Miten voisin korjata nykyisiä elintapojani pudottaakseni 10kg painosta?
Minkälaisessa ajassa on realistista pudottaa painosta 10kg, olettaen että on jonkinverran ylipainoinen?
Millekään ihme dieeteille en rupea, vaan ihan syömällä terveellisesti ja liikkumalla.
Olen 175cm ja 87kg. Ruumiinrakenteeltani olen "leveä", eli olen isorintainen (80G) persevä, leveälanteinen ja leveäharteinen. Sääret, käsivarret ja lantio ovat kapeat. Vaatteissa yläosat ovat yleisemmin kokoa M (rinnoilla on ikävä taipumus syödä puseroiden pituutta) ja alakroppa on taas reisien ja takapuolen vuoksi paljon suurempi: L/XL.
Toki läskiä kropassa on, mutta vaikka laihtuisin kuinka, minusta ei tulisi "pientä ja siroa".
Tämän tyylinen kroppani on nyt:
http://file3.instiz.net/data/file3/2018/02/04/4/5/5/455847bbe95eddfa021…
Vaikka olen ylipainoinen elämäntapani eivät ole täysin retuperällä. En omista autoa ja talvisin kävelen kaikki matkat (kauppaan, töihin, asioille, ystävien luo jne.) ja muina vuodenaikoina joko kävelen tai pyöräilen. Bussia en käytä ollenkaan. Joka päivä tulee siis käveltyä 5-20km näin talvisin.
Käyn kausittain kuntosalilla 2-3kertaa viikossa, 50min per kerta tai sitten uimassa pari kertaa viikossa, uin tällöin ihan tosissani vähintään 2km per uintireissu.
Syön pääsääntöisesti terveellisesti, aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan.
Ruokavalioni pää-raakaainekset ovat maitorahka, raejuusto, kananmunat, oliiviöljy, leseet, vihannekset, hedelmät, marjat, ruisleipä, kalaa/kanaa/lihaa ja vain hiukan täysjyväpastaa tai riisiä. Ruisleipää syön max 2siivua päivässä, useimmiten kuitenkin 1 siivun.
En juo limuja tai mehuja. Ruokajuomana on vesi ja kahvin juon maidolla.
En ole vuosiin syönyt lainkaan pullaa, kakkua, leivonnaisia, jäätelöä enkä sämpylöitä tai muuta vaaleaa leipää.
Herkuttelen 1-2kertaa kuukaudessa. Herkuttelupäivänä syön muuten terveellisesti mutta saatan korvata päivällisen esimerkiksi pizzalla (josta jaksan usein syödä max. 2/3). En kuitenkaan päivän aikana syö sitten muita herkkuja.
Taikka syön muuten terveellisesti mutta iltapalan korvaan vaikkapa pussilla popcorneja.
Tuolla tavoin olen syönyt jo pari vuotta ja painanut kokoajan samanverran. En ole lihonut, mutta en myöskään laihtunut. Sen olen huomannut että housukoko on hiljalleen vaihtunut Lkoosta miltei poikkeuksetta kohti XL-kokoa.
Toki parantamisen varaa ruokavaliossani löytyy ja ylipainokiloja vartalossa mutta mielestäni elintavoissani ei ole mitään niin hälyyttävää mikä samantien kiinnittäisi huomion että tuostahan tämän läskien määrä selvästi johtuu.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Hirveän kurinalaisesti tunnut elävän. Kiinnitä huomiota annoskokoihin. Varsin terveellisesti tunnut syövän, mutta et laihdu, koska kalorivajetta ei tule.
Se on totta. Melko kurinalaisesti syön, mutta siihen tottuu. Tällätavoin syöminen on mulle ihan ok enkä joudu
kamppailemaan kokoajan mielitekojen kanssa. Sen sijaan elämä autottomana on joskus rankkaa, etenkin talvisin kylmässä ja liukkaassa, jos päivän aikana tulee parikinkymmentä kävelykilometriä.
Olen huomannut kompastuskivekseni sen, että jos olen koko päivän menossa töiden jälkeen esim menen uimaan työpäivän jälkeen tai kaupungille niin päivällinen venähtää ja sitten päivällisen annoskoko voi olla todella suuri. Muuten annoskoot on musta hyvät mutta tuo päivällinen joskus kyllä todella iso annos.
Käytätkö alkoholia, siitä tulee paljon energiaa.
Kuva on mielestäni kaunis, vaikka kuvatulla on liikakiloja.
Auttaisiko säännöllinen ateriarytmi? Enemmän vettä? Enemmän kasviksia?
Minä pidin 5:2-paastopäiviä ja paino putosi kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö alkoholia, siitä tulee paljon energiaa.
Enpä käytä sitäkään. Juhlissa noin 2kertaa vuodessa. Tämänvuoden puolella esimerkiksi en ole juonut pisaraakaan.
Miten voi olla sekä leveä- että kapealanteinen??
Jotenkin outoa, että tuollaisella elämäntyylillä on ylipainoa. Jätätkö jotain kertomatta? Oletko ennen ollut herkkuhirviö ja kilot tulleet silloin? Ehkä nkyisillä elämäntavoilla laihtuisitkin luontevasti, mutta tosi hitaasti. Kalorivaje pitäisi saada aikaan.
Pidä toi ruokavalio, mutta pienennä annoksia. Ala vaikka punnitsemaan nykyiset annoksesi ja jatkossa nipistä siitä vaikka 10-15 %. Lisäksi jätä kaikki muut maitotuotteet pois, paitsi kovat juustot tai hapanmaitotuotteet. Eli rahkat, raejuustot ja maito juomana pois. Ne keräävät elimistöön "limaa" ja koko systeemi toimii vähän heikommin kuin ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla sekä leveä- että kapealanteinen??
Varmaan typo. Veikkaan että on joko leveä lantio ja kapea vyötärö tai sitten toisinpäin. Tosin kapeaa vyötäröä tuskin on tuolla ylipainolla.
Hirveän kurinalaisesti tunnut elävän. Kiinnitä huomiota annoskokoihin. Varsin terveellisesti tunnut syövän, mutta et laihdu, koska kalorivajetta ei tule.