Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kantaan oli merkitty kaikki psyykenpuolen huoleni - mitä mä teen?

Vierailija
25.03.2018 |

Siis monen vuoden pähkäilyn jälkeen ajattelin mennä hakemaan apua huoliini, niin sen puhelun aikana se ihminen mukavan luottamuksellisesti kyseli kaikkea ja siis kirjasi sen kaiken p*skan suoraan Kantaan! Mitä mä nyt teen? Eka reaktio oli aika äkkiväärä, kun siis en enää jaksaisi elää, mutta siis voiko niitä asioita peittää sieltä enää koskaan?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut samantyylinen ongelma. Olen ollut vuosia sitten (yli 6v sitten) masentunut ja lääkityksellä pienen jakson. Nyt tämä asia tulee aina vastaan kun menee jonnekin neuvolaan, terkalle tai lääkäriin. Sit ne kohtelee ihan kuin mä olisin vieläkin masentunut eikä meinaa millään uskoa et kaikki on ihan hyvin, enkä ole ollut lääkityksellä viiteen vuoteen. Toisaalta mitään oikeita ongelmia ei ole tämän johdosta vielä tullut! On vain todella ärsyttävää välillä.

Mullakin oli viisi vuotta sitten SSRI-kokeilu oletettuun masennukseen joka ei silloista elämääni juurikaan helpottanut. En ole koskaan tuosta jälkeenpäin kuullut mitään, ja kaikenlaisia fyysisiä vaivoja olen saanut menestyksellä hoidatettua, ihan oireiden mukaisesti.

Meinasin ensin kysyä että minkä näköisenä käyt terveyskeskuksessa, mutta mietin että itse käyn kyllä varsin räjähtäneenä kun ulkonäkö ei ole kovin korkealla prioriteettilistallani.

Eli joko vaikutat masentuneelta, tai sitten sulla nyt vain on huonompi mäihä käynyt.

Vierailija
42/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että psyykkiset ongelmat, jotka ilmenevät kannasta vaikuttavat avunsaantiiin ja miten sinuun reagoidaan jatkossa.

Esimerkiksi itselläni on ollut masennusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ja nämä näkyvät kannassa. Viime kesänä jouduin soittamaan ambulanssin, siis 112 keskellä yötä kun heräsisin siihen, että jalat eikä kädet toimi, enkä pääse ylös sängystä.

Vasen käsi toimi sen verran, että sain soitettua sillä 112. No hätäkeskus lähetti lanssin hienosti, siinä ei ongelmaa.

Lopulta kun ensihoitajat/lanssin henkilökunta tms pääsivät sisälle (heidän piti soittaa huoltomies avaamaan asunnon ovi) he alkoivat tekemään tutkimuksiaan, mutta pian sain kuulla, että ainoa vika minussa oli mielenterveysongelmat ja, että kuvittelen kaiken päässäni, sekä haen vain huomiota. Suostuivat viemään minut päivystykseen, mutta vain tulosyyllä: mielenterveyshäiriö tms.

Tokihan löytyi sitten ihan fyysinen sairaus / syy tuolle ja teinkin kirjallisen valituksen lanssihenkilökunnasta kunhan kotiuduin sairaalasta.

Mikä se sairaus oli?

Hengissä tunnut olevan, mistä mahdoit valittaa? Siitä ettei keskellä yötä hoidettu sairaalassa ei henkeä uhkaavassa sairaudessa pillit vinkuen kyydittynä. Muuta jenkkilään, mutta varaudu maksamaan, paljon.

Hypokaleminen periodinen paralyysi ja esim kalium oli romahtanut 1,8, jolloin lihakset eivät toimineet.  vaikka ei sillä merkitystä tässä olekkaan.

Ja valituksen tein siis siitä ambulanssihenkilökunnan asenteesta / käytöksestä. He olivat sitä mieltä, että tosiaan kuvittelen kaiken, ja jos haluaisin pystyisin nousemaan itse ylös jne. Joutuivat siis kantamaan minut sängystä lanssiin ja lanssilla sairaalaan. Ilmoittivat, että voivat viedä sairaalaan, mutta laittavat "syyksi" mielenterveysongelmat, joista sitten eräs hoitaja minulle sairaalassa mainitsikin. 

Sairaalassa hoito oli hyvää ja siellä ei mitään ongelmia ollut. 

En siis kaivannut mitään pillit päällä kohtelua, tai edes olettanut tilanteen olevan mitenkään hengenvaarallinen, vaikka kyllähän se tuntui epämiellyttävältä kun ei raajat pahemmin toimi. Olisin vain kaivannut, että lanssihenkilökunta kohtelee kuin ihmistä.

Anteeksi, provoilija on niin typerä, että pakko kommentoida.

Olit hengenvaarassa, se sydän kun pysähtyy vain ihan kerran. Jännittävää, että perussairauksissa ei ole muuta kuin mielenterveyssyyt, ja pukkasi sitten tällaista.

Tämä on yhtä totta, kuin MV lehden klikkiotsikko.

Harjottele vähän. Sun provot on todella surkeita.

Vierailija
44/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että psyykkiset ongelmat, jotka ilmenevät kannasta vaikuttavat avunsaantiiin ja miten sinuun reagoidaan jatkossa.

Esimerkiksi itselläni on ollut masennusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ja nämä näkyvät kannassa. Viime kesänä jouduin soittamaan ambulanssin, siis 112 keskellä yötä kun heräsisin siihen, että jalat eikä kädet toimi, enkä pääse ylös sängystä.

Vasen käsi toimi sen verran, että sain soitettua sillä 112. No hätäkeskus lähetti lanssin hienosti, siinä ei ongelmaa.

Lopulta kun ensihoitajat/lanssin henkilökunta tms pääsivät sisälle (heidän piti soittaa huoltomies avaamaan asunnon ovi) he alkoivat tekemään tutkimuksiaan, mutta pian sain kuulla, että ainoa vika minussa oli mielenterveysongelmat ja, että kuvittelen kaiken päässäni, sekä haen vain huomiota. Suostuivat viemään minut päivystykseen, mutta vain tulosyyllä: mielenterveyshäiriö tms.

Tokihan löytyi sitten ihan fyysinen sairaus / syy tuolle ja teinkin kirjallisen valituksen lanssihenkilökunnasta kunhan kotiuduin sairaalasta.

Mikä se sairaus oli?

Hengissä tunnut olevan, mistä mahdoit valittaa? Siitä ettei keskellä yötä hoidettu sairaalassa ei henkeä uhkaavassa sairaudessa pillit vinkuen kyydittynä. Muuta jenkkilään, mutta varaudu maksamaan, paljon.

Hypokaleminen periodinen paralyysi ja esim kalium oli romahtanut 1,8, jolloin lihakset eivät toimineet.  vaikka ei sillä merkitystä tässä olekkaan.

Ja valituksen tein siis siitä ambulanssihenkilökunnan asenteesta / käytöksestä. He olivat sitä mieltä, että tosiaan kuvittelen kaiken, ja jos haluaisin pystyisin nousemaan itse ylös jne. Joutuivat siis kantamaan minut sängystä lanssiin ja lanssilla sairaalaan. Ilmoittivat, että voivat viedä sairaalaan, mutta laittavat "syyksi" mielenterveysongelmat, joista sitten eräs hoitaja minulle sairaalassa mainitsikin. 

Sairaalassa hoito oli hyvää ja siellä ei mitään ongelmia ollut. 

En siis kaivannut mitään pillit päällä kohtelua, tai edes olettanut tilanteen olevan mitenkään hengenvaarallinen, vaikka kyllähän se tuntui epämiellyttävältä kun ei raajat pahemmin toimi. Olisin vain kaivannut, että lanssihenkilökunta kohtelee kuin ihmistä.

Anteeksi, provoilija on niin typerä, että pakko kommentoida.

Olit hengenvaarassa, se sydän kun pysähtyy vain ihan kerran. Jännittävää, että perussairauksissa ei ole muuta kuin mielenterveyssyyt, ja pukkasi sitten tällaista.

Tämä on yhtä totta, kuin MV lehden klikkiotsikko.

Harjottele vähän. Sun provot on todella surkeita.

Tarkennuksena; ensihoito ei ottanut muka vitaaleja?!? Ei tietenkään. Umpiristiriitaista, harhaista settiä, kuten koko vauvapalsta.

Vierailija
45/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku oikeasti että lääkäriä kiinnostaa vastaanotolla potilaan psyyken ongelmat muuten kuin että saa tietää mitä sairauksia on tai mitä lääkkeittä on käytössä kun sillä voi olla merkitystä hoidon kannalta. Omassa työssä olen käyttänyt pari kertaa Kanta-arkistoa ulkopaikkakuntalaisen potilaan kohdalla (ns. hätähaku) mutta normaalityössä sen käyttäminen on aivan liian työlästä.

Psyyken asiat ovat tärkeitä tietää jotta potilasta osataan auttaa paremmin. Ei kai ole tarkoituksenmukaista käydä läpi jokaisella käynnillä koko elämäntarinaa ja hoitojaksoja taikka lääkityksiä jos kyse on pitkäaikaisesta psyyken ongelmasta. Sairauskertomustiedot ovat salassa pidettäviä joten ei niitä levitellä työpaikoille tai muualle kuten moni pelkää. 

Tietyissä ammateissa psykiatrinen sairastaminen on este mutta kyllä se on alalle pyrkivän velvollisuus kertoa jos on ongelmia ja valinnat pitää tehdä niin että ei tarvitse ammattia jälkikäteen vaihtaa. Ainakin lentäjän tai poliisin ammatissa pitää olla todella tiukka seula kun vastuu ihmisistä on niin suuri.

Vierailija
46/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt itkenyt hysteerisesti ja mietin, mitä tehdä. Koko tulevaisuuteni on nyt pilattu. En pääse enää kaikkiin ammatteihin, vakuutuksia en enää saa ja mahdolliset lapset otetaan huostaan. En saa enää ketään puolisoakaan. Miksi se teki noin?

Luetatko sä kaikilla potentiaalisilla puolisoehdokkailla sun terveystiedot vai mistä tässä on kyse? Mielenterveysongelmia on vaikea peitellä läheisiltä muutekin, ja miksi pitäisikään. Haluaisitko oikeasti ihmisen, joka ei hyväksyisi sinua sellaisena kuin olet, myös huonoina hetkinä?

Vierailija
47/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja on nykyään kolmetoista tusinassa, että ei oikeasti ketään kiinnosta sinun tietosi omakannassa. Taidat vaan itse olla vähän sellainen suvaitsematon ja luulet siksi muidenkin olevan. 

Vierailija
48/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee, että olin useassa sukupuoliyhteydessä tuntemattomien miesten kanssa. Vielä se, että osa suomalaisia ja muutama ulkomaalainen. Vittuako se piti kirjata sinne näkyville? Halusin vaan käydä testeissä. Saanko pyydettyä piilottamaan nuo tiedot?

Pyysitkö sp testeihin pääsyä? Vai miksi tuollainen oli muutoin kirjattu papereihin? Itse olen terveysasemalla töissä ja kun sp testeihin pyydetään lähetettä niin velvollisuuteni on kysyä ja kirjata seuraavat asiat:

- oliko partneri ulkomaalaistaustainen vai suomalaistaustainen

- tuttu vai tuntematon

- oliko suu- tai anaaliseksiä

- onko ehkäisy kunnossa

- suojaamaton yhdyntä / kondomi petti

- onko yhdynnästä miten pitkä aika

Nämä kysymykset kun on pakko kysyä jotta voidaan tehdä asianmukaiset lähetteet labraan. Jos kirjaukset omista tekosista loukkaa niin pitäisikö miettiä ennen kuin alkaa tuntemattomien kanssa seksiä harrastamaan.

Vierailija
49/49 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee, että olin useassa sukupuoliyhteydessä tuntemattomien miesten kanssa. Vielä se, että osa suomalaisia ja muutama ulkomaalainen. Vittuako se piti kirjata sinne näkyville? Halusin vaan käydä testeissä. Saanko pyydettyä piilottamaan nuo tiedot?

Onhan se tärkeä tietää jos tarvitsee alkaa selvittää sukupuolitauteja kuten hiv-tartuntoja jälkikäteen. Sairauskertomustietoja ei poisteta tai muuteta jos ne pitävät paikkaansa. Kyseessä ovat viralliset asiakirjat eikä mitä tahansa tietoa. Miksi muutenkaan pitäisi poistaa  tiedot seksisuhteiden harrastamisesta kun moni tai suurin osa nuorista harrastaa seksiä tuntemattomien kanssa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi