Syysloma kouluista kokonaan pois ja ne lomapäivät hiihtolomaan tai joululomaan!
Siihen aikaan kun kouluissa on syysloma, on koko vuoden huonoin aika pitää lomaa. Siihen aikaan vuodesta sää on koko vuoden ikävimpiä, eikä ulkona ole mitään kunnon tekemistä. Silloin on tyypillisesti pimeää, märkää, sumuista, harmaata ja koleaa. Silloin on myös yhteiskunta tapahtuminen ja harrastusten osalta hiljaisimmillaan ja TV:stäkin tulee vain uusintoja uusintojen perään. Eli mitään kunnon tekemistä ei siihen aikaan vuodesta ole.
Mutta katsokaapa vaikka nyt, millaista sää on maaliskuussa ollut. Auringonpaistetta on riittänyt päivä toisensa jälkeen ja pakkastakin päivisin vain muutamia asteita. Siis mitä parhaimpia kelejä talviulkoiluun. Tähän aikaan vuodesta sitä malttaisi varmasti lomailla pidempäänkin kuin sen yhden viikon, kun laskettelukausi ja talviulkoilukausi on parhaimmillaan.
Kannatan sitä, että kouluista poistettaisiin syysloma kokonaan ja syysloman päivät siirrettäisiin kasvattamaan joko hiihtolomaa tai vaihtoehtoisesti joululomaa. Silloin syksyn pimeydessä voidaan ihan hyvin olla koulussa, kun mitään kunnon tekemistä lomille ei silloin ole. Kevätlukukausi on muutenkin kestoltaan pidempi ja siten yleensä myös raskaampi kuin syyslukukausi, joten kyllä silloin kevätpuolelle tarvitaan myös enemmän lomaa.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma 3 viikon pituiseksi perkele! Kukaan ei tarvitse tuota pidempää lomaa! Varsinkin lapsena ja nuorena on fyysinen jaksaminen parhaimmillaan.
Mutta entäs henkinen?
bea bea kirjoitti:
Miksi elokuussa pitäisi lomailla nykyistä enemmän?
Koska silloin lomailee suurin osa muusta Euroopastakin. On hullua lyödä Suomen kesäsesonki käytännössä kiinni elokuussa koulujen alkaessa, kun tänne voitaisiin ottaa silloin matkailijoita Euroopasta ja saada paljon rahaa turismista.
Vierailija kirjoitti:
bea bea kirjoitti:
Miksi elokuussa pitäisi lomailla nykyistä enemmän? Heinäkuu on helteisin säiden puolesta ja sen koululaiset lomailevat kokonaan.
Eikä kannata katsoa kahdenkymmenen vuoden takaisia tilastoja. Ilmasto muuttuu koko ajan.
Lokakuussa on ihan parhaat säät useasti.
Ne tilastot nimenomaan osoittavat, että elokuu on kesäkuuta lämpimämpi ja myös helteisempi. Ero on 2000-luvulla vain kasvanut elokuun eduksi. Muistanpa myös, kuinka kesäkuussa on 2 vuotena satanut vielä lunta, mutta elokuussa ei koskaan.
Niin, ehkä sinun mielestäsi parhaat säät on lokakuussa. Mutta kysypä asiaa muilta ihmisiltä ja varsinkin koululaisilta, niin vastaus voi olla eri. Saattaisit yllättyä, kun useimmat eivät ehkä haluaisikaan vuoden pisintä lomaa lokakuulle.
Näinpä. Jos lokakuussa on kerran niin ihanaa lomailla, niin jostain kumman syystä on kuitenkin säädetty niin, että kesäkuukausina on lomaa koululaisilla se 10 viikkoa ja töissäkäyvilläkin se noin kuukausi. Lisäksi heinäkuu on työpaikoilla se halutuin kesälomakuukausi, eikä se jostain syystä näytä olevan lokakuu ja lokakuussa on lomaa joko ei lainkaan - 2-3-päivää - 1 viikko.
Tiedän vain yhden henkilön, joka yhtenä vuonna halusi pitää vuosilomansa lokakuussa, mutta senkin vain siksi, koska tarvitsi sinä vuonna vuosiloman juuri siihen ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan syysloma ollut aina. Se oli ennen nimeltään perunankaivuloma.
Ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, maaseutupaikkakunnilla. Mä olen käynyt kouluni 70-80 -luvuilla ja ei ollut syyslomia.
bea bea kirjoitti:
En kannata. Elokuussa kouluun kolme päivää aikaisemmin ja syysloma viikon mittaiseksi. Koulua voitaisiin myös käydä aina kesäkuun eka viikko niin joululoma ei olisi koskaan alle kaksi viikkoa.
Meidän paikkakunnalla syysloma on viikon mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ennen pärjättiin ilman syyslomaa. Ja koulu alkoi elokuussa 70-80-luvulla, joskin hitusen myöhemmin kuin nykyään (15-20.päivä).
Kyllä perunannostoloma (jolle syysloma pohjautuu) oli jo kansakouluaikoina.
Tosin jossain kouluissa se on nykyisin viikon, kun perinteisesti se oli vain to-su.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, maaseutupaikkakunnilla. Mä olen käynyt kouluni 70-80 -luvuilla ja ei ollut syyslomia.
Kyllä oli kaupungeissakin, kaupunkien väkeä nimenomaan tarvittiin maalla avuksi. Mutta ei se loma kokonaista viikkoa kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli kaupungeissakin, kaupunkien väkeä nimenomaan tarvittiin maalla avuksi. Mutta ei se loma kokonaista viikkoa kestänyt.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/ei-periydykaan-potunnostosta-syysloman…
Noilla on jo kaksi viikkoa joululomaa, se kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kaikissa kaupungeissa/kouluissa.
Tulisi liian kalliiksi.
Koulujen loma-ajat vaikuttavat päiväkoteihinkin. Päiväkodeista on saatava lapsia pois samaan aikaan. Muuten toimitaan todella vajaalla miehityksellä,kun sijaisia eijuuri palkata. Jos palkattaisiin siihen menisi kunnilta sievoinen summa.
Pitkään työskennellyt lastentarhanopettaja lomailee lähes 10 viikkoa vuodessa ja samaten pitkän uran tehnyt lastenhoitajakin yli7 viikkoa.
Tulisi kunnalle aikamoinen lasku, jos näiden kaikkien loma-ajoille palkattaisiin sijaisia.
Ne tilastot nimenomaan osoittavat, että elokuu on kesäkuuta lämpimämpi ja myös helteisempi. Ero on 2000-luvulla vain kasvanut elokuun eduksi. Muistanpa myös, kuinka kesäkuussa on 2 vuotena satanut vielä lunta, mutta elokuussa ei koskaan.
Niin, ehkä sinun mielestäsi parhaat säät on lokakuussa. Mutta kysypä asiaa muilta ihmisiltä ja varsinkin koululaisilta, niin vastaus voi olla eri. Saattaisit yllättyä, kun useimmat eivät ehkä haluaisikaan vuoden pisintä lomaa lokakuulle.