Laihduin 25 kiloa ja leikkautin hiukseni -> mieheni on nykyään kuin hanuriinammuttu karhu. Mistä se johtuu?
Mielestäni on aivan käsittämätöntä, että ennen huumorintajuinen mies on muuttunut nalkuttajaksi ja tiuskijaksi. Mikään ei kelpaa. Uudesta kampauksesta totesi, ettei se ole entistä kummempi.
Kun tein eilen päivällistä selitin siinä samalla miehelleni minkä vuoksi reseptin ainesosat ovat terveellisiä. Hän räjähti ja väitti, että yritän alistaa hänet terveysterrorismilla. Minulla jäi huuli pyöreäksi. Olen puhunut hänelle todella vähän laihduttamisestani enkä ole juurikaan edes hankkinut oikeankokoisia vaatteita itselleni kuin pari kokonaisuutta pakon vuoksi, jotta voin olla ihmisten ilmoilla.
En todellakaan ole ollut mikään terveiden elämäntapojen evankelioija vaan hoitanut omaa laihdutusurakkaani hissin kissun ja toki kevyempää ruokaa tehden. Se kevyempi ja terveellisempi ruoka on kelvannut vallan mainiosti lapsille.
En käsitä mikä miestäni vaivaa! Välillä tulee mieleen, että häntä jotenkin korpeaa se, että olen nykyään virkeämpi ja jaksan paremmin.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Äh, keksitty aloitus oli tämäkin.
Paljastui kun vastaukset kysymykseen kuin kysymykseen tulevat nopeasti, täsmällisesti ja hyvällä suomen kielellä. Ja sisältökin käy yhä paksummaksi stevioineen ja banaaneineen.
Toimittajat! Yrittäkää olla vähän autenttisempia!
Mitkä ihmeen toimittajat? Miksi ne käyttäisivät aikaa vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Äh, keksitty aloitus oli tämäkin.
Paljastui kun vastaukset kysymykseen kuin kysymykseen tulevat nopeasti, täsmällisesti ja hyvällä suomen kielellä. Ja sisältökin käy yhä paksummaksi stevioineen ja banaaneineen.
Toimittajat! Yrittäkää olla vähän autenttisempia!
Ei ole keksitty aloitus. Minä eli ap olen taas täällä takaisin. Toimittaja en ole. Banaaneja ja steviaa saa ihan rahalla ostettua enkä pidä niitä mitenkään erikoisina tai eksoottisina aineosina. Monissa kaupan valmisruoissa on jännempiäkin ainesosia kuten eräässä pizzan päälle tarkoitetussa juustoraasteessa, jossa on bambukuitua.
Miksen voisi muka vastata täsmällisesti? En ole sentään dementoitunut tai saanut b12-vitamiininpuutosta laihdutuskuurillani. En oikein ymmärrä kommenttisi pointtia.
Joka tapauksessa en edes yritä muuttaa miestäni koska se on turhaa. Heräämisen terveempiin elintapoihin pitää tulla ihmiseltä itseltään. Minä en tyrkytä enkä nalkuta. Minä syön jatkossakin omia ruokiani koska minun ja mieheni syömisethän lähtivät eriytymään jo ensimmäisen raskauteni aikoina koska söin äitiysneuvolasta annetun ruokaneuvontaesitteen mukaan ihan sikiön edun nimissä eli puuroa, kalaa kolmesti viikossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Selvä pelihän tuo on. Miestä nolottaa, että hänen elämässään näkyvin henkilö on laihtunut noin paljon ja virkistyny. Se voi vaikuttaa kahdellakin tavalla: hän pelkää, ettei enää riitä sinulle, ja toisekseen häntä korpeaa, että hänellä itsellään ei ole motivaatiota muuttaa elämäntapojaan paremmiksi. Väsynyt olemus ja roikkuva maha tulevat entistä näkyvimmiksi, kun nainen on hoikistunut ja kaunistunut.
Nyt on kyllä aina lopettaa sen miehen yliymmärtäminen. Suutu kerrankin kunnolla. Olet nyt yrjöämpäri, johon mies kaataa typerän turhautumisensa, koska luottaa siihen, että sinä kestät häntä etkä suutu.
Mitä se suuttuminen hyödyttää? Se ei auta minua, miestä eikä lapsia. Hänellä on yhtä suuri vapaus valita elämäntapansa kuin minullakin. Toki lapsia käy sääliksi jos isä ei elä pitkään.
Eivätkö kaikki miehet halua mahdollisimman hyvännäköistä naista vierelleen? Sen logiikan mukaan mieheni pitäisi olla tyytyväinen kun olen sutjakampi ja ehkä myös kaunistunutkin. Ainakin hamppulatvojen leikkaaminen kaunisti minua minun omasta mielestäni huomattavasti. Nyt tukkaa on helpompi hoitaa ja rahaa ei mene viemäristä alas kun yritän turhaan elvyttää hamppuisia hiustenlatvoja hoitoaineella ja öljyhoidolla.
Olet jo näiden kolmen sivun aikana jauhanut enemmän kaiken maailman maustamattomista jugurteista, kevyistä lihaleikkeleistä, kotimaisista marjoista, kypsistä banaaneista ja makeutusaineista enemmän kuin itse jaksaisin niistä kuunnella vuodessa. Oletko nyt ihan varma ettet tiedostamattasi jauha tuota kotonakin? Kuulostat hieman siltä että sulla on jäänyt tuollainen rasittava levy päälle, mikä laihduttajilla monesti on, vaikket sitä itse välttämättä edes tajua.
Sinänsä olen kyllä sun "puolella", hieno juttu että olet saanut laihdutettua ja lisää energiaa, ja tottakai se harmittaa jos toinen on jatkuvasti ärtyisällä tuulella. Vaan eipä täällä varmaan kukaan voi teitä tuntematta tietää mikä miestä korpeaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet jo näiden kolmen sivun aikana jauhanut enemmän kaiken maailman maustamattomista jugurteista, kevyistä lihaleikkeleistä, kotimaisista marjoista, kypsistä banaaneista ja makeutusaineista enemmän kuin itse jaksaisin niistä kuunnella vuodessa. Oletko nyt ihan varma ettet tiedostamattasi jauha tuota kotonakin? Kuulostat hieman siltä että sulla on jäänyt tuollainen rasittava levy päälle, mikä laihduttajilla monesti on, vaikket sitä itse välttämättä edes tajua.
Sinänsä olen kyllä sun "puolella", hieno juttu että olet saanut laihdutettua ja lisää energiaa, ja tottakai se harmittaa jos toinen on jatkuvasti ärtyisällä tuulella. Vaan eipä täällä varmaan kukaan voi teitä tuntematta tietää mikä miestä korpeaa.
Miksi jauhaisi niistä mieheni kanssa? Minulla on vapaus ostaa kauppareissulla itselleni ja lapsille juuri sellaista ruokaa kuin haluan. Ostajan miehenikin itselleen sellaista ruokaa kuin haluaa. Oletko ollenkaan huomannut sitä, että minulle on myös esitetty ruokaa koskevia kysymyksiä tässä ketjussa?
Miestäni ei kiinnosta laihdutus tai kuntoilu eli haaskaisin vain vähäistä yhteistä aikaamme jos puhuisin hänelle asiasta. Ymmärrän sen toki hyvin jos miestä korpeaa se, että olen joutunut ostamaan itselleni uusia alusvaatteita ja alaosia koska en pärjää ilman niitä. Minähän käytän vieläkin vanhoja yläosia ja takkeja eli en ole pistänyt vaatekaappiani uusiksi. Olen toki ostanut aina uuden sopivankokoisen uikkarin pakon sanelemana.
En ole puhunut oikeastaan ennen tämän ketjun aloittamista kenenkään kanssa laihduttamisesta aiemmin. Omat sukulaiseni ja kaverini eivät ole edes huomanneet, että olen laihtunut eikä sillä asialla ole mitään väliä koska ihmissuhteiden ei pitäisikään olla kiinni kiloista.
Maailmanparantaja kirjoitti:
Jätä se sika!
Se ei ratkaise mitään koska mieheni on lastemme isä jatkossakin. Eihän hän voi jatkaa tuollaisella mörököllilinjalla loppuikäänsä tai pilaa oman suhteensa lapsiimmekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaat perheen ruuasta kai otat välillä huomioon muitakin?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ken kokkaa, päättää. Ken haluaa tilata, menee ravintolaan tilaamaan. Tai tekee itse!
Jos aina on kotona "terveellistä" ruokaa, ja ei miehesi toiveita oteta huomioon niin pikku hiljaa alkaa etomaan. Minä syön terveellisesti, mutta kyllä ainakin joskus teen miehen mieleistä ruokaa. Eli semmoisesta kotiruoasta josta hän tykkää. Eli joustan ja laitan aina jollekin perheessä sopivaa ruokaa. En ole natsi ja vaadi, että perhe tulisi noudattaa minun ruokia ja en voi vaatia, että ne tykkäävät samasta ruoasta jota minä syön.
Se olisi niin kuin vähän sama, kun miehesi tekisi sinulle ranskalaisia joka päivä.
Ja, tuo steevia yäk, ohrasurimot yäk. Marjat ja maustamaton jugurtti tosi hyvä. Makeahimon saa pois vältämällä maikeita asioita. Eli jos laitat steevia jugurttiin, niin makeahimo pysyy. Kun on ollut tarpeeksi pitkään ilman mitään makea, niin myös makeanhimo häviää.
Sitten miehesi muuttaa omat ruokailutottumuksesti, sitten kun itse haluaa. Siihen et valitettavasti voi nalkuttamalla tai keskustelemalla muuttaa. Ja, joo se, että sinä sanot kun toinen on vihainen, että lapset haluavat sinua elämään pidempään voi tulkata nalkuttamiseksi. Ei kannatta ärsyttää, jos toinen on jo siinä tilanteessa, että hän ei halua kuunnella.
Sitten jos, itse ottaa laihduttamisen ja urheilun puheeksi, niin voi auttaa, mutta yleensä puolisi on huonoion tuki asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aina on kotona "terveellistä" ruokaa, ja ei miehesi toiveita oteta huomioon niin pikku hiljaa alkaa etomaan. Minä syön terveellisesti, mutta kyllä ainakin joskus teen miehen mieleistä ruokaa. Eli semmoisesta kotiruoasta josta hän tykkää. Eli joustan ja laitan aina jollekin perheessä sopivaa ruokaa. En ole natsi ja vaadi, että perhe tulisi noudattaa minun ruokia ja en voi vaatia, että ne tykkäävät samasta ruoasta jota minä syön.
Se olisi niin kuin vähän sama, kun miehesi tekisi sinulle ranskalaisia joka päivä.
Ja, tuo steevia yäk, ohrasurimot yäk. Marjat ja maustamaton jugurtti tosi hyvä. Makeahimon saa pois vältämällä maikeita asioita. Eli jos laitat steevia jugurttiin, niin makeahimo pysyy. Kun on ollut tarpeeksi pitkään ilman mitään makea, niin myös makeanhimo häviää.
Sitten miehesi muuttaa omat ruokailutottumuksesti, sitten kun itse haluaa. Siihen et valitettavasti voi nalkuttamalla tai keskustelemalla muuttaa. Ja, joo se, että sinä sanot kun toinen on vihainen, että lapset haluavat sinua elämään pidempään voi tulkata nalkuttamiseksi. Ei kannatta ärsyttää, jos toinen on jo siinä tilanteessa, että hän ei halua kuunnella.
Sitten jos, itse ottaa laihduttamisen ja urheilun puheeksi, niin voi auttaa, mutta yleensä puolisi on huonoion tuki asiassa.
Kotiruoka ja terveellinen ruoka eivät ole toisiaan poissulkevia käsitteitä! Tässä tapauksessa perheen mies elää kaupan valmisruoilla koska näköjään pitää niistä.
Kaikki ylipainoiset pikkulasten äidit eivät ole ylipainoisia makean vuoksi vaan siksi, ettei heillä ole aikaa tehdä sellaista ruokaa, joka olisi terveellistä kotiruokaa ja silloin tulee väsyneenä syöneeksi kaupan valmisruokia ja vääriä annoskokoja.
Harva lapsi syö puolukoita ilman makeutusta. Mannapuuro ilman sokeria tai sitä korvaavaa steviaa ei maistu lapsille. Nykyään on kaupoissa täysjyvämannaryynejä eli lapsille voi tehdä stevialla makeutettua täysjyvämannapuuroa ihan hyvällä omallatunnolla. Maistuuhan se myös aikuisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkää, että jätät jonkun paremman takia. Pelkää asemansa puolesta.
Ja voithan olla hänen mielestään nykyään ärsyttävä. Ei voi tietää.
Enhän minä edes käy missään tavallisten menojen lisäksi. Harrastuksenikin hoidan kotona enkä ihmisten ilmoilla.
En ole viitsinyt kertoa hänelle siitä, että muutama puolituttu ja pari tuntematontakin on kehunut muuttunutta ulkonäköni. Mieheni on väittänyt ettei hänelle ole mitään merkitystä miltä näytän.
Toki olin hämmentynyt kun tuntematon mies kehaisi uusien housujeni sopivan minulle hyvin. Oli ilmeisesti katsellut tarkkaan jonkun aikaa housujani. Toki kiitin kohteliaisuudesta ja jatkoin eteenpäin.
Mistä se tuntematon tiesi, että sulla on uudet housut?
Tuntematon kehui housujeni sopivan minulle hyvin ja olevan kivat housut. Itse tiesin, että housut olivat minulle uudet koska olin ostanut ne juuri alennusmyynnistä.
Anteeksi mitä tapahtui? Tuntematon mies kehui housujen sopivan sinulle hyvin? Onko housut persefarkut tai muuten persehousut eli mies itseasiassa kiitti perseen esiintuloa tai jotain muuta vastaavaa? En käsitä, en ole ikinä kuullut, että joku mies kehuisi hänelle tuntemattoman naisen housuja ellei silmä ole perseessä.
Hienoa, että olet karistanut ylimääräisiä kiloja, onnea! Oli vain pakko äimistellä miten joku mies voi kehua randomin naisen housuja, täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkää, että jätät jonkun paremman takia. Pelkää asemansa puolesta.
Ja voithan olla hänen mielestään nykyään ärsyttävä. Ei voi tietää.
Enhän minä edes käy missään tavallisten menojen lisäksi. Harrastuksenikin hoidan kotona enkä ihmisten ilmoilla.
En ole viitsinyt kertoa hänelle siitä, että muutama puolituttu ja pari tuntematontakin on kehunut muuttunutta ulkonäköni. Mieheni on väittänyt ettei hänelle ole mitään merkitystä miltä näytän.
Toki olin hämmentynyt kun tuntematon mies kehaisi uusien housujeni sopivan minulle hyvin. Oli ilmeisesti katsellut tarkkaan jonkun aikaa housujani. Toki kiitin kohteliaisuudesta ja jatkoin eteenpäin.
Mistä se tuntematon tiesi, että sulla on uudet housut?
Tuntematon kehui housujeni sopivan minulle hyvin ja olevan kivat housut. Itse tiesin, että housut olivat minulle uudet koska olin ostanut ne juuri alennusmyynnistä.
Anteeksi mitä tapahtui? Tuntematon mies kehui housujen sopivan sinulle hyvin? Onko housut persefarkut tai muuten persehousut eli mies itseasiassa kiitti perseen esiintuloa tai jotain muuta vastaavaa? En käsitä, en ole ikinä kuullut, että joku mies kehuisi hänelle tuntemattoman naisen housuja ellei silmä ole perseessä.
Hienoa, että olet karistanut ylimääräisiä kiloja, onnea! Oli vain pakko äimistellä miten joku mies voi kehua randomin naisen housuja, täh?
Mitkä ovat persefarkut? Kyllähän se takapuolikin menee housujen sisään jos osaa ostaa tarpeeksi suuret housut ja osaa pukea housut kunnolla päälle. Usko tai älä mutta Suomesta löytyy vielä kauppoja, joissa saa asiantuntevaa palvelua ja ihminen voi ostaa itselleen mahdollisimman hyvin istuvat housut.
Muoti on jo pikkuhiljaa menossa taas siihen suuntaan kuin vuosituhannen vaihteessa oli eli puolet takapuolesta paljastavat housut tulevat taas muotiin parin vuoden sisällä koska muoti toistaa itseään kahdenkymmenen vuoden sykleissä ja samankaltaisia vaatteita tarjotaan taas uusille kuluttajille uutuuksina. Nythän lasketut olkapäät ovat puseroissa, collegeissa ja neuleissa ovat ysärinostalgian paluuta. Farkuissa alkaa revittyjen farkkujen buumi menemään ohi ja suunnittelijat ottavat uudelleenkäsittelyyn vuosituhannen vaihteen. Trendihaukka voi vielä löytää vuosituhannen vaihteen puolet hanurista paljastavia farkkuja kirpputoreilta ja varautua tulevaan.
Onneksi joistain kaupoista löytyy sellaisiakin farkkuja, joissa ei ole reikiä tai vahvoja kulutuskäsittelyjä vaan ne ovat suoralahkeisia ja tasavärisiä. Vain kohteliaisuuden lausuja tietää itse, mihin hän huomionsa kiinnittää kun lausuu housujen käyttäjälle kohteliaisuuden. Minäkin näin muutama viikko sitten pitkäsäärisen naisen, jolle siistit farkut istuivat kuin hansikas pureutumatta vartaloon. Teki mieli lausua kohteliaisuus mutta sitten ajattelin, että se nainen olisi voinut käsittää minut väärin. Joka tapauksessa farkut näyttivät hänen päällään hyviltä ja poikkesivat valtavirran kulutetuista reikäfarkuista.
Kohteliaisuuden saaja ei ole ikinä vastuussa siitä, mitä kohteliaisuuden lausuja hänessä näkee. Eihän solvauksenkaan saaja ole vastuussa siitä, mitä ja miten solvaaja häntä arvostelee. Aikuisen ihmisen pitäisi kyetä antamaan kritiikkiä rakentavasti jos on jotain epämiellyttävää kerrottavaa.
Mun miehellä syy oli se, että pelkäsi mun lähtevän. Oli mun kanssa siksi, koska ei itsekään ole mikään saalis ja arveli, että minä en pullukkana lähde ja sovitaan yhteen. Sitten jopa rakastui kun oltiin jo hetki oltu yhdessä. Sitten laihduin 30kg ja painoin lopulta 41kg ja mies alkoi arvella, että lähden kuitenkin, kun saan nyt miehen kuin miehen ja alkoi kiukutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä pelihän tuo on. Miestä nolottaa, että hänen elämässään näkyvin henkilö on laihtunut noin paljon ja virkistyny. Se voi vaikuttaa kahdellakin tavalla: hän pelkää, ettei enää riitä sinulle, ja toisekseen häntä korpeaa, että hänellä itsellään ei ole motivaatiota muuttaa elämäntapojaan paremmiksi. Väsynyt olemus ja roikkuva maha tulevat entistä näkyvimmiksi, kun nainen on hoikistunut ja kaunistunut.
Nyt on kyllä aina lopettaa sen miehen yliymmärtäminen. Suutu kerrankin kunnolla. Olet nyt yrjöämpäri, johon mies kaataa typerän turhautumisensa, koska luottaa siihen, että sinä kestät häntä etkä suutu.
Mitä se suuttuminen hyödyttää? Se ei auta minua, miestä eikä lapsia. Hänellä on yhtä suuri vapaus valita elämäntapansa kuin minullakin. Toki lapsia käy sääliksi jos isä ei elä pitkään.
Eivätkö kaikki miehet halua mahdollisimman hyvännäköistä naista vierelleen? Sen logiikan mukaan mieheni pitäisi olla tyytyväinen kun olen sutjakampi ja ehkä myös kaunistunutkin. Ainakin hamppulatvojen leikkaaminen kaunisti minua minun omasta mielestäni huomattavasti. Nyt tukkaa on helpompi hoitaa ja rahaa ei mene viemäristä alas kun yritän turhaan elvyttää hamppuisia hiustenlatvoja hoitoaineella ja öljyhoidolla.
No siten hyödyttää, että mies ymmärtäisi, ettei sinulle voi ikuisesti tuskia ja käyttäytyä huonosti! Ei nyt ole puhe miehen ruokailuista vaan siitä, että sinähän sanoit hänen olevan jatkuvasti pahantuulinen ja kohtelevan sinua rumasti. Hän tekee niin, koska sinä et kuitenkaan uskalla sanoa, että nyt loppuu tuollainen törkeä kohtelu.
Olet näemmä jo päättänyt että miehesi muutos johtuu sinun laihtumisesta ja hiustenleikkauksesta. Entäs jos oletkin muuttunut tuon prosessin aikana ilottomaksi, taateleista ja steviasta hössöttäväksi passiivis-aggressiiviseksi ruokanatsksi? Mies on katkera koska ennen niin mukava vaimo on muuttunut smoothie-superfood-maanikoksi.
Tosin en usko tätä todelliseksi tilanteeksi. Jumppamatto siististi helmalakanan alla, uudet housut alennusmyynnistä, lapsille sekoitellaan omat jugurtit ja kaalilaatikkoon taateleita, joopa joo.
Palsta ei koskaan petä. Ensin syytellään terveysnatsiksi, joka pilaa koko perheen elämän inhottavilla terveysruoillaan, sitten kun ap puolustautuu ja kertoo arjestaan niin hän on terveysnatsi koska puhuu ruoasta :D
Mutta joo, muutokset voivat ahdistaa puolisoa. Mun parisuhde päättyi siihen, kun sain opiskelupaikan. Mies ärhenteli, lyttäsi koulutusta ja haukkui kaikki opiskelukaverit aivan typerin perustein (eräskin on kuulemma ihan hirveä akka koska ottaa laulutunteja, ja "ne on kaikki hirveitä kusipääsnobeja").
Meillä mies myönsi, että kateus ja tyytymättömyys omaan elämäntilanteeseen oli syy yhtäkkiä alkaneeseen haukkumiseen, mutta hänestä minun olisi pitänyt hyväksyä käytös kun syynä kerran on se, että miehellä on paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Olet näemmä jo päättänyt että miehesi muutos johtuu sinun laihtumisesta ja hiustenleikkauksesta. Entäs jos oletkin muuttunut tuon prosessin aikana ilottomaksi, taateleista ja steviasta hössöttäväksi passiivis-aggressiiviseksi ruokanatsksi? Mies on katkera koska ennen niin mukava vaimo on muuttunut smoothie-superfood-maanikoksi.
Tosin en usko tätä todelliseksi tilanteeksi. Jumppamatto siististi helmalakanan alla, uudet housut alennusmyynnistä, lapsille sekoitellaan omat jugurtit ja kaalilaatikkoon taateleita, joopa joo.
Eiköhän mies ole iso poika, ja voisi ottaa asian esille kypsästi ja rauhallisesti - kertoen täsmällisesti, mikä on ongelma, ja antaen konkreettisia esimerkkejä, jotta vaimo ymmärtää, mistä puhutaan. Ei niin, että tiuskitaan ja lytätään uutta kampausta, ja sitten eräänä päivänä karjaistaan terveysterrorismista sen kummemmin selittämättä, mistä kenkä puristaa.
Kaikki eivät aina huomaa sitä muuttunutta käytöstään. Mun mies laihduttaa, ja se on hyvä juttu, kannustan häntä. Mutta kyllä mua ottaa vähän väliä päähän ne jatkuvat puheet laihdutuksesta, vaikkei omasta mielestään asiasta juurikaan tee numeroa. Silti jatkuvat kommentit, toteamukset ja valinnat ihan ruokakaupassa nyppii, en tiedä miksi! Varsinkin kun moni niistä asioista on sellaisia, jotka olen hänelle kertonut itse jo vuosia sitten...koitan silti vain kannustaa ja niellä ärsytykseni. :D