Aion tänään pyytää gyneltä lähetettä sterilisaatioon! Onkohan se ihan läpihuutojuttu vai pitääkö varautua kovasti perustelemaan?
Kommentit (61)
Kun mä kävin viime synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa, siellä alettiin taas tuputtaa hormonikierukkaa. Vastasin, että kun on ikää jo 40, ei halua hormonaaliseen ehkäisyyn ja lapsiakin kolme, niin eiköhän sitä voisi miettiä yhtä hyvin sterilisaatiota. Vastaus oli varsin napakka, että julkisella se tehdään ensisijaisesti miehelle.
No, en halua leikkaukseen, mies ei halua leikkaukseen, ja kondomi sopii meille. Mutta nähtävästi sterilisaatioon ei riittäisi, vaikka olisi sekä ikää että lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä kävin viime synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa, siellä alettiin taas tuputtaa hormonikierukkaa. Vastasin, että kun on ikää jo 40, ei halua hormonaaliseen ehkäisyyn ja lapsiakin kolme, niin eiköhän sitä voisi miettiä yhtä hyvin sterilisaatiota. Vastaus oli varsin napakka, että julkisella se tehdään ensisijaisesti miehelle.
No, en halua leikkaukseen, mies ei halua leikkaukseen, ja kondomi sopii meille. Mutta nähtävästi sterilisaatioon ei riittäisi, vaikka olisi sekä ikää että lapsia.
Käsittämätöntä miten osa alistuu yhteen ainoaan julkisen sektorin työntekijän näkemykseen. Lain mukaan sinä saat sterilisaation - oli yksittäinen terveydenhuollon ihminen mitä mieltä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä miten osa alistuu yhteen ainoaan julkisen sektorin työntekijän näkemykseen. Lain mukaan sinä saat sterilisaation - oli yksittäinen terveydenhuollon ihminen mitä mieltä tahansa.
Mutta kun minä en halua sterilisaatiota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitannut siihen, vaan sanoit että sterilisaation kriteereiksi eivät riittäisi ikä ja lapset. Kyllä riittävät lain silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitannut siihen, vaan sanoit että sterilisaation kriteereiksi eivät riittäisi ikä ja lapset. Kyllä riittävät lain silmissä.
Aloittaja kysyi, joutuuko sterilisaatiota kovasti perustelemaan, ja vastasin omien rajallisten kokemuksieni mukaan. Mutta tosiaan en ollut edes steriä hakemassa, vaan pakoilin kierukkaa :D On tämäkin holhousta...
Itellä ikää 35 ja yksi lapsi sain lähetteen iän ja terveyden perusteella (kroppa ei tule kestämään uutta raskautta).
Olin 33 ja sain sterin suoraan toisen lapsen jälkeen yksityisellä. Operaatiohan on helpoin heti synnytyksen jälkeen tehtynä, mutta julkisella se ei vaan käy vaikka äiti onkin silloin jo valmiiksi sairaalassa.
Neuvolassa kieltäydyttiin edes puhumasta asiasta kun olin raskaana. Joten marssin ykstyiselle.
Onko kokemuksia miten miehen kohdalla suhtaudutaan? Oma mies on ensi viikolla menossa lekuriin jotta saisi vasektomian, ikää on 37v, itselläni 35v ja lapsia kaksi eikä enempää haluta. Meillä mies menee siksi että mä olen riittävästi leikkurissa ollut kahden lapsen ja kahden keskenmenon takia... pitääkö siellä lääkärissä olla molempien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sen itse operaation jälkeen epikriisin ja meinasin tukehtua nauruun. Operaatio nimittäin alkaa niin, että nukutuksen jälkeen pestään pimpero ja laitetaan sellainen ohjaussondi alakautta kohtuun! Mielikuva siitä, että joku pesee värkkiä ja mulla taju kankaalla oli vain niin hulvaton, vaikka töitähän ne tekee ja varmasti tottuneet ovat. Sitten vasta laitetaan tähystimet, pukataan kaasu mahaan ja aletaan hommiin.
Et varmaankaan halua vatsaonteloosi emätinbakteereita?
No en halua tietenkään. Mutta kun netissä MISSÄÄN EI LUKENUT (ei keskusteluissa tai lääkärinettisivuilla, jossa operaation kulkua kerrottiin) tätä värkin pesuvaihetta. Siksi halusin ottaa asian esiin, ettei muille tule yhtä hilpeänä yllätyksenä :)
Mulle tekis tiukkaa seurustella sellaisen miehen kanssa, joka ei suostuisi menemään vasektomiaan. Todella pieni juttu verrattuna naisen sterilointiin. Tai vaikka yksiin menkkoihin.
Kyllä homma eteni nopeasti, kun asiallisen keskustelun yhteyeydessä lääkärille kerroin haluavani sterilisaation. En koskaan vaatinut sitä mieheltäni. Asia oli minun haluni omalle keholleni. Sairaalassa homma hoitui nopeasti ja kotiin pääsin seuraavana aamuna. Ei mitään jälkioireita. Nyt vuosien jälkeen olen iloinen päätöksetäni. Kierukasta tuli kipuja ja ehkäisypillerit ei ollut valintani. Ajatus kemikaalioiden hormoonien käytöstä takkus. En ole ikinä kokenut mitään oireita sterilisaatiostani. Vapaus ajatuksesta että ei enään raskauksia kahden jälkeen vapautti myös seksuaalisuuden. Kannata kaikille.
Mä olen ollut saman miehen kanssa 20-vuotiaasta ja liitto voi edelleen hyvin. Silti oli jotenkin ihan omituinen ajatus että steri jota MINÄ haluan tehtäisiin miehelle. Joo, on se pienempi toimenpide, mutta silti olo on vaan jotenkin turvallisempi kun tiedän että juuri minulla ei ole mahdollisuutta raskautua vaikka tapahtuisi mitä. Miehelle asia ei kyllä olekaan ollut yhtä tärkeä, joten senkin puolesta olisi tuntunu väärältä usuttaa hänet toimenpiteeseen. Mutta jokaisen parin tilanne on yksilöllinen, varmasti useimmat eivät ole ihan yhtä paranoidisia raskauskammoisia kuin minä.
Tällaista se velana oleminen on. :D
ps. mulla ei kyllä toimenpidekertomuksessa mainittu pimperon pesua. Vain desinfiointiaineen väri ympäri alavatsaa paljasti että pesty on.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sterilointia tehdä miehellesi? Se olisi paljon helpompi toimenpide. Naisella avataan vatsaontelo, miehelle paikallispuudutuksessa 2 sentin mittaista viiltoa kivespussiin ja tikit.
Miesystäväni on steriloitu ja hän on huippuiloinen siitä.
Miksi esim. meillä toimenpide tehtiin minulle. No koska minä en halunnut enää lapsia. En ole niin naivi ja lapsellinen, että kuvittelisin harrastavani seksiä vain mieheni kanssa sen parikymmentä vuotta, mikä menee vaihdevuosiini. Joten koska minä synnytän, minä halusin myös piuhat poikki. Jos tulisin harrastamaan jonkun muun miehen kanssa seksiä, olisi taas edessä ongelma ehkäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 24 v, lapseton ja menossa ensiviikolla juttelemaan sterilisaatiosta.
Uskon saavani sen. Lääkärini on hyvin avarakatseinen, sekä muutenkin mukava.
Hormonaalinen ehkäsy ollut 14-vuotiaasta käytössä, josta on seurannut erittäin pahoja sivuvaikutuksia. (esim. kipeät paiseet päänahassa, paha kystinen akne, hiusten oheneminen ja tippuminen päästä, kuukautiset, jotka eivät lopu,Viikkotolkulla jatkuvat, masennus jne..) Kaikki ehkäisykeinot käyty läpi.
Puhelimessa hoitajakin oli erittäin myötätuntoinen, ja kauhisteli sivuvaikutuksia.
Lapsia en ole koskaan halunnut tai tule haluamaan. Toivottavasti pääsen tästä hormonivankilasta pois!
Tsemppiä sinullekin
Itse en saanut noilla samoilla kriteereillä steriä, koska ikä ei riittänyt. olin tehnyt jo yhden lapsenkin. Riippuu toki lääkäristä, mutta en usko, että steriä saat. Hoitajan myötätuntoisuus ei vaikuta siihen ollenkaan. Ja hoitajakin saattoi olla pelkkä vastaanottovirkailija vailla terveydenhoitoalan koulutusta.
Täytän kohta 30v ja ajattelin myös käydä kysymässä tuota yksityiseltä. Ei lapsia ja miehelle tehty vasektomia. Tuleekohan tuosta mitään? Mikään ehkäisy ei ole satavarma ja en missään nimessä halua joutua aborttiin, joten siksi tuplaehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tekis tiukkaa seurustella sellaisen miehen kanssa, joka ei suostuisi menemään vasektomiaan. Todella pieni juttu verrattuna naisen sterilointiin. Tai vaikka yksiin menkkoihin.
Toivottavasti kuitenkin vain tilanteessa, missä mieskin on yhtä varma lopullisesta ehkäisystä. Muuten vain siltä piuhat poikki, joka on aivan varma.
Vierailija kirjoitti:
Tää homma on huomattavsti helpompi ja jouheampi tehdä naiselle, sillä gyne joutuu muutenkin tutkimaan vuosittain vaginan sisältöä.
Nyt kipin kapin jonne takaisin bilsan tunnille.
Mistä pimperon pesusta te puhutte?
Pitääkö pimpero pestä hyvin sterissä?
Minut on steriloitu ja leikkauspäivänä oli kuukautiset. Laitoin siteen. Kun heräsin, minulla oli verkkoalushousut eikä sidettä. Lääkäri puhui jotain että vuosin aika paljon verta mahan sisälle sillä minulla on kuukautiset. Mietin että mistä sä tiedät että mulla on kuukautiset???
Joka tapauksessa, sterilupa oli läpihuutojuttu. Ikää 40v ja 4 lasta. En ole katunut :)
Vierailija kirjoitti:
Täytän kohta 30v ja ajattelin myös käydä kysymässä tuota yksityiseltä. Ei lapsia ja miehelle tehty vasektomia. Tuleekohan tuosta mitään? Mikään ehkäisy ei ole satavarma ja en missään nimessä halua joutua aborttiin, joten siksi tuplaehkäisy.
Onko kellään kokemusta lopullisesta tuplaehkäisystä?
Muutama vuosihan sitten lainsäädäntö muuttui, ja sen myötä Kelan kautta voi hakeutua ulkomaille hoitoon, myös sterilisaatioasiassa.
http://www.kela.fi/sairaanhoito-kansainvalisissa-tilanteissa-hoitoon-ha…