eli valittaa osataan, muuta kukaan ei oikein osaa kertoa, että mitä se parempi tee sitten on, jota vieraille kehtaa tarjota. Keltainen lipton ei siis kelpaa. Mutta jokin marketin lajitelma on kuitenkin ihan hyvä.
Noinko pienestä se nyt sitten on kiinni?
Mua naurattaa yksi ystäväni, joka juo aina meillä teetä ja julistaa ettei voi juoda mustaa teetä (ei edes vihreää, sillä siinä on kofeeinia). Noh, hänellä itsellään on aina vain mustaa teetä... Sitä perus-Liptonia... Naurattaa, joka kerta.
Aijaa, mä diggaan. Lipton on jees, niil on monta ihan kivaa makua. Toki suosin vihreitä niiltä, mustat teet on sit muuta mut Liptonillakin on muutama ok musta tee. :)
Vierailija kirjoitti:
Eli valittaa osataan, muuta kukaan ei oikein osaa kertoa, että mitä se parempi tee sitten on, jota vieraille kehtaa tarjota. Keltainen lipton ei siis kelpaa. Mutta jokin marketin lajitelma on kuitenkin ihan hyvä.
Hätätapauksessa kelpaa marketin pussiteekin, kunhan se vain ei ole muhinut avattuna kaapin perällä vuotta tai kahta. Eli siis Earl Gray ja kumppanitkin maistuvat hyvin haudutettuna.
Kuitenkin jos haluaa juoda hyvää teetä, kannattaa mennä teekauppaan. Teekaupasta saa yleensä tarpeeksi tuoretta ja hyvälaatuista teetä. Niiden kilohintakin on sitten sen mukainen. Irtotee on parasta. Kannattaa kysyä kauppiaalta teenvalmistusohjeita. Jokaisella lajikkeella (valkoinen, vihreä, musta jne.) on omat haudutusaikansa.
Tässä alkajaisiksi kansantajuista tietoa teestä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tee
Netistä löytyy lisää tietoa eri teelajeista. Googlaaminen kannattaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei taida olla yleispätevää vastausta, kun kyseessä on makuasia. Itse inhoan kaikkia maustettuja teitä. Edellä mainittu Keisarin morsian on ehdoton inhokkini. Mieluummin perusliptonia kuin sitä.
Pussiteen ongelma on, että se on hienoksi jauhettua muhjua, josta irtoaa lähinnä parkkihapon kitkeryyttä. Pyramidin muotoisissa pusseissa on yleensä parempaa, ei-jauhettua teetä, mutta niistä on vaikea löytää maustamattomia. Ja pussitkin taitavat olla biohajoamatonta materiaalia. Kotioloissa käytän ainoastaan irtoteetä.
[/quote]Teoriassa näin. Mutta itse vihaan Earl greyta . Juon mielummin vaikka vodkaa. Jota myös inhoan. Voin olla ilman teetä, se ei haittaa. Mutta tuskin kukaan tulisi meille juomaan mieheni tekemää jakkikahvia. Maistuu härskiintyneltä rasvasta. Mutta kahvi kuin kahvi.[/quote]
Minä taas en juo muuta teetä kuin Earl Greyta. Ja aina maidon kanssa. Muuten maistuu liian kitkerältä. Vieraille tuo on aina kelvannut.
Kaapista löytyy myös vaniljan makuista teetä, koska muut perheessä tykkäävät siitä. Ja yksi liian kauan sitten ostettu irtoteepussi valkoista teetä. Oli ihan ok, mutta jäi vaan juomatta, koska pidän kuitenkin kahvista enemmän. Täytyykin heittää pois.
Lipton on ihan hyvää kun on tuoretta ja vesi hyvälaatuista. Tosin itse juon sokerilla, mikä myös vaikuttaa makuun. Mustaan teehen sokeri sopii paremmin kuin hunaja, joka minusta sopii maustettuihin paremmin.
Kyllä kahvinjuojanakin tympii juoda näitä muka hyvinä pidettyjä Presidenttejä ja Juhlamokkia, jotka ovat oikeasti hirveää kuraa. Toivoisin että edes joskus olisi tarjolla jotakin oikeasti laadukasta tummapaahtoista kahvia.
Perus-Pressa tai sen tummapaahto on suhteellisen kehnoa kahvia ja Moccamaster on vain ylihintainen suodatinkahvinkeitin. Jos aiot tarjota kahvinjuojalle laatua, niin et sinä tuollaisilla elvistele.
Tamperelaiset, käykää teekauppa Veiströmissä. Saatte rahalle vastinetta, ei mitään ruokakaupan valmiiksi ankeita laatuja. :)
Itselläni on tapana ottaa kyläpaikkaan mukaan paketillinen hyvää teetä, jos olen ainut teetä juova paikalla ja osaan odottaa heidän tarjoavan Liptonin keltaista tms. Suosittelen.