Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö yliopistosi kampukselta "kylähulluja" / löytyikö silloin, kun vielä opiskelit?

Vierailija
17.03.2018 |

Eli sellaisia vähän kummallisesti käyttäytyviä, kaikkien tuntemia ja yleensä tietyssä mikroluokassa tai kirjaston kolkassa pesiytyviä tapauksia, joista ei edes voi olla ihan varma, että mitä he oikein puuhaavat yliopistolla vuodesta toiseen.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vähän vanhempi jo aloittaessani, ja sitten "roikuin" vuosia mukana aina vähän jotain suoritellen kun tein kokopäiväisesti töitä samalla. Nostin toki opintorahat ja lainaakin joka vuosi. Käytettiin sitten ne rahat kaikkeen tarpeelliseen kuten esim. autostereoihin ja hienoihin videoihin, bensaan ja vaatteisiin (miehen kanssa). Asuin vuosia opiskelija-asunnossa ja hyödynsin YTHS:n palvelut.

Sitten lopulta ajattelin, että antaa olla ja annoin työelämän imaista minut kokonaan. Joskus käy aina mielessä, että pääsisiköhän sinne joskus takaisin tekemään homman loppuun. Vaikeaa se ei ollut koskaan, päinvastoin oikein mukavaa ja antoisaa.

En siis tiedä, olinko sen omituisempi kuin muut, mutta vanhempi ja sellainen "roikkuja".

Vierailija
42/53 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vähän vanhempi jo aloittaessani, ja sitten "roikuin" vuosia mukana aina vähän jotain suoritellen kun tein kokopäiväisesti töitä samalla. Nostin toki opintorahat ja lainaakin joka vuosi. Käytettiin sitten ne rahat kaikkeen tarpeelliseen kuten esim. autostereoihin ja hienoihin videoihin, bensaan ja vaatteisiin (miehen kanssa). Asuin vuosia opiskelija-asunnossa ja hyödynsin YTHS:n palvelut.

Sitten lopulta ajattelin, että antaa olla ja annoin työelämän imaista minut kokonaan. Joskus käy aina mielessä, että pääsisiköhän sinne joskus takaisin tekemään homman loppuun. Vaikeaa se ei ollut koskaan, päinvastoin oikein mukavaa ja antoisaa.

En siis tiedä, olinko sen omituisempi kuin muut, mutta vanhempi ja sellainen "roikkuja".

En usko. Tulorajat oli jo 1990-luvulla aika tiukat opintotuen saamiseksi. Ei voinut köydä töissä JA nostaa opintotukea/lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä Aleksandriassa on varmaan edelleen nämä ikiopiskelijat:

-tummaihoinen jo harmaantunut mies, jolla Postin työasu

Tämä mies äänteli todella oudolla tavalla joskus pari viikkoa sitten. Vaikea kuvailla, millaista se ääntely oli, mutta jonkinlaista kovaäänistä ulinaa. Kuin olisi ollut aivastus tulossa, muttei sitten kuitenkaan tullut. Onneksi lähti jonkin ajan kuluttua pois tietokoneeltaan, koska kyllä tuo vähän häiritsi. 

Vierailija
44/53 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää selittää kaiken. Palstan akateemiset on oikeesti näitä yliopiston kylähulluja 🤔

Vierailija
45/53 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Tulorajat oli jo 1990-luvulla aika tiukat opintotuen saamiseksi. Ei voinut köydä töissä JA nostaa opintotukea/lainaa.

Kyllä minä lainaa sain koko ajan, mutta opintotuki taisi pysähtyä jossain vaiheessa. Ei lainan ottoon tarvinnut muuta kuin opiskelupaikan.

Vierailija
46/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsitin, että tuo Goom-tyyppi oli itse aikanaan ollut perustamassa sitä juttua ja siksi roikkui edelleen mukana. Itse asiassa löysinkin tuon jutun: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005552328.html

Jyväskylän yliopiston kirjastossa oli usein nukkumassa todella epäsiistin (narkin) näköinen hahmo tai hahmoja. Vähän jopa pelkäsin. Tämä joskus kymmenen vuotta sitten. 

Vierailija
47/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ketjussa mainituista on mun sisko. Ei naurata, eikä ole koskaan naurattanut. Sama voisi käydä kenelle tahansa.

Vierailija
48/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ketjussa mainituista on mun sisko. Ei naurata, eikä ole koskaan naurattanut. Sama voisi käydä kenelle tahansa.

Eihän tämä olekaan mikään nauruketju.

Vierailija
49/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortotopologian dosentin lisäksi Oulun yliopistolla pyöri näitä nelikymppistä ikuisia opiskelijoita, jotka pitivät itseään fiksuina ja jakoivat pyytämättä neuvoja uusille opiskelijoille asenteell, että miten joku voikin olla niin tyhmä, että on ensimmäisen vuoden opiskelija. Nelikymppiset tyypit asuivat soluasunnoissa oikeiden opiskelijoiden keskellä. Eräskin tuntemani henkilö esittäytyi opiskelijan statuksella ainakin kymmenen vuotta ja sai suoritettua vain perusopintoja, osan kursseista moneenkin kertaan opintotuen vuoksi. Opintotuen saamiseen vaadittiin 1. opiskeluvuotena 15 opintoviikkoa ja muina vuosina 20 opintoviikkoa. Tutkinnon laajuus oli 160-180 opintoviikkoa ja tukea sai 7 vuotta.

Lisäksi Oulussa pyöri mafiosomaisesti pukeutunut pyylevä nuorimies, joka jo ensimmäisenä opiskeluvuotena oli lähes sinut kaikkien laitoksen professorien ym. Henkilökunnan kanssa. Esiintyi myöhemmin televisiossa tapahistorian asiantuntijana. Kyseessä ei siis ollut mikään kylähullu vaan originaali persoona, joka ei ulkoisesti vastannut stereotyyppistä opiskelijaa. Oululaiset tuntevat varmasti hänet.

Se autokolari leveäkaistatiellä oli kamalan harmittava tapaus. Vaikka hengissä selvisikin, niin menetettiin hyvin paljon. Ja hän ei siis ole kylähullu vaan aivan mahtava persoona ja kiinnostunut monenlaisista asioista. Oulun paikallishistoria ja tapahistoria oli hallussa, ja olisi varmasti kirjoittanut käytöksen kulatisesta kirjasta mielenkiintoisemman version halutessaan. Toivottavasti on päässyt eteenpäin ja toipuminen kolarista olisi mahdollisimman hyvää.

Vierailija
50/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säikähdin aina sitä Jyväskylän tyyppiä, kun tuli vaikka kirjaston hyllyn takaa ilman vaatteita. Oli vain ne farkkushortsit. Kovalla pakkasella saattoi olla lisäksi pipo vai muistanko väärin?

Joo, Jyväskylän farkkushortsimies oli muuten pelkissä shortseissa ja lenkkareissa, mutta oikein kovalla pakkasella hänellä oli myös pipo. Hän oli muuten tosi älykäs omalla tavallaan, oli kiinnostunut kaikesta ja osasi tosi monia kieliä. Muistaakseni tuo shortsien jatkuva pito liittyi jotenkin hänen ideologiaansa, että pitäisi vastustaa turhaa kuluttamista ja elää yksinkertaisesti. 

Vierailija
51/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse tuosta Tampereen tapauksesta, niin ei kuule naurata meitä opiskelijoitakaan, kun kyseinen henkilö tulee sihisemään vainoamisesta tai syyttelemään noidaksi, kun liikumme yleisissä tiloissa yliopistolla. Myös meillä on oikeus turvalliseen oloon opiskellessa. Itse en halua enää mennä sinne mikroluokkaan, jossa tuo kyseinen tapaus vaikuttaa, koska kärsin itse ahdistuneisuudesta.

Vierailija
52/53 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa pyöreähkö vanhempi mies, joka esitti nuorille opiskelijanaisille rivoja eleitä salaa, isommassa porukassa käyttäytyi asiallisesti.

Vierailija
53/53 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa opiskelin Akademissa kauan sitten 80-90-luvulla, aikaan jolloin ’normi’ oli vielä aika vanhanaikainen ja siisti habitus.

Meillä oli kielen laitoksella ’ikiopiskelija’ , mies joka tuli jostain kaukaa maaseudulta. Näytti siltä, että hän on yksi niistä, jotka olivat alunperin perustamassa Vihreitä. Ei siis mikään citykani vaan aito metsän rusakko :) Hänellä oli aina samat vaatteet, pitkät joka suuntaan vapaana hapsottavat hiukset, parranhaituvia ja risainen reppu. Ja säännöllisen epäsäännöllisesti hän tuli meidän kahvihuoneeseen ja kaivoi sieltä repustansa mytyn, ja kertoi, että ”äiti taas lähetti mulle pullaa, haluaisiko joku” - aito oikea mammanpoila ulkona kylmässä maailmassa siis .

Luulen että hän oli varsin hyvä opiskeluissaan ja toivon todella, että hän löysi itselleen tutkijankammion, missä hän saa tehdä töitä, eikä syrjäytynyt kokonaan, koska hän oli kyllä oikeasti aika herttainen, vaikkakin tietenkin me tytöt oltiin tuolloin täysin järkyttyneitä moisesta originellista otuksesta. Onneksi kuitenkin oltiin niin ’kilttejä’ että vähän jotain jutuntynkää yritettiin ja jopa joskus otettiin joku pullakin (vaikka taisi kyllä jäädä aina syömättä?)

Toivottavasti kaikki fiksut ’kylähullut’ saavat olla vapaina yliopistolla. Se on niiden luontainen esiintymisalue :)