Mistä tunnistat suomalaiset ulkomailla?
Jostain syystä useimmiten tunnistamme toinen toisemme kuulematta puhettakaan. Mikä sinulle on se tekijä jolla erotat maanmiehen/-naisen?
Kommentit (283)
Ei niitä tyylikkäimpiä tunnista välttämättä, mutta ne "junteimmat" tunnistaa kaukaakin. Miehillä näkyy paljon kaljua sekä tatuointeja, paljasta ihoa, kaljamahaa ja capripituisia housuja näkyy naisilla ja miehillä.
Naisilla näkyy naruolkaintoppeja, tatuointeja, lihavuutta ja todella usein suomalaisilla on mustat pienet aurinkolasit ja pieni huivi päässä. Lapset on suojattu ylivarovaisesti auringolta jopa ja tytöillä on huivit päässä. Marimekon laukut paljastavat myös heti. Ruumiinrakenne on monilla todella jämerä ja lihaksikas tai lihava.
Kohteessa perillä se tuijottelu vähenee, mutta lentokentällä suomalaiset tunnistaa tujottelusta ja mulkoilusta vakavalla naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, mutta totta: kyllä suomalaisen tunnistaa katukuvassa vaikka keskellä sitä Manhattania.
Ei siihen ole mitään erityistä tuntomerkkiä, mutta mistä milloinkin sen vain "haistaa".
Pakenen heti paikalta, kun kuulen suomen kieltä jossain ulkomailla puhuttavan ja olen hyvin kiitollinen, että ulkonäköni puolesta minua ei ihan heti suomalaiseksi tunnista, jos on tunnistaakseen yhtään ketään minkään maalaiseksi.
Miksi pakenen?
Siksi, että joskus lapsuudessa jouduimme äitini kanssa tarpeettoman noloon Suomi-hihkuntatilanteeseen toisella puolella maapalloa.
Äitini häpesi silmät päästään ja vielä neljänkymmenen vuoden jälkeenkin yritän välttää vastaavaa tilannetta.
Tuo häpeily on NIIIIIIN suomalaista. Vaikkapa italialainen ottaisi sen vain rennosti hauskana juttuna ja jatkaisi matkaansa. Suomalainen ahdistuu ja häpeää ja muistaa lopun elämänsä.
Äänetön, vakava toljotus. Sitä en tiedä, mikä siihen on syynä. Itse pyrin välttelemään tuijottelua, koska pidän sitä epäkohteliaana ja moukkamaisena sekä hieman "jälkeenjääneenä" tapana.
Asuin joskus etelässä vuosia,tulivat sitten asioimaan,arkaillen/varovaisesti.Sääliksi niitä joskus kävi,humalaiset sitten taas eri juttu.
Tämän ketjun perusteella suomalaisen tunnistaa alemmuudentunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsispöpsis. Ei suomalaisuutta voi todeta ulkonäöstä. Ihonväriltään millainen tahansa voi olla suomalainen.
Kyllä mongolin tunnistaa euroopassa. Kirkuu ihan ne naamat katukuvassa. Ei sovi joukkoon ei sovi eurooppalaiseen habitukseen.
Jesh! Ei suomalaisia eurooppaan, ei suomalaisia minnekkään. T:vasemmistonuoret.
Asuin kymmenisen vuotta sitten Brysselissä, ja lentokentällä tiesi, milloin Finski oli laskeutunut. Tuli maantienväristä tukkaa otsatukalla.
Enpä tiedä. Suomalaiset,kulkevat perhekunnittain ja heillä on reput selässä. Meitä on luultu ulkomailla venäläisiksi, puolalaisiksi (en ole näistä imarreltu), espanjalaisiksi (olemme vaaleita ja punakoita), ruotsalaisiksi ja tanskalaisiksi, mutta usein myös arvattu suomalaisiksi. Ilmeisesti turistirysissä asiakaspalvelijoiden silmä ja korva harjaantuvat. Seurasimme kerran erästä sisäänheittäjänä ja hän 90% tapauksista arvasi asiakkaan lähtömaan heittämällä hänelle jonkin fraasin tämän omalla kielellä, meille ” lihaville junttimongoleille” suomeksi. Kauempana maailmalla on arveltu yleensä eurooppalaisiksi ja amerikkalaisiksi, mutta niinhän meistäkin näyttävät kaukoitäläiset samalta.
Käyn pitkälti kaupunkilomakohteissa ja yleensä ei suomalaisiin törmää mutta viime kerralla Münchenissä tunnistin kadulla kaukaa suomalaisperheen miehen Halti-takista :D Puhuivat Suomea kun menin ohi. Yleensä itse tunnistan joko siitä kielestä tai suomalaisista vaatemerkeistä. Harvoin etenkään vähemmän turistirysissä törmää näihin stereotyyppisiin suomalaisiin turisteihin, jotka kulkevat lippis päässä möhömahan alla vyölaukku
pelokas hätääntynyt katse
vilkuilu
epämuodikkaat harmaat vaatteet
miehillä iso vatsa
kaljatuoppi pitää olla joka paikassa ja röhötys
Suomalaisen tunnistaa löysistä vaatteista ja tatuoinneista, matalakantaisista kengistä ja meikittömyydestä.
Asun Ranskassa ja kyllä täälläkin kaduntallaajat ovat melko junttia olemukseltaan, jos sillä silmällä pysähtyy katselemaan. Brittejä on paljon, eivätkä hekään ulkomuodollaan yleiskuvaa sulostuta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme touhua taas haukkua suomalaisia. Minulle on aivan sama miten ihmiset pukeutuu tai millainen on ulkonäkö, jos osaavat käyttäytyä niin sanotusti ihmisiksi( ei liikaa alkoa).
Tämä ei ole haukkumisketju vaan mielipideketju. Voi aina kertoa, miten joku suomalainen on edukseen erottunut.
Sitä paitsi, monet täällä mainitut seikat pätevät yksi yhteen vaikkapa brittituristien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on kireät jumppatrikoot keskellä Lontoota tai Manhattania.
Miehet ulostavat vaikka kaupungin keskellä olevaa puistoa.
Tulin juuri Manhattanilta ja ihan paikallisilla naisilla oli siellä trikoot jalassa ja ne niken lenkkarit.
Isäni teki taannoin pitkään töitä mm. Espanjassa. Pariinkin kertaan kapungilla oli tullut vastaan joku hämäräperäinen tyyppi joka oli aloittanut keskustelun heti sanoilla "you from finland, right?". Isän teoria oli että suomalaiset voisi jotenkin tunnistaa ihon perusteella. Itse en ole niinkään varma.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, mutta totta: kyllä suomalaisen tunnistaa katukuvassa vaikka keskellä sitä Manhattania.
Ei siihen ole mitään erityistä tuntomerkkiä, mutta mistä milloinkin sen vain "haistaa".
Pakenen heti paikalta, kun kuulen suomen kieltä jossain ulkomailla puhuttavan ja olen hyvin kiitollinen, että ulkonäköni puolesta minua ei ihan heti suomalaiseksi tunnista, jos on tunnistaakseen yhtään ketään minkään maalaiseksi.
Miksi pakenen?
Siksi, että joskus lapsuudessa jouduimme äitini kanssa tarpeettoman noloon Suomi-hihkuntatilanteeseen toisella puolella maapalloa.
Äitini häpesi silmät päästään ja vielä neljänkymmenen vuoden jälkeenkin yritän välttää vastaavaa tilannetta.
Hienoa, muunmaalaiset ilahtuvat nähdessään maanmiehiään ja juttelevat isoon ääneen ja se on iloista sosiaalisuutta. Suomalaisten mielestä suomalaisten kohdalla tällainen on junttiutta. Jos sattuu toisten suomalaisten kanssa vaikka samaan ravintolaan ulkomailla, alkaa vihainen mulkoilu.
Tätä aihetta jankataan säännöllisesti täällä. Samat kommentit toistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakenen?
Hienoa, muunmaalaiset ilahtuvat nähdessään maanmiehiään ja juttelevat isoon ääneen ja se on iloista sosiaalisuutta. Suomalaisten mielestä suomalaisten kohdalla tällainen on junttiutta. Jos sattuu toisten suomalaisten kanssa vaikka samaan ravintolaan ulkomailla, alkaa vihainen mulkoilu.
En nyt usko että aiempi kommentoija vihaiseen mulkoiluun viittasi vaan sain viban että hän vaihtaa vain maisemaa sen suuremmitta eleittä.:)
Vierailija kirjoitti:
Tätä aihetta jankataan säännöllisesti täällä. Samat kommentit toistuvat.
Kaikki eivät ole törmänneet tällaiseen ketjuun, sorry etten pyöri täällä 24/7
Viimeksi kävin Pariisissa ja siellä tunnistin suomalaiset jo kaukaa vaaleasta ihosta ja vaaleista hiuksista. Suomalaisten vaaleus oli paljon vaaleampaa kuin muiden maiden vaaleaihoisilla. Itsekin lukeudun tähän lumiukkojen ryhmään. Joidenkin kanssa oikein nyökättiin tervehdykseksi kadulla.