Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdään silloin kun pitäisi laskea elatusavun määrä mutta mies ei suostu

Vierailija
20.03.2018 |

tulemaan lastenvalvojalle tai ilmoittamaan tulojaan ylipäänsä? Mitä teen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet latenvalvojalle yksin. Eron kauneus on siinä että sun ei enää tarvitse vastara miehen tekemisistä/tekemättä jättämisistä. Vastaa itse viranomaisille.

Vierailija
2/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lastenvalvoja saa niitä elareita vahvistettua ilman miehen suostumusta.

Vaihtoehtoja on siis kaksi. Jätät miehen rauhaan tai sitten haet käräjäoikeudesta oikeusavustajan kanssa päätöksen elatusavusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan kanne käräjäoikeudessa. 

Vierailija
4/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet latenvalvojalle yksin. Eron kauneus on siinä että sun ei enää tarvitse vastara miehen tekemisistä/tekemättä jättämisistä. Vastaa itse viranomaisille.

Yksin lastevalvojalle meneminen ei vielä ratkaise mitään. Lastenvalvoja vahvistaa vain vanhempien välisiä sopimuksia ja vain käräjäoikeus voi määrätä maksuvelvollisuuden.

Vierailija
5/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja ei ole viranomainen, joka voi langettaa sitä vastuuta isälle.

Vierailija
6/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatta nostaa se mahdollisemman nopeasti, jos näyttää siltä että isä ei sopimukseen suostu. Olen eronut jo lokakuussa 2016 enkä ole vielä saanut senttiäkään, kun sopimusta ei ole syntynyt edes oikeudessa.

Vierailija
7/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kipin kapin oikeusapuun soittamaan. Jos olet pienituloinen saat ilmaisen oikeusavustajan, saat sen tai otat yksityisen, mies joutuu maksamaan käräjien kulut, koska tulee 6-0 häviämään. Joten sinulla ei ole mitään hätää, mies tulee saamaan ansaitusti paskaa niskaansa käräjien kuluissa, joutuu ulosottoon (Kela perii häneltä elarit anyways) sekä viime kädessä lapseltaan aikuisena. 

Sinun pitää olla nyt nopea, koska elarilaskuri alkaa laskea muistaakseni siitä päivästä, kun homma on jätetty vireille oikeudessa. Kela maksaa yleensä 3kk takautuvia käräjien päätöksestä, tässä tapauksessa max. 6kk. Lapsen etu on, että toimit nopeasti. Kaikki on lapsen suusta pois.

Vierailija
8/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatta nostaa se mahdollisemman nopeasti, jos näyttää siltä että isä ei sopimukseen suostu. Olen eronut jo lokakuussa 2016 enkä ole vielä saanut senttiäkään, kun sopimusta ei ole syntynyt edes oikeudessa.

No miksi et vaan anna asian olla? Miksi nähdä vaivaa jonkun hikisen 100e/kk takia?

Vierailija
9/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kipin kapin oikeusapuun soittamaan. Jos olet pienituloinen saat ilmaisen oikeusavustajan, saat sen tai otat yksityisen, mies joutuu maksamaan käräjien kulut, koska tulee 6-0 häviämään. Joten sinulla ei ole mitään hätää, mies tulee saamaan ansaitusti paskaa niskaansa käräjien kuluissa, joutuu ulosottoon (Kela perii häneltä elarit anyways) sekä viime kädessä lapseltaan aikuisena. 

Sinun pitää olla nyt nopea, koska elarilaskuri alkaa laskea muistaakseni siitä päivästä, kun homma on jätetty vireille oikeudessa. Kela maksaa yleensä 3kk takautuvia käräjien päätöksestä, tässä tapauksessa max. 6kk. Lapsen etu on, että toimit nopeasti. Kaikki on lapsen suusta pois.

Juuri näin. Eikä tarvitse olla pienituloinenkaan, koska edustat asiassa lapsia, saat ilmaisen oikeusavun. Lakimies voi antaa elatusvelvolliselle päivämäärän, johon mennessä hänen on suostuttava tapaamiseen lastenvalvojan kanssa, tai muussa tapauksessa lakimies vie asian oikeuteen. Näin toimittiin meillä aikanaan ja asia hoitui vaikka ei se kivaa ollut.

Vierailija
10/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Eikä tarvitse olla pienituloinenkaan, koska edustat asiassa lapsia, saat ilmaisen oikeusavun. Lakimies voi antaa elatusvelvolliselle päivämäärän, johon mennessä hänen on suostuttava tapaamiseen lastenvalvojan kanssa, tai muussa tapauksessa lakimies vie asian oikeuteen. Näin toimittiin meillä aikanaan ja asia hoitui vaikka ei se kivaa ollut.

Ja lisään vielä, että meillä laskettiin elarit ihan erosta asti, koska voitiin osoittaa että elatusvelvollinen tahallaan vitkutti ja vältteli lastenvalvojaa. Siihen mennessä kun sopimus lopulta oli olemassa, oli tainnut mennä jo kuusi kuukautta. Loppujen lopuksi elatusapua alkoi kuulua vasta seuraavana vuonna, kun ko. henkilö oli jättänyt noudattamatta sopimusta ja elarit menivät loppuviimeksi perintään. Hän nimittäin maksaa mieluummin korkojen kanssa ulosottomiehelle kuin omille lapsilleen... näitä riittää.

Vierailija
11/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei käräjäoikeuden päätökselläkään maksa, menee ulosottoon.

Jos kyseessä vetelä liero joka ei tienaa mitään, on hankalampaa. Mutta jos lierolle tipahtaa vaikka veronpalautusta jostain kumman syystä, voidaan ulosmitata.

Tällaisia miehiä ja "isiä" on. Varoituksen sana kuuluu: älkää tehkö lapsia tai ainakaan muuten kuin ihan itsellenne!

Vierailija
12/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et vaan anna asian olla? Miksi nähdä vaivaa jonkun hikisen 100e/kk takia?

Se onkin liian raskas ponnistus hankkia juristi. Vai luuletko ihan oikeasti, että istun monta tuntia oikeussaleissa? :D

Lastensuojelulaissa on pykälä taloudellinen laiminlyönti esim. lapsen elatukseen tarkoitettujen etuuksien taloudellinen laiminlyönnistä ja lapsen edunvalvojan olen velvollinen huolehtimaan, että lapsi saa sen mikä hänelle kuuluu. Kyse on silkasta periaatteesta.

Vierailija
13/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin liian raskas ponnistus hankkia juristi. Vai luuletko ihan oikeasti, että istun monta tuntia oikeussaleissa? :D

Lastensuojelulaissa on pykälä taloudellinen laiminlyönti esim. lapsen elatukseen tarkoitettujen etuuksien taloudellinen laiminlyönnistä ja lapsen edunvalvojan olen velvollinen huolehtimaan, että lapsi saa sen mikä hänelle kuuluu. Kyse on silkasta periaatteesta.

Samaa mieltä. Eikä minulla lähivanhempana ole mielestäni oikeutta lapsen puolesta päättää, että sinähän et tuota toisen vanhemman maksamaa satasta tarvitse.

Vierailija
14/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta kanne ja saat ne korkojen kera. Huomaa että lapsi nostaa kanteen ja sinä toimit edustajana, joten sinulle (ja lapselle alaikäisenä) oikeudenkäynti on ilmainen. Sen sijaan mies voi joutua maksumieheksi.

Vierailija
15/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on 150e kuussa ja ei ole väliä maksaako mies vai yhteiskunta. Mutta elatusapua ei saa ellei sopimusta ensin tehdä. Me tehtiin exän kanssa sopimus ja minulle oli ihan sama mitä hän ilmoitti, kunhan elatusapu tulee. Parempi vaan että tulee kelalta, ei tarvitse tapella. Hän tosin oikeasti työtön.

Vierailija
16/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulemaan lastenvalvojalle tai ilmoittamaan tulojaan ylipäänsä? Mitä teen?

Lapsi haastaan ukkelin oikeuteen. Silleen. Ja nimenomaan sen lapsen nimissä, saat oikeusapua siihen. Verottajalta saa tulotiedot kyllä.

Vierailija
17/17 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150e/kk = 1800e vuodessa. Se on pois lapselta, mäntti.Lapselta jonka oikeus se elatus on.

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän