Miten voitte muistaa peruskoulujen kirjojen sisältöä aikuisina?
Jossain ketjussa ihmiset muistelivat ja muistivat pitkiä pätkiä kirjoista. Miten se on mahdollista? Kouluaikana piti muistaa niin paljon asioita kerralla sekä oppiaineissa että harrastuksissa, että tuntuu täysin mahdottomalta muistaa yhtään mitään peruskouluaikojen kirjoista. Muistatteko te jotain?
Kommentit (23)
Muistan, kun opeteltiin kuusi ensimmäistä enkun sanaa, niin ne piirrettiin vihkoon ja kirjoitettiin se sana alle. Ja siitä listasta muistan, että siinä oli peräkkäin sanat telephone ja taxi. Tästä on aikaa 35 vuotta.
Mä muistan semmosen rasittavan Boeing 747 -biisin ja sanat enkusta! Peruskoulun päätin 25 v sitten...
Valokuvamuisti on hyvä etu tässäkin asiassa.
Mietin ihan samaa, aina kun alan laulamaan esimerkiksi Hiiren aakkosia Iloisesta aapisesta.
"Hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet...."
Susi saa asua, susi siis asuu.
Näin opeteltiin ässää ekalla v 90.
No en kyllä paljoa muista koulukirjoista.
Oi muistan vieläkin niitten ekaluokan koulukirjojen tuoksun :) Sisältöä sitten taas en niinkään :)
nyt jos on kirjojen muistaja paikalla niin kerro missä kirjassa opetettiin , että usassa on 52 osavaltiota?
En muista peruskoulusta juuri muuta kuin koulukiusaamisen. Ka oli 9 joten silloin osasin asioistakin jotain. (pahimmilla kiusaajilla (tyttöjä) oli ka paljon parempi kuin minulla, ne takapenkin häiriköt oli ystävällisiä).
One, two, three. Silky is up in the tree.
Mä muistan korkeintaan ne kuvat, joita piirtelin tuntien aikana kirjojen ja vihkojen sivuille nurkkiin, kansiin, alkulehdille, lppulehdille, ruutuvihkoon siihen valkoiseen ruutun, jossa oppiaineen nimi luki. Se viimeksi mainittu ruutu oli aivan taynnä pieniä piirrustuksia ja rakkauslauseita ja poikaystävän nimikirjaimia.
Miten niin ole keskittynyt aivan muuhun?
Yläaste noin 30vuotta sitten
Ann, Bill, Jack, Jill, Silky ja Spot 💖
Sitten kun oli oppinut lukemaan, sai virsikirjan. Olin varmaan luokkani viimeisiä :(
Rulla rulla lilla Ulla, lilla Ulla rullar.
Ainoa asia jonka muistan ruotsin kirjasta :----)
Nya vindar. Källaren var liten och mörk. Hasse spelar gitarr. Tjugo kilo torsk är mycket torsk.
Ja rimpsut: dürfen, können, mögen, müssen,, sollen, wollen, wissen. SPOTPA. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Jill is a girl, Jack is a boy, Spot is a dog :D
SIIE (eli Say it in English) <3
Taisit aloitella enkkua 70-luvulla kuten minäkin..?
Aija ui. Eija ei ui. Ui, Eija ui!
:)
Vierailija kirjoitti:
Tosin SIIE oli todella tylsä englannin kielen kirjasarja. :)
Tästä näkee, miksi nuorena on vitsa väännettävä. :) Lapset oppivat, imevät ja omaksuvat tietoa kuin sieni. Vanhempana se on hankalampaa. Itsekin muistan kaikki peruskoulukirjat suunnilleen ulkoa.
Samaa olen ihmetellyt.