Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako masennuslääkkeet?

Vierailija
26.03.2018 |

Onko tutkimustietoa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkkeestä, millaisia sivu- ja haittavaikutuksia siitä mahdollisesti tulee.

Kun vuosia sitten olin ensimmäistä kertaa lääkärin luona masennuslääkitystä mietittäessä, sanoin heti että en halua lääkitystä joka vaikuttaa painoon (tai seksihaluihin). Tiesin että minusta tulisi vain tosi paljon onnettomampi jos lihoisin enkä halunnut ottaa turhaan sitä riskiä. Tätä ekaa aloittamaani lääkitystä, moklobemidia, käytän edelleen tyytyväisenä. Mitään SSRI-lääkettä en koskaan edes kokeillut.

Vierailija
22/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadassa grammassa masennuslääkettä on sen verran vähän kaluureita, että pitäis syödä pari kiloa päivässä mikäli niillä lihoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut kahdessa vuodessa 22 kiloa. Lääke itsessään ei lihota mutta jotkut lääkkeet (kuten esim mun käyttämä Ketipinor) lisäävät ruokahalua. Mulla on periaatteessa pohjaton nälän tunne jatkuvasti. Vaikka söisin vatsan täyteen, silti tekee mieli syödä lisää. Joudun pakottamaan itseni lopettamaan syömisen ja koittaa miettiä jotain muuta etten söisi. Lääke muuten toimii hyvin mutta ainoa miinus tuo painon nousu. Nyt kova tahto saada nuo liikakilot pois ja siihenhän mä en pysty muuten kuin laskemalla kaloreita ettei niitä tule ihan järkyttäviä määriä.

Kun  tietää käyttävänsä ruokahalua lisäävää lääkettä pitää syödä kevyesti ja välttää kaloripitoisia juomia.

Itsehän tietysti olet pystynyt siihen, vai mitä?

En ole edellinen mutta samaa mieltä. Kiloakaan ei ole tullut vuoden lääkityksellä. Toisaalta mä syön aina hyvin mutta 80/100% terveellisesti, en vain nyt

Vierailija
24/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaveri lihoi 38 kiloa puolentoista vuoden aikana masennuslääkkeiden takia.

Toinen työkaveri on vasta lihonut 15 kiloa puolen vuoden aikana, mutta lihoo varmasti lisää jos jatkaa noiden vetämistä.

Vierailija
25/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeiden pakkausselosteessa kerrotaan sekä YLEISET ETTÄ HARVINAISET sivuvaikutukset.

Ne ovat tutkimuksiin perustuvaa varmaa tietoa.

Useimmissa on painonnousu yhtenä yleisimmistä sivuoireista.

Ap, mitä mahdat ajaa takaa?

Vierailija
26/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo hidastaa aineenvaihdunnan ja keräävät nestettä.

Vierailija
27/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kiihottaa tarkoituksella ruokahalua, syystä että masentunut ihminen ei muuten muistaisi tai viitsisi syödä.

Vierailija
28/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mitä masennuslääkettä on määrätty. Esim. mirtazapin nostaa ruokahalua ja hidastaa aineenvaihduntaa,kun taas sepram saattaa aiheuttaa ruokahaluttomuutta.

Vierailija
29/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko esim mirtatsapiinin annostuksella vaikutusta painoon? Jos siis käyttää pieniä määriä nukkumiseen vrt. isompi annostus.

Vierailija
30/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko esim mirtatsapiinin annostuksella vaikutusta painoon? Jos siis käyttää pieniä määriä nukkumiseen vrt. isompi annostus.

Kyllä. Isompi annos lääkettä, isompi painonnousu. Mirtatsapiini lihottaa oikeasti, se nostaa mielialaa ja ruokahalu kohenee. Siinä teille "nesteen kerääjät"!!

Siksi sitä ei pitäisi määrätä ylipainoisille masentuneille.

Vierailija
31/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venlafaksiini teki myös loputtoman ruokahalun. Muistan menneeni aikaisin nukkumaan jotta aamu tulisi nopeammin ja saisi aamupalaa :D Piti myös katsoa kellosta kauanko edellisestä ateriasta on aikaa jotta tiesi onko oikeasti nälkä vai "nälkä".

Ei edes ollut mitään erityistä herkkujen himoa, vaan ihan vain tavallista ruokaa teki mieli. Paino oli hitaasti mutta varmasti nousemassa, vaikka olenkin aina syönyt ja elänyt terveellisesti. Jos kuitenkin koko valveillaoloaika nälättää niin aika helposti se päivittäinen kalorimäärä ylittyy.

Kyllä ne turvotustakin lisäsi, joka hävisi kun lääkkeen jätti pois.

Minä paisuin Venlafaxiini, Levomepromatsiini, Mirtazapiini-combolla hieman yli vuodessa 48 kilosta reiluun sataan kiloon. Herkutkin kyllä saattoivat maistua, mutta enpä jaksanut tehdä juuri mitään. Muutaman kilometrin lenkki, jonka kävelen nykyään 20 minuuttiin vaati vähintään kolme varttia. Jätin mömmöt vuosi sitten pois ja painan enää 75 kiloa...