Jos lapsi on ahkera sekä tunnollinen, eli vastuuntuntoinen niin onko se kotikasvatuksen tulosta
Kommentit (10)
Meillä on kolme tuollaista lasta, mutta kasvatusta enemmän väitän taustalla olevan koko perheen tavan elää ja kantaa vastuuta. Mallioppimista.
Luonne ratkaiseen paljon. Mutta ainahan se on kasvatuksesta kiinni, että mitä luonteenpiirteitä lapsessa vahvistetaan ja mitä hillitään.
Meillä on kolme lasta, kukin omia persoonallisuudeltaan. Kaksi hoitaa velvollisuutensa, keskimmäisen kanssa kasvatus jatkuu.
Väitän että oma luonne on tärkein, kasvatus ja malli ovat hyviä kakkosia.
Mulla on kolme lasta: yksi todella vastuuntuntoinen ja ahkera kaikessa siis koulussa ja harrastuksissaan. Toinen on ihan täysi huithapeli, saa potkia p*rseelle ihan koko ajan, on ollut sellainen aina. Kolmas on tuosta jostain välimaastosta, muistaa kivat asiat, unohtaa tylsät. Samalla tavalla nuo kasvatettu, kaikki kolme. Isä on huithapeli, minä ikuinen "kiltti tyttö". Väitän että luonteellakin on merkitystä.
Siskoni oli tunnollinen, itse huolimaton. Sisko oli jo pienenä sellainen, että järjesteli kirjat kauniisti.
Kasvatuksella in hyvi vähän merkitystä siihen millaiseksi ihminen kasvaa.
Olin lapsena tuollainen, mutta en muista, että minua olisi mitenkään erityisesti kasvatettu siihen. No joo, ehkä siten, että siinä vaiheessa kun alle kouluikäisenä lasta luontaisesti kiinnostaa osallistua kaikenlaisiin askareisiin, niin annetaan osallistua ja kehutaan ja kiitetään. Ei nitistetä lapsen aktiivisuutta sillä, että aikuinen tekee nopeammin ja paremmin.
Mutta: Ahkeruus ja tunnollisuus ovat sellaisia ominaisuuksia, joille ei työelämässä ole mitään kysyntää. Sosiaalisuus se kaikkein tärkein on, ja hyvä itsetunto. Se että pitää itseään hyvänä tyyppinä ja tujo ideoitaan rohekasti esille, on kaveria kaikkien tai vielä mieluummin oikeiden tyyppien kanssa. Supliikilla pärjää. Parempi vain ettei liian tunnollisesti hommiaan viilaa, menee liian kauan aikaa siihen. Me ahkerat ja tunnolliset jäädään ihan jalkoihin. Että mieti vielä kannattaako siihen suuntaan koettaa kasvattaa.
Ei ainakaan mulla, kotikasvatus retuperällä ja lapsuudenkodissa on paljon alueita jotka on imuroitu viimeks 15v sitten..
Ihan ite oon itteni kasvattanu.