Pitääkö/kannattaako aiemmin tehdystä abortista kertoa puolisolle?
Tilanne on siis se, että olen tehnyt nuoruudessani kaksi aborttia, toinen 14- ja toinen 16-vuotiaana. Tällä hetkellä minulla on ihana seurustelukumppani, jolle olen raskaana ja jonka kanssa suunnittelemme naimisiinmenoa.
Mietin sitä, että kannattaisiko minun kertoa kahdesta aiemmin tehdystä abortista kumppanilleni. Miten reagoisitte jos kumppaninne kertoisi tuollaisen asian? Puhuin asiasta hyvän ystäväni kanssa, ja hän sanoi että pitäisi kertoa, mutta hän oli myös sitä mieltä että tulevalle lapsellekin pitäisi kertoa (josta olen aivan eri mieltä), joten en ole varma hänen arvostelukyvystään.
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä kertomisesta olisi?
Ei yhtään mitään.
Mennyt on mennyttä, ja nyt odotat lasta. Keskity tähän hetkeen.
Mietin vaan, että varsinkin nyt kun olen raskaana niin kannattaisiko mainita ettei ole ensimmäinen kerta.
Minusta pitäisi kertoa. Iso juttu kuitenkin, joka saattaa alitajuisesti vaikuttaa ajattelutapaan tai johonkin mielipiteeseen. Auttaa kumppaniasi ymmärtämään sua paremmin. Lapselle ei tarvi kertoa. Ite puolisona haluaisin tietää, jos naiselleni tehty abortti.
Vierailija kirjoitti:
No neuvolassa kysyvät, meinaatko pystyä salaamaan?
Tätä mietinkin.
Saattaahan tuo tulla esille vaikka et kertoisikaan. Neuvolassa on kerrottava kuitenkin ja joillakin käynneillä mies voi olla mukana. Samoin ainakin täällä sairaalan esitietolomakkeeseen täytetään mm. monesko raskaus/onko ollut abortteja, keskenmenoja jne. Ja ainakin me täytettiin lomake yhdessä kun siinä kysyttiin myös miehen tietoja. Ja kannatan muutenkin rehellisyyttä eli kertoisin. Olisin kertonut jo siinä vaiheessa, kun lasta aloitte yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Saattaahan tuo tulla esille vaikka et kertoisikaan. Neuvolassa on kerrottava kuitenkin ja joillakin käynneillä mies voi olla mukana. Samoin ainakin täällä sairaalan esitietolomakkeeseen täytetään mm. monesko raskaus/onko ollut abortteja, keskenmenoja jne. Ja ainakin me täytettiin lomake yhdessä kun siinä kysyttiin myös miehen tietoja. Ja kannatan muutenkin rehellisyyttä eli kertoisin. Olisin kertonut jo siinä vaiheessa, kun lasta aloitte yrittämään.
Lapsi ei ollut suunniteltu, iloinen yllätys kuitenkin. Neuvolakäyntejä ei vielä ole tullut, sen verran vähän aikaa sitten tein positiivisen testin.
Joka paikassa hän näkyy raskauksien määrä ja synnytysten määrä. Eli miehesi saa sen ehkä jostain tiedoista esiin ja sitten on kurjaa, kun et ole itse kertonut.
Mullakin näkyy, että on keskenmenoja 5 ja synnytyksiä 1.
Minusta kyllä lapsellekkin pitäisi kertoa. Hänen sisaruksiaan kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
No neuvolassa kysyvät, meinaatko pystyä salaamaan?
Helposti. Multa kun kysyttiin neuvolassa monesko raskaus, sanoin toinen, mikä ei ollut totta. Kerroin keskenmenosta, en yli 10 vuotta aiemmin tehdystä abortista. Miksi olis pitänyt? En halua muistella asiaa, eikä mieskään tiedä.
Ei ole syytä kertoa miehelle. Neuvolassakaan asiaa ei ole pakko kertoa, jos ei halua niin tehdä. Ruumiisi kuuluu sinulle, ei neuvolajärjestelmälle, vaikka ko. palveluita nyt raskauden myötä käytätkin. Ihme nöyristelyasenne joillakin, että pakko kertoa ihan kaikki johonkin lomakkeeseen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa hän näkyy raskauksien määrä ja synnytysten määrä. Eli miehesi saa sen ehkä jostain tiedoista esiin ja sitten on kurjaa, kun et ole itse kertonut.
Mullakin näkyy, että on keskenmenoja 5 ja synnytyksiä 1.
Ei nää jos on tehnyt abortin itse😈
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni lasta pitää suojella tuollaisilta asioilta eli hänelle ei pitäisi kertoa. Joo, he olivat hänen sisaruksiaan mutta lapsen ei heistä tarvitse tietää ellei nyt itse erikseen joskus isona kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni lasta pitää suojella tuollaisilta asioilta eli hänelle ei pitäisi kertoa. Joo, he olivat hänen sisaruksiaan mutta lapsen ei heistä tarvitse tietää ellei nyt itse erikseen joskus isona kysy.
Olen samaa mieltä, sen takia se mitä ystäväni sanoi tuntuikin käsittämättömältä.
Itse kertoisin omalle puolisolleni, mutta en osaa sanoa muiden tilanteista koska ihmiset ja suhteet on niin erilaisia. Lapselle en kertoisi, ellei asia jostain syystä tulisi hänelle ajankohtaiseksi.
En osaa vastata, mutta lapselle ei missään nimessä kuuluisi kertoa, ois ihan random.
Kerro ihmeessä, mitä menetettävää?
Ainiin, suhde. Kaikki ei katso aborttia hyvällä. Joidenkin mielestä se on murha.
Menet yksin sinne neuvolaan ekaa kertaa ja sanot että ok en sitten halua kertoa että on ollut abortteja miehelle syistä jotka voisit luetella muttet luettele.
Ei oikeasti kannata kertoa.
Ei se nyt niin iso juttu ole, mutta jotkut ihmiset.. En ottaisi riskiä.
Plus jos lapsille sanot niin ne ei käsitä ja saattaa tulla siihen tulokseen että olet oikeasti tappanut eläviä lapsia ja saavat ties mimmoisen kuvan.
Mitä hittoa, ei abortoitu alkio/sikiö ole kenenkään sisarus, eli ei todellakaan tarvitse kertoa tulevalle lapselle. Miehelle minä varmaan kertoisin, mutta eipä sekään pakko ole jos et halua kertoa.
Mitä hyötyä kertomisesta olisi?
Ei yhtään mitään.
Mennyt on mennyttä, ja nyt odotat lasta. Keskity tähän hetkeen.