Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävää, kun ruotsi on niin paljon helpompaa kuin englanti!

Vierailija
19.03.2018 |

Ruotsista olen aina saanut 9–10 vain sillä, että kuuntelen tunnilla ja teen läksyt. Viime syksynä kirjoitin pitkästä ruotsista kirkkaasti L:n. Pystyn lukemaan ruotsinkielisiä kirjoja, katsomaan sarjoja ja kommunikoimaan sujuvasti. Mutta sitten englanti!!!! Olen yrittänyt opiskella tosissani, mutta kovallakin työllä numerot jää 7–8... Ääntäminen on niin paljon vaikeampaa, että suullinen kommunikointi on englanniksi paljon huonompaa. Myös englannin lukeminen ja kirjoittaminen takkuaa enemmän, vaikka harjoittelutunteja on ruosiin verrattuna kulunut todella paljon. Ei siinä muuten, mutta englanti on vaan niin paljon hyödyllisempi ja tärkeämpi kieli, kun miettii esim. jatko-opintoja ja työelämää.

Jatkan englannin opiskelua tietenkin, mutta hyödynkö Suomessa jotenkin tästä ruotsin taidosta? Tavoitteeni on terveysalan asiantuntijahommissa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään mitään sanottavaa? Kokeeko joku samalla tavoin?

Vierailija
5/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle englanti on helpompaa, vaikka ruotsin kielioppi, sanojen ääntäminen ym. onkin yksinkertaisempaa ja loogisempaa kuin englannissa. Suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin niin paha asenneongelma ruotsin suhteen, ettei oppimisesta sen takia tule mitään eivätkä he pysty suhtautumaan kieleen objektiivisesti.

Mulla on sellainen kokemus, että ne, jotka eivät meinaa englantia oppia mutta ruotsi mahdollisesti sujuu ihan hyvin, on yleensä uskovaisesta perheestä (lestadiolainen tai muu, tv kielletty).

Oletko varma, että haluat jäädä Suomeen? Ruotsissahan terveydenhoitoalalla riittää varmasti töitä ruotsia osaavalle suomalaiselle.

Vierailija
6/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle englanti on helpompaa, vaikka ruotsin kielioppi, sanojen ääntäminen ym. onkin yksinkertaisempaa ja loogisempaa kuin englannissa. Suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin niin paha asenneongelma ruotsin suhteen, ettei oppimisesta sen takia tule mitään eivätkä he pysty suhtautumaan kieleen objektiivisesti.

Mulla on sellainen kokemus, että ne, jotka eivät meinaa englantia oppia mutta ruotsi mahdollisesti sujuu ihan hyvin, on yleensä uskovaisesta perheestä (lestadiolainen tai muu, tv kielletty).

Oletko varma, että haluat jäädä Suomeen? Ruotsissahan terveydenhoitoalalla riittää varmasti töitä ruotsia osaavalle suomalaiselle.

Oho, en kyllä ole uskovaisesta perheestä. Jotenkin vaan englanti ei ”jää päähän”, vaikka katson telkusta myös englanninkielisiä ohjelmia ja kuuntelen lähes 100 % vain englanninkielistä musiikkia.

Ei Ruotsiin muutto ehkä mahdoton ajatus ole, mutta tuntuu pelottavalta muuttaa pois ystävien ja perheen läheltä.

Kiitos kommentista :)

Ap

Vierailija
7/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä että ruotsi olisi varsinkaan aloitettaessa vaikeaa, mutta silti englanti on ollut mulle sata kertaa helpompaa. Sitä kuulee joka puolelta, sen pariin on helppo hakeutua ja englannin alkaessa mun motivaatio oli kova, halusin todella oppia niin tärkeän ja ison kielen. 

Ruotsin alkaessa mulla oli myös ihan hyvä motivaatio, mutta se kuihtui koska muut isommat ja tärkeämmät kielet kiinnosti enemmän ja tajusin, että enpä juuri ruotsia oikeasti mihinkään tarvitse. Itseäni kiinnostavia ruotsinkielisiä asioita oli myös vaikea löytää.

Vierailija
9/21 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, en kyllä ole uskovaisesta perheestä. Jotenkin vaan englanti ei ”jää päähän”, vaikka katson telkusta myös englanninkielisiä ohjelmia ja kuuntelen lähes 100 % vain englanninkielistä musiikkia.

Ei Ruotsiin muutto ehkä mahdoton ajatus ole, mutta tuntuu pelottavalta muuttaa pois ystävien ja perheen läheltä.

Kiitos kommentista :)

Ap

Suomessahan pääsee ruotsinkielisiin kouluihin helpommin opiskelemaan kuin suomenkielisiin. Myös esim. lääkikseen voi olla helpompi päästä Ruotsissa, jos sellainen kiinnostaa. Eli jos ruotsi tosiaan sujuu, niin kyllä sitä pystyy hyödyntämään. Myös Suomessa.

Vierailija
10/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista ja se jonkun kielen (ajateltu) helppouskin riippuu tässä tapauksessa siitä mikä suhde siihen johonkin kieleen jollain sattuu olemaan, tai miten hyvän suhteen hän siihen haluaa itselleen  rakentaa ...

Vierailija
11/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän samat kokemukset. Ruotsihan on hollannin ohella tutkitusti yksi maailman helpoimmista kielistä, koska muistisääntöjä, verrattuna vaikka suomeen, on tosi vähän. Kielioppi on myös tosi simppeliä, eikä poikkeuksia kauheasti ole. Myös sanoilla on ymmärrettävät muodot. Sanavaraston kanssa on itsellä ehkä suurin ongelma.

Vierailija
12/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on helppoa. Peruskoulussa ja lukiossa englanti 10, venäjä 9 ja ruotsi 6...

Vierailija
13/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on tosiaan looginen verrattuna englantiin sekä kieliopiltaan että ääntämykseltään. Ulkoa oppimista on paljon vähemmän.

Niin kuin joku sanoi: Suomen ruotsinkielisiin korkeakouluihin on helppo päästä sisään, melkein ala kuin ala. Se etu sulla on. 

Vierailija
14/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös oli ruotsi tosi helppoa, sain aina kymppejä ja kirjoitin L:n. Englanti oli vaikeampaa.

Vierailija
15/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli, joten tietysti sitä on hyvä osata.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on myös ruotsinkielisiä palveluita, joissa työllisyyttä. Ruotsi on hyvä pohja esim Ranskan opiskelulle.

Englantia voit oppia esim kuuntelemalla musiikkia niin että näet laulun sanat.

Yksi hyvä vanha konsti kieltenopiskelussa on, että otat kynän ja paperia ja kirjoitat sanoja ja lauseita paperille. Jää paremmin mieleen kuin vain lukemalla.

Vierailija
16/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki siihen englantiin: kun katsot ohjelmia tai elokuvia englanniksi niin laita tekstit pois. Tämä on erittäin tärkeää, mutta moni ei tee. Ihminen EI KYKENE keskittymään yhtä aikaa kuunteluun ja lukemiseen. 

Musiikin kuuntelusta ei rehellisesti sanottuna ole paljoa hyötyä kieltenopiskeluun. 

Jos kuuntelet ja luet englantia joka päivä niin opit kyllä. 

Vierailija
17/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oltava joku ruotsiprovo, ei kenellekään voi olla noin päin ongelma ettei englanti suju mutta ruotsi helppoa. Mullakin vaikeuksia kielien kanssa ja englantia osaan suhtkoht sujuvasti, AMKin englannista sain vitosen mutta virkamiesruotsi on melkein mahdoton. Juuri ja juuri ehkä pääsen läpi.

Vierailija
18/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on aina ruotsi ollut tosi helppo, ja edelleen on sen kuuntelu ja ymmärrys paljon helpompaa vaikka olen englantia opiskellut ajallisesti kymmeniä kertoja enemmän. En vain saa englanninkielisestä puheesta selvää enkä osaa tuottaa puhetta. Ja joo, olen syntyjäni lestaperheestä jossa tv ja musiikin kuuntelu oli kiellettyä. Sisarukseni ovat vielä huonompia enkussa, itse ymmärrän kirjoitettua tekstiä hyvin. Nykyään teen ahkerasti harjoituksia mondly-sovelluksella ja katson youtubesta englanninopetusvideoita.

Vierailija
19/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oltava joku ruotsiprovo, ei kenellekään voi olla noin päin ongelma ettei englanti suju mutta ruotsi helppoa. Mullakin vaikeuksia kielien kanssa ja englantia osaan suhtkoht sujuvasti, AMKin englannista sain vitosen mutta virkamiesruotsi on melkein mahdoton. Juuri ja juuri ehkä pääsen läpi.

Minulle molempien kielien opiskelu on aina ollut helppoa, mutta ruotsista sain aina paremmat arvosanat. Englannin kokeissa oli usein sama homma. Kuvittelit, että nyt meni ihan todella hyvin ja 9/5 tulee ja kyllä englanti on tosi helppoa ja sitten kun sait sen kokeen takaisin nähtäväksi, niin todella paljon oli odottamattomia kielioppivirheitä ja arvosana korkeintaan 8+/3-4. Ruotsin suhteen ei tuota ollut niin paljon.

Vierailija
20/21 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sitten psyykkinen ongelma (asenne), koska ruotsi tosiaan on teknisesti helpompaa. Mitäänhän ei opi jos tunnetasolla koko asiaa vastustaa. Ap:llä ei selvästikään tätä ongelmaa ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi