Osakesijoittaja, vastaa tähän!
Kuinka pääset harmituksen yli, että sijoittamasi osake laskee? Itsellä näin parissa yhtiössä ja vaikka tiedän että on laatuyhtiöitä ja hyviä osingonmaksajia ja luultavasti kurssi nousee vielä, niin ottaa päähän katsoa punsisia lukuja :/. Ajattelen sitten, että ne on mun määräaikaistalletuksia joille saa hyvän koron. Eikä ole todellakaan viimeiset rahat kiinni noissa, mutta silti ottaa päähän..
Kommentit (31)
Jos se on mielessäsi määräaikaistalletus niin älä kyttää osakkeen arvoa ennenkuin aiot laittaa sen lihoiksi.
Jos kyttää, osake laskee ja uskot sen nousevan niin osta lisää.
Ööööm...koitan odottaa että kurssit nousisivat. Pystyn myös hyödyntämään tappion vuokratuloista. Toki se ei korvaa menetystä kuin osittain. Vannon, etten enää laita rahoja osakkeisiin. Koskaan. Kunnes....
Ei se lasku haittaa koska arvosijoittajana olen ostanut osakkeet edullisesti lähinnä osingot mielessä. Laskennallisesti arvon lasku parantaa osinkotuottoa ja dippi antaa myös mahdollisuuden ostaa lisää samaa firmaa edullisemmin. Tähtäin on kymmeniä vuosia joten hyvät yhtiöt nostavat arvoaan joka tapauksessa.
Olisi helpompi kommentoida ja valaa uskoa jos kerrot mitä lappuja ne on?
Nordea ja joku muu?
Nukun vaikka vuoden rauhassa ja sen jälkeen käyn vilkaisemassa kurssitason. Kun mennäänkin miinuksella 20-30%, niin mitä siitä? Tänään on jo 146% plussalla ja lisäksi osingot ovat virranneet joka vuosi tililleni.
Teen sijoituksia 20 vuoden tähtäimellä ja lähinnä osinkotuottojen takia, joten lyhytaikaiset heilahtelut eivät juuri hetkauta. Toki se harmittaa, jos näyttää siltä, että firman tilanne ei koskaan parane. Stokkaa osti 20 eurolla per osake. Viime vuonna totesin tilanteen toivottomaksi, myin osakkeet ja nielin tappiot. Kyllähän se harmitti, mutta toisaalta saatoin sitten vähentää verotuksessa tappiot eräiden toisten sijoitusten myyntivoitoista.
Minä luotan pitkän aikavälin tilastoihin, joiden mukaan 7 % on keskituotto
Onneksi en ole sijoittamassa ihan viimeisiä eurojani, 8 % varoista vain
Pidä ja unohda -menetelmä on ihan hyvä, jos on tarkoitus kymmeniä vuosia pitää osakesijoitukset. Silloin on ihan turha tiirailla kursseja koko ajan. Jos taas aikoo nopeaa tiliä tehdä, niin sitten täytyy pistää sellaiset heti lihoiksi, mitkä näyttää laskevan ja sitten unohtaa tappiot. Siis tietysti kannattaa analysoida mikä meni pieleen, jotta osaa paremmin kiinnittää huomiota kyseiseen asiaan kun sijoittaa uudelleen, mutta ei niissä tappioissa kannata piehtaroida. Turha itkeä maahan kaatunutta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Nordea ja joku muu?
Mistä arvasit? Joo, Nordea ja Orion. No, Orionista en ole huolissani, olen varma että sieltä nousee ja niin hyvä yhtiö jne jne. Orionia olen nyt ostanut lisää kun on halventunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se lasku haittaa koska arvosijoittajana olen ostanut osakkeet edullisesti lähinnä osingot mielessä. Laskennallisesti arvon lasku parantaa osinkotuottoa ja dippi antaa myös mahdollisuuden ostaa lisää samaa firmaa edullisemmin. Tähtäin on kymmeniä vuosia joten hyvät yhtiöt nostavat arvoaan joka tapauksessa.
Kiitos näistä sanoistasi, lohdutti :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea ja joku muu?
Mistä arvasit? Joo, Nordea ja Orion. No, Orionista en ole huolissani, olen varma että sieltä nousee ja niin hyvä yhtiö jne jne. Orionia olen nyt ostanut lisää kun on halventunut. Ap
Nordeahan maksaa todella hyvää osinkoa. Notkaus kun osinko irtoaa on täysin normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea ja joku muu?
Nordeahan maksaa todella hyvää osinkoa. Notkaus kun osinko irtoaa on täysin normaalia.
Mihin perustuu tuo notkaus osingon irtoamisen jälkeen?
Ei tunnu miltään, jos pidän yhtiötä edelleen hyvänä ja kurssireaktiota vääränä tai liioiteltuna. Käytän ostopaikan hyväksi.
Sen sijaan jos yhtiön tulevaisuus epäilyttää, seuraan tilannetta ja ehkä myyn. Turha on pitää salkussa omaisuutta sulamassa, kun pienemmillä vaurioilla voi selvitä.
Alkuvuoden aikana olen lisännyt Nordeaa.
Ai "markalla erkkareita"-sijoittajat täällä taas pohtii ääneen että ostaisko tonnilla nokiaa vai konetta? Huutonaurua kun tuhlaatte vain aikaanne ettekä saa mitään järjellisiä tuottoja ikinä, ja tämä on täysin tilastoitu fakta. Sijoittamisessa on järkeä vasta sitten kun siellä salkussa on pari kolme miljoonaa. Sitä ennen se on täysin yhdentekevää, ja lähes kaikki suomalaiset sijoittajat kuuluvat tuohon kastiin joilla salkusta ei löydy edes 50 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pääset harmituksen yli, että sijoittamasi osake laskee? Itsellä näin parissa yhtiössä ja vaikka tiedän että on laatuyhtiöitä ja hyviä osingonmaksajia ja luultavasti kurssi nousee vielä, niin ottaa päähän katsoa punsisia lukuja :/. Ajattelen sitten, että ne on mun määräaikaistalletuksia joille saa hyvän koron. Eikä ole todellakaan viimeiset rahat kiinni noissa, mutta silti ottaa päähän..
Kun on hajauttanut useisiin kymmeniin eri osakkeisiin niin ei haittaa vaikka pari menisi kokonaan päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea ja joku muu?
Mihin perustuu tuo notkaus osingon irtoamisen jälkeen?
Se tuleva osinkonon tavallaan mukana osakkeen hinnassa. Eli jos firman menestyksen ja näkymien perusteella osakkeen arvo olisi 10 euroa, mutta firman tiedetään parin viikon päästä maksavan osinkos 50 senttiä osakkeelta, niin se nostaa ostajien silmissä osakkeen arvon 10,50 euroon. Kun sitten osinko on irronnut, ei sen odotuksen tuomaa lisää ole enää hinnassa, ja osakkeesta kannattaa maksaa enää 10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sitten osinko on irronnut, ei sen odotuksen tuomaa lisää ole enää hinnassa, ja osakkeesta kannattaa maksaa enää 10 euroa.
Sinänsä hassua ettei edes vakavaraisen voittoa tahkoavan ja osinkoa jakavan yrityksen tulevaisuutta jakseta nähdä sinne vuoden päähän, osinkohan sielläkin mitä todennäköisimmin odottaa.
Valitsemalla huolellisesti osakkeen. Jos arvo laskee tarpeeksi, hykertelen tyytyväisenä ja ostan lisää. Teen niin, koska olen varma siitä, että se lähtee nousuun, kun ehtii.
Jos tämä sijoitus oli sittenkin se 1/10, joka oli epäonnistunut, kerään tappioni ja kohautan olkiani. Aina ei voi viisaskaan voittaa.
Perehdyn taas kerran asioihin, ja sijoitan seuraavassa dipissä uuteen kohteeseen.
Up