Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta, mitä ruoka-aineita kannattaisi välttää?

Vierailija
20.03.2018 |

Onko siitä oikeasti hyötyä kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle, jos jättää ruokavaliostaan pois viljat, maidon ja sokerin? Ja oliko vielä jotain muuta, jonka välttämisestä vois olla apua?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itse en ole noita jättänyt pois, mutta muistelisin että parsakaali on vältettävien listalla.

Nuo varmaan jostain netistä löytyy.

Vierailija
2/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut v -95 ja syönyt ihan kaikkia ruokia . Parsakaali onneksi on inhokkini . Tyroksin on ollut koko ajan  ja arvot ovat olleet normaalit . Oloni on ihan ok ollut koko ajan ,joten eipä minuun ole vaikuttaneet negatiivisesti noi kyselemäsi tuotteet .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmaan kuulostaa huuhaalta ja joltain karppauspropagandalta monelle mutta itselleni auttaa kookosöljyn ja voin käyttö (mahd. laadukkaita) ja matalat hiilarit, myös proteiini vähäisenä. En käytä voin lisäksi oikeastaan mitään maitotuotteita. Vehnää ja sokeria syödessä menee heti nivelet kipeiksi :/ joten olen jättänyt pois. Hyvälaatuinen kalanmaksaöljy on myös auttanut.

Vierailija
4/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisellakin googlaamisella varmasti löytyy paremmin tietoa kuin tältä palstalta, mutta soijasta ainakin on varoiteltu kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen

Vierailija
5/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini on neuvonut juuri nimenomaan jättämään maitotuotteet, sokerin ja huonot viljat pois. Käytä täysviljatuotteita. Hänen mielestään ruokavaliolla on myös merkitystä. 

Vierailija
6/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärini on neuvonut juuri nimenomaan jättämään maitotuotteet, sokerin ja huonot viljat pois. Käytä täysviljatuotteita. Hänen mielestään ruokavaliolla on myös merkitystä. 

Miksi lääkäri näin neuvoi? Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys noin 20 vuotta, eikä kukaan lääkäri koskaan ole rajoittanut ruokavaliotani.

Kun luen, mitä lääkärisi on kehottanut sinua välttämään, niin uskoisin, että sinulla on jonkin verran ylipainoa ja hän on näin pyrkinyt sinua ohjaamaan terveellisimpiin ruokatottumuksiin.

Vierailija
7/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sokerit ja muut varmaan sanotaan hyväksi jättää pois siksi ettei perse leviä entisestään.

Vierailija
8/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sokerit ja muut varmaan sanotaan hyväksi jättää pois siksi ettei perse leviä entisestään.

Itseasiassa vaajaatoiminasta kärsivät tarvitsee muita enemmän hiilihydraatteja, vähä hh ruokavalio esim paleo voi jopa pahentaa vajaatoimintaa.

Vierailija
9/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni joo, jos on hashimoton tauti, eli autoimmuuniperäinen, noi aiheuttaa/edesauttaa sitä autoimmuuniprosessia.

Vierailija
10/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilppareiden vajaatoiminta, enkä ole saanut mitään muita hoito-ohjeita sen hoitoon kuin tablettihoidon. Ekaa kertaa kuulen, että ruoka voisi asiaan vaikuttaa. Merkilliseltä kuulostaa musta.

Endolla kävin ta-lääkärillä käynnin jälkeen.

Vierailija
11/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija, maissi ja kaalit ovat ongelma vain, jos jodin saanti ei ole riittävää (150 mikrog. /Vrk).

Gluteenitonta ,sokeritonta ja maidotonta kannattaa kokeilla, jos kilpparissa tulehdus.

Vierailija
12/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt kaikkea, kaalejakin eikä mitään vaikutusta. Hörhöilyä alkaa vauhkota ja vemputtaa ruokajuttuja mukamas kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Kaikenlaista sontaa ihmiset kirjoittaa tästä sairaudesta ja sen hoidosta, kun tosiasiassa hoito on se että otat lääkärin määräämän annoksen Thyroxinia joka päivä, käyt vuosikontrollikokeissa ja olet kuin et olisikaan kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava. Maailman helpoiten hoidettava sairaus, mutta jotkut tykkää vääntää tästäkin rakettitiedettä.

Vierailija
13/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan kuulostaa huuhaalta ja joltain karppauspropagandalta monelle mutta itselleni auttaa kookosöljyn ja voin käyttö (mahd. laadukkaita) ja matalat hiilarit, myös proteiini vähäisenä. En käytä voin lisäksi oikeastaan mitään maitotuotteita. Vehnää ja sokeria syödessä menee heti nivelet kipeiksi :/ joten olen jättänyt pois. Hyvälaatuinen kalanmaksaöljy on myös auttanut.

Mulla on toi sama, eli vehnä ja sokeri tekee nivelet kipeiksi. Seuraavana aamuna noiden syömisestä on nivelet turvonneet ja kipeät.

Vierailija
14/19 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija, maissi ja kaalit ovat ongelma vain, jos jodin saanti ei ole riittävää (150 mikrog. /Vrk).

Gluteenitonta ,sokeritonta ja maidotonta kannattaa kokeilla, jos kilpparissa tulehdus.

Voi kokeilla myös vaikka rukoilua. Se varmasti auttaa yhtä hyvin.

Vierailija
15/19 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisellakin googlaamisella varmasti löytyy paremmin tietoa kuin tältä palstalta, mutta soijasta ainakin on varoiteltu kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen

Soija on erittäin haitallinen kilpirauhasen toiminnalle! Tutkimusta asiasta on. Lähdettä en tässä juuri muista. Niitä on useita.

Vierailija
16/19 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian 30 vuotta thyroxiinilla ja syän mitä haluan. Tablettihoidolla pysyy tasapainossa  enkä kärsi millään tavalla. Endokrinologilla käyn silloin tällöin. Muuten labraseuranta kerran vuodessa. Der med basta.

Vierailija
17/19 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olosi on hyvä ja arvot pelkällä tablettohoidolla kunnossa niin onnittelut hyvästä hoitotasapainosta! Ja syö mitä mielit! Kaikilla ei vaan oo yhtä auvoista. Jos hoitotasapainoa on vaikea saavuttaa tai autoimmuunitulehdus jyllää aktiivisena (tpoab-arvot korkealla) niin sit kannattaa kokeilla noita maidoton, viljaton, soijaton jne.

Vierailija
18/19 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenin ja maidon immunoglobuliinit (vasta-aineet veressä) muistuttavat läheisesti kilpirauhasen soluja ja siksi niiden nauttiminen voi aiheuttaa ongelmia kilpirauhassairaalle/ yliherkälle niiden nauttiminen voi aiheuttaa kilpirauhassairauden. 

Vierailija
19/19 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syönyt kaikkea, kaalejakin eikä mitään vaikutusta. Hörhöilyä alkaa vauhkota ja vemputtaa ruokajuttuja mukamas kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Kaikenlaista sontaa ihmiset kirjoittaa tästä sairaudesta ja sen hoidosta, kun tosiasiassa hoito on se että otat lääkärin määräämän annoksen Thyroxinia joka päivä, käyt vuosikontrollikokeissa ja olet kuin et olisikaan kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava. Maailman helpoiten hoidettava sairaus, mutta jotkut tykkää vääntää tästäkin rakettitiedettä.

Lucky you, jos lääke sulla toimii. Luuletko että kaikki olemme samanlaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän