Tunnetteko ketään, jolla olisi laaja-alaisia oppimisvaikeuksia?
Miten ilmenee ja millaista tukea ovat saaneet? Asuvatko itsenäisesti? Tähän ketjuun ei tarvitse osallistua niiden, joilla on vain kapeita oppimisvaikeuksia kuten lukihäiriö tai matemaatikan oppimisvaikeus, vaan puhun näistä "rajatapauksista". Asia kiinnostaa, koska sisareni lapsella todettiin juuri laajempia oppimisvaikeuksia.
Kommentit (6)
Mun miehellä todennäköisesti. Sai 1984 keskittymishäiriö-diagnoosin.
Ei pysty keskittymään isossa porukassa, ei järjestämään pikkutavaroita ja kirjoittaa vähän virheellisesti. Välillä on blackouteja, jolloin ei vain käsitä mistä puhutaan. Siksi hän on käynyt koulua pienluokassa kuten veljensäkin.
Äitinsä on levoton ja isän puolella on adhd/Asperger- diagnoosia ynnä muuta. Mies itse on aika normaali noita pieniä erityispiirteitään lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä haukkumisketjuja
??????
Sitä vaan että näillä pyritään yleensä haukkumaan näitä oppimisvaikeuksista kärsiviä vaikka voivat olla ihan yhtä fiksuja kuin muutkin
Tytölläni on sekä lukihäiriö että matematiikan hahmotushäiriö, eivätkö ne useinkin liity yhteen? Hän saa keskitason tukiopetusta, eli oma opettaja antaa tukiopetusta ja lisäksi on erityisopettajan tukitunteja. Se ylimmän tason tukiopetus tarkoittaisi omaa avustajaa ja sellaista tytöllä ei ole. En osaa sanoa, mikä mahtaa olla ennuste. Ainakin hän on nyt edistynyt aika kivasti lukemaan oppimisessa, mutta matikassa ei niin selvästi. Ei ole käynyt mielessäkään, etteikö hän aikuisena pystyisi asumaan itsenäisesti. Tarkoitatko nyt jotain vielä hankalampia oppimishäiriöitä noilla "rajatapauksilla"?
Tarkoitan siis sellaista kehitysvammaisen ja normaaliälyisen rajalla häilyvää tapausta.
Että miten sujuu esimerkiksi kaikkien lomakkeiden kanssa ja miten voi hoitaa asioitaan itsenäisesti.
Ei ole tarkoitus haukkua, olen vaan utelias ja oikeasti kiinnostunut kuulemaan, millaista elämä on tuollaisten haasteiden kanssa ja millaista apua tarvitaan ja on saatavilla.
Ap
Taas näitä haukkumisketjuja