Mulla hurjasti kohonnut maksa-arvo! Onko lääkäreitä paikalla?
Verikokeissa selvis et mut maksa-arvo on 194 vaikka sen kuuluis olla naisilla maksimissaan 45 (mun miehellä oli jokunen aika sit 18 ja miehillä saa olla korkeempi kuin naisilla).
Ylävatsa on ollut viikonlopusta koko ajan kipeä ja välillä tosi kipee.
Mikä mua vaivaa?
Yritin äsken päästä päivystyksen kautta sisään, mut eivät ottaneet kun terveyskeskuksessa ovat uudet verikokeet tänään otettu ja tulokset tulevat vasta huomenna.
Pikkaisen huolestuttaa kun ei tämmöinen ylävatsakipu nyt ihan normaali ole. Niin ja tiistaina kävin ekan kerran lääkärillä. Et ärsyttää tämmöinen mun terveydellä tai sen hoidolla vitkuttelu.
Mä oon muuten se joka maanantai iltana kyseli mistä mahakipu johtuu, jos samoja ihmisiä on tänäänkin paikalla.
Kommentit (13)
Ja diagnoosi oli hepatiitti A (onneksi)! Vakavampaa diagnoosiakin oli tarjolla. Vaikka tarpeeksi rankka tuo Hepatiittikin oli 6kk yrjäsin ja laihduin olemattomiin+ hoisin väsynennä ja kuithuneena yskin 1vuotiasta lastani.
Voimia ap:lle, kyllä kaikki järjestyy!
mikä ilmeisesti on mahdollista (kun nää mahakivut vaan loppuisivat).
Niin mihin ton maksa-arvon pitää laskee et saa taas ottaa sen muutaman siiderin. Ei niin et mulla nyt mikään hinku on mitään ottaa, mut kesällä on tulossa muutamat bileet mihin aateltiin mennä ilman lapsia jos vaikka muutaman sais sit ottaa.
ap taasen tulevaisuutta utelee
Tiistaina otetiin verikoe missä selvis toi hurja luku ja tänään toinen minkä vastaus tulee huomenna.
Mut ei meinaa jaksaa välillä tätä ylämahakipuu, niin siksi pyrin tänään sinne päivystykseen.
Niin ja e-pillereitä en syö.
Ja mulla oli ne arvot sen 3000 ja kun kotiuduinmuistaakseni 600
Meitin taapero on kauheessa flunssassa ei saa unta kun on niin tukossa. Sitä tuolla hoivamassa olin.
Se on kiva kun kaikki asiat kaatuu samaan aikaan päälle. Huoh.
ja voi myös olla oire maksakirroosista (eikä siis liity alkoholiin), maksa voi rasvoittua geneettisestä syystä
Alkon käytössä nousee muistaakseni lähinnä alat-arvo, asat ei niinkään. Herkin alkonkäytön mittari on GT-arvo.
Arvosi ei ole vielä kovin koholla, mutta jos sinulla on sellaisia oireita, ettet pärjää kotona (niin kipeä vatsa) niin mene päivystykseen. Eli oireen mukaan päivystykseen, ei arvon mukaan.
Oireisto saattaa viitata sappivaivoihin, kuten täällä on epäilty.
Jos pärjäät huomiseen kotona niin kysele sitten kaikkea tätä lääkäriltä puhelimessa ja kerro tarkkaan oireistosi.
T. Lääkäri, jonka erikoisalaa ei ole mahavaivat ja joka on muutenkin ollut pois työelämästä jo yli 3 vuotta eli taidot on ruosteessa.
Mulla on huomenna soittoaika lääkärille tän päivän verikoetuloksista. Mutta täällä kotona kipeenä kun kökkii niin alkaa pää pehmetä ja miettii et mikä on kun on näin kipee ja apuu ei saa.
Vähän helpotti toi tieto et maksa-arvo saattaa olla vielä paljon korkeempi mikä mulla on, et en nyt ihan huippulukemia vielä ole saanut.
Kova kipu ylävatsalla ja kohonneet maksa-arvot voi viitata tukokseen sappiteissä, yleensä kivi tukkii sappitiet.
sh
esim. e-pillerit ja psykoosilääkkeet.
Maksa-arvot voi nousta lähemmäs tuhatta ja ylikin. Silloin voi sanoa, että on huimasti kohonneet. Siis onhan se sunkin arvo kohonnut mutta varmaan voit odotella tuloksia kotona ihan rauhassa huomiseen. Tsemppiä!
Siis on ollut raskauksia ja imetyksiä.
Normaalisti ehkä joka kolmas kuukausi käyn viihteellä ja juon muutaman siiderin.
No mut vähän helpotti kyllä noi teidän antamat tiedot ja ei oo niin paha tunne et mää kuolen kohta ku maksa paukkuu rikki.
T. ap taasen