Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako Helsingissä asua?

Vierailija
17.03.2018 |

En halua mitään riitaa, vaan aidosti pohdin, kun aihe on ajankohtainen. Helsinki on niin kallis, että samanlaiseen asuntoon, kuin vaikka mitä Tampereella tai Turussa on, ei ole mahdollisuutta. Toisaalta jos asuisi ns. lähiössä, millä tavalla se tekisi elämästä jotenkin aidosti helsinkiläistä, lähiössä kun voi asua muuallakin ja lähiö on kokemukseni mukaan aina lähiö? Tuleeko käytyä vaikka oopperassa tai teatterissa enemmän - Tampereelta ja Turusta pääsee niin helposti suoraan Kamppiin, että esimerkiksi kaikki Kiasman näyttelyt on tullut käytyä katsomassa muutenkin. Toisaalta mietin, olisiko se urbaanimpi elämä kuitenkin sen rahan tiukkuuden arvoista? Edes vähän aikaa? Pää hajoaa näihin pohdintoihin ja sen takia olisikin tosi mukava kuulla pohdintoja, puolesta ja vastaan, ja mielellään vielä asiallisia sellaisia!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään riitaa, vaan aidosti pohdin, kun aihe on ajankohtainen. Helsinki on niin kallis, että samanlaiseen asuntoon, kuin vaikka mitä Tampereella tai Turussa on, ei ole mahdollisuutta. Toisaalta jos asuisi ns. lähiössä, millä tavalla se tekisi elämästä jotenkin aidosti helsinkiläistä, lähiössä kun voi asua muuallakin ja lähiö on kokemukseni mukaan aina lähiö? Tuleeko käytyä vaikka oopperassa tai teatterissa enemmän - Tampereelta ja Turusta pääsee niin helposti suoraan Kamppiin, että esimerkiksi kaikki Kiasman näyttelyt on tullut käytyä katsomassa muutenkin. Toisaalta mietin, olisiko se urbaanimpi elämä kuitenkin sen rahan tiukkuuden arvoista? Edes vähän aikaa? Pää hajoaa näihin pohdintoihin ja sen takia olisikin tosi mukava kuulla pohdintoja, puolesta ja vastaan, ja mielellään vielä asiallisia sellaisia!

Sori, tulipas ajatuksenvirtaa... 

Tiivistettynä: miksi asua Helsingissä ja onko se sen arvoista? Millaisessa elämäntilanteessa te Helsingissä asumiseen tyytyväiset olette? Asutteko kantakaupungissa vai kauempana?

Ap

Vierailija
2/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan voi sanoa, että kannattaako SINUN asua, ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Minä olen aina asunut täällä tyytyväisenä enkä voisi kuvitellakaan asuvani muualla. En oikein osaa asettua muualla asuneen asemaan, mutta ymmärrän kyllä, että Suomen suurimpaan kaupunkiin muuttaminen voi kiehtoa ajatuksena. Lähiöissä elämä tuskin poikkeaa muidenkaan kaupungin lähiöistä, paitsi että Hgissä se on kalliimpaa. Mutta jos elämäntilanne taloudellisesti ja muutenkin sen sallii, miksei ainakin kokeilisi täällä asumista? Pääseehän täältä sitten takaisinkin. Ei muuta kuin tervetuloa!

(Enemmän hyötyä olisi sinulle tietenkin kuulla kokemuksia Helsinkiin muualta muuttaneilta. )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä keskustassa että lähiössä. Keskustassa oli mukavampi sijainti mutta huonompi asunto.

Jos menet lähiöön niin katso että on hyvät ja nopeat yhteydet keskustaan sekä että varathteys löytyy jos vaikka pääyhteys ei toimi.

Keskustassa meillä oli hyvä ja tilava asunto, mutta ei enää asuntoon missä vain yksi vessa. Ilmapiiri ja naapurit ovat keskustassa parempia. Mutta jos tykkäät asua omakotitalossa niin sitten lähiöt ovat ainoa vaihtoehto.

En sulkisi Espoota tai Vantaata pois, nekin voi olla hyviä vaikka itse en ole niissä asunut. En kuitenkaan suosita muuttamaan tänne ennen kuin löydät hyvän työpaikan.

Vierailija
4/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ja Turussa alkaa olla riittävästi asukkaita "pöhinään". On Suomen etu, että meillä on ainakin kolme keskittymää, ettei kaikkien tarvitse muuttaa Helsingin seudulle.

Itse viihdyn pääkaupunkiseudulla. Olen asunut Espoossa ja Helsingissä ja nyt muuttamassa Espoon omakotitalosta kerrostaloon Lauttasaareen. Ollän miehen kanssa kulttuurin suurkuluttajia ja tykätään käydä ravintolaillallisilla ja kotoa muuttaneiden lasten kanssa viikonloppubrunsseilla.

Jos työ olisi ollut vaikka Tampereella, olisin todennäköisesti jäänyt sinne. Kiva kaupunki!

Vierailija
5/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan asua siellä missä töitä? Pk-seudulla on paremmat palkat ja mahdollisuudet. 

Vierailija
6/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä riittäisi pienempikin kaupunki, mutta mies haluaa asua täällä Hesassa. Mä oon moneen asiaan kyllästynyt esim. luhyisiinkiin matkoihin kuluu hirveästi aikaa, vanhat asunnot lähiöissä aika huonokuntoisia usein, asutaan omissa koloissa, ympärillä on asfalttia, taloyhtiöt riitaisia, julkisen puolen lääkäriin vaikea päästä.

Hyviä puolia on monipuolinen kulttuuritarjonta ja ostospaikkoja runsaasti.

Vierailija
7/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin lähiöt on ihan samanlaisia kuin muidenkin isompien kaupunkien lähiöt. Ihan samanlaisia kerrostaloja, lähikauppoja, lähiökouluja, ulkoilureittejä yms. Kun aikoinaan muutin jyväskyläläisestä lähiöstä helsinkiläiseen lähiöön, niin en kokenut mitään kulttuurishokkia. =) Asunnot vaan ovat Helsingissä tietysti kalliimpia.

Vasta Helsingin keskusta-alueelle muutettuani tämä kaupunki alkoi tuntua oikeasti omalta. Sanoisin, että kannattaa siis samantien muuttaa ratikka-alueen sisään. Itsekin myin auton pois 10 vuotta sitten ja olen siihen päätökseen ollut todellakin tyytyväinen. Täällä in niiiiin paljon muutakin tekemistä ja näkemistä kuin Ooppera ja Kiasma ja kaikki vieläpä ihan vieressä, kun tämä Helsingin niemi eli ydinkeskusta on niin pieni. Uskon että ihastut merelliseen pääkaupunkiimme! =D

Vierailija
8/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tännehän on tullut hyvää pohdintaa! En toki oleta, että täällä ratkaistaan ongelmani, mutta perspektiiviä olisi kiva kuulla.

Olen tilanteessa, jossa voin valita työpaikkani, se ei ole ratkaiseva tekijä tässä. Palkkatasokin olisi suunnilleen sama esim. Hki ja Tre/Turku välillä. Olen toisaalta asunut eurooppalaisessa miljoonakaupungissa, joten ehkä jotenkin sen vuoksi glorifioin pääkaupungissa asumista, enkä osaa suhteuttaa asioita. Kulkemisen hankaluudet ovat tuttuja kyllä, Helsingissä vähän mietityttää huonot metroyhteydet, metro kun on mielestäni aina ollut näppärin kulkuväline. 

Olisi kiva kuulla, minkälaisissa asunnoissa kantakaupungissa asuvat asutte ja minkälaisia ns. etuja koette siellä asumisessa olevan? 

Ap

Vierailija
9/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syyni on se, että työpaikkani on Helsingissä eikä vastaavia töitä ole muualla Suomessa. Asumme kantakaupungissa ja viihdymme hyvin, mutta elinkustannukset ovat korkeat. Meillä on nyt 95 m2, 4h+k+vh, jonka hinnalla saisi valtavan omakotitalon muualta Suomesta. Helsingin palveluja tulee loppujen lopuksi käytettyä aika harvoin, kun arki kuitenkin pyörii kodin, työn, kaupan ja harrastusten ympärillä. Onneksi työmatka sentään on lyhyt ja pärjäämme ilman autoa, mikä toisaalta säästää vähän kustannuksissa.

Uskoisin, että viihtyisin hyvin Turussa, Tampereella, Porvoossa tai vaikkapa Jyväskylässä, mutta se tarkoittaisi ammatin vaihtoa ja siten tulojen merkittävää alenemista, mihin en ole valmis.

Vierailija
10/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin vanhassa kerrostaloasunnossa, 4h+k ja vain yksi wc. Tilaa oli 120 neliötä mutta nykyinen lähiön 100 neliöinen sisältää enemmän huoneita, kaksi vessaa ja paremman pohjapiirustuksen. Kaipaan kyllä keskustan ilmapiiriä (taka-Töölö ja Kallio liian syrjässä) mutta hyvä asunto on tärkeämpi.

Nyt olen etsimässä tilavampaa asuntoa, mielellään kahdella kylppärillä ja 1-2 makkaria lisää.

Vierailija
11/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tännehän on tullut hyvää pohdintaa! En toki oleta, että täällä ratkaistaan ongelmani, mutta perspektiiviä olisi kiva kuulla.

Olen tilanteessa, jossa voin valita työpaikkani, se ei ole ratkaiseva tekijä tässä. Palkkatasokin olisi suunnilleen sama esim. Hki ja Tre/Turku välillä. Olen toisaalta asunut eurooppalaisessa miljoonakaupungissa, joten ehkä jotenkin sen vuoksi glorifioin pääkaupungissa asumista, enkä osaa suhteuttaa asioita. Kulkemisen hankaluudet ovat tuttuja kyllä, Helsingissä vähän mietityttää huonot metroyhteydet, metro kun on mielestäni aina ollut näppärin kulkuväline. 

Olisi kiva kuulla, minkälaisissa asunnoissa kantakaupungissa asuvat asutte ja minkälaisia ns. etuja koette siellä asumisessa olevan? 

Ap

Olet kyllä kadehdittavan etuoikeutetussa asemassa. Sinulla on varmaan läheisiä ja ystäviä joka paikassa, joiden kanssa jakaa ja iloita mahd. kulttuuritarjonnasta...

Vierailija
12/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut sekä pikkukaupungeissa että Turussa, Espoossa ja Helsingissä. Tätä nykyä Espoossa. Jos voisin muuttaa Turkuun tai Tampereelle, muuttaisin sinne heti. Mutta työtilanne on sellainen, etten voi. Pk-seutu on kiva, mutta yhtä kivoja ovat muutkin suomalaiset suurehkot kaupungit. Muista puuttuvat pitkälti pk-seudun suurimmat miinuspuolet, eli kalliit asunnot ja ruuhkat. Kun lähden työpaikaltani päiväkodille, ruuhkan vuoksi (jota jo pari vuotta käynnissä olleet tietyöt pahentavat), matkaan saattaa kulua mitä tahansa 15 minuutin ja 1,5 tunnin välillä. Noita pahoja ruuhkahuippuja ei edes aina voi ennustaa. Yritä siinä sitten lentää seisovien autojen yli päiväkodille, joka sulkee ovensa viideltä. Kalliit asunnot ovat nekin iso miinus. Tällä rahalla, millä nyt asumme nelihuoneisessa rivitalossa, saisimme Turun seudulta 120-neliöisen omakotitalon isolla pihalla ja vartin työmatkalla. Hgin kantakaupungin asuntoon meillä ei ole varaa, se on vielä Espootakin kalliimpi, olisi pitänyt tyytyä kolmioon nelihenkiselle perheelle. Kulttuuritarjontaa on muissakin kaupungeissa ja jos haluaa vaikkapa Turusta oopperaan, automatka motaria pitkin vie 1,5 tuntia suuntaansa. Bussilla ja metrolla jos lähtee Espoon perukoilta kulkemaan, saa matkaan varata ihan saman verran aikaa tai jopa enemmän.

Vierailija
13/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kalliossa, kaipa tämä kantakaupunkia on. Metrolinja melkein vieressä, bussit ja ratikat samoin. Helsinki on paras paikka asua koko Suomessa.

Vierailija
14/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme helsinkiläinen työssäkäyvä lapsiperhe. Asumme Helsingin kantakaupungissa. Joka paikkaan on loistavat kulkuyhteydet ja todellakin ratikka kulkee kotiovelle. Meillä on 98m2 kolmelle ihmiselle. Onhan se hintava, mutta arvo nousee koko ajan. Minulla on myös sijoituskaksio Helsingissä samalla alueella ja sen arvo on alle kahdessakymmenessä vuodessa noussut 100 000 euroa. Helsingissä ei ole pelkoa, että asuntoaan ei tarvittaessa saisi myytyä voitolla. Autoa meillä ei ole, koska emme sitä tarvitse. Oma työmatkani on noin vartin, miehellä viisi minuuttia. Töitämme ei kannattaisi tehdä muualla kuin täällä. En minä käy alvariinsa näyttelyissä tai oopperoissa, mutta arvostan Helsingissä asumisessa helppoutta. kaikkialle pääsee näppärästi ja lapsillekin on erinomaiset palvelut. Kaikenlaista tekemistä on aina jossain päin kaupunkia. Ei tarvitse yksinään istua metsän keskellä. 

Vierailija
15/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa sanoa muiden puolesta. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän palveluita ja viihdetarjontaa. Asun kävelymatkan päässä keskustasta ja käyn siellä joka päivä kävelyllä nuuhkimassa ihmisvilinää.

Kun asuin lähiössä, kynnys lähteä keskustaan oli korkeampi, vaikkei matka kestänyt kuin parikymmentä minuuttia bussilla. Pidän tosin myös monista muita Suomen kaupungeista, joissa olen asunut. Kuopiosta, Jyväskylästä, Turusta ja erityisesti Tampereesta. Eipä silti, Lontoo on olut kaikista mieluisin kokonsa vuoksi.

Vierailija
16/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Espoossa enkä stadiin muuttaisi. Jos pitäisi pääkaupungissa asua niin sitten jossain muussa kuin Suomen pääkaupungissa.

Vierailija
17/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Helsingissä siksi että se olisi urbaania, vaan siksi että olen syntynyt tänne. Lähiöelämä on varmasti aika samanlaista missä tahansa isossa kaupungissa ja vaikka harrastusmahdollisuuksia ja kulttuuria löytyy Helsingistä hieman muita isoja kaupunkeja enemmän, ei niiden takia kannata muuttaa toisesta isosta kaupungista helsinkiin.

Helsingissä asuminen ei tuo elämään automaattisesti mitään urbaania fiilistä, mutta jos klubit ja keikat ja kaupunkilaiselämä kiinnostavat oikein tosissaan, täältä löytää kyllä samanhenkistä seuraa.

Vierailija
18/19 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lähiöstä riippuen keskustaan pääsee junalla tai bussilla jopa 10-15 minuutissa. Helsingissä ei ole kuin kaksi metrolinjaa, joten se ei ole täällä näppärin kulkuväline, mutta ei myöskään tarkoita että yhteydet olisivat huonot.

Vierailija
19/19 |
12.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Kalliossa, kaipa tämä kantakaupunkia on. Metrolinja melkein vieressä, bussit ja ratikat samoin. Helsinki on paras paikka asua koko Suomessa.

No ei toi Kallio. Kaikki junan tuomat juntit sinne tunkee maalta. Asunnottomia moniongelmaisia liikaa siellä