Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako masennuslääkkeet?

Vierailija
26.03.2018 |

Onko tutkimustietoa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos etit.

Vierailija
2/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos etit.

Tämä on keskustelupalsta joten ajattelin kysyä asiaa täältä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ne nostavat painoa, jatkuvasti lukee tapauksista joissa painoa on pahimmillaan tullut jopa useita kymmeniä kiloja. Lääke aiheuttaa väsymystä, ja joissakin tapauksisssa ruokahalun nousua, mikä taas johtaa painonnousuun. Ne myös keräävät nestettä elimistöön.

Vierailija
4/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt?

Vierailija
5/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lihonut kahdessa vuodessa 22 kiloa. Lääke itsessään ei lihota mutta jotkut lääkkeet (kuten esim mun käyttämä Ketipinor) lisäävät ruokahalua. Mulla on periaatteessa pohjaton nälän tunne jatkuvasti. Vaikka söisin vatsan täyteen, silti tekee mieli syödä lisää. Joudun pakottamaan itseni lopettamaan syömisen ja koittaa miettiä jotain muuta etten söisi. Lääke muuten toimii hyvin mutta ainoa miinus tuo painon nousu. Nyt kova tahto saada nuo liikakilot pois ja siihenhän mä en pysty muuten kuin laskemalla kaloreita ettei niitä tule ihan järkyttäviä määriä.

Vierailija
6/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Kyllä se on kalorit jotka lihottaa.

Vierailija
7/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Nesteen kertyminen on eri asia kuin rasvan kertyminen. Vain rasvan kertyminen on lihomista.  Soluihin kertyvää nestettä kutsutaan turvotukseksi.

Vierailija
8/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Paino nousee liian syömisen seurauksena jos nousee.

Vierailija
9/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lihonut kahdessa vuodessa 22 kiloa. Lääke itsessään ei lihota mutta jotkut lääkkeet (kuten esim mun käyttämä Ketipinor) lisäävät ruokahalua. Mulla on periaatteessa pohjaton nälän tunne jatkuvasti. Vaikka söisin vatsan täyteen, silti tekee mieli syödä lisää. Joudun pakottamaan itseni lopettamaan syömisen ja koittaa miettiä jotain muuta etten söisi. Lääke muuten toimii hyvin mutta ainoa miinus tuo painon nousu. Nyt kova tahto saada nuo liikakilot pois ja siihenhän mä en pysty muuten kuin laskemalla kaloreita ettei niitä tule ihan järkyttäviä määriä.

Kun  tietää käyttävänsä ruokahalua lisäävää lääkettä pitää syödä kevyesti ja välttää kaloripitoisia juomia.

Vierailija
10/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun  tietää käyttävänsä ruokahalua lisäävää lääkettä pitää syödä kevyesti ja välttää kaloripitoisia juomia.

Itsehän tietysti olet pystynyt siihen, vai mitä?

Vierailija
11/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ohjaan kehitysvammaisia ja mielenterveysongelmaisia aspergereita. Poikkeuksetta psykoosin tai muun huonon voinnin seurauksena nostettu lääkitys saa aikaan lihomista ja turpoamista, vaikka asuntolaolosuhteissa muu ei muutu. Tämän vuoksi ravinto on todella tiukasti valvottua, aikuiset miehet saavat syödä max 1800 kcal päivässä. Ovat otse sitoutuneet tähän ja lenkkeilyyn. Rahaa ei ole omassa hallussa, eli napostella eivät voi.

Vierailija
12/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan siihen pysty, eihän? :D

Vierailija
13/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Lääkärin kanssa puhuttiin tämä asia läpi. Aloin kiinnittämään enemmän huomiota ruokavalioon, liikuntaan ja lepoon enkä ole enää edes ns. laihaläski.

T. 155/43

Vierailija
14/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan siihen pysty, eihän? :D

Voi pystyä, tietysti. Ei vaan välttämättä ole niin helppoa, että jokainen pystyisi.

Vierailija
15/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ole mitää kyllä/ei-vastausta, vaikka täällä monet niin antavat ymmärtää. Joillakin jotkut lääkkeet lihottaa. Joillakin jotkut lääkkeet vievät ruokahalun. Minulla on mennyt ruokahalu kaikista kokeilemistani. Eli olisin laihtunut jos olisin jatkanut pidempään. Aion vielä kokeilla jos löytäisin sopivan lääkkeen.

Ja ylempänä oli puhetta Ketipinorista. Ei se ole masennuslääke. Eikä se minulla aiheuta ruokahalun nousua. Tapauskohtaista. Ja jos lääke aiheuttaa painon nousua, niin sitä voi hieman keventää ruokavaliota ja lisätä liikuntaa. Tai antaa painon vain nousta.

Vierailija
16/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaksiini teki myös loputtoman ruokahalun. Muistan menneeni aikaisin nukkumaan jotta aamu tulisi nopeammin ja saisi aamupalaa :D Piti myös katsoa kellosta kauanko edellisestä ateriasta on aikaa jotta tiesi onko oikeasti nälkä vai "nälkä".

Ei edes ollut mitään erityistä herkkujen himoa, vaan ihan vain tavallista ruokaa teki mieli. Paino oli hitaasti mutta varmasti nousemassa, vaikka olenkin aina syönyt ja elänyt terveellisesti. Jos kuitenkin koko valveillaoloaika nälättää niin aika helposti se päivittäinen kalorimäärä ylittyy.

Kyllä ne turvotustakin lisäsi, joka hävisi kun lääkkeen jätti pois.

Vierailija
17/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla ne nostavat painoa, jatkuvasti lukee tapauksista joissa painoa on pahimmillaan tullut jopa useita kymmeniä kiloja. Lääke aiheuttaa väsymystä, ja joissakin tapauksisssa ruokahalun nousua, mikä taas johtaa painonnousuun. Ne myös keräävät nestettä elimistöön.

Onpa hyvä masennuslääke. Jos tuosta ei masennu, niin mistä?

Vierailija
18/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tutkimustietoa?

Keräävät ainakin nestettä ja paljon.

Vierailija
19/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti tänne ei taas tule se mustavalkoinen väittelijä.

Masennuslääke aiheuttaa mahdollisesti kehossa muutoksia, mitkä johtavat mahdolliseen lihomiseen, esim ainevaihdunnan hitaus, suurempi ruokahalu, motivaation katoaminen liikunnan ja terveyden suhteen (tämä tosin taitaa johtua enemmän masennuksesta). Suurempi ruokahalu ja hitaampi aineenvaihdunta voi johtaa liikasyömiseen. Totta on, että syömällä pelkästään sen masennuslääkkeen et lihoa, vaan ne sivuvaikutukset lisättynä masennukseen ja sen oireisiin lisää riskiä lihoa TAI vastaavasti laihtua rajusti. 

Vierailija
20/31 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lihota. Vain silloin lihoo, jos saa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Olen nyt n.30 kiloa kevyempi kuin aloittaessani masennuslääkityksen vuosia sitten.