Hyh, nyhtökauraa!
Ostin taannoin nyhtökauraa pari pakettia kun halvalla sain, oli sekä maustamatonta että jotain tillimaustettua, mutta edelleenkään en tajua, miten tästä saisi syötävää. Minusta maistuu vain raa'alle hiivataikinalle yhä edelleen. Nyt tein tuollaista https://www.k-ruoka.fi/reseptit/nyhtokaura-kookoscurry (paitsi että lisäsin mausteita, kuten kommenteissa neuvotaan), pitkin hampain syö mutta ei ole hyvää. Pienemmistä kaurahitusista se hiivan maku lienee peittynyt mausteiden alle, mutta isommissa paloissa se edelleen puskee häiritsevästi läpi. Ja eikö kuitenkin koko tuotteen idea ole, että siellä on niitä isompiakin paloja, joiden jauhaminen hampailla tuntuu samalta kuin lihaa jauhaisi?
Samantapainen härkäpavuista tehtynä on tosi hyvää.
Tykkääkö joku nyhtökaurasta oikeasti? Miten valmistatte sen?
Kommentit (41)
Kyllästyin siihen jo jotenkin, vaikken oo montaa kertaa syönyt.
Olen kerran maistanut nyhtökauraa, en tehnyt itse mutta ostin jostain tapahtumakojusta nyhtisburgerin. Itse burgeri oli muuten hyvä, joten osaamattomuudesta tuskin oli kyse, mutta se nyhtis oli tosi tunkkaisen makuista ja koostumuskaan ei ollut ihmeellinen. Esimerkiksi muista maistamistani kasviseineksistä Oumph! ja Quorn olivat hyviä ja käyttökelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä, jotka yrittävät saada mausteilla jostain sonnasta syötävää.
Aito ruoka ei paljon mausteita tarvitse.
Et taida olla ainakaan etnoruokien ystävä? Mausteita kun niissä käytetään usein runsaasti vaikka tehtäisiinkin ns. aidoista aineksista.
Vähän eri asia, haloo!
No eipä sitä viestistäsi voinut päätellä:"Aito ruoka ei paljon mausteita tarvitse." Vaikuttaa helposti siltä että sinusta maustettu ruoka=epäaitoa tai epäaidoista aineksista tehty.
Hassua muuten miten jotkut jotka moittivat juuri näitä uusia kasvisjuttuja jotenkin keinotekoiseksi "epäruuaksi" syövät ihan hyvällä halulla mm. karkkeja, nugetteja, "lisää vain vesi"-ruokia jne, ihan kuin ne muka putoaisivat sellaisenaan eläimistä tai kasveista ja olisivat jotenkin puhtaampaa sapuskaa. Ihan yhtä prosessoituja nekin ovat.
Kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta, mutta olkaa nyt rehellisiä edes itsellenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihviin riittää voi, suola ja mustapippuri. Ihan vain hellällä kädellä. Ei tarvitse kaksin käsin maustaa, että lastulevystä 😂 saa syötävää.
Vaikea ymmärtää, miksi vertaat rakennusmateriaalia ruokaan. Mä en voi edes kuvitella syöväni tuollaista määrää kokolihaa. Närästäisi varmasti monta päivää putkeen.
Liha ei aiheuta närästystä, mausteet kyllä sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla ainakaan etnoruokien ystävä? Mausteita kun niissä käytetään usein runsaasti vaikka tehtäisiinkin ns. aidoista aineksista.
Vähän eri asia, haloo!
Voisitko eritellä muutamalla lauseella, miten on eri asia? Kiitos.
Onhan se eri asia tehdä aidoista ja hyvänmakuisista aineksista mausteista ruokaa, kuin peittää jonkin pahan ruoan maku mausteilla. Sori, en ole tuo joka kirjoitti edellisen kommentin joten voi olla että tarkoitti jotain muuta.
En mä nyt ajatellut, että kyse on pahan maun peittelemisestä, vaan siitä, että maut tuodaan mausteista.
Maut lähtee siitä ruuasta, mausteilla vain korostetaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri asia, haloo!
Voisitko eritellä muutamalla lauseella, miten on eri asia? Kiitos.
Onhan se eri asia tehdä aidoista ja hyvänmakuisista aineksista mausteista ruokaa, kuin peittää jonkin pahan ruoan maku mausteilla. Sori, en ole tuo joka kirjoitti edellisen kommentin joten voi olla että tarkoitti jotain muuta.
En mä nyt ajatellut, että kyse on pahan maun peittelemisestä, vaan siitä, että maut tuodaan mausteista.
Maut lähtee siitä ruuasta, mausteilla vain korostetaan sitä.
No tämä voi olla sinun filosofiasi, mutta jos ajattelee vaikkapa intialaista keittiötä, niin ei ihan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihviin riittää voi, suola ja mustapippuri. Ihan vain hellällä kädellä. Ei tarvitse kaksin käsin maustaa, että lastulevystä 😂 saa syötävää.
Vaikea ymmärtää, miksi vertaat rakennusmateriaalia ruokaan. Mä en voi edes kuvitella syöväni tuollaista määrää kokolihaa. Närästäisi varmasti monta päivää putkeen.
Kiitos tästä syväanalyysistä. Olen "nauttinut" tästä refluksivaivasta nyt jo muutaman vuoden ja aika tarkkaan tiedän, mikä aiheuttaa mulle närästystä ja mikä ei.
Minäkään en tykännyt nyhtökaurasta kun itse ostin ja tein siitä ruokaa, oli pettymys. Sen jälkeen olen maistanut kaverin tekemänä ja kerran yhdessä lounasruokalassa ja silloin kyllä tykkäsin paljon :)
Tuskin tulee silti ostettua itselle enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön nykyisin vaan vähän lihaa, ja isompi lihamäärä tekee raskaan olon ja suoli toimii hitaammin. Närästyksestä en ole koskaan kärsinyt, joten sitä en osaa kommentoida. Enkä muutenkaan väitä että kokemukseni olisi joku yleismaailmallinen totuus, ainoastaan sen että minun kropassani runsas määrä lihaa tuntuu ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön nykyisin vaan vähän lihaa, ja isompi lihamäärä tekee raskaan olon ja suoli toimii hitaammin. Närästyksestä en ole koskaan kärsinyt, joten sitä en osaa kommentoida. Enkä muutenkaan väitä että kokemukseni olisi joku yleismaailmallinen totuus, ainoastaan sen että minun kropassani runsas määrä lihaa tuntuu ikävästi.
Närästyksen lisäksi mulla myös tuo. Sain tämän närästyksen vaivaksi toisen lapsen raskausaikana. Löystynyt mahanportti, ilmeisesti sukuvika.
Terv. se refluksikko
Itse kyllä pidän nyhtökaurasta. Tomaatinmakuista olen ostanut ja laittanut tomaattikastikkeeseen, lisukkeena salaattia tms. Hyvää ja todella täyttävää.
T. Sekaani
En siis olekaan ainoa, joka oli nyhtökauran makuun pettynyt. Täytyy sanoa, että söisin mieluummin vaikka paistettua kaurapuuroa (kokeiltu on) kuin nyhtökauraa enää uudestaan.
Jotenkin huvittavia nämä "hyi, ruoka x on saastaa, miten kukaan voi syödä moista moskaa"-keskustelut. Ihmisillä on erilaiset mieltymykset ruuan maun suhteen, ja niin kauan kun jotain ruokaa on jatkuvasti myynnissä kaupoissa, voi olettaa että on aika monta ihmistä joiden mielestä se kelpaa ruuanlaittoon ja syötäväksi oikein hyvin.
Ja sitäpaitsi omakin maku muuttuu ja tottuu eri makuihin elämän aikana. Itse söin nuorena paljon nakkeja, ransiksia, nugetteja yms. pikaruokaa, ja myös itse tekemäni ruoka oli tosi rasvaista ja runsassuolaista ja ruokavalio ylipäänsä aika rajoittunut. Nykyisin ne nuoruuden lempparit ovat minusta tooosi tylsän makuisia, osa niin paljon etten niitä enää edes halua syödä ja moni entinen inhokki onkin nykyinen lemppari.
Nyhtökauran hirvein puoli on se eltaantunut rypsiöljy mikä siinä on. Sen kun laittaa pannulle niin maku on katastrofi.
Jos kyseisen tuotteen tekijät poistaisivat siitä sen hemmetin eltaantuneen rypsiöljyn, sitä saattaisi jopa voida syödä.
Tämä on vain oma ainoa ja viimeinen kokemus siitä. On toki mahdollista että ostin huonon erän. Mutta niin kauan kun aineosalistalla on rypsiöljy, en jatkossakaan aio ostaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin suoli toimii hitaammin, kehohan käyttää syömäsi lihan ravinnoksi sinulle eikä pasko sitä ulos.
nyhtis kirjoitti:
Nyhtökauran hirvein puoli on se eltaantunut rypsiöljy mikä siinä on. Sen kun laittaa pannulle niin maku on katastrofi.
Jos kyseisen tuotteen tekijät poistaisivat siitä sen hemmetin eltaantuneen rypsiöljyn, sitä saattaisi jopa voida syödä.
Tämä on vain oma ainoa ja viimeinen kokemus siitä. On toki mahdollista että ostin huonon erän. Mutta niin kauan kun aineosalistalla on rypsiöljy, en jatkossakaan aio ostaa tätä.
Rypsiöljyhän ei edes ole ihmiselle sopivaa öljyä.
Olen vegaani, enkä minäkään tykkää nyhtökaurasta ollenkaan. Härkispyörykät ja texmex on ihan ok. En muutenkaan tykkää käyttää pitkälle prosessoituja ruoka-aineita. Tofu on hyvää, kun oppii valmistamaan ja maustamaan oikein. Linssejä, papuja ja kikherneitä söisin vaikka joka aterialla. Minä kuulun niihin, jotka rakastaa mausteita, ei ruuan tarvitse tulista olla, vaan maistua herkulliselta. Minusta liha ei maistu muulta kuin vereltä ja haju on sanonkuvaamattoman kammottava, broileri kaikkein kuvottavin. Broileripaketin kun avaa, niin sehän löyhähtää kuin oikein mädäntynyt viemäri. Miten sitä voi kukaan syödä, kun vaihtoehtojakin on?
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani, enkä minäkään tykkää nyhtökaurasta ollenkaan. Härkispyörykät ja texmex on ihan ok. En muutenkaan tykkää käyttää pitkälle prosessoituja ruoka-aineita. Tofu on hyvää, kun oppii valmistamaan ja maustamaan oikein. Linssejä, papuja ja kikherneitä söisin vaikka joka aterialla. Minä kuulun niihin, jotka rakastaa mausteita, ei ruuan tarvitse tulista olla, vaan maistua herkulliselta. Minusta liha ei maistu muulta kuin vereltä ja haju on sanonkuvaamattoman kammottava, broileri kaikkein kuvottavin. Broileripaketin kun avaa, niin sehän löyhähtää kuin oikein mädäntynyt viemäri. Miten sitä voi kukaan syödä, kun vaihtoehtojakin on?
Tää on se suojakaasu joka löyhähtää. Aivan oksettavan hajuista kamaa. Kertoo kaiken ettei ole ihmiselle soveltuvaa ravintoa suojakaasuun pakattu raaka kana.
Sen sijaan kaupasta valmiiksi grillattu lämmin kokonainen kana lihatiskiltä on kaikin puolin erittäin hyvä kokemus. Sen takia en enää osta suojakaasu kanaa, vaan jos haluan kanaa niin ostan valmiiksi grillatun tai syön ravintolassa.
Minäkin tykkään härkiksestä (vaikka näyttääkin kerran syödyltä koiranruualta), linsseistä, pavuista.. mutta nyhtökaurassa on tosi kummallinen sivumaku, vähän kuin vilja, mikä olisi alkanut käymään. Lisäksi se ei tunnu proteiinilta, vaan liian viljaiselta esim. pastan kanssa. Ja vaikea kokata kun tarttuu pannuun kiinni. Ei oo mun juttu.
Jos on heittää hyviä nyhtökaurareseptejä niin kokeilisin mielelläni. Myönnänhän itsekin, että nyhtökauran en ole vielä onnistunut. Muut kokkaukseni ovat kyllä saaneet kiitosta.