Pitäisikö yli 3-kymppistä ystävää kehottaa hankkimaan lapset nyt vain pidänkö suuni kiinni?
Minulla on vähän päälle 30-vuotias ystävä, joka puhuu siitä, että 40 ikävuoden lähestyessä voisi olla hyvä aika alkaa yrittää hankkia lapsia, kun uravuosia on takana vieläkin enemmän ja asuntolainasta paljon maksettuna. Ilmeisesti hän ei ole perillä naisten hedelmällisyyden jyrkästä laskusta tuohon mennessä. Hänellä on siis vakiintunut elämäntilanne, johon kuuluvat muun muassa pitkä ja toimiva parisuhde lapsirakkaan miehen kanssa, vakituinen työpaikka ja hyvä terveys. Pitäisikö minun puhua ystävälleni tästä edessä olevasta hedelmällisyyden heikentymisestä lähivuosina vai suhtaudunko asiaan niin, etteivät hänen suunnitelmansa kuulu minulle?
https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/erilaiset-vauvahaaveet-v…
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kai muistat myös kaikkien yhteisten kahvittelujen ja herkuttelujen yhteydessä muistuttaa, että sokeripitoisten ja rasvaisten herkkujen syöminen voi altistaa ylipainolle, joka taas altistaa useammalle muulle riskille. Ja miten sitä lopuksi voi vaikka kuolla.
Mikä tyyppi kommentoimassa! Tätähän ap juuri vaikutti hakevan aloituksellaan. 😑
Jo se, että kysyt asiaa ventovierailta netissä tuon "ystävän" kanssa keskustelemisen sijaan kertoo sen, että ette ole niin läheisiä että sinun olisi sopivaa esittää näkemyksiä hänelle sopivasta lastentekoiästä.
Musta on outoa, ettei ystävältä voisi muka kysyä, että onko hän miettinyt hedelmällisyyden kestoa?
Vierailija kirjoitti:
Jo se, että kysyt asiaa ventovierailta netissä tuon "ystävän" kanssa keskustelemisen sijaan kertoo sen, että ette ole niin läheisiä että sinun olisi sopivaa esittää näkemyksiä hänelle sopivasta lastentekoiästä.
Eikö näiden keskustelupalstojen ideana ole se, että täällä voi saada asioihin erilaisia näkemyksiä ihmisiltä? Ei kai kenelläkään ole niin hyviä sosiaalisia taitoja, että automaattisesti aina joka tilanteessa tietäisi mikä on paras toimintatapa.
Millaisista asioista sinun mielestäsi täällä on soveliasta keskustella?
Täällä puhutaan niin kuin 40v olisi jotenkin lähes mahdotonta saada lapsi. Kuitenkin tuossa lehtijutussakin mainittiin että 44% vuoden sisällä tulee raskaaksi. Eli lähes puolet.
Jos lapsia ihan ehdottomasti haluaa niin sit varmaan kannattaa aikaisemmin, mutta jos ei ole katastrofi jäädä ilman niin ihan hyvä idea jättää myöhemmälle iälle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan niin kuin 40v olisi jotenkin lähes mahdotonta saada lapsi. Kuitenkin tuossa lehtijutussakin mainittiin että 44% vuoden sisällä tulee raskaaksi. Eli lähes puolet.
Jos lapsia ihan ehdottomasti haluaa niin sit varmaan kannattaa aikaisemmin, mutta jos ei ole katastrofi jäädä ilman niin ihan hyvä idea jättää myöhemmälle iälle.
Niin no ystävä tosiaan itse oma-aloitteisesti selittää minulle mitä kaikkea haluaisi tulevaisuudessa tehdä lastensa kanssa. Tästä voisi päätellä sen, että he toivovat tosissaan miehensä kanssa lapsia saavansa.
Tottakai menet jyrkin sanankäätein kertomaan mitä kaverisi on nyt tehtävä. Kaikki tykkää, kun toinen tulee neuvomaan elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menet jyrkin sanankäätein kertomaan mitä kaverisi on nyt tehtävä. Kaikki tykkää, kun toinen tulee neuvomaan elämässä.
Jos olisin persoonana hirveän jyräävä, niin luuletko että olisin tullut tänne pohtimaan mitä kannattaa tehdä ja kysymään muiden näkemyksiä?
Ystäväni on ihana ihminen, mutta hänen lapsuutensa oli hyvin köyhä. Luulen, että hän haluaisi ensisijaisesti varmistaa lapsilleen toiminnallaan selvästi korkeamman elintason kuin mitä omassa lapsuudessa oli.