Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholisti lasten seurassa

Kummisetää taitaa vähän väsyttää
19.03.2018 |

Lapseni kummisetä on alkoholisti. Hän ei aina krapulansa takia pääse sovittuihin juttuihin ajoissa paikalle ja silloin kun hän tulee, niin hän haisee vanhalta viinalta. Hän käyttäytyy mukavasti, mutta haju ja rähjäinen olemus inhottavat minua. Lapsi on vielä niin pieni, ettei tätä asiaa ymmärrä. Millä tavoin minun tulisi asia ottaa puheeksi lapsen myöhemmin tästä kysellessä miksi setä haisee ja silmät punoittavat? Kahden kesken en lasta halua jatkossa krapulaiseen seuraan jättää. En oikein tiedä, miten lapsen ja kummin suhteeseen nyt tulisi suhtautua. Alkoholiongelma ei ollut niin paha vielä silloin, kun hänet kummiksi pyysimme.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsella myös käynyt samanlainen tilanne. Aikamme yritimme, lopulta pistin välit kokonaan poikki. Näin on paras. Vaikka nyt tuo kummi kyselee "oletteko te jotenkin parempia ihmisiä?". Päihdeongelma ei sovi lapsen elämään. En koe olevani muita parempi, mutta raitis ja lapseni parasta ajatteleva äiti.

Vierailija
2/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsella myös käynyt samanlainen tilanne. Aikamme yritimme, lopulta pistin välit kokonaan poikki. Näin on paras. Vaikka nyt tuo kummi kyselee "oletteko te jotenkin parempia ihmisiä?". Päihdeongelma ei sovi lapsen elämään. En koe olevani muita parempi, mutta raitis ja lapseni parasta ajatteleva äiti.

Periaatteessa tämä olisi hyvä toimintatapa. Kummisetä kuitenkin on meille sukua, joten häntä ei ihan täysin voi blokata elämästä poiskaan. Sekä minua että miestä tilanne vaivaa.

Läheisen alkoholismi on sen verran vaikea pala miehelle, ettei tästä oikein pysty avoimesti puhumaan. Mies on huolissaan, mutta selittää vain ettei hän tiedä mikä T:tä oikein vaivaa eikä haluaisi miettiä tätä asiaa.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että olisi hyvä saada aikaan jotkut pelisäännöt siihen, miten kummisedän seurassa oikein lapsen kanssa ollaan. Krapulainen ihminen ei mielestäni ole lapselle hyvää seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla kokemuksia tai ohjeita tähän?

Vierailija
4/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun olet niin suvaitsevainen ihminen. Lapsetkin saavat hyvän mallin kun tajuavat että läheisienkin ihmisten kanssa voi pistää välit poikki ihan vaan siksi ettei ne sovi omaan muottiin, vaikka eivät muuten sen kummempia ihmisiä olekkaan.

Vierailija
5/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun olet niin suvaitsevainen ihminen. Lapsetkin saavat hyvän mallin kun tajuavat että läheisienkin ihmisten kanssa voi pistää välit poikki ihan vaan siksi ettei ne sovi omaan muottiin, vaikka eivät muuten sen kummempia ihmisiä olekkaan.

No on se kiva, että joku alkoholistikin päätti liittyä mukaan keskusteluun.

Vierailija
6/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kummithan voi valita lapselle itse, miksi valitsitte alkoholistin, josta on vain ongelmaksi?

Vierailija
7/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kummithan voi valita lapselle itse, miksi valitsitte alkoholistin, josta on vain ongelmaksi?

Ei ollut tuollaista ongelmaa ristiäisten aikaan. Tilanne paheni, kun tyyppi jäi itsekseen.

Vierailija
8/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkoholiongelma ei ollut niin paha vielä silloin, kun hänet kummiksi pyysimme."

Mutta oli silti olemassa ja te tiesitte siitä? Katsokaa nyt, mitä olette menneet tekemään.

Vierailija
9/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alkoholiongelma ei ollut niin paha vielä silloin, kun hänet kummiksi pyysimme."

Mutta oli silti olemassa ja te tiesitte siitä? Katsokaa nyt, mitä olette menneet tekemään.

Niin, tiesimme että kaveri on joskus tykännyt juhlia kovaa. Tyttöystävä oli kuitenkin pitänyt miehen useampia vuosia siistissä kuosissa. Meillä oli siksi se käsitys, että juhliminen ei ole enää mikään iso ongelma. Eron myötä paljastui se, että se olikin ollut iso ongelma kaiken aikaa. Ja eron jälkeen paheni entisestään.

Vierailija
10/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholisti ole yhtään niin paha kuin vaikka narsisti. On alkoholisteja, jotka eivät juo lasten ollessa paikalla.

Vierailija
11/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alkoholisti ole yhtään niin paha kuin vaikka narsisti. On alkoholisteja, jotka eivät juo lasten ollessa paikalla.

Niin, ainahan asiat voisivat olla vieläkin huonommin.... Krapulainen ihminen ei ole siinä määrin toimintakykyinen, että hänen vastuulleen voisi lapsen jättää hetkeksikään. Lisäksi käytös voi lapsen näkökulmasta olla outoa. 😡

Vierailija
12/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on? Oma enoni joi ja vanhempani kertoivat minulle tästä kun esikouluikäisenä ihmettelin missä hän on syntymäpäivänäni. He kertoivat että enollani on sairaus nimeltä alkoholismi, joka tarkoittaa sitä että jos hän juo alkoholia, hän ei pysty lopettamaan vaan juo aina liikaa.

Enoni alkoholismi oli ensimmäisiä kipeitä elämän totuuksia joita jouduin kohtaamaan: pidin hänestä paljon mutta jouduin aina pettymään kun hauskat lupaukset ja muut jäivät aina toteuttamatta. Lisäksi olin hyvin huolissani enostani ja murehdin vanhemmilleni että mitä jos eno kuolee. Kuolikin sitten lopulta, mutta vasta kun olin jo teini-ikäinen enkä osannut enää odottaa mieheltä mitään.

Juomisen salaaminen on pahinta mitä läheiset voivat alkoholistille tehdä ja se onkin tyypillinen sairauden piirre. Itse olisin huolissani siitä että miehesi ei tahdo kohdata tätä ongelmaa. Selvitelkää se ennen kuin teette mitään linjauksia kummisedän ja lapsen suhteesta.

Vierailija
13/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummisetää taitaa vähän väsyttää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tiesimme että kaveri on joskus tykännyt juhlia kovaa. Tyttöystävä oli kuitenkin pitänyt miehen useampia vuosia siistissä kuosissa. Meillä oli siksi se käsitys, että juhliminen ei ole enää mikään iso ongelma. Eron myötä paljastui se, että se olikin ollut iso ongelma kaiken aikaa. Ja eron jälkeen paheni entisestään.

Noniin olette tehneet huonon valinnan jo. Yrittäkää nyt ajatella edes lapsen parasta.

Vierailija
14/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummisetää taitaa vähän väsyttää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin olette tehneet huonon valinnan jo. Yrittäkää nyt ajatella edes lapsen parasta.

Et keksi muuta tekemistä kuin kuittailla vieraille ihmisille? Sinulla on varmasti hieno elämä. 🤔

Vierailija
15/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kummisetä ei puhu levottomia tai käyttäydy lapsen läsnäollessa oudosti, eikä dokaa lapsen läsnäollessa kaksin käsin, niin antaisin olla. Pelkkä haju tai huonosti kammattu tukka ei ole mikään ongelma muille kuin teille vanhemmille.

Jos lapsi kysyy hajua, niin voit sanoa, että XX:llä on tapana käyttää liikaa alkoholia, ja se haisee. Miksi sitä pitäisi sen kummemmin peitellä tai hävetäkään. Ongelma muiden joukossa.

Jos taas kummisetä sammuilee tai kompuroi tai on lapsesta pelottava, niin yhteydenpito loppuisi siihen. Et kumminkaan kerro aloituksessa kuin esteettisestä haitasta.

Ja jos hän usein jättää tulematta, vaikka on luvannut, niin kannattaa ehkä jättää lapselle etukäteen mainostamatta, että kummisetä tulee. Ihan hyvä se toisaalta on, että hänellä on itsekritiikkiä, ja pysyy poissa, jos on huonossa kunnossa.

Meillä mies ja minäkin juomme kyllä alkoholia, muttei tietenkään koko aikaa tai remukänniin. En oikein ymmärrä ääripääajattelua, että jos käyttää alkoholia, se on automaattisesti lapselle kauhea kriisi ja heitteillejättö. 

Vierailija
16/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitettiin välit alkkis kummitätiin täysin poikki. Olihan se vähän noloa kun törmättiin reilun vuoden päästä marketin pihalla. Täti oli niin freesinä ja kauniina, uudenkarhea mersu alla ja kaikkea. Tutuntutuilta kuulin, että saanut töissä ylennyksen. Toisen kummilapsensa käynyt matkustelemassa ainakin Barcelonassa. No, mutta elämä on.

Vierailija
17/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi on? Oma enoni joi ja vanhempani kertoivat minulle tästä kun esikouluikäisenä ihmettelin missä hän on syntymäpäivänäni. He kertoivat että enollani on sairaus nimeltä alkoholismi, joka tarkoittaa sitä että jos hän juo alkoholia, hän ei pysty lopettamaan vaan juo aina liikaa.

Enoni alkoholismi oli ensimmäisiä kipeitä elämän totuuksia joita jouduin kohtaamaan: pidin hänestä paljon mutta jouduin aina pettymään kun hauskat lupaukset ja muut jäivät aina toteuttamatta. Lisäksi olin hyvin huolissani enostani ja murehdin vanhemmilleni että mitä jos eno kuolee. Kuolikin sitten lopulta, mutta vasta kun olin jo teini-ikäinen enkä osannut enää odottaa mieheltä mitään.

Juomisen salaaminen on pahinta mitä läheiset voivat alkoholistille tehdä ja se onkin tyypillinen sairauden piirre. Itse olisin huolissani siitä että miehesi ei tahdo kohdata tätä ongelmaa. Selvitelkää se ennen kuin teette mitään linjauksia kummisedän ja lapsen suhteesta.

Hyviä pointteja! Kiitos viestistäsi. Yritän saada miehen kanssa keskusteltua tässä avoimemmin. Aihe on miehelle vaikea, koska suvussa on alkoholismia aiemmissa sukupolvissa. Lapsi täyttää tänä vuonna 3 vuotta, joten vielä asiasta ei ole ollut enempää puhetta. Ja ehkä olemme myös vähän liikaakin vain toivoneet kummisedän menon hiukan rauhoittuvan itsestään, koska ei hänkään mikään nuori mies enää ole. Näin kuitenkaan ei vaikuta käyvän, joten nyt pitää miettiä miten tämä meidän perheeseemme vaikuttaa.

Vierailija
18/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon ilmeisesti itsensä alkoholistiksi mieltäviä ihmisiä saapunut tänne paikalle?

Vierailija
19/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no, ei ehkä niin paha kuin narsisti mutta paha silti. Onneksi ei tarvitse valita näiden välillä vaan voi pysyä kaukana molemmista.

Vierailija
20/41 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitettiin välit alkkis kummitätiin täysin poikki. Olihan se vähän noloa kun törmättiin reilun vuoden päästä marketin pihalla. Täti oli niin freesinä ja kauniina, uudenkarhea mersu alla ja kaikkea. Tutuntutuilta kuulin, että saanut töissä ylennyksen. Toisen kummilapsensa käynyt matkustelemassa ainakin Barcelonassa. No, mutta elämä on.

Meinaatko että nyt harmittaa kun oma lapsi ei sitten pääsekään alkkis kummin kanssa matkustelemaan? Mä en päästäisi omaa lastani missään tapauksessa alkoholistin kanssa ulkomaille vaikka kuinka olis "freesinä ja kauniina". Siellä kaukana kotoa kun se halpa viina alkaa houkuttaa niin siinä on sitten lapsi yksin ummikkona ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme