Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa moniikulttuuriasiantuntijat, miksi monet aasialaiset pitävät hengityssuojaimia Suomessa ollessaan?

Vierailija
23.03.2018 |

Ja mm. myös lentokoneessa. Onko niillä tarkoitus suojautua ilmansaasteilta, viruksilta ja bakteereilta vai yrittävätkö he välttää omien bakteeriensa levittämistä muille? Kenenkään ei-aasialaisen en ole koskaan nähnyt näitä käyttävän missään maailmalla.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka haluaisin olla vieraskorea ulkomaalaisia kohtaan, niin onhan tuo hieman loukkaavaa. Aivan kuin olisimme jotain tautista kansaa mitä vastaan pitää oikein hengitysmaskilla suojautua.

Höpsis, tarkoitus on nimenomaan olla huomaavainen ja tartuttamatta muita. 

Mulla ainakin usein lennon jälkeen on vähän tukkoinen olo ja kurkku kipeä. Vaikea tietää johtuuko koneen kuivasta ilmasta vai siitä että on saanut jonkun pöpön. Luulisin että tässä syy monen turistin maskin käytölle. 

Vierailija
22/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt noita Meksikossa, Mexico Cityn alueella, päivittäin. Siellä ilmiselvästi syynä oli huono ilmanlaatu ja pienhiukkasilta suojautuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treella näin tällä viikolla nuoren miehen, jolla oli tyylikäs kangaspintainen hengityssuoja. Sää oli purevan kylmä, paljon asteita hyisempi tuuli..

Jostain syystä Tampereella on aika paljonkin mustiin pukeutuvaa nuorisoa,  jolla on hengityssuojana jokin kankaasta tehty juttu. Myös nuorilla naisilla nähty tuollaisia.

Vierailija
24/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tulkinnut tuon niin, että japanilaiseen kulttuuriin kuuluu huomaavaisuus ja käyttävät tuota maskia jos ovat itse sairaana. Käykääpä joskus Tokion metrossa ruuhka-aikaan niin tajuatte miten laajalle ne pöpöt leviää jos kaikki niitä estottomasti levittelevät. 

Ulkomailla käydessään tekevät samaa, koska tapa ja ajattelumalli on juurtunut syvälle. Ei suomalainenkaan kaikkia tapojaan hylkää ulkomaanmatkoillaan.

Vierailija
25/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Aasiassa ja paikalliset käyttävät niitä täällä tosi paljon. Saasteiden takia ja myös flunssakaudella.

Vierailija
26/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on monia.

-flunssa

-ei jaksa meikata

-ei jaksa hymyillä

-haluaa peittää kasvot ja sulkea muun maailman sillä tavalla ulkopuolelle

Japanilaisille myydään niihin hengityssuojaimiin sisälle sellasia tyynyjä!! Joissa voi olla esim. hengitysilmaa raikastavaa/kosteuttavaa ainetta tai jotain hyvää rentouttavaa hajua jne. 

Ihan kätsyä. Käytin noita joskus itsekin Japanissa. Lentokoneessa oli myös kiva pitää kun siellä oli niin kuiva ilma. Ja ei haittaa vaikka ois nukahtanut suu auki ja kuolannut siellä maskin takana :)

Vierailija
27/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaisilla on tää ninja historia. Ninjatkin peitti kasvonsa. Ne on ninjoja

Vierailija
28/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut selityksen, että jos perheessä jyllää tarttuvapöpö, niin halutaan estää pöpön tarttuminen muihin.

Vierailija
29/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remonttitöissä ja kalkkimaalatessa seiniä yritin pitää hengityssuojainta, mutta olo kävi niin tukalaksi eikä hengitys kulkenut, että mieluummin altistuin sitten pölylle ja syövyttäville kemikaaleille.

Vierailija
30/30 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti Näpsä kirjoitti:

Tottumis- ja suojaamiskysymys. Esim. Hong Kongissa ja Singaporessa on todella saastunut ilma. Sitä ei kukaan halua hengittää saasteita, siksi suojaimet. Tätä sääntöä voi yhdistää myös muihin kaupunkeihin ja hengitykseen/ hengitysilmaan liittyviin tilanteisiin. Myös ihmisten lähikontakti miljoonakaupungeissa vaikuttaa. Suojaimet on helppo ja halpa tapa estää saasteet ja muut pöpöt.

Esim. Delhin ilmansaasteista saa hyvan kuvan, kun menee kaymaan Bahai Lotus Temppelissa. Ihmiset istuvat hiljaa paikallaan, mutta kaikki yskivat, eika juuri kukaan kayta mitaan suojaamaan hengitysta. Honkkarissa ilma on Delhiin verrattuna raikasta. Porukka kayttaa siella ja Kiinassa paljon noita kasvojen edessa juuri jos on rakatauti. Monessa kuumassa maassa dieselit on palla jatkuvasti ja pakokaasu korventaa nenaa. Se on kiva tulla takaisin Aasiasta Suomeen ja rykaista keuhkoihin raikasta pakkasilmaa.. tosin Helsingin lentoasemalla taksikuskit sun muut ovat alkaneet pitaa diiseleita paalla jatkuvasti ja raikkaan ilman tilalla saa kiskoa diiselinkarya nenaan. Sori kun aakkoset puuttuu, mutta ei oo taalla nappiksessa missa oon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi