Kun lapsia jaetaan milliviivaimella, en jaksa tätä enää!
Minulla on sukulainen joka kyttää koko ajan että meidän lapsemme ”jaetaan tasan”. Eli jos yksi sukulainen saa tehdä jotain, pidetään kirjaa, että hänkin saa oman osuutensa.
Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Kommentit (29)
Älä anna lapsia sinne, sano ettei käy nyt ja katotaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoisella ja kuopuksella vaivaiset 1v2kk ikäeroa. Kun mentiin synnyttämään kuopusta, niin esikoinen meni siskolleni yöksi. Ainoa sukulainen, joka asuu samassa kaupungissa. Esikoisella oli raskasta, ikävöi kovasti, oli ekaa kertaa yön pois kotoa. Ja totta kai sisaruksen syntymäkin vaikutti vielä pitkään esikoiseen.
Anoppi ja käly ilmoittivat kuopusta katsomaan tullessaan (3 tai 4 päivää synnytyksestä), että nyt minun pitää "valita" joku heidän suvun puolelta, joka ottaisi esikoisen yökylään, kun nyt oli heidän "vuoro" saada hoitaa. Välimatkat sukulaisiin 200-500km.
Että juu ap, minä kyllä tiedän mistä puhut.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan ymmärtää, eli jos joku "saa" lapsen hoitoon, niin mahdollisimman pian täytyisi lasta kuskata sille ja sille hoitoon. Tai jos vauvaa on joku sylitellyt, niin sitten heti kaikkien muidenkin pitää saada sylitellä? Yai jos vaikkapa joku on osallistunut päiväkodin juhliin, niin pitäisi heti löytyä muillekin vastaavia pippaloita? Tai mikä vielä rasittavampaa, asetetaan vanhemmatkin tähän mukaan. Jos vanhemmat vie lapsen reissuun, niin sukulaistenkin pitää saada viedä reissuun jne. On nimittäin kokemusta, eikä tuosta aloituksesta sellaiset ehkä ota selvää, jolla ei ole kokemusta.
Sun pitää vanhempana puolustaa niitä lapsia. Ne eivät ole mitään objekteja, joista jaetaan aikaa ja rakkautta läheusriippuvaisille sukulaisille. Tuollaiset pitää jättää omaan arvoonsa, eikä vanhemmuutta täydy mitenkään jakaa sukulaisten kanssa
Meillä on jopa lapset rankattu. Eli yksi lapsista on nyt sitten halutumpi kuin muut.
Tän sukulaisen käytös on sairasta. Sairasta.
Me emme saa tehdä suunnilleen mitään ilman että hän nostaa mekkalan siitä, että häntä on jotenkin syrjitty ja kaltoin kohdeltu. Kaikki lapsiin liittyvä pitäisi jakaa jotenkin tasan
Excelissä.Ja kyllä, koskee myös minua. Jos minä vien lapset jonnekin, hänen pitää saada tehdä samanlainen reissu. Tai häntä kohdellaan väärin.
Urkkii asioitamme kaiken aikaa ja vielä käsittää kaikenlaista väärin ja saa siten vettä myllyynsä.
Miksi ihmeessä annatte tuollaisen ihmisen lainkaan hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
3lapsen_äiti kirjoitti:
Tarkoitatko, että joku sukulainen saa viettää aikaa lastenne kanssa x määrän ja toinen sukulainen haluaa olla lastenne kanssa yhtäpaljon?
Jos näin on niin koita olla harmistumatta. Ihanaa, kun jollekin on tärkeää viettää aikaa lastenne kanssa ja ovat muillekin tärkeitä. :) Arvostan. Minun lapsiani ei kukaan sukulainen tai tuttava pyydä mihinkään. Joskus joku suostuu ottamaan yöksi jos tarvitsen jonkun menon takia. Varmaan noin 4-6 kertaa vuodessa lapset hoidossa maksimissaan yön yli. Kaikki arjesta poikkeavat kivat jutut heidän kanssaan teen minä.Tämä kyttääminen vie hengen.
Kun meillä olisi tää omakin elämä elettävänä.
Tää sukulainen ei edes osaa olla lasten kanssa. Saan heidät ylikierroksilla ja takkuisina tkaaisin. Syödä ei ole muistettu jne.
No sitten sen ymmärtää jos tilanne noin. Enemmän harmia kuin iloa kenellekään. Mielestäni kannattaa vaan kohteliaasti kieltäytyä kerta toisensa jälkeen niin eiköhän jossain vaiheessa lakkaa mankumasta.
Vierailija kirjoitti:
3lapsen_äiti kirjoitti:
Tarkoitatko, että joku sukulainen saa viettää aikaa lastenne kanssa x määrän ja toinen sukulainen haluaa olla lastenne kanssa yhtäpaljon?
Jos näin on niin koita olla harmistumatta. Ihanaa, kun jollekin on tärkeää viettää aikaa lastenne kanssa ja ovat muillekin tärkeitä. :) Arvostan. Minun lapsiani ei kukaan sukulainen tai tuttava pyydä mihinkään. Joskus joku suostuu ottamaan yöksi jos tarvitsen jonkun menon takia. Varmaan noin 4-6 kertaa vuodessa lapset hoidossa maksimissaan yön yli. Kaikki arjesta poikkeavat kivat jutut heidän kanssaan teen minä.4-6 kertaa vuodessa ei ole mitenkään vähän! Ja vielä yön yli! Meillä lapsi on jonkun sukulaisen hoidossa ehkä max tuon 4 kertaa vuodessa muutaman tunnin kerralla. Eikä sekään mun mielestä oo mitenkään vähän. Kyllä me kyläillään puolin ja toisin mutta varsinaisesti hoidossa ilman vanhempia ei ole kuin joitain tunteja jos on joku meno.
Jokaisella omat mittapuunsa paljosta tai vähästä eriasioissa. Ei tuo nyt mahdottoman vähän ole, saisihan siitä vaikka vähennettyä, mutta ei tuo minusta paljonkaan ole. Joka kerta ei minunkaan lapset yön yli ole.
Miehen vei viina niin ei ole puolisoakaan lapsiperheen arkea jakamassa.
En minä valita. Hyvin elämä näin rullaa, mutta kyllä olisin ihan vilpittömästi iloinen jos heillä olisi sukulaisia jotka haluaisivat viettää aikaa heidän kanssaan. En itseni vuoksi vaan koska mielestäni on rikkaus, että lapsella on muitakin rakastavia aikuisia ympärillä äidin lisäksi.
No, huh, huh. Minä ymmärrän aloittaja sinua oikein hyvin. Muistan kun aikoinaan siskoni tyttäret olivat pieniä. Kun minä, heidän täti, käytin heitä leffassa, ja äitimme eli mummo kuuli tästä, niin hän tuli kateelliseksi, ja vaati että hänenkin pitää saada viedä tytöt leffaan. Sama yökyläilyjen kanssa. Mummo piti "kirjaa" sitä, miten monta kertaa tytöt olivat yötä minun luonani, ja vaati, että heidän on oltava hänen luonaan yötä yhtä paljon. Tässä oli kysymys siitä, että lasten mummo oli kateellinen siitä, että tytöt viettivät aikaa minun kanssani, ja hän selvästi jotenkin pelkäsi, että tytöt pitäisivät minusta enemmän, mitä hänestä. Itse en pitänyt mitään "kirjaa" näistä lapsista, ja heidän tapaamisista, minulle ei itselleni ollut mitään väliä, kumpi meistä näkee heitä enemmän, minä vai mummo. mutta mummo piti "kirjaa" ja siitä aiheutuivat monet isot riidat.
Tässä tapauksessa tyttöjen mummo oli se, joka oli se vaikea ihminen. Hänelle yritettiin sanoa asiasta, mutta se ei mennyt jakeluun. Lopulta siinä kävi niin, että tytöt viettivät aina vain vähemmän ja vähemmän aikaa tämän negatiivista ilmapiiriä levittävän ihmisen kanssa. Nyt tytöt ovat jo aikuisia. Vanha mummo on katkera vieläkin siitä, että ei saanut viettää heidän kanssaan tarpeeksi aikaa. Syyttää tietenkin muita, minua ja siskoani. Ei ymmärrä, että aiheutti kaiken itse omalla käytöksellään.
Ratkaisu on siis se, että lapsista "kirjaa" pitävän henkilön pitää lopettaa sellainen typerä käyttäytyminen. En tiedä pitävätkö tässä aloittajan tapauksessa molemmat "kirjaa" lapsista, sekä täti, että mummo. Jos pitävät, niin älä vie heidän hoitoon lapsia ollenkaan, ennenkuin muuttavat tapansa. Sano, että sun lapsista ei pidetä mitään kirjaa, ja sillä hyvä, ja jos ei mene viesti perille, niin ei tarvitse nähdää lapsia ollenkaan. Jos molemmat pitävät "kirjaa" sun lapsista, niin siinä on ehkä tädin ja mummon välillä menossa hirveä "valtataistelu", että kummasta lapset pitävät enemmän.
Omaa tyhmyyttä tai heikkoutta jos ei osaa sanoa ei. Totta kai sua pompotellaan jos annat itseäsi pompottaa. Sanot että nyt ei lähdetä mihinkään kenenkään sukulaisen kanssa ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttä tai heikkoutta jos ei osaa sanoa ei. Totta kai sua pompotellaan jos annat itseäsi pompottaa. Sanot että nyt ei lähdetä mihinkään kenenkään sukulaisen kanssa ja sillä sipuli.
No kyllä minun pitää voida sanoa että joku saa tehdö jotain ilman että tää yksi alkaa riehua.
Viimeisin episodi tosi tyypillinen. Eräs sukulainen asuu työpaikkani vieressä. Kipaisin siellä työpaikalla ja sillä aikaa tää vieressä asuva sukulainen oli pihalla lasteni kanssa samalla kuin siellä oli hänen omansakin. Kyse suunnilleen puolesta tunnista.
Tääkin on nyt asia, joka pitäisi ”jakaa tasan” eli nyt riehutaan siitä, että hänenkin pitää saada leikkiä lasten kanssa ulkona.
Mun esikoisella ja kuopuksella vaivaiset 1v2kk ikäeroa. Kun mentiin synnyttämään kuopusta, niin esikoinen meni siskolleni yöksi. Ainoa sukulainen, joka asuu samassa kaupungissa. Esikoisella oli raskasta, ikävöi kovasti, oli ekaa kertaa yön pois kotoa. Ja totta kai sisaruksen syntymäkin vaikutti vielä pitkään esikoiseen.
Anoppi ja käly ilmoittivat kuopusta katsomaan tullessaan (3 tai 4 päivää synnytyksestä), että nyt minun pitää "valita" joku heidän suvun puolelta, joka ottaisi esikoisen yökylään, kun nyt oli heidän "vuoro" saada hoitaa. Välimatkat sukulaisiin 200-500km.
Että juu ap, minä kyllä tiedän mistä puhut.