Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjoittaa kuvatekstit englanniksi jos ei osaa

Vierailija
18.03.2018 |

"They are make me happy" "I'm be freezing" muun muassa lukee yhden tuttavan instagram kuvissa. En ole itsekään kauhean hyvä englannissa, mutta nyt käy jo sääliksi :(

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla suomalaisista on niin surkea kielitaito, että olen alkanut pohtia, mahtaisiko asia johtua siitä, että täällä ollaan keskimääräistä tyhmempiä. Ihan uskomatonta, että suurin osa väestöstä opiskelee ihan koulun penkillä esimerkiksi tätä esimerkin kieltä vuositolkulla ja osaaminen rajoittuu sitten tuohon! Tai vielä pahempaa, käytetään Google Translatoria. Molempiin suuntiin käännettäessä vielä kaikenpäätteeksi! Kyllä menee verovarat hukkaan. Pakkoruotsia en ota tässä edes puheeksi. On tietysti poikkeuksia, itselleni kieli kuin kieli tuntuu tarttuvan todella helposti, mutta suurin osa ympärillä olijoista ei tunnu osaavan edes peruslauseita...

Kannatan itsekin kielten rohkeaa käyttöä, mutta se kielen pohjaosaamisen järkyttävän surkea matala taso täällä, sitkeästä koulutuksesta ja ammattitaitoisista opettajista huolimatta, on pistänyt silmään ja huolettaa.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mikä on syy tähän kaikkeen. Veikkaan siis, että suomalaiset ovat joko keskimäärin tyhmempiä tai sitten helikopterivanhemmuuden uhreja: kaikki pitää saada mahdollisimman helpolla, joten lastenohjelmat on dubattu, elokuvat on dubattu, kirjat käännetään ennätysnopeasti, opettajista valitetaan herkästi.. ettei pikku Maija-Jooseppi vaan nyt saa traumoja.

Vierailija
22/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että kukaan kirjoittaa muulla kuin äidinkielellään, miksi? Itse kirjoitan suomeksi, sillä instagramissa on käännös mahdollisuus. Pitäs teillä ihmisillä olla ylpeitä kun osaatte kirjoittaa maailman vaikeinta kieltä: Suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suurin osa niistä vähistä seuraajistani ulkomaalaisia. Mulla on tosi vähän kavereita ja suomalaiset arkailee laittaa seurantaan toista suomalaista, jos ei häntä tunne tai jos ei ole julkkis tai muuten paljon seuraajia. Joten ilman näitä ulkomaalaisia mulla ei olisi kuin muutama seuraaja.

Ulkomaalaiset usein alkavat seurata jotain uutta ig-tiliä siinä toivossa, että tämäkin sitten alkaisi seurata häntä. Tuolla tavalla ne minunkin ulkomaalaiset seuraajat tulivat. Osa hävisi heti, jos aloin seurata takaisin tai muuten eivät kiinnostuneet kuvistani, mutta aika moni on pysynyt tähän päivään asti: Tili mulla on ollut nyt muutaman vuoden.

Ja siis kirjoitan kans kuvatekstit useimmiten englanniksi heidän takia,  vaikka sitä en täydellisesti osaakaan.

Vierailija
24/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla suomalaisista on niin surkea kielitaito, että olen alkanut pohtia, mahtaisiko asia johtua siitä, että täällä ollaan keskimääräistä tyhmempiä. Ihan uskomatonta, että suurin osa väestöstä opiskelee ihan koulun penkillä esimerkiksi tätä esimerkin kieltä vuositolkulla ja osaaminen rajoittuu sitten tuohon! Tai vielä pahempaa, käytetään Google Translatoria. Molempiin suuntiin käännettäessä vielä kaikenpäätteeksi! Kyllä menee verovarat hukkaan. Pakkoruotsia en ota tässä edes puheeksi. On tietysti poikkeuksia, itselleni kieli kuin kieli tuntuu tarttuvan todella helposti, mutta suurin osa ympärillä olijoista ei tunnu osaavan edes peruslauseita...

Kannatan itsekin kielten rohkeaa käyttöä, mutta se kielen pohjaosaamisen järkyttävän surkea matala taso täällä, sitkeästä koulutuksesta ja ammattitaitoisista opettajista huolimatta, on pistänyt silmään ja huolettaa.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mikä on syy tähän kaikkeen. Veikkaan siis, että suomalaiset ovat joko keskimäärin tyhmempiä tai sitten helikopterivanhemmuuden uhreja: kaikki pitää saada mahdollisimman helpolla, joten lastenohjelmat on dubattu, elokuvat on dubattu, kirjat käännetään ennätysnopeasti, opettajista valitetaan herkästi.. ettei pikku Maija-Jooseppi vaan nyt saa traumoja.

Ilmeisesti et ole juuri matkustellut tai tutustunut muihin kulttuureihin. Suomalaisillahan just on maailmanlaajuistesti ajateltuna todella hyvä kielitaito! 

Lastenohjelmat on tietysti dubattu, koska ne on tarkoitettu lapsille, jotka eivät osaa lukea. Suomessahan ei dubata kuin lastenelokuvia – et ilmeisesti tiedä, että esim. Venäjällä ja Saksassa myös aikuisten elokuvat ja tv-ohjelmat dubataan. En oikein ymmärrä, mitä pahaa kirjojen kääntämisessä mielestäsi on. Eihän se sulje pois sitä, että voi lukea muillakin kielillä. Mä esim. luen suomen lisäksi kolmella muulla kielellä kirjallisuutta.

Joko et oikeasti tiedä, mistä puhut, tai sitten provoilet (kumma aihe).

Vierailija
25/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä, että kukaan kirjoittaa muulla kuin äidinkielellään, miksi? Itse kirjoitan suomeksi, sillä instagramissa on käännös mahdollisuus. Pitäs teillä ihmisillä olla ylpeitä kun osaatte kirjoittaa maailman vaikeinta kieltä: Suomea.

1) Ei ole olemassa mitään "maailman vaikeinta kieltä".

2) Kun osaa muitakin kieliä kuin äidinkieltään, voi kirjoittaa niillä. Nuo googlekääntäjät – huh huh.

Vierailija
26/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan englanniksi sellaisiin, joista haluan että muutkin kuin suomalaiset voivat edes yrittää ymmärtää. Tosin luulen ainakin kirjoittavani paremmin kuin nuo esimerkit, mutta varmaan voi virheitäkin tulla. Suomeksi kurjoitan suurimman osan. Voihan joillakin olla syynä sekin, että englanti on heidän mielestään mika jotenkin hienompi kieli kuin suomi (tai jokin muu kieli), mutta luulen että monilla on juuri se syynä, että ulkomaalaisetkin ymmärtävät. Ainakin yksi kiinalainen tuttuni kirjoittaa englantia jotenkin sinne päin, mutta yllättävän hyvin siitäkin ymmärtää ja se hänellä on tarkoituksenakin.

Vierailija
27/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomalainen oppii englantia hieman peruskoulutasoa pidemmälle, hänessä herää sisäinen englanninopettaja ja punakynä heilahtaa herkästi aina kun huomaa kielioppivirheen. Marginaaliin hän kirjoittaisi kirpeitä huomautuksia jos pystyisi.

Vierailija
28/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joitain kieliä vähän oppinutkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt tätä ja ehkä he sitten vain luulevat olevansa oikeassa?

Ei vakavaa.

Yleisimmin ihmisillä jonkun vieraan kielen...

(jolla tutkimuksissa tarkoitetaan siis mitä muuta kieltä hyvänsä kuin henkilön omaa äidinkieltä)

....oppiminen käy yrityksen ja erehdyksen, väliin unohtumisten ja taas kertausten ja aina joskus väliin pahojen mokienkin kautta.

Tärkeintä on, että halu ja kiinnostus oppia säilyy ja mieluiten vain paremminkin yltyy, kuin että sammuisi esim. jostain 'mokaamisesta' tai että sellainen 'oma moka' kävisi niin pahasti itsetunnolle, että oppimisen halu siitä suorastaan  tyssäisi ja intokin oppimiseen  tyrehtyisi sen mukana (....ja uuden mokaamisen pelossa ) kokonaan.

Jokaisessa kielessä kun on väistämättä kaikilla sen ulkopuolille väistämättä se oma "alokasaikansa".

Lähtökohtaisesti ulkopuolinen jostain kielestä siis olet, jos se ei ole äidinkielesi.(ja jos olisi,niin silloinhan tätä sen vieraana kielenä oppimista ei tarvitsisi miettiäkään, sillä siinä tapauksessahan puhuisit siinä ja sen puitteissa sitten vain äidinkieltäsi-niinkuin teet tietysti nytkin, sillä jokaisellahan on joku äidinkieli ja kaikki ne ovat yhtä arvokkaita ja tärkeitä)

Kannattais sunkin keskittyä ihan ensimmäiseks suomeen ja järkevään lauseen muodostukseen.

Muodostaisit sinäkin vaan jotain ihan vaan omia lauseitasi ja käyttäisit sitten  sitä hyvää järkeäsi ja loistavaa kielenhallintaasi muuhunkin kuin noiden tuollaisten  helppojen, jokaisen osaamien, ulkoa opittujen  (kaiken-) arvostelulauseiden esittämiseen.

Eihän näet ole mitään estettä sille, että voisit niiden sijaan kirjoittaa niin säkenöivän fiksuja lauseita kuin pystyt.

Vai .... onko ?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko sun lauseet mielestäsi säkenöivän fiksuja? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän