Pitääkö kesämökille unohtunut kello kääntää ensin talviaikaan ja sitten kesäaikaan, että se olisi oikeassa ajassa?
Syksyllä jäi patterikello mökille ja nyt pääsiäisenä mennään mökille. Miten sen oikea oppinen ajastaminen oikein tapahtuu? Pitääkö se käyttää talviajassa, että se ajoittuu oikein?
Kommentit (30)
Otan osaa logiikkaasi...
Itse pidän joskus mökillä olevaa yhtä patterikelloa koko ajan kesäajassa, jottei sitä tarvi rumpata edestakaisin muutaman talvikuukauden takia.
Ehdottomasti kannattaa, ja pitääkin. Sillä vaikka kello näyttäisikin ”oikein”, on kellon oma aika aina jäljessä todellista aikaa, jos siitä on jäänyt aikaisempina vuosina siirtymät korjaamatta. Hauskana anekdoottina muistan menneiltä vuosilta, siis neukkuajoilta kun siirsimme ennen leningradin matkaa viisarirannekelloja kaksikymmentä vuotta taaksepäin. Nykyään digikellolla homma hoituu helpommin (siirtymä on edelleen sama)
Oletko varma että mökkikelloasi on muistettu siirtää toissavuonna? Tällöin kesä-talvi-kesä-talvi siirtymä. Ettei jää väärin aika.
Totta kai. Muutenhan se ei tiedä mitä vuotta eletään, jos ei välillä käytetä sitä talvessa. Eläisi ikuista kesää muuten.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että mökkikelloasi on muistettu siirtää toissavuonna? Tällöin kesä-talvi-kesä-talvi siirtymä. Ettei jää väärin aika.
Eikun talvikesätalvikesä :D
Kesänäkkikelloja koskee kellojen siirtoasetus KL-47882-S-ssR, jonka mukaan ne pitää siirtää keväällä eteenpäin tunti 15 minuuttia ja syksyllä taaksepäin tunti 25 minuuttia.
N44
Kelloparka on ihan sekaisin,kannattaa viedä kellosepälle että se korjaa vuosien vinoutumat!
haahhahahahahahah päivän paras!
Etkö tiennyt, että kellon rattaisiin tulee liian kova paine, jos kesä/talvi-säätöä ei tehdä säännöllisesti?Rattaat tavallaan yrittää pyöriä väkisin "väärässä" ajassa, jolloin ne hampaat kuluu ja saattaa pamahtaa pian koko kello.
Ei se kelloa haittaa, vaikket siirtelisi viisareita talveksi. Käki on kuitenkin onnellisempi, jos se saa elää samassa ajassa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kelloa haittaa, vaikket siirtelisi viisareita talveksi. Käki on kuitenkin onnellisempi, jos se saa elää samassa ajassa muiden kanssa.
Voih, tuli suru, kun ajattelen sitä yksinäistä käkeä surkeasti kukkumassa ihan väärään aikaan :(
Taitaa olla vähän myöhäistä nyt, kellon oma aika on joka tapauksessa tunnin edellä, eli roskiin menee.
Tosin jos on oikein tärkeä (esim. tunnearvoa omaava) kello, voi kellon oman ajan yrittää korjata matkustamalla kellon kanssa aikavyöhykkeelle, joka on tunnin edellä Suomen ajasta ja säätää kellon talviaikaan siellä, ja kotiin palattua sitten taas tunti eteenpäin kesäaikaan.
Kello on pilalla. Kannattaisi vähän miettiä etukäteen, surullinen tarina. Kannattaa päästää kello lopullisesti tuskistaan heittämällä sen voimalla seinään, nopea kuolema on vähintä miten voit kelloa enää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kello on pilalla. Kannattaisi vähän miettiä etukäteen, surullinen tarina. Kannattaa päästää kello lopullisesti tuskistaan heittämällä sen voimalla seinään, nopea kuolema on vähintä miten voit kelloa enää auttaa.
Luulen, että huollossa kellon pystyisi vielä kalibroimaan kohdalleen, mutta se saattaa kyllä maksaa enemmän kuin uusi kello.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vähän myöhäistä nyt, kellon oma aika on joka tapauksessa tunnin edellä, eli roskiin menee.
Tosin jos on oikein tärkeä (esim. tunnearvoa omaava) kello, voi kellon oman ajan yrittää korjata matkustamalla kellon kanssa aikavyöhykkeelle, joka on tunnin edellä Suomen ajasta ja säätää kellon talviaikaan siellä, ja kotiin palattua sitten taas tunti eteenpäin kesäaikaan.
Eli Venäjälle sen verran pitkälle että muuttuu aikavyöhyke, heti rajan tuntumassa on nyt sama aika kuin meillä.
Auttakaa, mä unohdin siirtää kellon viimeyönä :-0 ! Mitä mä nyt teen?! Ootanko ensi vuoteen sunnuntaiyöhön ja sitten siirrän, mielessä vaan aina vähennän tunnin ajasta, vai onko kello nyt lopullisesti pilalla?!
Itkettää vaan.
Minä otan aina mökkikellosta pariston pois syksyllä mökkikauden päätyttyä. Näin kello horrostaa talven, eikä kykene havaitsemaan ajassa tapahtuvia muutoksia sinä aikana. Mutta keväällä on sitten muistettava laittaa kelloon täysin käyttämätön paristo, eikä sitä samaa vanhaa, vaikka siinä olisikin virtaa jäljellä - muuten kello ja paristo vaihtavat sähkömagneettista informaatiota ajasta (se paristohan ei horrosta) ja kello menee sekaisin.
Miksi tein niin kirjoitti:
Auttakaa, mä unohdin siirtää kellon viimeyönä :-0 ! Mitä mä nyt teen?! Ootanko ensi vuoteen sunnuntaiyöhön ja sitten siirrän, mielessä vaan aina vähennän tunnin ajasta, vai onko kello nyt lopullisesti pilalla?!
Itkettää vaan.
Voi harmi, tota ei voi enää hoitaa. Ei sitä aikaa niin vain siirretä eteenpäin ja tulevaisuuteen. Eri asia ois jos talviaikaan olisit unohtanut siirtää: menneeseen voi aina palata ja siirtää sen tunnin taaksepäin.
Osanotot.
No, kaikkea sinäkin kyselet. Totta kai se pitää! Muutenhan se ois sekaisi kuin savutuvan käkikello.