Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion tänään pyytää gyneltä lähetettä sterilisaatioon! Onkohan se ihan läpihuutojuttu vai pitääkö varautua kovasti perustelemaan?

Vierailija
26.03.2018 |

Olen 37-vuotias ja lapsia on kaksi.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v ja lapseton täällä, sterilisaatio tehty hiljattain.

Lähetteen saaminen oli yksityiseltä vakkarigyneltä ihan läpihuutojutto, ei tarvinnut perustella mitään. Samalla kun sairaalassa tehtiin esitutkimus, kysyttiin vielä olenko ihan varma ja kerrottiin hormonikierukan mahdollisuudesta ja miehen steriloimisesta. Näistä on kuulemma pakko puhua, mutta sekin oli lyhyt keskustelu eikä mitenkään painostava.

Sitten jonoon. Leikkaus on päiväkirurginen toimenpide jos kaikki menee suunnitellusti. Vatsaan tulee kaksi pientä arpea, yksi sivulle ja toinen napaan. Minulla on ylipainoa joten napaviilto menee nätisti navan sisään ja on melkein näkymätön täysin parannuttuaan.

Toimenpiteestä ei seurannut kovia kipuja, ja ne kivut mitä oli, oli sellaisia kuukautiskipumaisia joihin särkylääkkeet puri hyvin. Pari päivää oli myös verenvuotoa, aluksi runsasta ja siitä se sitten asettui. Sairaslomaa sain 5 päiväksi, siinä ajassa ehti pahimmat aristukset hävitä ja vatsan toiminta normalisoitua. Haavoja pitää tietysti hoitaa ohjeiden mukaan. 

Kaiken kaikkiaan operaatio oli niin pieni ja helppo että vähän harmittaa etten käynyt jo aikaisemmin, kun olen kuitenkin ollut vannoutunut vela jo nuoresta. Miinuksena on, että kuukautisten siirtely ei enää onnistu kuten hormonaalista ehkäisyä käytettäessä, plussaa on että seksihalut on lisääntyneet. :D 

Vierailija
22/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 24 v, lapseton ja menossa ensiviikolla juttelemaan sterilisaatiosta.

Uskon saavani sen. Lääkärini on hyvin avarakatseinen, sekä muutenkin mukava.

Hormonaalinen ehkäsy ollut 14-vuotiaasta käytössä, josta on seurannut erittäin pahoja sivuvaikutuksia. (esim. kipeät paiseet päänahassa, paha kystinen akne, hiusten oheneminen ja tippuminen päästä, kuukautiset, jotka eivät lopu,Viikkotolkulla jatkuvat, masennus jne..) Kaikki ehkäisykeinot käyty läpi.

Puhelimessa hoitajakin oli erittäin myötätuntoinen, ja kauhisteli sivuvaikutuksia.

Lapsia en ole koskaan halunnut tai tule haluamaan. Toivottavasti pääsen tästä hormonivankilasta pois!

Tsemppiä sinullekin

Mä en välttämättä usko, että tulet saamaan sterilisaatiota noilla spekseillä. On niitä muitakin ehkäisyvaihtoehtoja kuin vain hormonaalinen.

Ei ole minulle. Ja en usko että on oikein, että joutuisin elämään raskaudenpelossa hedelmällisen aikani.

Ja tulen saamaan sterilisaation.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vedettiin piuhat poikki yksityisen gynen lähetteellä. Gyne varoitti, että yrittävät sairaalassa taivuttaa vielä hormonikierukkaan ja niin siellä tehtiinkin. Eivät kuitenkaan pahasti painostaneet, meillä naisilla on kuitenkin oikeus saada sterilisaatio halutessamme ja kun ehdot täyttyvät.

Itse sterilisaatio oli helppo kokemus. Muutaman päivän aristi haavoja ja vatsa oli turvoksissa. Olisinpa teettänyt jo aikaisemmin (olen 40v). Essurea en ottaisi missään nimessä eikä niitä taideta enää monessa (vai missään?) sairaalassa laittaakaan niistä ilmenneiden ongelmien takia.

Vierailija
24/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upponalle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös tällä viikolla menossa pyytämään lähetettä tk-lääkäriltä! Kiva lukea kokemuksia. Itse olen jo 41 b ja kolmen lapsen äiti, joten tuskin kukaan alkaa kyselemään enempää 😂 Mieheni ei tahdo vasektomiaa, siksi minä.

MIEHENI EI TAHDO!!!!! ei hyvää päivää... tahdotko sinä mennä leikeltäväksi? Sanot vaan ukollesi, että "pukille" on asiaa vain kumin kanssa, eiköhän mieli muutu... Vai onko hänellä suunnitelmissa tehdä lapsia jonkun toisen naisen kanssa? jos  teillä yhteinen lapsiluku on jo "täysi"?

Miksi teidän katkerien pitää heti huudella tällaista??

Joo, olisi helpompi tehdä miehelle, mutta mulle on ihan sama kumpi menee. Minä menen ihan mielelläni leikeltäväksi.

Kaikki miehet eivät ole sikoja, joilla on petos mielessä :)

Vierailija
25/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin ehdoista täyttyy niin läpihuutojuttu: olet 30-vuotias (se yksin jo riittää), sinulla on 3 lasta (vaikka olisit alle 30v), sinulla on jokin sairaus.

Ei tarvitse olla kaikkia yhtäaikaa.

Jossain paikoissa voi olla vastahankainen vanhanaikainen lääkäri. Sellaisesta heti valitus ja toiselle lääkärille aika. Toisaalta ekalla kerralla kannattaa olla jämäkkä ja selvästi ilmaista mitä haluaa. Jos vaikuttaa epävarmalta niin silloin lääkäri toki kyselee, josko niitä pillereitä kuitenkin.

Vierailija
26/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki kaikille, että muissa pohjoismaissa saa jo 25-vuotiaana. Jos jokin asia on Suomessa estetty, mikään ei estä hakeutumasta yksityiselle toisessa maassa ja hoitamasta hommaa siellä.

Vierailija
27/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokin ehdoista täyttyy niin läpihuutojuttu: olet 30-vuotias (se yksin jo riittää), sinulla on 3 lasta (vaikka olisit alle 30v), sinulla on jokin sairaus.

Ei tarvitse olla kaikkia yhtäaikaa.

Jossain paikoissa voi olla vastahankainen vanhanaikainen lääkäri. Sellaisesta heti valitus ja toiselle lääkärille aika. Toisaalta ekalla kerralla kannattaa olla jämäkkä ja selvästi ilmaista mitä haluaa. Jos vaikuttaa epävarmalta niin silloin lääkäri toki kyselee, josko niitä pillereitä kuitenkin.

Ja vielä yksi ehto, jos raskauden ehkäisy muilla menetelmillä on huono.

Vierailija
28/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäsy ollut 14-vuotiaasta käytössä, josta on seurannut erittäin pahoja sivuvaikutuksia. (esim. kipeät paiseet päänahassa, paha kystinen akne, hiusten oheneminen ja tippuminen päästä, kuukautiset, jotka eivät lopu,Viikkotolkulla jatkuvat, masennus jne..) Kaikki ehkäisykeinot käyty läpi.

Puhelimessa hoitajakin oli erittäin myötätuntoinen, ja kauhisteli sivuvaikutuksia.

Lapsia en ole koskaan halunnut tai tule haluamaan. Toivottavasti pääsen tästä hormonivankilasta pois!

Tsemppiä sinullekin

Mä en välttämättä usko, että tulet saamaan sterilisaatiota noilla spekseillä. On niitä muitakin ehkäisyvaihtoehtoja kuin vain hormonaalinen.

Ei ole minulle. Ja en usko että on oikein, että joutuisin elämään raskaudenpelossa hedelmällisen aikani.

No sitten salaat jotakin. Minäkään en usko että noilla spekseillä saisi. Mutta toki jos jätät kertomatta jotakin, asia on eri.

29/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinullekin

Kyllä sä sen sterilisaation saat, mutta et välttämättä noin nuorena ja noilla syillä. Mikään pakko ei ole niitä hormonaalisia ehkäisykeinoja käyttää. Tsemppiä nyt kuitenkin ehkäisyongelmiesi kanssa.

Vierailija
30/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upponalle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös tällä viikolla menossa pyytämään lähetettä tk-lääkäriltä! Kiva lukea kokemuksia. Itse olen jo 41 b ja kolmen lapsen äiti, joten tuskin kukaan alkaa kyselemään enempää 😂 Mieheni ei tahdo vasektomiaa, siksi minä.

MIEHENI EI TAHDO!!!!! ei hyvää päivää... tahdotko sinä mennä leikeltäväksi? Sanot vaan ukollesi, että "pukille" on asiaa vain kumin kanssa, eiköhän mieli muutu... Vai onko hänellä suunnitelmissa tehdä lapsia jonkun toisen naisen kanssa? jos  teillä yhteinen lapsiluku on jo "täysi"?

Miksi teidän katkerien pitää heti huudella tällaista??

Joo, olisi helpompi tehdä miehelle, mutta mulle on ihan sama kumpi menee. Minä menen ihan mielelläni leikeltäväksi.

Kaikki miehet eivät ole sikoja, joilla on petos mielessä :)

Kokeile vaikkapa 3 kuukautta tuota "pakotetta" kumin käytölle (kertomatta siitä ajasta etukäteen miehellesi), niin heräät todellisuuteen...

Vierailija
31/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni paras päätös.Pikkujuttu, ei koskaan mitään vaivoja, alle 30v, yh:na, psyykkiset ja sosiaaliset syyt!

Vierailija
32/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää homma on huomattavsti helpompi ja jouheampi tehdä naiselle, sillä gyne joutuu muutenkin tutkimaan vuosittain vaginan sisältöä.

Vierailija
33/61 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upponalle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joo, minä tahdon mennä leikattavaksi, minulle se ei ole mikään ongelma. Mieheni on ”päässyt pukille” vain kumin kanssa viimeiset 20 vuotta (pl. raskaudet), joten eiköhän hän ole sellaiseen jo tottunut.

Vierailija
34/61 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ap:n kävi? Oliko läpihuuto vai alettiinko tarjoamaan vaihtoehtoja ja vetämään tuota katumis-korttia esiin?

Vierailija
35/61 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten ap:n kävi? Oliko läpihuuto vai alettiinko tarjoamaan vaihtoehtoja ja vetämään tuota katumis-korttia esiin?

Oli tähän asti ihan läpihuutojuttu. :) Kävin yksityisellä gynellä ja hän kirjoitti ripeästi ja mutisematta sterilähetteen. Tänään tuli aika sairaalan naistentautien polille käyntiä varten ja ajan mukana monta lomaketta täytettäväksi. Saas nähdä onko sairaalassa enempi sitä tenttausta sitten. Lähetteen tehnyt gyne oli sitä mieltä että mun iässä ei enää yritetä taivutella toisiin aatoksiin sairaalassakaan. Eli hyvin on sujunut tähän asti!

Ap

Vierailija
36/61 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin sen itse operaation jälkeen epikriisin ja meinasin tukehtua nauruun. Operaatio nimittäin alkaa niin, että nukutuksen jälkeen pestään pimpero ja laitetaan sellainen ohjaussondi alakautta kohtuun! Mielikuva siitä, että joku pesee värkkiä ja mulla taju kankaalla oli vain niin hulvaton, vaikka töitähän ne tekee ja varmasti tottuneet ovat. Sitten vasta laitetaan tähystimet, pukataan kaasu mahaan ja aletaan hommiin.

Et varmaankaan halua vatsaonteloosi emätinbakteereita?

Vierailija
37/61 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinullekin

Saatat olla kumille allerginen, jos kondomin käyttö saa aikaan hiustenlähtöä. 

Vierailija
38/61 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sterilointia tehdä miehellesi? Se olisi paljon helpompi toimenpide. Naisella avataan vatsaontelo, miehelle paikallispuudutuksessa 2 sentin mittaista viiltoa kivespussiin ja tikit.

Miesystäväni on steriloitu ja hän on huippuiloinen siitä.

Lue teksti uudelleen, vastaus löytyy sieltä.

Vierailija
39/61 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenlinko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sterilointia tehdä miehellesi? Se olisi paljon helpompi toimenpide. Naisella avataan vatsaontelo, miehelle paikallispuudutuksessa 2 sentin mittaista viiltoa kivespussiin ja tikit.

Miesystäväni on steriloitu ja hän on huippuiloinen siitä.

En ole Ap, vaan tuo aikaisempi 24-vuotias kommentoija. Mieheni on 29-vuotias, varmasti saisi vasektomian jos haluaisi, mutta ei uskalla. Pelkää rokotteenkin laittamista ihan hirveästi.

Minua taas ei pelota isompikaan leikkaus. Mieluummin se, kuin tässä kamaluudessa eläminen.

En ole myöskään täysin varma, haluaisiko mieheni joku päivä lasta, joten en halua häntä pakottaa mihinkään toimenpiteeseen. Minä en kuitenkaan lasta halua. Jos hänellä joku kaunis päivä mieli muuttuisi, niin hän olisi vapaa lähtemään suhteesta. En halua sitä mahdollisuutta häneltä sulkea pois, vaikka kamalalta tuntuu edes ajatella tällaista skenaariota mielessä :(

Miehillähän tuo sterilisaation on käsittääkseni purettavissa... lisäksi se on muutaman minuutin poliklinikka-toimenpide... joten tuo "uskaltaminen" on pelkkä tekosyy.

Sterilisaation purkutoimenpiteitä ei tehdä julkisella puolella sairaalassa. Toimenpiteen jälkeen steriloiduista miehistä hedelmällisyys palautuu vain 30–60 %:lla.

Vierailija
40/61 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kriteerit sterilisaatiolle ovat patavanhoilliset. Mieluiten olisin käynyt jo nyt sterilisaatiossa, sen sijaan joudun odottamaan vielä kaksi ja puoli vuotta... :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi