Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiina, 46, tienaa lähikaupan kassalla jopa yli 40 000 euroa vuodessa: ”Ärsyttää, kun sanotaan, että sä oot vain Siwan kassa”

Vierailija
24.03.2018 |

”Sehän on vain kaupan kassa.” Myyntityö ei nauti sitä korkeinta arvostusta, mikä kävi ilmi muutama viikko sitten myös Yökylässä Maria Veitola -tv-ohjelmassa. Jaksossa laulaja Alma ja hänen Anna-siskonsa kertoivat äitinsä olettaneen siskosten päätyvän jonnekin Siwan kassalle.

On totta, että kassatyöhön ei ehkä vaadita korkeakoulututkintoa, mutta onko se muka niin epäonnistunut uraratkaisu kuin annetaan ymmärtää?

Varsinaissuomalaisen Siwan ja sittemmin K-kaupan kassalla yli 10 vuotta töitä tehnyt Tiina, 46, haluaa oikaista kassatyöhön liitettyjä ennakkoluuloja. Hän viihtyy työssään lähikaupassa ja vieläpä tienaa mukavasti.

– Ärsyttää kun sanotaan, että sä oot vaan Siwan kassa. Moni sanojista ei edes tiedä, että tienaan enemmän kuin vaikkapa sinä, joka olet raksalla. Ei työ tietenkään kovin vaativaa ole, emmekä me mitään insinöörejä ole, mutta en myöskään tienaa kaikkein vähiten, Tiina sanoo.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005615186.html

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että siwan kassan vuositulot on 40.000. Suomessa on työssäkäyvillä äärettömän pienet tuloerot, tuota tasoa on monen akateemisen asiantuntijan palkka.

Jos hän tekee yövuoroja ja sunnuntaita? Peruspalkkahan ei ole kummoinen, mutta joskus oli sunnuntailisä 100 %.

Vierailija
22/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kassalle maksetan noin hyvää palkkaa? Työhön ei ole mitään koulutusvaatimusta ja sen oppii puolen tunnin perehdytyksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei korvaa kaikkea. Itse olen juuri vaihtamassa päivätöihin vaikka palkak tippu useamman satasen kuukaudessa. Raha ei vain korvaa sitä, että työvuorot muuttuu jatkuvasti ja että jäät pois kaikista yhteisistä suvun ja kavereiden tapaamisista, et voi harrastaa koska työvuorotoiveita saa esittää vain rajoitetun määrän. Ja sittenkin kun on se vapaa, niin mehut on puristettu pois ilta-aamu-ilta-aamu listalla tai 8 päivän työputkella.

Tietysti jos sellainen työ sopii jollekkin eli suomeksi, ei ole omaa elämää vaan elämä pyörii täysin työn ympärillä, niin mikäs siinä. Muuten sanoisin että ihan hullun hommaa ja oman elämän tuhlaamista, koska raha ei todellakaan korvaa kaikkea.

Vierailija
24/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että siwan kassan vuositulot on 40.000. Suomessa on työssäkäyvillä äärettömän pienet tuloerot, tuota tasoa on monen akateemisen asiantuntijan palkka.

No mut nyt duunarit voi ostaa 7 euron tuoppeja lähikuppilassa jossa soi Kaija Koo.

Vierailija
25/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokainen saa tehdä ihan sitä työtä mitä huvittaa. Hyvä vaan jotakin töitä!

Mutta aika paljon saa olla tunteja töissä, että tienaa kaupan kassalla yli 40 000e!

Ikälisät. Ollut 80-luvulta asti kaupassa töissä.

Sanoo olleensa työssään yli kymmenen vuotta, joten todennäköisesti on aloittanut tämän vuosituhannen puolella.

Tiina 46 on ollut 80-luvulla vielä lapsi/teini.

Vierailija
26/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä kaupan kassalla tienaa kuin reilu 20 000 vuodessa, vaikka olen siellä palkkataulukon ylimällä ikäasteella. Ja kyllä se työ vain on perseestä, kun työajat ovat mitä sattuu, selkä on ihan p*skana ja ylenemismahdollisuuksia ei ole. No esimieheksi toki pääsisi, mutta käytännössä se on sitä ihan samaa hommaa. Onneksi on uusi työpaikka tiedossa. 

Miten voi tienata nuin vähän kassalla? Keskipalkka on n.2000euroa kuussa, jolloin vuosiansilt lomarahoineen ylittää pitkälle 25ke

Vierailija
27/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokainen saa tehdä ihan sitä työtä mitä huvittaa. Hyvä vaan jotakin töitä!

Mutta aika paljon saa olla tunteja töissä, että tienaa kaupan kassalla yli 40 000e!

Ikälisät. Ollut 80-luvulta asti kaupassa töissä.

Sanoo olleensa työssään yli kymmenen vuotta, joten todennäköisesti on aloittanut tämän vuosituhannen puolella.

Tiina 46 on ollut 80-luvulla vielä lapsi/teini.

Syntynyt 1971 tai 1972. Mennyt 16-vuotiaana töihin = 1987 tai 1988.

Vierailija
28/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan 48 000 euroa vuodessa. Olen 30- vuotias insinööri Helsingistä. Työajat leppoisat ja työn kuva mielekäs. Terveisiä vaan kaupankassoille, jotka pääsee samoihin ansioihin vain kymmenien vuosien kokemuksella ja yö- ja iltavuoroilla. Opiskelu kannattaa :).

Vierailija
29/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä kaupan kassalla tienaa kuin reilu 20 000 vuodessa, vaikka olen siellä palkkataulukon ylimällä ikäasteella. Ja kyllä se työ vain on perseestä, kun työajat ovat mitä sattuu, selkä on ihan p*skana ja ylenemismahdollisuuksia ei ole. No esimieheksi toki pääsisi, mutta käytännössä se on sitä ihan samaa hommaa. Onneksi on uusi työpaikka tiedossa. 

Miten voi tienata nuin vähän kassalla? Keskipalkka on n.2000euroa kuussa, jolloin vuosiansilt lomarahoineen ylittää pitkälle 25ke

Etkö ole kuullut, että kaupassa aika harva tekee täysiä tunteja? 

Vierailija
30/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tekee yövuoroja ja sunnuntaita? Peruspalkkahan ei ole kummoinen, mutta joskus oli sunnuntailisä 100 %.

Ei kyllä saa tuota rahaa mistään Siwasta. Mulla palkka n. 12 euroa ja täysillä tunneillakaan lisineen ei saa tuota. Ellei sitten makseta jotain henkilökohtaista palkanlisää mutta tuskin missään maksetaan.

Vierailija
31/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en millään pysty tätä juttua uskomaan. Kaupan kassalle on jäänyt koska ei ilmeisesti osaa laskea, kaikkeahan ei tarvitse uskoa.

Vierailija
32/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin reilu 20 000 vuodessa, eli se tarkoittaa, että jonkin verran sen yli. Lähempänä kuitenkin 20 000:a kuin 30 000:a.  Kuitenkin ollaan vielä kaukana 40 000 eurosta. 

Vierailija
33/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushoitajakin voi täysillä ikälisillä, muutamalla yövuorolla ja juhlapyhiä tekemällä ansaita keskim. 3000 €/kk.

Vierailija
34/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut nyt duunarit voi ostaa 7 euron tuoppeja lähikuppilassa jossa soi Kaija Koo.

Ja näin osaltaan pitää talouden rattaat pyörimässä. Liian monet vain hautovat rahojaan. Raha on tehty kiertämään, menisin itsekin lähikuppilaan jollen olisi rutiköyhä työtön.

Vierailija
35/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan 48 000 euroa vuodessa. Olen 30- vuotias insinööri Helsingistä. Työajat leppoisat ja työn kuva mielekäs. Terveisiä vaan kaupankassoille, jotka pääsee samoihin ansioihin vain kymmenien vuosien kokemuksella ja yö- ja iltavuoroilla. Opiskelu kannattaa :).

Hahaa, ihan niinku kaikki haluaisivat olla jotain insinöörejä! Minun kokemuksella sangen kuivakoita tyyppejä.

Itse teen mielummin vuorotyötäni eikä vuositulot oo kuin viis tonnia pienemmät.

Vierailija
36/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaa enemmän kuin minä asiantuntijatyöstä jossa jatkuva stressi ja yliopisto takana. Plus opintolaina. Olisko pitäny valita se kassa

Minä lopetin yliopistohommat. Siellä käytetään monia ihmisiä hyväksi. Asiantuntijatyötä, jonka tulokset varastetaan, tehdään naurupalkalla.

Lopeta se! Haen itse tällä hetkellä mm. siivoustyötä. Arvostan sitä enemmän kuin yliopistoa.

Mulla on kohta kaksi tutkintoa: puhdistuspalvelualan ja huonosti työllistävän ja palkatun akateemisen alan (gradu kohta valmis). Ensimmäinen maksoi asuntolainan ja elätti perheen, jälkimmäisen hankin mielenkiinnosta alaa kohtaan. Tulotasolla ei sinänsä ole merkitystä, en tarvitse enää juurikaan rahaa, mutta arvostan vapaa-aikaani erittäin korkealle. Tulevan akateemisen pätkätyön vaatimukset pitkästä päivästä ja viikosta, palkattomista ylitöistä ja tiukoista deadlineista eivät motivoi, puhumattakaan työn ja vapaa-ajan hämärtymisestä. Taidan mieluummin tehdä jotakin stressitöntä (kassatyö sopisi mainosti). Viime aikoina olen leikitellyt ajatuksella paluusta siivoamaan, puolikkaalla työajalla. Omituinen kannustinloukku.😕

Vierailija
37/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se Tiina ottaa sieltä kassasta vähän omaan taskuunsa? :D

Vierailija
38/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sinäkin juniori muka osaat? Tuo näyttäisi olevan juuri tuota että pari-kolmekymppiset startup-pöhinänä huumaavat palkkaavat kaltaisiaan "osaajia" liian suurella liksalla leppoisiin toimistohommeleihin.

Ainoana meriittinä joku hyvin suoritettu muutaman vuoden ns. opiskelu. Ihan piti pari kirjaa lukea ja tentti läpäistä. On vaativaa.

Vierailija
39/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussahan juuri kertoi että parhaat tulot saanut vuosina jolloin hamstrannut sunnuntait ja yövuorot sekä käynyt vielä koukkimassa toisessa kaupassa. Ilman lisiä vuosipalkka olisi alle 30 000. Siellä sitä on joulupäivät makkarapakettia ja kaljaa hihnalla katseltu samaan aikaan kun akateemiset viettäneet perhejoulua läheistensä kanssa. No ihmisillä on erilaiset arvot. 

Vierailija
40/68 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä saa tuota rahaa mistään Siwasta. Mulla palkka n. 12 euroa ja täysillä tunneillakaan lisineen ei saa tuota. Ellei sitten makseta jotain henkilökohtaista palkanlisää mutta tuskin missään maksetaan.

Niinpä. Jos tuon tekee vuodessa keskimääräiseksi tuntipalkaksi tulee lähemmäs 20 euroa (40 000 / 52 / 40). Taulukon suurin tuntipalkka on 15 euroa, eli jatkuvasti neljäsosa palkasta olisi pelkkiä lisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän