Kumpi on itsekäs, minä vai mies?
Molemmilla on vakituiset työpaikat, minulla matalapalkka ja miehellä hyvin palkattu sukulaisen firmassa, hyvin epätodennäköistä siis että saisi ikinä potkut.
Meillä on myös pieni lapsi, josta puhuimme etukäteen että haluamme pitää kotona mahdollisimman pitkään..
Nyt yhtäkkiä mies on alkanut puhua kuinka hän haluaisi sanoa itsensä irti ja aloittaa opiskelut. Minä toki menisin takaisin töihin ja lapsi hoitoon ja onhan minulla säästöjä (30 000e jotka olen yksin pienestä palkastani vuosien varrella säästänyt lähinnä lasta varten) jotka miehen mukaan sitten käyttäisin perheen elämiseen kun hän opiskelee.
Miehen mielestä olen itsekäs kun en ole halukas tähän, onhan hänkin maksanut laskuja enemmän kun minä olen ollut lapsen kanssa kotona. On toki, mutta hänelle on myös palkasta jäänyt omaa käyttörahaa joka kuukausi.. Säästöjä hänellä ei ole.
Toki kun miestä valitsin ja perhettä suunnittelin oli suuri plussa että miehellä on vakaa työpaikka, en olisi opiskelijan kanssa perhettä perustanut! Säästinkin juuri siksi että on mahdollista rauhassa viettää vuosia lapsen kanssa kotona..
Mielipiteitä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Monta kysymystä. Oletteko naimisissa ja ilman avioehtoa? Silloin menetät joka tapauksessa puolet noista säästöistäsi jos päädytte eroon.
Ja onko selvää, että miehen opiskelut parantaisivat taloudellista asemaanne? Nykyisin korkeakoulutettuja on työttöminä noin 40 000 ja työttömyydestä on paljon vaikeampi ponnistaa uudelleen työelämään kuin uuteen työpaikkaan vaikka sitten ilman koulutusta. Paikat menevät ensisijaisesti jo töissä oleville, eivät työttömille tai vastavalmistuneille.
Ja entä lapsi: miksi hänen pitäisi mennä hoitoon juuri nyt, eikö mies voi odottaa paria vuotta?
Ja miksi sinun pitäisi käyttää säästösi jos lisäksi olet vielä töissä? Onko teillä niin suuret menot jo nyt? Jos on, ne on varmaankin mitoitettu miehen nykyisen palkan mukaan, ja silloin hän ei voi vaatia että sinä pystyt jatkossa tarjoamaan samanlaisen elintason.
Kyrsiikö miestäsi noin yleisesti se, että sinulle on kertynyt säästöjä? Mitä olet ajatellut tehdä säästöilläsi, onko ne tarkoitus käyttää perheen hyväksi vai sinun itsesi?
Emme ole naimisissa. Tuskin opiskelu takaisi miehelle parempaa palkkaa kuin hänellä nyt on, on vain kyllästynyt työpaikkaansa ja haluaisi tehdä jotain muuta.
Nimenomaan, iso laina on otettu sen varjolla että mies tuolla palkalla pystyy sitä maksamaan.. Ja minä maksan toki myös, mutta yksin minun palkalla ei mitenkään.
Minulle on luontaista säästää, käytän niitä nyt kun olen kotona, lapsen tarvikkeisiin, ruokaan, lainaan.. Elämiseen yleisesti. Ei ole mitään tiettyä mihin aion pistää kaiken.
Ap
Sen vain sanon, että miesten kanssa ei sitten päde mikään muu kuin se, mitä laki sanoo ja mitä on paperilla. Ristiriitatilanteessa ei ole mitään merkitystä sillä, mitä on sovittu aiemmin.
Siksi tässäkin on oleellista sellaiset asiat mitä ap ei kerro eli ovatko naimisissa, onko avioehtoa, kenen nimissä omaisuus (asunto?) on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt jos mies on päättänyt mennä opiskelemaan niin hänhän voi alkaa säästää opintojaan varten.
Sinä taas voit olla kotona niin kauan kun säästösi riittävät silloin kun molemmat maksatte kuluista puolet.
Silloinhan tilanne olisi reilu molemmille.Okei, eli sinusta on reilua että kulut maksetaan puoliksi mutta nainen hoitaa lapsen ja kodin tähän päälle? Jaha, vainiin..
Rahat oli ap:n mukaan varattu siihen, että juuri hän voi olla kotona hoitamassa lasta.
Kodinhoidosta en sanonut kyllä mitään, miksi sen lasta kotona hoitavan pitäisi koko kodinhoito hoitaa, eihän ne liity mitenkään toisiinsa? Eikä se mies varmaan 24/7 ole töissä vaan hoitaa sitä lasta ihan normaalisti silloin kun on kotona.
Yleensä se joka on kotona päivät hoitaa myös kodin.. Vai tekeekö mies kotityöt vielä työpäivän päälle? Aika raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kysymystä. Oletteko naimisissa ja ilman avioehtoa? Silloin menetät joka tapauksessa puolet noista säästöistäsi jos päädytte eroon.
Ja onko selvää, että miehen opiskelut parantaisivat taloudellista asemaanne? Nykyisin korkeakoulutettuja on työttöminä noin 40 000 ja työttömyydestä on paljon vaikeampi ponnistaa uudelleen työelämään kuin uuteen työpaikkaan vaikka sitten ilman koulutusta. Paikat menevät ensisijaisesti jo töissä oleville, eivät työttömille tai vastavalmistuneille.
Ja entä lapsi: miksi hänen pitäisi mennä hoitoon juuri nyt, eikö mies voi odottaa paria vuotta?
Ja miksi sinun pitäisi käyttää säästösi jos lisäksi olet vielä töissä? Onko teillä niin suuret menot jo nyt? Jos on, ne on varmaankin mitoitettu miehen nykyisen palkan mukaan, ja silloin hän ei voi vaatia että sinä pystyt jatkossa tarjoamaan samanlaisen elintason.
Kyrsiikö miestäsi noin yleisesti se, että sinulle on kertynyt säästöjä? Mitä olet ajatellut tehdä säästöilläsi, onko ne tarkoitus käyttää perheen hyväksi vai sinun itsesi?
Emme ole naimisissa. Tuskin opiskelu takaisi miehelle parempaa palkkaa kuin hänellä nyt on, on vain kyllästynyt työpaikkaansa ja haluaisi tehdä jotain muuta.
Nimenomaan, iso laina on otettu sen varjolla että mies tuolla palkalla pystyy sitä maksamaan.. Ja minä maksan toki myös, mutta yksin minun palkalla ei mitenkään.
Minulle on luontaista säästää, käytän niitä nyt kun olen kotona, lapsen tarvikkeisiin, ruokaan, lainaan.. Elämiseen yleisesti. Ei ole mitään tiettyä mihin aion pistää kaiken.
Ap
Ok, tuossa tapauksessa sinun kannattaa ehdottomasti pitää kiinni kannastasi eli siitä mitä olette aiemmin sopineet. Koulutus on tällä hetkellä hyvin riskialtis sijoitus ehkä lääkärin ammattia lukuun ottamatta.
Keskustele miehen kanssa, minusta tuntuu että hän kokee että sinun pitäisi käyttää nuo säästösi lainaanne. On kuitenkin järkevämpää että teillä on pahanpäivänvara kuin että söisitte sen vain jotta mies saisi toteuttaa itseään.
Valitettavasti olen myös nähnyt sellaisia kuvioita, että mies käyttää naisen rahat tahallaan ennen eroa jotä on selvästi suunnitellut jo pitkään. Ota huomioon kaikki mahdollisuudet, vaikka ei tietysti vainoharhaiseksi kannata ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt jos mies on päättänyt mennä opiskelemaan niin hänhän voi alkaa säästää opintojaan varten.
Sinä taas voit olla kotona niin kauan kun säästösi riittävät silloin kun molemmat maksatte kuluista puolet.
Silloinhan tilanne olisi reilu molemmille.Okei, eli sinusta on reilua että kulut maksetaan puoliksi mutta nainen hoitaa lapsen ja kodin tähän päälle? Jaha, vainiin..
Rahat oli ap:n mukaan varattu siihen, että juuri hän voi olla kotona hoitamassa lasta.
Kodinhoidosta en sanonut kyllä mitään, miksi sen lasta kotona hoitavan pitäisi koko kodinhoito hoitaa, eihän ne liity mitenkään toisiinsa? Eikä se mies varmaan 24/7 ole töissä vaan hoitaa sitä lasta ihan normaalisti silloin kun on kotona.
Yleensä se joka on kotona päivät hoitaa myös kodin.. Vai tekeekö mies kotityöt vielä työpäivän päälle? Aika raskasta.
Ei niitä kotitöitä ole mitenkään mahdoton jakaa, meillä ainakin menee suunnilleen puoliksi kodinhoito, vaikka en edes maksa puolia kuluista. Eihän se kodinhoito liity mitenkään siihen lapsenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kotitöitä ole mitenkään mahdoton jakaa, meillä ainakin menee suunnilleen puoliksi kodinhoito, vaikka en edes maksa puolia kuluista. Eihän se kodinhoito liity mitenkään siihen lapsenhoitoon.
No sinulla ei selvästi ole lapsia jos sinusta lapsella ja kotitöiden määrällä ei ole mitään tekemistä keskenään :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOk, tuossa tapauksessa sinun kannattaa ehdottomasti pitää kiinni kannastasi eli siitä mitä olette aiemmin sopineet. Koulutus on tällä hetkellä hyvin riskialtis sijoitus ehkä lääkärin ammattia lukuun ottamatta.
Keskustele miehen kanssa, minusta tuntuu että hän kokee että sinun pitäisi käyttää nuo säästösi lainaanne. On kuitenkin järkevämpää että teillä on pahanpäivänvara kuin että söisitte sen vain jotta mies saisi toteuttaa itseään.
Valitettavasti olen myös nähnyt sellaisia kuvioita, että mies käyttää naisen rahat tahallaan ennen eroa jotä on selvästi suunnitellut jo pitkään. Ota huomioon kaikki mahdollisuudet, vaikka ei tietysti vainoharhaiseksi kannata ruveta.
Minusta taas minulla ei ole mitään velvollisuutta maksaa lainaa pois säästöilläni. Miksi mies saisi kuluttaa ylimääräiset rahansa itseensä mutta minun pitäisi maksaa yhteistä lainaa pois...? Tähän saakka olemme maksaneet puoliksi siis, minä säästöistäni joka kk yhtä paljon kuin mieskin.
Ap
En oikein ymmärrä koko aloituksen tarvetta - näköjään olet jo asian päättänyt, ja kaikki, jotka uskaltaa väittää toisin, ovat mielestäsi väärässä.
Needed indeed kirjoitti:
En oikein ymmärrä koko aloituksen tarvetta - näköjään olet jo asian päättänyt, ja kaikki, jotka uskaltaa väittää toisin, ovat mielestäsi väärässä.
Kukaan ei ole antanut pätevää perustelua sille, miksi olisi oikeus ja kohtuus että annan säästöni miehen opiskeluun ja luovun itse haaveestani olla lapsen kanssa pitkään kotona. Onko sinulla tarjota jotain?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinulla ei selvästi ole lapsia jos sinusta lapsella ja kotitöiden määrällä ei ole mitään tekemistä keskenään :,D
Kai sitten kirjoitin epäselvästi.
Tarkoitin, että sillä kumpi tekee kodinhoidollisia asioita ei ole mitään tekoa sen kanssa kumpi hoitaa lasta kotona toisen työpäivän ajan. Määrällä ei ole merkitystä jos molemmat tekee puolet.
Puolet pienestä määrästä koitöitä on puolet kotitöistä ja puolet suuresta määrästä kotitöitä on puolet kotitöistä, oli lapsia sitten nolla tai vaikka seitsemän.
Needed indeed kirjoitti:
Ehkäpä ap halusi avauksensa kautta ymmärtää paremmin miehen näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona oleva ei maksa mitään menoja, silloin hänen täytyy tehdä kaikki kotityöt. Jos maksaa osan, hän tekee suurimman osan. Jos kulut puolitetaan, niin töissä olevan täytyy tehdä tasan puolet. Miksi toisen ajalla voi loisia? Jos aika ei riitä, niin lyhentää sitten työaikaa.
Miehesi on idiootti. Jos sinä olet säästänyt rahaa voidaksesi olla lapsen kanssa kotona, miksi ihmeessä haluaisit yhtäkkiä käyttää rahat miehesi opiskeluihin?
Minä olen ollut naimisissa 14 vuotta ja voin vakuuttaa että mieheni saa pitää näppinsä aika helvetin kaukana minun säästöistäni. Jos mies tahtoo opiskella, hän tekee sen omilla rahoillaan. EI KUKAAN ala maksaa aikuisen miehen opiskelua! Sitäpaitsi aikuisena yleensä muutenkin opiskellaan työn ohessa, tiedän ihmisiä jotka ovat lukeneet esim. tradenomista KTM:ksi ollen koko ajan töissä. Jos miehesi ei edes harkitse tuota vaihtoehtoa, häntä vaan laiskottaa, kyse ei ole siitä että haluaisi oikeasti opiskella vaan siitä ettei tahdo tehdä töitä.
Edelleen, jos kerran olette sopineet että sinä olet lapsen kanssa pitkään kotona ja sinä itse olet rahat siihen säästänyt, ei mies voi ällitystensä perusteella tuota yhteistä sopimusta noin vain muuttaa.
Mutta tosiaan, ehdota miehelle työn ohessa opiskelua. Se olisi kaikkein järkevin vaihtoehto. Jos miehesi rahkeet ei riitä siihen, sillä ei ole todellista opiskelumotivaatiota.
Jos teillä on tähän mennessäkin ollut omat rahat niin ei tietenlään tarvitse ruveta miehen opiskeluja maksamaan. Sinä olet säästänyt, että voisit olla kotona lapsen kanssa. Mies saa myös osaltaan säästää, jos haluaa jäädä opiskelemaan.
Ei opiskeluideaa kannata kokonaan lytätä, työ on kuitenkin todella suuri osa meidän elämää, joten on tärkeää tehdä työtä, josta nauttii. Mutta tosian, jos kaikki on tähän mennessä tuloeroista huolimatta maksettu puoliksi, niin samalla tavalla etenpäin. Mies vain miettimään millä opinnot ja elämisen rahoittaa :)
Tyhmä kysymys, mies on aina väärässä, myös silloin kuin on oikeassa