Tiina, 46, tienaa lähikaupan kassalla jopa yli 40 000 euroa vuodessa: ”Ärsyttää, kun sanotaan, että sä oot vain Siwan kassa”
”Sehän on vain kaupan kassa.” Myyntityö ei nauti sitä korkeinta arvostusta, mikä kävi ilmi muutama viikko sitten myös Yökylässä Maria Veitola -tv-ohjelmassa. Jaksossa laulaja Alma ja hänen Anna-siskonsa kertoivat äitinsä olettaneen siskosten päätyvän jonnekin Siwan kassalle.
On totta, että kassatyöhön ei ehkä vaadita korkeakoulututkintoa, mutta onko se muka niin epäonnistunut uraratkaisu kuin annetaan ymmärtää?
Varsinaissuomalaisen Siwan ja sittemmin K-kaupan kassalla yli 10 vuotta töitä tehnyt Tiina, 46, haluaa oikaista kassatyöhön liitettyjä ennakkoluuloja. Hän viihtyy työssään lähikaupassa ja vieläpä tienaa mukavasti.
– Ärsyttää kun sanotaan, että sä oot vaan Siwan kassa. Moni sanojista ei edes tiedä, että tienaan enemmän kuin vaikkapa sinä, joka olet raksalla. Ei työ tietenkään kovin vaativaa ole, emmekä me mitään insinöörejä ole, mutta en myöskään tienaa kaikkein vähiten, Tiina sanoo.
Kommentit (68)
Koko Siwa-ryhmää ei enää ole, sehän on jo viime vuonna yrityskaupoissa muuttanut nimensä ja fuusioitu K-myymälöiden ketjuun...
Vierailija kirjoitti:
Raha ei korvaa kaikkea. Itse olen juuri vaihtamassa päivätöihin vaikka palkak tippu useamman satasen kuukaudessa. Raha ei vain korvaa sitä, että työvuorot muuttuu jatkuvasti ja että jäät pois kaikista yhteisistä suvun ja kavereiden tapaamisista, et voi harrastaa koska työvuorotoiveita saa esittää vain rajoitetun määrän. Ja sittenkin kun on se vapaa, niin mehut on puristettu pois ilta-aamu-ilta-aamu listalla tai 8 päivän työputkella.
Tietysti jos sellainen työ sopii jollekkin eli suomeksi, ei ole omaa elämää vaan elämä pyörii täysin työn ympärillä, niin mikäs siinä. Muuten sanoisin että ihan hullun hommaa ja oman elämän tuhlaamista, koska raha ei todellakaan korvaa kaikkea.
Tämä.
Vaihdoin myös ravintola-alalta toimistotyöhön muutama vuosi sitten. Ravintolahommissa tuli vietettyä 15v yhteensä. Kyllä se on sen muutaman tonnin (vuosituloissa) väärtti, että tiedät kaiki pyhävapaat, lomat voi pitää about koska haluaa, saldovapaapäivän saa vaikka päivän varotusajalla, jos ei ole mitään erikoista, aina pääsee kesken päivän omalla ajalla lasten päivähoidon juttuihin, neuvolakäynnit on palkallisia, saikulla ei tartte tuntea huonoa omatuntoa, että joku muu joutuu tulla vapaalta töihin jos minä olen pois, etuja ja firman yhteisiä tapahtumia on paljon, saa bonuksia jne jne jne. Plus että univaikeudet katosivat säännöllisen rytmin vuoksi vihdoin ja viimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, että siwan kassan vuositulot on 40.000. Suomessa on työssäkäyvillä äärettömän pienet tuloerot, tuota tasoa on monen akateemisen asiantuntijan palkka.
Jos hän tekee yövuoroja ja sunnuntaita? Peruspalkkahan ei ole kummoinen, mutta joskus oli sunnuntailisä 100 %.
Jutussahan juuri kertoi että parhaat tulot saanut vuosina jolloin hamstrannut sunnuntait ja yövuorot sekä käynyt vielä koukkimassa toisessa kaupassa. Ilman lisiä vuosipalkka olisi alle 30 000. Siellä sitä on joulupäivät makkarapakettia ja kaljaa hihnalla katseltu samaan aikaan kun akateemiset viettäneet perhejoulua läheistensä kanssa. No ihmisillä on erilaiset arvot.
Jos olisin perheetön, niin mieluummin istuisin jouluna kassalla vetämässä tuplapalkkaa kuin istuisin yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Monessakin paskahommassa voi tienata ihan hyvin. On sitten eri kysymys, että kuka jaksaa jotain siwan kassahommaa 10 vuotta.
Miksi kaupan kassan työ on paskahommaa tai että työntekijä on "vaan "kassamyyjä? Ihme vähättelyä ja aliarvostamista. Asiakaspalvelutyötä vaativimmillaan ja käsitellään asiakkaan rahoja ja yrityksen rahoja, noudatetaan lakia ja jahdataan varkaita. Miksi arvostettu työ on useimmiten työtä joka ei sisällä asiakaspalvelua tai on kevyttä sisätyötä toimistossa? Minä olen kaupan kassalla töissä ja tykkään siitä. Osa työkavereista on ollut samassa työssä 20-30v. Hyvä yhteishenki auttaa jaksamaan ja saa työn tuntumaan mielekkäältä ja ilmeisesti sillä palkallakin elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaa enemmän kuin minä asiantuntijatyöstä jossa jatkuva stressi ja yliopisto takana. Plus opintolaina. Olisko pitäny valita se kassa
Minä lopetin yliopistohommat. Siellä käytetään monia ihmisiä hyväksi. Asiantuntijatyötä, jonka tulokset varastetaan, tehdään naurupalkalla.
Lopeta se! Haen itse tällä hetkellä mm. siivoustyötä. Arvostan sitä enemmän kuin yliopistoa.
Oletkohan ystäväni? opiskeli alaa jonne helppo päästä mutta josta harva ymmärtää yhtään mitään.
Totesi ettei kuitenkaan halua työllistyä alalle ja tällä hetkellä siivoaa työkseen. Ehdottomasti äkykkäin ihminen jonka tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessakin paskahommassa voi tienata ihan hyvin. On sitten eri kysymys, että kuka jaksaa jotain siwan kassahommaa 10 vuotta.
Miksi kaupan kassan työ on paskahommaa tai että työntekijä on "vaan "kassamyyjä? Ihme vähättelyä ja aliarvostamista. Asiakaspalvelutyötä vaativimmillaan ja käsitellään asiakkaan rahoja ja yrityksen rahoja, noudatetaan lakia ja jahdataan varkaita. Miksi arvostettu työ on useimmiten työtä joka ei sisällä asiakaspalvelua tai on kevyttä sisätyötä toimistossa? Minä olen kaupan kassalla töissä ja tykkään siitä. Osa työkavereista on ollut samassa työssä 20-30v. Hyvä yhteishenki auttaa jaksamaan ja saa työn tuntumaan mielekkäältä ja ilmeisesti sillä palkallakin elää.
Miksi paskahomma tarkoittaisi sitä, että työ olisi helppoa ja että sitä ei arvostettaisi? Itse olen ollut kassalla 10 vuotta ja todellakin pidän sitä paskahommana sen takia, että siinä pitää tehdä ikäviä asioita. Ja nimenomaan siksi arvostankin sitä työtä, kun se ei ole helppoa ja kevyttä. Paskahomma ei ainakaan minulle tarkoita sitä, että en arvostaisi sen työn tekijöitä, vaan sitä, että se työ vaan on ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt, että siwan kassan vuositulot on 40.000. Suomessa on työssäkäyvillä äärettömän pienet tuloerot, tuota tasoa on monen akateemisen asiantuntijan palkka.
Jos hän tekee yövuoroja ja sunnuntaita? Peruspalkkahan ei ole kummoinen, mutta joskus oli sunnuntailisä 100 %.
Jutussahan juuri kertoi että parhaat tulot saanut vuosina jolloin hamstrannut sunnuntait ja yövuorot sekä käynyt vielä koukkimassa toisessa kaupassa. Ilman lisiä vuosipalkka olisi alle 30 000. Siellä sitä on joulupäivät makkarapakettia ja kaljaa hihnalla katseltu samaan aikaan kun akateemiset viettäneet perhejoulua läheistensä kanssa. No ihmisillä on erilaiset arvot.
Jos olisin perheetön, niin mieluummin istuisin jouluna kassalla vetämässä tuplapalkkaa kuin istuisin yksin kotona.
Joo, paremmin ne joulun työvuorot sopivat yksin asuville kuin perheellisille.
Perheellisetkin juhlapyhinä voivat töitä tehdä. Itse en muista että äitini olisi koskaan ollut jouluna lomalla. Joululta sai niin hyvät lisät, että aina oli töissä.
Illalla tuli sitten kotiin rähjämään kun ei oltu osattu joulua järjestää oikealla tavalla. Kuusikin oli huonosti koristeltu. Siitä tuli oikein perinne.
Joo, meni ohi aiheesta.
Kertoo kuitenkin jotain siitä millaista hintaa niistä paremmista tuloista voi joutua maksamaan.
Äitini työskenteli sairaalassa siivoojana. Ja teki paljon sellaisia vuoroja joista maksetaan lisiä.
Miten joidenkin on niin vaikea ymmärtää ettei kaikille koulutus ja työ ole kovinkaan tärkeitä asioita elämässä?!
Itse haluan vain muutaman tonnin palkan mukavalla työlläni ja vapaa-aikana nautin elämästä. Kunhan kuitenkin jotain tekee ja maksaa veroja.
Kenenkään ei pitäis sanoa toisen työstä että on ”vain” jotain. Eipä yhteiskunta pyörisi ilman kaikkia osaajia.
Ainakin itselle on jo kotona opittu että kaikki ovat samanarvoisia. Kyllä särähti sillon korvaan Alman kommentti Siwan kassoista. Kertoo aika paljon tyypistä ja tekee hänestä epämiellyttävän!
Olisi kiva tietää, milloin tuo juttu on tehty.
Eihän Siwoja enää ollut aikoihin, noin huonoa tuntipalkkaakaan vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei selvinnyt onko Tiina perheetön. Ja useimmilla kuitenkin muitakin läheisiä joiden kanssa haluavat edes jouluna olla kuin vain ne mies ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei selvinnyt onko Tiina perheetön. Ja useimmilla kuitenkin muitakin läheisiä joiden kanssa haluavat edes jouluna olla kuin vain ne mies ja lapset.
Olin joulun töissä. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon, ja olen koulutustani vastaavissa, vaativissa tehtävissä pk-seudun kunnalla. Kaikkien aikojen paras palkkani vuorotyölisineen on 3000 e, ja se oli huippupalkka. Työni on 3-vuorotyötä. Palkka on naurettava, eikä korvaa menetettyjä vapaita iltoja, viikonloppuja ja pyhiä läheisten parissa.
Nyt on juttu puutaheinää. Vaikka ton 11e tuntipalkan tuplais joka tunnilta, päästään vain 3300e kuukausipalkkaan. 2400e on lähempänä totuutta, kun ei kerran tee juuri ylitöitä, kuten itse jutussa sanoo. Toimittajalta jääny faktat tarkastamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei pitäis sanoa toisen työstä että on ”vain” jotain. Eipä yhteiskunta pyörisi ilman kaikkia osaajia.
Ainakin itselle on jo kotona opittu että kaikki ovat samanarvoisia. Kyllä särähti sillon korvaan Alman kommentti Siwan kassoista. Kertoo aika paljon tyypistä ja tekee hänestä epämiellyttävän!
Onhan sitä aika paljon kaikkea puhelinmyyjää ja tositv-ammattilaista mitä nyt ei voi kovin tärkeänä työnä pitää.
Tunnen henkilön joka on nk. "vanhoilla etuuksilla" Alkossa duunissa. Hänen nuorta esimiestään vituttaa se, että alainen saa parempaa palkkaa... Ko. henkilö tuntuu useita "wanhoja" firman ihmisiä, joita painostetaan vaivihkaa koko ajan, jotta heistä päästäisiin eroon. Kaikkein eniten kadehdittuja ovat vanhan polven myymäläpäälliköt joiden palkka duuniin nähden on posketon.
Juuri kukaan ei uskoisi, jos minä listaisin kaikki tämän tuttavani etuudet, mitä hän saa (tai on saanut) firmasta.
Ketjussa on paljon kateutta, sen kyllä huomaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvishän, että Tiinalla myös lapsia. Kertoi vievänsä lapset harrastukseen ennen töitä ja että on kätevää lastenhoidollisesti, kun mies tulee kotiin, niin Tiina lähtee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan 48 000 euroa vuodessa. Olen 30- vuotias insinööri Helsingistä. Työajat leppoisat ja työn kuva mielekäs. Terveisiä vaan kaupankassoille, jotka pääsee samoihin ansioihin vain kymmenien vuosien kokemuksella ja yö- ja iltavuoroilla. Opiskelu kannattaa :).
Ei jotenka yllätä, että kerrot olevas insinööri kun tuota vastaustas lukee.
Olet opiskellut vuosia yhteiskunnan tukien turvin ja tuo Tiina on nekin tuet mahdollistanut kantamalla kortensa kekoon tekemällä töitä, että sinä olet voinut hengata opiskelijana.
Hän on silloin jo tienannut ja maksanut oman elämisensä, toisin kuin sinä. Sinä aloitit työelämän opintolainojen kanssa paaaljon myöhemmin. Jos opintolainoja ei ole niin olet oikea elätti.
Ei tässä muuta, mutta tuo sun asenne on inhottavasti pielessä. On myös paljon työttömiä insinöörejä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta jokainen saa tehdä ihan sitä työtä mitä huvittaa. Hyvä vaan jotakin töitä!
Mutta aika paljon saa olla tunteja töissä, että tienaa kaupan kassalla yli 40 000e!
Varmaan jossakin 24h auki olevassa paikassa tämä on mahdollista, jos tekee paljon iltaa, yötä ja viikonloppuja. Ei 40000 minusta mikään huippupalkka ole, varsinkin jos on vaikka asuntovelkaa. Tienaan toimiatosihteerinä vähän alle 40000 vuodessa ja tulen kyllä toimeen mutta en pidä minään isona palkkana.
Ei noihin tuloihin pääse 37.5h viikolla vaikka kuinka valehtelis.