Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö yli 3-kymppistä ystävää kehottaa hankkimaan lapset nyt vain pidänkö suuni kiinni?

Mietteliäs ystävä
17.03.2018 |

Minulla on vähän päälle 30-vuotias ystävä, joka puhuu siitä, että 40 ikävuoden lähestyessä voisi olla hyvä aika alkaa yrittää hankkia lapsia, kun uravuosia on takana vieläkin enemmän ja asuntolainasta paljon maksettuna. Ilmeisesti hän ei ole perillä naisten hedelmällisyyden jyrkästä laskusta tuohon mennessä. Hänellä on siis vakiintunut elämäntilanne, johon kuuluvat muun muassa pitkä ja toimiva parisuhde lapsirakkaan miehen kanssa, vakituinen työpaikka ja hyvä terveys. Pitäisikö minun puhua ystävälleni tästä edessä olevasta hedelmällisyyden heikentymisestä lähivuosina vai suhtaudunko asiaan niin, etteivät hänen suunnitelmansa kuulu minulle?

https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/erilaiset-vauvahaaveet-v…

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietteliäs ystävä kirjoitti:

Minulla on vähän päälle 30-vuotias ystävä, joka puhuu siitä, että 40 ikävuoden lähestyessä voisi olla hyvä aika alkaa yrittää hankkia lapsia, kun uravuosia on takana vieläkin enemmän ja asuntolainasta paljon maksettuna. Ilmeisesti hän ei ole perillä naisten hedelmällisyyden jyrkästä laskusta tuohon mennessä. Hänellä on siis vakiintunut elämäntilanne, johon kuuluvat muun muassa pitkä ja toimiva parisuhde lapsirakkaan miehen kanssa, vakituinen työpaikka ja hyvä terveys. Pitäisikö minun puhua ystävälleni tästä edessä olevasta hedelmällisyyden heikentymisestä lähivuosina vai suhtaudunko asiaan niin, etteivät hänen suunnitelmansa kuulu minulle?

Ehkä sä vaan annat aikuisten ite päättää omasta elämästä. Tää on mun mielipide.

Vierailija
2/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla ihan varma, etä gynekologi varoittaa asiasta jokaisella käynnillä. Itselläni nuo varoittelut alkoivat 25 v. iässä, lapsi syntyi kun olin 38 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä turpasi kiinni. Muiden lastenhankinnat ei kuulu sinulle.

Vierailija
4/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää umpeen. Ei kuulu sulle mitenkään toisten lasten hankinta. 

Vierailija
5/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleole kirjoitti:

Ehkä sä vaan annat aikuisten ite päättää omasta elämästä. Tää on mun mielipide.

Tietysti annan. Lähinnä tässä mietin sitä, että entä jos lastenhankinnasta puhuva ystäväni ei ole ymmärtänyt sitä, että 40-vuotiaana hänen hedelmällinen ikänsä saattaa jo olla ohi. Ei olisi mukavaa sekään, jos ystävä vuosia myöhemmin harmittelisi lapsettomaksi jäämistään ja päivittelisi sitä, ettei hän nuorempana tällaisista jutuista kuten naisen hedelmällisyyden laskusta iän mukana tiennyt mitään. 🤔

Vierailija
6/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit olla ihan varma, etä gynekologi varoittaa asiasta jokaisella käynnillä. Itselläni nuo varoittelut alkoivat 25 v. iässä, lapsi syntyi kun olin 38 v.

Hyvä niin. Mietin silti sitä, että.miksi sitten lehdissä kirjoitellaan niin monen naisen olevan näistä jutuista gynekologien mukaan ihan pihalla?

Vierailija
7/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmasti tietää. Ei vaan halua vielä ja siksi lykkää lastentekoa.

Vierailija
8/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelottelisi. Sen sijaan voisin kertoa, miksi itse hankin nuorempana lapset.

Vierailija
9/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaverisi tiedä tuon asian itsekin. Ei kuulu sulle.

Vierailija
10/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai muistat myös kaikkien yhteisten kahvittelujen ja herkuttelujen yhteydessä muistuttaa, että sokeripitoisten ja rasvaisten herkkujen syöminen voi altistaa ylipainolle, joka taas altistaa useammalle muulle riskille. Ja miten sitä lopuksi voi vaikka kuolla.

Vierailija
11/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se varmasti tietää. Ei vaan halua vielä ja siksi lykkää lastentekoa.

Ehkäpä. En kyllä ystävän seurassa haluaisi vaikuttaa ikävältä mussuttajalta, joka selittää toiselle ihan itsestäänselvyyksiä. Suunnitelmat maksaa puolet asuntolainasta ennen kuin niitä lapsia hankitaan jne. vain kuulostavat itsestä välillä vähän erikoisilta.

Vierailija
12/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai muistat myös kaikkien yhteisten kahvittelujen ja herkuttelujen yhteydessä muistuttaa, että sokeripitoisten ja rasvaisten herkkujen syöminen voi altistaa ylipainolle, joka taas altistaa useammalle muulle riskille. Ja miten sitä lopuksi voi vaikka kuolla.

Tämäkö on sinusta ihan sama asia?

Vierailija
13/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun havaintojen mukaan koulutettu ihminen voi olla ihan pihalla näistä asioista. Eräs kaverini kertoi, että gynekologi oli pitänyt saarnan hedelmällisyydestä kun hän oli 35. Kaveri oli ihan ihmeissään, kun ei ollut asiaa edes ajatellut.

Vauvan saamisessa tulikin vaikeuksia ja jos toisen lapsen haluaa, pitää yritys aloittaa pian. Itse luulin, että nämä asiat olisi kaikille selviä.

Vierailija
14/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista että itseltäni olisi lapsitoiveista käynneillä kyselty yhtään mitään. Ja pääosin ehkäisypillerireseptin uusinta onnistui ilman että lääkäriä tarvitsi edes kasvotusten tavata moneen vuoteen.

Vierailija
15/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin. Mietin silti sitä, että.miksi sitten lehdissä kirjoitellaan niin monen naisen olevan näistä jutuista gynekologien mukaan ihan pihalla?

Eivät ole. Miehet ne pihalla ovat. Sekä naisen että omasta hedelmällisyydestään. Kolmekymppisellä miehellä siittiöitä on puolet siitä mitä parikymppisellä.

Muiden lisääntymisasioihin ja parisuhteeseen puuttuminen on typerintä mitä tehdä voi.

Vierailija
16/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun havaintojen mukaan koulutettu ihminen voi olla ihan pihalla näistä asioista. Eräs kaverini kertoi, että gynekologi oli pitänyt saarnan hedelmällisyydestä kun hän oli 35. Kaveri oli ihan ihmeissään, kun ei ollut asiaa edes ajatellut.

Vauvan saamisessa tulikin vaikeuksia ja jos toisen lapsen haluaa, pitää yritys aloittaa pian. Itse luulin, että nämä asiat olisi kaikille selviä.

Tätä vähän pelkään ystävän tapauksessa myös. En sanoisi mitään, jos ystävä puhuisi vaikka, että katsotaan tätä lastenhankintaa nyt lähivuosina. Sen sijaan suunnitelmat aloittaa lastenhankinnan yrittäminen vasta 4-kymppisenä särähtävät kyllä jotenkin omaan korvaan.

Vierailija
17/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään nyt selväksi tämä: ei ole minun asiani hankkiiko ystäväni lapsia vai ei. Sen sijaan se ehkä on, jos ystävälläni on jossain asiassa niin puutteelliset tiedot, että siitä voi koitua hänelle ongelmia. Lapsia kun ystävä joka tapauksessa on sanonut toivovansa.

Vierailija
18/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, minua ei gynekologi varoitellut kertaakaan. Lisääntyminen kun on jokaisen omalla vastuulla, eikä lääkärin tai kenekään muun.

Vierailija
19/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole. Miehet ne pihalla ovat. Sekä naisen että omasta hedelmällisyydestään. Kolmekymppisellä miehellä siittiöitä on puolet siitä mitä parikymppisellä.

Muiden lisääntymisasioihin ja parisuhteeseen puuttuminen on typerintä mitä tehdä voi.

Miehillä hedelmällinen ikä yleensä kuitenkin jatkuu loppuun asti, vaikka laskua hedelmällisyydessä tapahtuukin.

Vierailija
20/49 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niinkään mene, että lapset hankitaan siksi, että 5 vuoden päästä hedelmällisyys laskee. Se on ensinnäkin yksilöllistä. Itse olen tullut vaivattomasti raskaaksi sekä 28- että 34-, 36-, ja 38-vuotiaana. Ensimmäistä lasta yritettiin vuosi, muut raskaudet eivät ole vastaavan yrittämisen kohteena olleetkaan. Mielestäni vuosi ja sitä lyhyempi aika on lyhyt. Hyvä ystäväni sai lapset 41- ja 43-vuotiaana, ja todellakin nuorempi oli vahinkoraskaus ja yllätys, koska käytössä oli ehkäisy. Eli riski hedelmättömyyteen ei koske kaikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi