Miksi ei saa keskustella nuorten tyttöjen opiskelubuumista?
Sairasta opiskella 15 tuntia päivässä. Elämässä on muutakin kuin koulumenestys!
Kommentit (4)
Hieno juttu, pojat saisivat ottaa mallia!
Mä olen oikiksessa ja luen puoli tuntia päivässä ja pärjään keskivertoa paremmin. Mitä tuolla henkilöllä oikein on taustalla/pyrkimyksenä, vai onko opiskelunsa vain jotenkin tehotonta? (Itse en voisi kuvitella lukevani ennen aamiaista noin paljon.)
Kyllä mäkin nautin toisinaan opiskelusta, mutta kun mä nautin siitä (esim luen filosofista kirjallisuutta tai kirjoitan huvikseni filosofiasta), ei mulla ole vieressä IPadia ajastimen kanssa. Miten tuo Ruby pystyy keskittymään kun tuntuu, että pitää silmällä, koska tuo padin näyttö sammuu, vain tökätäkseen sen taas päälle. Itse kokeilin pari viikkoa samaa kellotusta pääsykokeisiin lukiessa, enkä pystynyt keskittymään yhtään niin hyvin kuin ilman.
Niinpä, synnyttäminen olisi nykytilanteessa tärkeämpää. Nuoret naiset eivät enää ole kiinnostuneita asioista, jotka oikeasti merkitsevät, kuten perhe. Opiskelukin on toki tärkeää, en sano sitä, mutta..
Olen seurannut välillä tuota ja yhtä toista kanavaa, molemmat 17-v tyttöjä. Tekivät myös yhdessä videon, kun kumpikaan ei päässyt Oxfordiin. Ehkä vähän surullisin mielin katsoin tuota touhua, kun itsekin olen käynyt eliittilukion, jossa oli todella kilpailullista porukkaa. Ehkä itsellänikin meni jossain vaiheessa vähän yli opiskelujen kanssa.
Huomio kiinnittyy myös siihen, että tuokin "Ruby Granger" on 17-vuotiaaksi hyvin lapsekas ja epäkypsä. Mielestäni ei mitenkään valmis yliopistoon, varsinkaan kirjallisuutta opiskelemaan. Pelkkä pänttääminen ei vain riitä.
Nythän Suomessakin vaikuttaa lukiomenestys yhä enemmän jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Toivon todella, ettei tuollainen pingotus kasvata täällä suosiota. Toisaalta omista lukiovuosistani muistan, että harvalla se oli kiinni aikuisten/yhteiskunnan vaatimuksista, vaan monilla oli taipumusta perfektionismiin (ja esim. syömishäiriöihin).