Mitä ajattelisitte ihmisestä joka on lihonut 30 kg vuodessa?
Tapailen naista, joka on aika pyöreä, eikä se erityisesti haittaa minua koska muuten on kaikki jutut kohdillaan. Nyt kuitenkin hän kertoi, lihoneensa 30kg vuoden sisällä. Tämä oli minusta huolestuttavaa. Mikä saa ihmisen lihoamaan tuollaisen määrän lyhyessä ajassa?
Kommentit (81)
Masennuslääkkeet ja hormonivalmisteet lihottavat todella tehokkaasti. Kannattaa välttää viimeiseen asti. 😂
Muutama mielialalääke laihduttaa ihan luurangoksi kyllä. En sano niiden nimiä tässä ettei kukaan saa kiksejä.
Pituuskasvun loputtua painon ei enää kuulu heitellä suuria määriä, paitsi ainoastaan jos kyse on sairaudesta tai esim. Raskaudesta. Noin muuten ei ihmisen painon kuulu enää suuria määriä heitellä suuntaan eikä toiseen. Tavallisilla järkevillä elämäntavoilla paino pysyy normaalina ja suunnilleen samana vuosikaudet. Semmonen 5kg suuntaan tai toiseen on vielä suht tavallista, mutta esim. 10kg lihominen tai laihtuminen on jo epänormaalia ja kannattaa vähän miettiä syitä ja havahtua tällaiseen. Normaali, terve ihminen ei aikuisena liho tai laihdu 10kg tai enemmän ilman jotain oikeaa syytä.
Yrittäisin auttaa tuollaista ihmistä. Ei ole normaalia. :(
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin, että sillä on syömishäiriö (BED ahmimishäiriö).
Tuo on todennäköisin. Kun katsoo vaikka friiltä tosi lihavien dokkareita niin kaikki ovat syömishäiriöisiä. Vain syöminen on parasta heidän mielestään ja lohduttaa. Sitten huomaavat ettei kilot lähdekään yhtä helposti kuin ovat tulleet.
Lohtusyöjiä suurin osa lihavista.
Edes masennuslääke lihota kun kykenee pistämään stopin liikasyömiselle.
Itse olen aina laihtunut alkoholilla. En tiedä mikä siinä on takana, varmaan olen syönyt vähemmän? Olen laihtunut tosi paljonkin, ihan lähemmäs 10kg vieläpä normaalipainon sisällä. Olen muutenkin ollut aika hoikka ihminen, mutta silti vaan lähtee ja lähtee viinillä lisää kiloja, en edes tiedä mistä.
Jotain psyykkistä on varmasti taustalla, siis ihan varmasti. Ja 30kg lihominen vuodessa on ihan oikeasti todella vaarallista keholle. Huhhuh!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina laihtunut alkoholilla. En tiedä mikä siinä on takana, varmaan olen syönyt vähemmän? Olen laihtunut tosi paljonkin, ihan lähemmäs 10kg vieläpä normaalipainon sisällä. Olen muutenkin ollut aika hoikka ihminen, mutta silti vaan lähtee ja lähtee viinillä lisää kiloja, en edes tiedä mistä.
Ihan samat kokemukset. Mutta jos mietit alkoholisteja, niin kaikki he ovat aina todella laihoja!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikki! En tosiaan ajatellut, että olisi sairaus tai lääkkeet takana. Ehkä onkin. Se voisi selittää. Ruokailutavat on kuitenkin melko normaalit naisella eli ei sellaiset että sillä tavalla lihoisi noin valtavasti. Jotenkin oletin hänen olleen aina pyöreä ja siksi yllätyin ja huolestuin tuosta tiedosta. Lähinnä siksi, että jatkuuko se lihominen samaa tahtia vielä. AP
Oletko nähnyt naista syömässä?
Ahmimishäiriöinen syö salaa
Anteeksi vaan mutta miten voi olla mahdollista tuollaiset lihomiset 30-50kg vuodessa? Jos itselleni rupeaisi tulemaan 2-4kg lisää painoa niin alkaisin todella tehdä asian eteen jotain.
Sairaudesta on selvästi kyse. "Normaali" ei-sairaalloinen lihominen on sitä että kilot karttuvat varkain, muutaman kilon vuositahtia kunnes 10 vuodessa 30 kiloa onkin täynnä.
Lääkkeet kuten mirtatsapiini tai ihan vanha kunnon kortisoni, hormonitoiminnan tai aineenvaihdunnan häiriöt (kilppari yleinen) olisivat todennäköisiä veikkauksia. Edes BED ei yleensä ihan tuota tahtia lihota ainakaan niin ettei läheltä elämää seuraava huomaisi merkkejä ahmimiskohtauksista.
Jos ihmisen elämäntavat näyttävät suht normaaleilta, kyse on hyvin todennäköisesti jostain tällaisesta. Kuten ketjuun pesiytynyt ääliökaarti osoittaa, tilanne on varmasti naiselle kova paikka eikä sille mahda oikein mitään ennen kuin lihomisen taustalla oleva syy on saatu korjattua. Oli luottamuksen osoitus häneltä ottaa asia puheeksi kanssasi. Olethan luottamuksen arvoinen.
Minä tunnen jo 3 kilonkin heti kehossani. Tiedän oman painoni ilman vaakaa. Osaan 100% arvioida millon olen laihtunut tai lihonut, tai millon olen pysynyt samassa painossa. Olen 45v nainen ja saman painoinen kuin 17- vuotiaana. Syön ihan normaalisti 5 kertaa päivässä ja harrastan kävelyä ja juoksua säännöllisesti. Viiniäkin juon aika välillä viikonloppuisin.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei todellakaan lihota 30kg vuodessa. Mikä ihmeen tekosyy sekin on aina lihomiselle? Kilpirauhasen vajaatoiminta vähentää paljon ruokahalua, kuuluu tautiin. Lääkäreiden mukaan se lihottaa keskimäärin 5kg ihmistä ennen lääkitystä. Tommonen 30kg vuodessa on ihan huuhaata. Lisäksi tyroksiinilääkityksellä kilppari saadaan mukavasti toimintaan takaisin ja moni jopa laihtuu reippaasti sen ansiosta.
No onhan tossa joku psyykkinen sairaus ihan selvästi. Voi olla fyysistäkin, mutta kyllä niin valtava lihoaminen vaatii jo suuria psyykkisiäkin ongelmia. Mielestäni naisen pitäisi mennä lääkäriin. On tärkeää saada syy selville ja laihdutettua nyt kilot pois. Elimistölle tosi vaarallista tuollainen lihomistahti. Ei painon kuulu heitellä aikuisella ihmisellä paljoa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tapailen naista, joka on aika pyöreä, eikä se erityisesti haittaa minua koska muuten on kaikki jutut kohdillaan. Nyt kuitenkin hän kertoi, lihoneensa 30kg vuoden sisällä. Tämä oli minusta huolestuttavaa. Mikä saa ihmisen lihoamaan tuollaisen määrän lyhyessä ajassa?
STRESSI, työstressi, ikästressi, läheisen menettämisestä johtuva stressi, sinkkustressi, opiskelustressi, tai mistä tahansa johtuva. Stressi oikeasti lihottaa, veren kortisolit nousee ja paino siinä samassa. Todennäköisesti laihtuu joku päivä, kun stressipisteet laskee.
Kilpirauhasen vajaatoiminta vähentää ruokahalua. Lopulta sairastunut ei syö enää paljoa mitään. Senpä vuoksi kilojakaan ei kuulu paljoa kertyä, vaikka sairaus onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuodessa normaali ihminen kykene lihoamaan 30 kiloa. Jotain on pahasti vialla.
Höpö höpö - minä lihoin vuodessa 48 kilosta 102 kiloon Venlafaxin, Levozin ja Mirtazapin-combolla.
Normaali ihminen ei päästä itseään plösähtämään tuollaiseksi. Lisäksi olet laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
STRESSI, työstressi, ikästressi, läheisen menettämisestä johtuva stressi, sinkkustressi, opiskelustressi, tai mistä tahansa johtuva. Stressi oikeasti lihottaa, veren kortisolit nousee ja paino siinä samassa. Todennäköisesti laihtuu joku päivä, kun stressipisteet laskee.
Stressi voi myös toimia laihduttajana. Itse aina stressaavina aikoina laihdun paljon, vaikka olen laiha ihan jo muutenkin. Sitä paitsi stressi yksinään ei todellakaan lihota 30kg vuodessa.
Läskeiltähän löytyy enemmän selityksiä kuin alkoholisteilta.
Toiset taas nimenomaan työttömänä nukkuvat tosi hyvin ja harrastavat paljon liikuntaa.