Olenko mielestäsi paskahommissa, kun viikon loman jälkeen ensimmäinen työpäivä on tällainen (kuvaus)?
Noin 50 sähköpostia, joiden läpikäymiseen menee jo pari tuntia itsestään. Noin puolet niistä edellyttää jotain toimenpiteitä (työtä keskimäärin 30 min. kukin) ja suunnilleen kymmenkunta on kirjoitettu tyyliin ”ei mitään kiirettä, mutta jos voisit palata tähän heti maanantaina palattuasi..” Lisäksi maanantaille on jo buukattu 2*2 tunnin kokoukset, joten pääsen läpikäymään sähköposteja vasta vähän ennen lounasta ja osa jää varmasti iltapäivälle. Pomo lisäksi pyytåä puheilleen ja kertoo hänkin suullisesti, mitä kaikkea on viikon aikana tapahtunut ja mitä niiden takia nyt olisi tehtävä, jotta saisi viikon aikana tekemättömät työt kurottua kiinni. Eli suoraan sanottuna vithuttaa ja stressaa palata takaisin töihin ylipäätään jo nyt!
Kommentit (35)
Mä vihaisin tuollaista työtä, tylsistä tylsintä.
Kuulostaa aika normaalille asiantuntijan työlle, semmoiselle jossa on oma vastuualue jota ei juuri kukaan muu hoida. Sähköpostien kokonaismäärä on tosin aika pieni, olisi voinut olla vielä siinä sata viestiä lisää perattavaa. Tosin nakkeja sisältävien viestien prosenttiosuus on aika iso, eli hyvä että säästyt edes turhalta spämmiltä.
Otsikon kysymykseen: et. Mielestäni paskahomma on joko fyysisesti rankkaa tai likaista. Sinulla vain on liikaa töitä ja otat niistä itsellesi vielä turhaa stressiä.
Jos sähköpostissa sanotaan, että ei mitään kiirettä, niin uskot sen. Jos lähettäjä valittaa, ettet ole vielä hoitanut asiaa, niin sanot että eihän siinä ollut mitään kiirettä. Pomolle kerrot tilanteen ja pyydät häntä kertomaan, mitä teet ensin, hänen ohjeistamansa asiat vai sähköpostit. Sanot että sähköposteja on niin paljon, että niissä jo menee koko viikko.
En tiedä onko työ paska, mutta tilanne on. Jonkun pitäisi jeesiä tai sitten antaa aikaa.
Älä ota sähköposteista paniikkia. Ne on selvinny hengissä viikon, ne selvii päivän pari vielä sen paluusi jälkeen.
Tyypillinen tilanne nykyisin, kun sijaisia ei enää ole. Loman aikana työt vain kasaantuvat jonoon ja ne on sitten itse tekemällä kurottava umpeen. Jos työtä on muutenkin yllin kyllin koko päiväksi, tilanne ei laukea muuten kuin lisäämällä tunteja vuorokauteen ja päiviä viikkoihin.
Ihan tavallinen paluu. Asiantuntijana oppii priorisoimaan, joten käyn postit läpi viikon aikana. Niiden lähettäjät ovat saaneet vastausviestin, että olen viikon poissa, kyllä he ovat kiireellisssä asioissa osanneet ottaa yhteyttä muihin tahoihin.
Yleensä neuvotaan tuossa tilanteessa ottamaan yhteys esimieheen, että tilanne helpottuisi. Joillakin juuri esimies on suurin ongelma, sillä jotkut esimiehet helpottavat omaa työtaakkaansa siirtämällä työt alaiselle.
Kuulostaa tutulta paitsi tuo sähköpostimäärä tulee muutamassa päivässä, ellei päivässä. Inhottavinta on kokoukset jotka syö tehokasta työaikaa. Tsemppiä otat palan kerrallaan
Aika vähältä kuulostaa sähköpostien määrä. Olin 3 päivää sähköpostin saavuttamattomissa ja oli yli 200 uutta sähköpostia. Muutenkin aika kevyeltä vaikuttaa. Normi viikolla on noin 38 kokousta, 50-100 sähköpostia päivässä, ja tähän sitten vielä "normityöt" päälle.
Oletko paskahommissa? Et, ne on jotain muuta kuin paperinpyöritystä. Olet ihan vain töissä.
Mä oon tuotannon työssä. Loman jälkeen oli omat työt tekemättä ja samalla piti tuurata kahta lomalla olevaa. Jee, kivasti siitä lomasta olikin hyötyä.
Todennäköisesti palkkasi on kuitenkin suurempi kuin niissä paskahommissa.
Olin kolme päivää pois töistä, ja sillä välin työkaverit olivat yrittäneet ”auttaa” eli tehneet töitäni. Ihan kiva ajatus, jos olisivat tehneet työt oikein ja kunnolla. Nyt menee kolme päivää korjaamiseen ja asiakkaille selittelyyn, kun ihmettelevät asioiden uudelleen käsittelyä. Eli aina sijaiset eivät ole hyvä juttu.
Mitä niissä sähköposteissa oikein pyydetään? Kerro yksi sanasta sanaan.
Paskasuunissa palkkauksen ehdot ja työajat (puute) ovat työntekijälle erittäin epäedulliset. Tyypillisesti paskaduunilla ei tule toimeen. Viestissäsi et valottanut mitään näistä asioista, mutta luen rivien välistä että et ole paskaduunissa.
Normaalilta asiantuntijatyöltä tuo näyttää. 50 sähköpostiviestiä viikon loman jälkeen on vähän, jos vertaan omaan työhöni. Tuo määrä tulee omassa työssäni lähes joka päivä. Jos olen viikon lomalla, sähköpostissa olisi todennäköisesti noin 250 viestiä odottamassa. Mutta tehtävät ovat toki jokaisessa ammatissa omanlaisensa.
Muuten tuttua mutta 50 sähköpostia pitäisi kyllä käydä läpi noin vartissa. Nopea silmäys- FYI-deleteen, FYI johonkin kansioon josta sen löytää mikäli joskus tarttee. Vartin jälkeen jäljelle jää 20 postia mihin pitää vastata, niistä 15 voi vastata että oliko jo hoidettu vai tarvitsetko yhä jotain? sen jälkeen viestille deleteä. Näin jää töitä 5 viestin verran, niihin 30 min jokaiseen ja näin ollen saapuneet on tyhjät lounaaseen mennessä. Noista 15 jotka painoit eteenpäin tekemättä mitään, osoittautuu osa että joku toinen tekikin jotain, osaan on tullut jotain lisää/ poistunut tms ,ja vastaajalla menee kuitenkin hetki katsoa tilanne niin nekin tippuu sitten aikanaan takaisin. En ole koskaan ymmärtänyt miten ihmiset saavat sen sadankin postin läpikäymiseen menemään päiviä, ihan varmasti niistä suuri osa on jotain cc hommia ja tiedotuksia jotka voi napsia sieltä jonosta nopsaan silmäilemällä pois.
Ihan tavallista. Teet maileja sitä mukaan kun ehdit, kiireellisista joku kysyy aktiivisesti ja osa ei ollut tärkeä alunperinkään. Parissa päivässä olet tasaisin normivauhdissa
Kuulostaa tutulta. Mihinkään ei voi keskittyä, ja mitään ei voi tehdä kunnolla, kun kaikella on koko ajan kiireellinen aikataulu. Stressaa.