Raskaus ja medium villitys
Olen jo hyvin näkyvästi raskaana. Kävin tänään burgeriravintolassa syömässä ja valkkasin ruokani ilman majoneesi jne. koska en jaksanut alkaa tenttaamaan onko kaikki pastöroitua. Pihvin kypsyydestä en huomannut sanoa, eikä sitä kyllä kysyttykään. Ensimmäisen haukun jälkeen tajusin, että pihvi ei ollut kypsä. Ravintola teki minulle hyvin ystävällisesti uuden burgerin. Kun tarjoilija toi minulle sen pöytään hän totesi, että tässä tämä, mutta heillä kyllä käytetään suomalaista hyvää lihaa. Jäin vähän hämilleni tästä. Mitä väliä lihan alkuperällä on? Eikö ravintola-alan ammattilaiset tajua, että raskaana ollessa liha täytyy kunnolla kypsentää toksoplasmoosiriskin takia?
Kommentit (15)
Yllättävän monessa paikassa, mm. Burger kingissä ei osata sanoa, onko heidän majoneesi tehty pastöroidusta kananmunasta. Muutenkin olen ollut yllättynyt, kuinka heikosti raskausruokavalion aiheuttamiin kysymyksiin ja vaatimuksiin osataan vastata. Nykyään on kuitenkin niin monia erilaisia ruokarajoitteita. Työpaikkaruokalassakin tähän törmää joka viikko. Kalalle on majoneesikastike, ei manintaa pastöroinnista. Uuniperunalle fetajuustotäyte, eikä muuta vaihtoehtoa. Jälkiruuuassa käytetty tuorejuustoa.
Ap
No voi itku. Aina on raskaana olevat syöneet kaikkea. Minäkin söin kaikkea, kun olin raskaana. Voi teitä herkkiksiä.
Vierailija kirjoitti:
No voi itku. Aina on raskaana olevat syöneet kaikkea. Minäkin söin kaikkea, kun olin raskaana. Voi teitä herkkiksiä.
Eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan huvikseenko se Evira niitä suosituksia puuhastelee? Saako vauvallekin sitten syöttää mitä vaan?
Ap
Kyllä raakaa munaa voi ihan hyvin syödä Suomessa, vaikka olis raskaana, ihan mitätön riski. Sitten tiedoksi että ketjuravintoloiden majoneesit on aina valmismajoneesipohjaisia. Ei niitä mistään pastöroimattomasta munasta tehdä, ne säilyykin varmaan noin sata vuotta.
Älkää turhaan vastatko trollille. Odotettaan, että viesti poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raakaa munaa voi ihan hyvin syödä Suomessa, vaikka olis raskaana, ihan mitätön riski. Sitten tiedoksi että ketjuravintoloiden majoneesit on aina valmismajoneesipohjaisia. Ei niitä mistään pastöroimattomasta munasta tehdä, ne säilyykin varmaan noin sata vuotta.
Hesessä ja mäkissä ilmoitetaan, että majo on tehty pastöroidusta munamassasta. Burger kingissä ja subissa ei sivuilla kerrota, eikä ravintolassa osattu kertoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesessä ja mäkissä ilmoitetaan, että majo on tehty pastöroidusta munamassasta. Burger kingissä ja subissa ei sivuilla kerrota, eikä ravintolassa osattu kertoa.
Ap
Kannattaisiko syödä jotain vähän terveellisempää kuin heseä ja mäkkiä, kun kerta noin tarkka olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaisiko syödä jotain vähän terveellisempää kuin heseä ja mäkkiä, kun kerta noin tarkka olet?
Tiedätkö, elämässä pääsee vähän helpommalla, jos ei murehdi toistenkin ihmisten murheita, vaan antaa heidän tehdä omat valintansa!
Huvittaa tosiaan nämä ihmeen ruoka-ainetenttaajat esim. Burger Kingin tiskillä. Kerrankin yksi mies kysyi millaista juustoa (piti olla tarkkaan nimi ja koostumus selvillä) oli jossain annoksessa. Harvalla on niin paha allergia tai tauti (keliakia) ettei voisi syödä pieniä määriä jotain ruoka-ainetta. Raskaana ollessakin lähinnä vakuumipakatut ja raa'at kalat sekä tuorejuustot on sellaisia joita kannattaa välttää. Porsasta ja kanaa ei edes raakana tarjoilla.
Jos on joku hengenvaarallinen allergia niin kannattaa kysyä etukäteen ennen ravintolaan saapumista ruokalistan annosten ainekset ja keskittää asiointi vakkariravintoloihin joissa henkilökuntaa tuntee sinut ja tilanteesi.
Vierailija kirjoitti:
Oi luoja miten ihmiset jaksavat tehdä raskaudestaan jotain teatteria ja sitten vielä oletetaan, että muut leikkivät mukana!
Ps. Jos olet kerran noin tarkka ohjeista niin kävikö mielessä, ettei joku burgeri välttämättä ole kovin fiksua ruokaa sikiölle?
No en usko, että jos syön pari kertaa kuussa jossain ulkona siitä on sikiölle mitään haittaa. Haluan vain lihani kypsänä ja maitotuotteeni pastöroituna tai tiedon siitä, jos eivät ole, että voin valita jotakin muuta. Mitä teatraalista siinä on etenkään, kun en ole näitä rajoituksia itse keksinyt? Tokihan ne rajoitukset on muuttuneet vuosien varrella, mutta sellaista se on, kun tutkimus kehittyy ja tieto lisääntyy. Ennen oli ihan ok röökata raskaana, mutta nykyään monet ylihysteeriset draama queen äidit näyttää lopettavan raskauden ajaksi.
Ap
Ja kymmenen vuotta sitten oli ihan sama sirkus, mutta minä söin mm. karmeita pellavansiemeniä, hirveitä homejuustoja ja join pari siideriäkin! Hui hirveää!
Ihan terve lapsi syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kymmenen vuotta sitten oli ihan sama sirkus, mutta minä söin mm. karmeita pellavansiemeniä, hirveitä homejuustoja ja join pari siideriäkin! Hui hirveää!
Ihan terve lapsi syntyi.
Suurimmalla osallahan kaikki menee hyvin. Sitten on ne muutamat, joille huono tuuri osuu kohdalle. Raskaus on niin lyhyt aika elämässä, että omalta osaltani olen valinnut noudattaa ruokasuosituksia aina, kuin mahdollista. Varmahan ei koskaan voi olla, jos syö toisten valmistamaa ruokaa ja välilla tulee itsekin epähuomiossa tehtyä vääriä valintoja. Kumma, että tätä on joidenkin vaikea hyväksyä/kunnioittaa.
Ap
Burger kingissä usein kylmät pihvit.