Pojat naisten pukuhuoneessa
Missä menee raja? Siis minkäikäistä poikaa ette enää veisi naisten puolelle esim. uimahallissa?
Kommentit (158)
Joitakin vuosia sitten kävin vesijumpassa uimahallissa. Yhdellä naisella oli joka kerta mukanaan naisten puolella sellainen 14-15 -vuotias poika, täysin kehittynyt, normaalin oloinen. En osaa ajatella, että hän olisi jotenkin erityislapsi, koska pärjäsi kuitenkin siellä allaspuolella itsekseen äidin ollessa vesijumpassa.
Minusta lähinnä outoa se ettei pojalle löydy mistään miespuolista kaveria, siis vaikka pari vuotta vanhempaa poikaa tai porukkaa, jonka kanssa voi tulla uimaan. Eikö lapset saa nykyisin mennä keskenään uimahallin, siis sitten kun uimataito on hankittu ja ollaan jo kouluiässä?
Kyllä mun lapsuudessa olisi ihmetelty muiden lasten taholts äidin kanssa tulevaa poikaa, että eikö tuolla ole kavereita tai veljiä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 11v tulee vielä on diagnosoitu ADHD joten en tiedä miten pärjäisi yksinään. Sitä paitsi mistä sitä tietää mitä pedareita miesten puolella metsästää 😠
Tuo pedarijuttu on oikea huoli, mutta silti 11 vuotias on liian vanha naisten puolelle. Asian voi hoitaa vaikka mieskaverilla tms.
On naistenkin puolella pedofiileja.
Joo, varmasti voi olla, mutta enpä ole koskaan elämäni aikana sellaiseen törmännyt. Mä kävin lapsena tosi paljon uimahallissa ja 5- tai 6-vuotiaasta asti ilman vanhempaa (mä en halunnut käydä enää miesten puolella eikä äitini käynyt uimahallissa). En ole myöskään koskaan kuullut, että kukaan olisi naistenpuolella tullut ahdistelluksi. Ihan hyvin on voinut tulla, mutta ei se kyllä tavallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lähinnä outoa se ettei pojalle löydy mistään miespuolista kaveria, siis vaikka pari vuotta vanhempaa poikaa tai porukkaa, jonka kanssa voi tulla uimaan. Eikö lapset saa nykyisin mennä keskenään uimahallin, siis sitten kun uimataito on hankittu ja ollaan jo kouluiässä?
Kyllä mun lapsuudessa olisi ihmetelty muiden lasten taholts äidin kanssa tulevaa poikaa, että eikö tuolla ole kavereita tai veljiä ollenkaan.
No huh huh. Että pojat eivät saa äitinsä kanssa mennä uimaan, viettää kahdestaan aikaa uimalla? Täytyykin nyt omalle pojalle sanoa, että sori, ei käy uinti. Joku voi pian vielä ihmetellä ettei ole kavereita kun minun kanssani haluaa lähteä uimaan. Meillä lapset saa aina valita välillä mitä haluavat tehdä kahdestaan vain toisen vanhemman kanssa. Oma koululaiseni, poika, valitsi uinnin. Mutta tytöiltä tämä uinti on ok?
Kouluikäisenä pitäisi jo osata itsenäisesti käydä. Itseä ei niinkään haittaa, mutta esiteini-iässä olevia tyttöjä kylläkin. Etenkin jos sattuu olemaan luokkakaveri tai muuten tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun lapsuudessa olisi ihmetelty muiden lasten taholts äidin kanssa tulevaa poikaa, että eikö tuolla ole kavereita tai veljiä ollenkaan.No huh huh. Että pojat eivät saa äitinsä kanssa mennä uimaan, viettää kahdestaan aikaa uimalla? Täytyykin nyt omalle pojalle sanoa, että sori, ei käy uinti. Joku voi pian vielä ihmetellä ettei ole kavereita kun minun kanssani haluaa lähteä uimaan. Meillä lapset saa aina valita välillä mitä haluavat tehdä kahdestaan vain toisen vanhemman kanssa. Oma koululaiseni, poika, valitsi uinnin. Mutta tytöiltä tämä uinti on ok?
Ei siinä mitään hassua ole, jos äidin kanssa menee uimahallille uimaan. Kai poika voisi kuitenkin käydä miesten pesutiloissa ja pukuhuoneessa vaikka uisikin kanssasi?
M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun lapsuudessa olisi ihmetelty muiden lasten taholts äidin kanssa tulevaa poikaa, että eikö tuolla ole kavereita tai veljiä ollenkaan.No huh huh. Että pojat eivät saa äitinsä kanssa mennä uimaan, viettää kahdestaan aikaa uimalla? Täytyykin nyt omalle pojalle sanoa, että sori, ei käy uinti. Joku voi pian vielä ihmetellä ettei ole kavereita kun minun kanssani haluaa lähteä uimaan. Meillä lapset saa aina valita välillä mitä haluavat tehdä kahdestaan vain toisen vanhemman kanssa. Oma koululaiseni, poika, valitsi uinnin. Mutta tytöiltä tämä uinti on ok?
No, ketjussa puhutaan pojista. Yhtä outoa se on viedä kouluikäinen tyttö miesten pukuhuoneeseen. Jos lapsi selviää yksin koulupäivästä, niin kyllä selviää pukuhuoneestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai poikasi saa mennä kanssasi uimaan. Tampereella ikäraja vastakkaisen sukupuolen pukuhuoneisiin on 7, jos lapsesi on sitä vanhempi täytyy hänen mennä miesten pukuhuoneeseen tai teidän käydäuimahallissa, jossa on perhehuoneita. Koululainen poika ei voi tulla naisten puolelle. Sitä kaveria ehdotettiin mukaan, jos lapsi ei voi mennä yksin miesten puolelle.
Itse ainakin menisin sanomaan uimahallin työntekijöille, jos olisin oman varhaisteinini kanssa uimassa ja pukkarissa olisi hänen kokoinen poika. Tytöillä oikeus olla rauhassa omalla puolellaan ja pojan pärjäämättömyys ei ole syy kiertää sääntöä.
Tampereen seudulla asuville vinkiksi, että Tesomalla on purkutilanteessa yhteiset ja niissä on pukeutumista varten lukittavat kopit. Lapsi voi pukea uikkarit yhdessä vanhemman kanssa, mennä nopeasti omalle puolelleen suihkuun, ottaa uikkarit pois, peseytyä ja mennä altaille (kestää vain pari minuuttia). Saunomisen voi jättää tekemättä, jos pedarit pelottaa. Näin me tehtiin, kun oma poika oli pikkukoululainen eikä isä päässyt mukaan. Kalevassa on kuulemma perhehuone, jota voi myös käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kuiskasi viimeksi uimahallissa käydessämme ystävälleen, miten ärsyttävää on kun 9-10-vuotiaita poikia tuodaan naisten puolelle. Poika oli kyllä yhtä pitkä kuin nämä 11-vuotiaat tytöt, joita selvästi kiusasi riisuuntua metrin päässä tästä kaverista. Tyttäreni kaveri tokaisi kovaan ääneen: ”jospa toi on joku erityislapsi - se ei kai näy aina päälle”. Minulla oli täysi työ pitää pokkaa. Teki mieli sanoa tyttären kaverille että äitisi taitaa olla av-mamma. Ja teki myös mieli sanoa sen pojan äidille, että joku raja sillä poikien paapomisella. Kouluikäisen pitää jo pärjätä omalla puolellaan.
Avaisitko ymmärtämättömälle: mikä tuossa oli niin hauskaa, että meinasi mennä pokka?
No minua huvitti että 11-vuotias tyttö puhuu kuin Av-mamma! Omat lapseni eivät varmasti käyttäisi koskaan sanaa ”erityislapsi” tai mainitsisi että se ei välttämättä näy päällepäin. Se oli jotenkin niin palstakieltä että tuntui hullulta kuulla se hontelon 11-kesäisen suusta siinä tilanteessa.
Sen sijaan mitään hauskaa ei ollut siinä että 150-senttinen poika oli tuotu naisten pukuhuoneeseen. Minusta se oli törkeää ja erityisesti tyttöjä asia selvästi kismitti. Menköön se äiti tosiaan miesten puolelle pojan kanssa jos poika on niin avuttomaksi opetettu ettei saa vaatteita päälleen itse.
Vierailija kirjoitti:
Kävin äsken uimahallissa ja hämmennyin, kun naisten pukuhuone oli täynnä poikia. Selvisi sitten, että olivat 6-vuotiaita esikoululaisia. Minusta vähän siinä ja siinä, onko ok. Toki tuota ryhmää ei varmasti olisi muuten voinut tuoda, kun ei ollut miespuolista henkilökuntaa.
Esikouluikäistä ei todellakaan tarvitse laittaa yksin pukuhuoneeseen. Joku raja nyt.
Ekaluokkalaisina mentiin ihan kaveriporukalla uimaan ja kuljettiin sinne bussilla. En ole tajunnutkaan, miten ilmeisen erityisreippaita olimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kuiskasi viimeksi uimahallissa käydessämme ystävälleen, miten ärsyttävää on kun 9-10-vuotiaita poikia tuodaan naisten puolelle. Poika oli kyllä yhtä pitkä kuin nämä 11-vuotiaat tytöt, joita selvästi kiusasi riisuuntua metrin päässä tästä kaverista. Tyttäreni kaveri tokaisi kovaan ääneen: ”jospa toi on joku erityislapsi - se ei kai näy aina päälle”. Minulla oli täysi työ pitää pokkaa. Teki mieli sanoa tyttären kaverille että äitisi taitaa olla av-mamma. Ja teki myös mieli sanoa sen pojan äidille, että joku raja sillä poikien paapomisella. Kouluikäisen pitää jo pärjätä omalla puolellaan.
Avaisitko ymmärtämättömälle: mikä tuossa oli niin hauskaa, että meinasi mennä pokka?
No minua huvitti että 11-vuotias tyttö puhuu kuin Av-mamma! Omat lapseni eivät varmasti käyttäisi koskaan sanaa ”erityislapsi” tai mainitsisi että se ei välttämättä näy päällepäin. Se oli jotenkin niin palstakieltä että tuntui hullulta kuulla se hontelon 11-kesäisen suusta siinä tilanteessa.
Sen sijaan mitään hauskaa ei ollut siinä että 150-senttinen poika oli tuotu naisten pukuhuoneeseen. Minusta se oli törkeää ja erityisesti tyttöjä asia selvästi kismitti. Menköön se äiti tosiaan miesten puolelle pojan kanssa jos poika on niin avuttomaksi opetettu ettei saa vaatteita päälleen itse.
Mitäs jos se olikin joku erityislapsi?
Mistä ihmeestä tuo pedaripelko on peräisin? Eiköhän siellä miestenkin suihkussa ole tavallisia kansalaisia, miehiä ja poikia jotka ovat tulleet uimahalliin uimaan.
Siinä vaiheessa kun poika alkaa ymmärtää että on olemassa kaksi sukupuolta niin enää veisi naisten puolelle. Ihan vauva olisi ok mutta esim. 3-vuotias pitäisi viedä jo oman sukupuolen mukaiseen pukkariin.
Vierailija kirjoitti:
Joitakin vuosia sitten kävin vesijumpassa uimahallissa. Yhdellä naisella oli joka kerta mukanaan naisten puolella sellainen 14-15 -vuotias poika, täysin kehittynyt, normaalin oloinen. En osaa ajatella, että hän olisi jotenkin erityislapsi, koska pärjäsi kuitenkin siellä allaspuolella itsekseen äidin ollessa vesijumpassa.
Äiti ei osaa päästää poikaa itsenäistymään ja/tai poika on erityisen ujo, epävarma luonne, joka tarvitsee henkistä tukea normaalia pidempään. Kyllä näitä tapauksia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisit, kuinka moni poika on sosiaalisesti vammainen vielä aikuisiälläkin. Monet koko elämänsä. Se, mistä tämä johtuu, on mysteeri. Naisillakin tätä on, mutta aika paljon harvemmassa. Tähän kun joku keksisi ratkaisun, kuinka saisimme poikia sosialisoimaan enemmän sieltä pleikkarimaailmasta.
Minun poika on käynyt koko elämänsä isän kanssa miesten puolella. No, muutaman kerran alle kouluikäisenä ollut naisten puolella, jos isä ei ole ollut mukana. Itse olen käynyt taas ekaluokkalaisesta yksin naisten puolella, koska äitini ei ikinä käynyt uimahallissa.
Mun poika (7 v) menee uimahallin vain jos oma isä, isoveli tai joku muu miespuolinen tuttu aikuinen lähtee mukaan. Varmaan voisi ikäisensä kaverinkin kanssa mennä hätätapauksessa. Ja tottakai jonkun harrastusporukan tai koululuokan kanssa voi mennä. Mutta jos yksin hänen pitäisi mennä, niin jätettäisiin väliin sillä kertaa ja keksittäisiin muuta tekemistä.