Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävimme virpomassa maitoallergisen lapseni kanssa, yhdessä paikassa vain saimme soveltuvan palkan:(

Vierailija
26.03.2018 |

Tiedän kyllä, että eiväthän ihmiset voi varautua tietämättä, mutta ehkä pientä ymmärrystä ja joustoa olisin toivonut. En nyt voinut kieltääkään lapselta tätä iloa, kun muutkin pääsivät.

Suklaamunia tarjottiin monessa paikassa (maitosuklaa). Selitin tilanteen ja kysyin nätisti onko mahdollisuutta saada jotain allergikollemme soveltuvampaa palkkaa. Ei ollut. Yhdessä ainoassa paikassa saimme tilalle applesiinin ja lapsi oli tosi onnellinen siitäkin.

Nykyäänhän on maidottomia makeisia pilvin pimein tarjolla kaupoissa ja allergiat yleisiä. Ja yleensä ihmisiltä kyllä löytyy kotoa hedelmiä tms, eikä muutama kolikkokaan ole huono vaihtoehto. Yhdessä paikassa näin suoraan ovelta olohuoneen pöydälle, jossa oli täysi hedelmävati, mutta emäntä ei älynnyt tarjota niitä, kun selotin tilanteen. Kohautteli vain olkiaan, kun selitin ettemme voi ottaa maitosuklaata.

Ei sen palkan tarvitse olla iso tai erityisen hieno, pääasia on kokemus. Jokaisesta kodista löytynee jotain juuri hedelmää tai pari euroa tms.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan antaa jatkossa askartelutarvikkeita, niille tuskin kukaan on allerginen. Tai sitten syön suklaamunat itse ja jaan vain yllätykset.

Vierailija
42/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli varattuna allergikoille lakritsipatukoita, kelpasi kyllä muillekin virpojille:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulisi kyllä automaattisesti mieleen sopia lapsen kanssa etukäteen, että minkä tahansa palkan, joka hänelle ei sovi, saa kotona vaihtaa sopivaan herkkuun, jonka olisin tietysti etukäteen itse hankkinut.

Vierailija
44/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan antaa jatkossa askartelutarvikkeita, niille tuskin kukaan on allerginen. Tai sitten syön suklaamunat itse ja jaan vain yllätykset.

Ei, ei! Ellet sitten varmista, että askartelutarvikkeet ja värit on luontoystävällisiä eikä sisällä mitään myrkkyjä. Kas kun niitäkin vanhempia on nykyään paljon, jotka kiinnittävät näihin huomiota. Tai entä jos annat vaaleanpunaisia tarroja vahingossa lapselle, joka kasvatetaan sukupuolineutraalisti? Tai annat neutraaleja tarroja lapselle, joka haluaisi ehdottomasti prinsessatarroja? Tämä menee jo lähtökohtaisesti pieleen, ellet varaudu kaikkeen mahdolliseen.

Vierailija
45/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli varattuna allergikoille lakritsipatukoita, kelpasi kyllä muillekin virpojille:)

Minä olin lapsena allerginen lakritsille. Tosin eipä silloin (70-80-luvuilla) meillä päin kukaan käynyt virpomassa, paitsi ehkä karjalaisten jälkeläiset ja hekin vain keskenään. Nuutipukitkin saivat palkaksi lähinnä hedelmiä ja joululta yli jääneitä pipareita.

Vierailija
46/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämän kevät. Mä taidan ensi vuonna alkaa vaateliaaksi virvottavaksi ja alkaa kärttämään parempia oksia kuin mitä on tarjolla.

Voisin vaikka valittaa siitä, että oksat ovat pajua eikä allergiaystävällistä oksavaihtoehtoa ole noidilla tarjolla. Pajunoksille on kuitenkin tosi moni allerginen, että voisi sen huomioida. Jos oksat eivät ole pajua, voi valittaa siitä, että ei ole pajunkissoja, jotka vähän niinkuin kuuluvat kunnon virpomisoksaan. Ehkä vielä koristeiden värimaailmasta voisi keksiä jotain urputettavaa ja kysyä ystävällisesti, että löytyisikö esimerkiksi mustavalkoisilla koristeilla koristeltua oksaa, kun nykyään moni on kuitenkin tarkka sisustuksestaan...

Ruotsissa boikotoidaan jo niitä värjättyjä höyheniä, joita monet käyttävät pääsiäiskoristeina- en muista oliko se eläinrääkäystä vai niitä väriaineita kohtaan protesti.

Vierailija
47/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tosi hyvä aloitus, en ole tullut koskaan edes ajatelleeksi asiaa.

Ehkä allerginen lapsi voisi itse iloisesti sanoa, että ei voi maitosuklaata syödä, mutta hedelmät maistuu ihan yhtä hyvin. Tai sitten käytte virpomassa tuttavilla, jotka tietää asian ja osaa varautua.

En itse veisi ruoka-ainerajoitteista lasta virpomaan kuin tuttuja, joille olen etukäteen vaikka antanut ne erikoiskarkit.

Ja joo, minulla on keliakia ja tiedän kyllä ruoka-ainerajoitteisen elämästä. En silti kehottaisi ihmisiä varautumaan tuntenattomuen lasten rajoitteisiin, koska tulisi sitten ottaa huomioon vähintään

* maito-allergia

* vehnäallergia

* pähkinäallergia

* kananmuna-allergia

* laktoosi-intorelanssi

Nämä nyt varmaan lapsilla yleisimmät.

Että varautukoon kaikkiruokaisille, ruokarajoitteisten vanhemmat taas pitäköön itse huolta lapsensa oikeanlaisista karkeista.

Vierailija
48/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei! Ellet sitten varmista, että askartelutarvikkeet ja värit on luontoystävällisiä eikä sisällä mitään myrkkyjä. Kas kun niitäkin vanhempia on nykyään paljon, jotka kiinnittävät näihin huomiota. Tai entä jos annat vaaleanpunaisia tarroja vahingossa lapselle, joka kasvatetaan sukupuolineutraalisti? Tai annat neutraaleja tarroja lapselle, joka haluaisi ehdottomasti prinsessatarroja? Tämä menee jo lähtökohtaisesti pieleen, ellet varaudu kaikkeen mahdolliseen.

Kierrätyshenkiset vanhemmat varmasti ovat tyytyväisiä, jos annan edellisvuoden oksista puretut tilpehöörit :D

Vierailija
49/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin jokaiselle virpojalle pankkikortin, jolle tallensin 100 €. Riittääkö, vai nostanko summaa ensi vuodeksi?

Vierailija
50/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maitoallergian ottaa huomioon, niin reiluuden vuoksi pitäisi ottaa kaikki allergiat huomioon palkkojen valinnoissa ja se tulee hankalaksi.

Voittehan te ostaa lapselle sopivia pääsiaisherkkuja ja vaikka piilottaa niitä kotiin ja lapsi voi etsiä, sekin ihan hauska tapa.

Vierailija
51/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös maitoallergikko lapsi, jolla lisäksi muitakin ruokarajoitteita, virvotaan tutut, joille on ilmoitettu hyvissä ajoin asiasta, ja samalla pohdittu yksissätuumin palkkio. Mignon suklaamunat ovat arvokkaita ja ymmärrän, jos joku ei halua niin arvokkaita palkkoja ostaa, yhtä onnelliseksi lapsi tulee vaikkapa muumitikkarista 😊 Ollaan myös itse ostettu pyynnöstä "jotain muuta, kuin suklaamunia", silloin palkkana on ollut mm. Hiuspinnejä, pikkuauto jne... varautuminen siihen, että ovelle tulisi maitoallergikko sattumalta virpomaan vanhempansa kanssa, niin että ilmoittaa virpomisen päätteksi, ettei tämä käy palkaksi kuulostaa siltä, että terve! Eikä välttämättä kävisi mielessä antaa appelsiinia pöydältä, mutta tosiaan aiemmin oli mainittu se, että ottaa palkan mitä saa, ja vanhemman kanssa kotona vaihtaa ne sopiviin 😊

Vierailija
52/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta kuuluu maksaa verot. Tuohon käteen.

Vierailija
53/55 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minigrip-pussissa vettä palkaksi, luulisi käyvän kaikkiin ruokavalioihin.

Mutta sitten tuo pussi on tietysti ongelma, kun on muovista tehty.

Mites sitten vaikka jääpalat? Vähän ikävää kyllä, kun sulavat niin herkästi. Tai sitten hommaa jostain pieniä lasipurkkeja ja niissä antaa vettä.

Vierailija
54/55 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpäs. Maitoallergikon äitinä sanoisin, että tämä on kyllä provo tai ap erittäin alikehittynyt ihminen. Ei se ole virpomispaikan vastuu hankkia lapsen allergioille sopivia palkkioita, varsinkin jos ei ole tuttu paikka johon olette tulostanne etukäteen ilmoittaneet.

Meillä allergikko käy aivan fiiliksissä virpomassa, ottaa kaikki annetut suklaamunat ja muut, tulee iloisena kotiin ja antaa suklaat vanhemmille jotka korvaavat ne hänelle sopivilla. Vanhemmat syövät ne jotka sisältävät maitoa. Win-win! Lapselle on tärkeintä päästä virpomaan tasavertaisena muiden kanssa ja nauttia perinteestä, hänelle on se ja sama saako syödä just niitä mitkä on saanut vai niitä mitkä on kotona jemmassa odottamassa. Suklaamuniaan saa kuitenkin yllärit jne.

Vierailija
55/55 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjahevosen suuhun ei katsota