Apua budjetin tekoon
Minulla on aina rahat tiukassa, koska käyn osapäivätöissä ja velkaa riittää. Haluaisin oppia tekemään budjetin, mutta en ole koskaan oikein saanut tehtyä siitä järkevää. Minulla oli kännykässä ilmainen ohjelma sitä varten, mutta en oikein ollut tyytyväinen siihen.
Yksi ongelma on se, että minulla on tuntipalkka ja tuntini vaihtelevat viikoittain. Minun on aika vaikea ennustaa mikä palkkani on seuraavassa kuussa. Toinen ongelma on se, että palkkani maksetaan 20. päivä ja kaikki ilmaiset budjetit menevät "katki" kuun vaihtuessa.
Se, että minulla on rahaongelmia, ei varmaan ole yllätys, kun katsoo miten huonosti budjetoin (tai siis en) menoni. Opettakaa budjetointia tyhmälle!
Kommentit (3)
Mikä on minimi minkä saat kuussa? Sen verran voit käyttää joka kuussa et enempää. Jos joskus saat enemmän laitat sivuun vaikka säästötilille pahanpäivän varalle tai jotain luxusta varten.
Jos sulla on excel, tai numberrs, tai joku vastaava ohjelma, niin tee ihmeessä itse budjetti - ei siihen valmista ohjelmaa tarvita, vaikka se helpottaa. Siihen sä voit rakentaa millaiset tarkastelukaudt haluat, vaikka nyt sit vaihtumaan kuukauden. 20. Päivä, jos se sua helpottaa. Oikeastihan sillä ei ole väliä, koska saman verran sulla menee ja tulee rahaa kuitnkin riippumatta siitä, vaihtuuko sun tarkastelukausi eka, toka vai neljästoista päivä. Mutta halutessasi voi tehdä vaikka viikon jaksoja.
Tee niin, että tulostat muutaman viime kuukauden - sanotaan nyt vaikka puolen vuoden tai jos haluat olla varma, vuoden - tiliotteet. merkkaat niistä yliviivaustussilla kaikki maksamasi laskut ja siirrät ne tähän exceliin. Katsot, mitkä kaikki niistä ovat toistuvia - puhelimet, vakuutukset, vesimaksut, bussikortit, lääkkeet, lainat jne. KAIKKI, mikä toistuu - ja joko katsot laskusta tai arvioit, kuinka usein ne toistuvat ja milloin seuraavat maksupäivät ovat. Sitten merkkaat nekin budjettiin. Näin sulla on pakolliset menot, ruokaa lukuunottamatta budjetoituna.
Sitten katsot, paljonko sulle on tullut rahaa. Se on sulla eri suurunen summa joka kuukausi, mutta laske joku karkea keskiarvo. Merkkaa se tulopuolelle. Tämä on toivottavasti vähän enemmän kuin edellinen pakolliset menot ilman ruokaa. Erotuksen voit teoriassa käyttää ruokaan - mutta koska sulla todennäköisesti on kuukausia, jolloin on enemmän laskuja kuin toisina kuukausina ( kaikki laskuthan ei tule joka kuu vaan esim joka kolmas) niin kannattaa laskea, että miten paljon joka kuukausi pitää säästää näihin tuleviin, jotta niistäkin aikanaan selviää ongelmitta.
Tämän lisäksi itselläni on tapana joka kuun vaihteessa merkitä viereen toteutuneet summat -sähkölaskuhan vaihtelee ja joskus palkkaa saakin enemmän tai vähemmän - ja verrata niitä suunnitelmaan. Nöin saa tietoa siitä, pitäisikö suunnitelmaa jotenkin muuttaa, kuluja vähentää tai tuloja hankkia lisää ja mikä on oma riskinsieto noin yleensä.
Kuluta vähemmän kuin tienaat = win.