Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En näe ulospääsyä tästä tilanteesta. Olen ihan solmussa. Vinkkejä?

Vierailija
19.03.2018 |

Olen niin ahdistunut tästä tilanteesta etten tiedä enää mitä tehdä.
Työpaikalla kiusataan minua ja jouduin viime viikolla sairaslomalle. Sain lähetteen työterveyspsykologille, jonne aika vasta torstaina.
Huomenna pitäis mennä töihin. Tilanteesta keskustellaan jo mahdollisesti huomenna (hr, esimies ja liiton edustaja). Olin jo eilen niin ahdistunut etten pystynyt mihinkään. Tänä aamuna heräsin jo 5.30 ahdistukseen joka vaan jatkuu ja jatkuu. Itken ja tärisen.
Olen hakenut opiskelemaan ja jos pääsen, niin koulu alkaa syksyllä.

En vaan pysty olemaan tuossa työpaikassa minimi 6kk kunnes koulu mahd alkaa. Jos en päöse kouluun, niin pitäisi jatkaa töissä. En vaan tiedä miten. Silloin voi toki hakea uutta työtä.
Ongelma on nyt se etten tiedä mitä tehdä tämä minimi 6kk jonka mun pitäis olla töissä. En vaan pysty siihen. Olen niin solmussa etten näe mitään ulospääsyä tästä tilanteesta.

Olisiko jollain vinkkejä mitä tehdä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäsi etätyö on mahdollinen, sitäkin kannattaa ehdottaa työnantajalle. Vaikka se ei olekaan ratkaisu itse ongelmaan, se voisi olla ratkaisu siihen, miten jaksat nämä 6 kuukautta. 

Vierailija
22/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla kuulematta mitä puhuvat kun kävelen esim taukotilaan. Ovat kuiskaavinaan miin ettei kukaan kuule.

Minua haukutaan laiskaksi ja minulla on omituisia ideoita. Myös minun ulkonäköä kritisoidaan.

Ehkä olenkin vain sitten negatiivinen ihminen joka on omituinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap.

Jatkan...

Etätyömahdollisuutta ei ole työntekijöillä. Valitettavasti.

Ap

Vierailija
24/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro työnantajallesi, että aiot tehdä asiasta julkisen, että tuttavasi on toimittaja (vaikkei olisikaan totta) ja haluaa tehdä jutun työpaikkakiusaamisesta. Eiköhän ala ratkaisut löytymään sillä tuohon ei päde "any publicity is good publicity".

Vierailija
25/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 ihmisestä vain yksi miellyttää sinua?? Nyt ensin katsot peiliin...

Vierailija
26/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi olla kuulematta mitä puhuvat kun kävelen esim taukotilaan. Ovat kuiskaavinaan miin ettei kukaan kuule.

Minua haukutaan laiskaksi ja minulla on omituisia ideoita. Myös minun ulkonäköä kritisoidaan.

Kaikki 29 muuta työntekijää haukkuvat sinua? Vai vain muutama?

Vierailija
27/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkasin tuon videon siihen edelliseen keskusteluun, jonka loit. Katsoitko? Katso nyt viimeistään ja katso muutenkin koko päivä Petersonin videoita, niin huomenna olet paremmassa kunnossa.

Katsoin noita enkä löytänyt mitään mistä olis apua kenenkään kiusatun tilanteesen. Ei ap.

Vierailija
28/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa tuosta kiusaamisesta yhtään tarkemmin? Olisiko mahdollista, että olet masentunut, ja siitä syystä koet muiden suhtautuvan sinuun negatiivisemmin kuin he todellisuudessa suhtautuvatkaan?

Ei puhuta, ei tervehditä, työasioita jätetään kertomatta jne. Olen kuin ilmaa. Puhutaan paskaa selän takana.

Ap

Oletko  kirjannut nämä asiat ylös ja näyttänyt listan esimiehelle?

Vierailija
29/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kirjattu ja ilmoitettu eteenpäin. Tällä viikolla keskustelu (mahd jo huomenna).

Ap

Vierailija
30/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen olis sun unelmatyöyhteisö? Mitä muuta elämää sulla on työn lisäksi?

Vierailija
31/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aidosti vaikea uskoa että kaikki 30 ihmistä puhuvat sinusta pahaa selän takana, etkä ole ollut siellä edes puolta vuotta. Tuohan kuulostaa jo vainoharhalta.

Voisin uskoa että joku ikävä tyyppi on ottanut sinut hampaisiin, ja muutama hänen kaveri säestää. Ihan kuin koulussa. Mutta kaikki 30, ei ole uskottavaa.

Vierailija
32/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin ap:lle sitä, että kirjaa ylös konkreettisia kiusaamistilanteita. On paljon helpompaa keskustella asiasta esimiehen ja muiden tilannetta selvittävien tahojen kanssa, kun on esittää yksiselitteisiä konkreettisia tilanteita, joissa kiusaamista tapahtuu. Tuollainen "kaikki haukkuvat minua kasvihuoneessa kun saavun paikalle" on aika epämääräistä, pitää olla tarkkaan kuka sanoi ja mitä ja kuka jätti kertomatta minkä asian työhön liittyen. Oma olokin helpottuu, kun on itsellekin selvät sävelet mitä kertoo palaverissa.

Vierailija
33/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 ihmisestä kaikki ei varmaan hauku sua. Olen aika monta kertaa työpaikalla törmännyt siihen, että kolleegat uskoutuu henkilökohtaisia asioita ja jotkut voi luulla että puhutaan heistä.

Tuosta joukosta voit uskoa senkin, että osa voi puhua myös muistakin kuin sinusta. Pätkä kuultua keskustelua ei kerro koko totuutta. 

Mä olen päässyt joukon hylkiöstä ryhmään olemalla yksinkertaisesti kiva ja tekemällä työni. En parjaa ketään selän takana, koetan olla pirteä ja nostaa ryhmähenkeä ja kuuntelen kun on kuunneltavaa. Jos olet vasta tullut sisälle tiiviiseen ryhmään, sun täytyy hakea se oma paikkasi. Jos kaikki tutustumisyritykset menee puihin niin teet vain omat hommasi, tervehdit muita ja hymyilet usein. Pää pystyyn, se on kuitenkin vain ohikiitävä hetki sun elämässä. Ja tiedätkö, voit joutua toistekin samanlaiseen tilanteeseen, että pään pistäminen hiekkaan ei vältämättä ole ratkaisu vaan se, että aktiivisesti haet keinoa ryhmäytymiseen ja toisaalta nahan kasvattamiseen että siedät epämukavuutta.

Vierailija
34/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit tässä ketjussa ennakoi aika hyvin mitä esimies sulta kysyy siinä keskustelussa. Mukavakin esimies tulee olemaan aika hämmentynyt väitteestä että koko 30 hengen porukka on sulle ilkeitä. Hän tuntee heidät, ja joukossa on kuitenkin sekä kilttejä, ilkeitä että välinpitämättömiä.

Voit toivoa että hän järjestelisi työsi niin että voit tehdä töitä jonkun kiltin kanssa ja voisit välttää sitä ilkeää, ja hän voi ottaa asian puheeksi heidän kanssa. Mutta hän ei voi sanoa sinulle ettei sinun tarvitse tehdä töitä kenenkään kanssa.

Ja tuohonkin järjestelyyn sinun pitäisi pystyä sanomaan jotain hyvää edes jostakusta heistä. Ellet pysty, se kertoo enemmän sinusta kuin heistä. Joko olet itse ihminen joka ei halua tulla kenenkään kanssa toimeen, tai olet ihminen joka ei ole edes yrittänyt kommunikoida kenenkään kanssa, että tietäisit että he ovat kaikki erilaisia ihmisiä.

Vierailija
35/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa mikäli olen väärässä, eikö ainoastaan saman sairauden vuoksi kertyneet saikkupäivät aiheuta laskentaa kohti sairauspäivärahalle tippumista? Minulle ainakin maksettiin palkka, vaikka ensin olin unettomuuden vuoksi pois seitsemän päivää, sitten akuutin stressireaktion vuoksi 14 päivää, sitten taas unettomuuden vuoksi pois seitsemän päivää. Olin viikon töissä, liukastuin pihalla ja katkaisin käteni ( hiirikäden) joten olin kuusi viikkoa sairaslomalla. Koko ajan juoksi palkka.

Vierailija
36/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa mikäli olen väärässä, eikö ainoastaan saman sairauden vuoksi kertyneet saikkupäivät aiheuta laskentaa kohti sairauspäivärahalle tippumista? Minulle ainakin maksettiin palkka, vaikka ensin olin unettomuuden vuoksi pois seitsemän päivää, sitten akuutin stressireaktion vuoksi 14 päivää, sitten taas unettomuuden vuoksi pois seitsemän päivää. Olin viikon töissä, liukastuin pihalla ja katkaisin käteni ( hiirikäden) joten olin kuusi viikkoa sairaslomalla. Koko ajan juoksi palkka.

Tämä on ilmeisesti työpaikkakohtaista; riippuu siitä, mikä työehtosopimus on käytössä.

Vierailija
37/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, työnantajan unelma.....jos kärsii unettomuudesta, siihen pitää hankkia lääkkeet ja nukkua. Töissäkäyntiä voi ihan hyvin jatkaa.

Vierailija
38/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on peiliinkatsomisen paikka! Musta tuntuu, että suuri osa "työpaikkakiusatuista" on juuri näitä sinun kaltaisiasi valittajia. Ensinnäkään et voi mitenkään tietää, mistä asioista muut kuiskivat, jos et kuule heidän puhettaan. Sanot myös, ettei sinua tervehditä: mikset itse tervehdy ensin? Todennäköisesti muut ajattelevat sinusta ihan samoin, ettet tervehdi ketään vaan katsot vain vihaisesti nenänvartta pitkin. Lisäksi sinua pidetään laiskana: ehkä todella olet sitä. Mikä oli se sairaus, jonka johdosta olit alkuvuodesta jatkuvasti pois töistä? Kyllähän se ärsyttää, jos joutuu jatkuvasti tekemään toisen ihmisen hommat, ja siitä saa kiitokseksi vain sen, että tämä lusmu ei edes tervehdi, ja valittaa vaan kaikesta esimiehelle. Että olisiko tilanne kuitenkin näin päin?

Vierailija
39/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) tilanne on otettu haltuun eli keskustelu on tulossa. Katsot miten sen jälkeen. Eli hetki kerrallaan et mieti 6 kk eteenpäin vaan odotat miten keskustelu menee. Valmistaudut siihen rauhoittumalla.

2) Pidä tähtäin mielessä. Et ole jäämässä siihen työhön loppuelämäksesi.

3) Harrasta mindfulnessiä, meditoi, lue voimaannuttavaa kirjallisuutta... tee jotain että saat päälle sellaisen tilan, että et välitä siitä mitä työyhteisössä tapahtuu. Teet työsi, menet kotiin, liiku ja syö hyvin, toista. Pian se koulu alkaa.

Vierailija
40/40 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan mieleen omalle työpaikalleni tullut uusi työntekijä. Hän ei tervehtinyt ketään, katsoi vain toiseen suuntaan ja oli tylyn oloinen. Ehkä hän oli ujo, vähän epäsosiaalinen ja häntä jännitti uusi työpaikka, mutta hyvin nopeasti tilanne sitten vain meni siihen, etteivät muutkaan tervehtineet häntä. Ei se ollut mitään kiusaamista, mutta meillä on iso työyhteisö, ja itselleni ainakin tuli sellainen olo, että tämä työntekijä halusi pysytellä omissa oloissaan ja oli jotenkin erakko. Itselläni ei ainakaan ollut todellakaan minkäänlaista tarkoitusta sulkea häntä jotenkin ryhmän ulkopuolelle, pidän sellaista käytöstä ihan järkyttävänä. Kerran sitten jäimme pienellä porukalla ylitöihin, myös tämä tylynä ja ylimielisenä pitämäni henkilö. Aloin jutella hänelle ja kas: hän olikin ihan mukava! Nykyään hän tervehtii minua ja muutamia muita, ja juttelemme tauoilla ja vaihdamme kuulumisia. Hänkin on muuten ulkonäöltään hieman epäsiisti, ylipainoinen ja haiskahtaa joskus hieltä, mikä varmasti lisäsi hänestä alussa syntynyttä luotaantyöntävää mielikuvaa. Sinun postaustasi lukiessani tuli mieleen, että ehkä hänkin on kokenut tulleensa kiusatuksi, onhan joku joskus esimerkiksi voinut nyrpistellä sille hienhajulle, vaikkei ehkä tietoisesti hänen nähtensä.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän