Miksi jotkut opiskelee "siivousalaa"?
Mitä opiskeltavaa siinä on?
Mistähän niillä on kokeet?
Ämpärin täytöstä ja mopilla suihkimisesta ehkä?
Kommentit (32)
Niin, mieti mitä on vedetön siivous ja miksi on ollut tarpeellista ottaa se käyttöön. Koulutetuista siivoojista on muuten huutava pula ja opiskelijat revitään koulunpenkiltä töihin :)
Koska koulutuksella aukeaa ovet niihin alan työpaikkoihin, joihin kannattaa mennäkin. Plan B:nä ihan idioottivarma työllistäjä.
T:2160€/kk, leppoisa päivätyö ja KVTESin edut.
Mutta mitä siivojat opiskelee?
Kai kaikki osaa puhdistusaineita ja siivousvälineitä käyttää ilman opiskeluakin.
Vierailija kirjoitti:
Kai kaikki osaa puhdistusaineita ja siivousvälineitä käyttää ilman opiskeluakin.
Mun koulutuksesta on jo hetki, mutta se sisälsi siivouskoneet (ammattisiivousta ei tehdä monessakaan kohteessa mopilla ja ämpärillä), sairaalahygieniaa ja aseptiikkaa, tekstiilihuoltoa, ateriapalveluita (mm erikoisruokavalioita), hoivaa ja huolenpitoa (mm avustamista), kokouspalveluita (mm kahvitukset) ja kiinteistönhuoltoa (liputukset jne).
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kun ei osaa...
Olin ennen siivousalalla väliportaan pomona ja esimieheni palkkasi meille usein aika... noh.. jännää työväkeä. Otin loparit, kun meni järki siihen touhuun, kun ei firmassa ollut kuin kourallinen ammattilaisia ja loput oli jotain tukityöllistettyjä ym hassun hauskoja veijareita, joita sai työkkäristä pikkurahalla.
Tutkinnon suorittanut henkilö osaa muiden muassa suunnitella ja toteuttaa puhtauspalveluja erilaisissa asiakaskohteissa, joita ovat asuinkiinteistöt, hotelli ja majoitustilat, kauppakeskukset ja myymälätilat, kodin erityistilanteet, liikennevälineet, oppilaitokset ja päiväkodit, sosiaalihuoltolaitokset, terveydenhuoltolaitokset, teollisuuslaitokset, terveydenhuoltotilat tai uima-allas- ja kylpylätilat.
Lisäksi tutkinnon suorittanut henkilö voi valinnaisilla tutkinnon osilla suunnata ammatillista osaamistaan perussiivouspalveluihin, ylläpitosiivouspalveluihin, vaatteiden ja tekstiilien huoltamiseen ja työpaikkaohjaajaksi valmentautumiseen.
Itse en maisterina väitä, että osaisin suunnitella esimerkiksi leikkaussalin siivoamisen. Ja hieman epäilen mahtaisiko AP:sta olla siivoamaan yhtään mitään paikkaa hyvin ja kunnolla. Luulen myös, että jos minä jätän oman asiantuntijatyöni tekemättä, vaikka viikoksi, niin tuskin kovinkaan moni asiaa huomaisi. Mutta, jos työpaikkani jätettäisiin siivoamatta viikon ajan, niin sen huomaisi useampikin, eikä lainkaan myönteisessä valossa. Siivoamattomuudella kun saattaisi olla kohtalokkaammatkin seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koulutuksesta on jo hetki, mutta se sisälsi siivouskoneet (ammattisiivousta ei tehdä monessakaan kohteessa mopilla ja ämpärillä), sairaalahygieniaa ja aseptiikkaa, tekstiilihuoltoa, ateriapalveluita (mm erikoisruokavalioita), hoivaa ja huolenpitoa (mm avustamista), kokouspalveluita (mm kahvitukset) ja kiinteistönhuoltoa (liputukset jne).
Ja työpaikkakoulutuksia: alkusammutus, ensiapu, aseptiikka, väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen, hygieniapassi, terveydenhuollon tietosuojakoulutus, uudet aineet, välineet ja viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä sairaalainfektiot. Noin alkuun, näitä tietysti uusitaan tarvittaessa.
Opetetaan, mitä paikkoja jätetään siivoamatta, että keretään siivota esim. hotellihuone kahdessa minuutissa sen näköiseksi, kuin siellä muka olisi siivottu.
Anteeks, mä huomaan kyllä mitä on jätetty tekemättä. Työnantajan vikahan se on tiedän.
Mä taas ihmettelen kuinka joku tekee tällaisia aloituksia? Kuinka heikoissa kantimissa itsetunnon täytyy olla, että mollataan niitä nuoria jotka haluavat opiskella ensimmäiseksi duunikseen varmasti työllistävän tutkinnon?
Vierailija kirjoitti:
Opetetaan, mitä paikkoja jätetään siivoamatta, että keretään siivota esim. hotellihuone kahdessa minuutissa sen näköiseksi, kuin siellä muka olisi siivottu.
Anteeks, mä huomaan kyllä mitä on jätetty tekemättä. Työnantajan vikahan se on tiedän.
Irtisanouduin juuri tästä syystä. Hotellisiivous ei ole siivousta nähnytkään.
Miksi nykyään käytetään joka ammatista nimitystä "ala"?
Tarjoilija on ravintola-alalla, respa hotelli. ja majoitusalalla, siivooja siivousalalla.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilija on ravintola-alalla, respa hotelli. ja majoitusalalla, siivooja siivousalalla.
Itse ymmärrän jotenkin niin, että ammatti on elinkeino, jota yksilö harjoittaa päätyönään. Kun taas ammattiala on taas laajempi käsite. - Ammattialalla voi toimia useampikin ammattilainen. Toisaalta yhä harvempi enää kouluttautuu "vain" yhtä ammattia varten, vaan samalla ammattikoulutuksella voi toimia erilaisissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän jotenkin niin, että ammatti on elinkeino, jota yksilö harjoittaa päätyönään. Kun taas ammattiala on taas laajempi käsite. - Ammattialalla voi toimia useampikin ammattilainen. Toisaalta yhä harvempi enää kouluttautuu "vain" yhtä ammattia varten, vaan samalla ammattikoulutuksella voi toimia erilaisissa tehtävissä.
Suurella osalla noista, mm. tarjoilijana, kahvilan työntekijänä, siivoojana, respana jne. voi kyllä toimia ilman koulutustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla noista, mm. tarjoilijana, kahvilan työntekijänä, siivoojana, respana jne. voi kyllä toimia ilman koulutustakin.
Tätä suuremmalla syyllä minusta on perustellumpaa puhua alasta -ammatin asemasta. - Kun, joku sanoo, että on ammatiltaan jotain oletan vaistomaisesti, että hän osaa, vähintäänkin alansa perusteet ja vähän enemmänkin. Kun taas joku sanoo, että toimii n.n alalla mielikuva on jo paljon sekavampi, koska jos nyt sanoo toimivansa vaikka siivousalalla, niin voi yhtä hyvin olla se koulujakäymätön itseoopinut siivoaja, joka on aloittanut työssään toissa päivänä, mutta yhtä hyvin hän voi olla alalla kauan työskennellyt ja työnsä ohessa ammattitutkinnon alalta suorittanut henkilö, joka parhaillaan toimii eimiehenä tusinalle muita alalla toimivia.
Sairaanhoitajana en voisi tehdä töitä ilman sairaalahuoltajia. Koulutettuja sellaisia. Voin luottaa että paikat pysyvät kunnossa ja töissä on turvallista. Sairaalainfektiot tulevat lisääntymään, oikeanlainen siivous on todella tärkeää.
Raaka fakta on että siivoojiksi päätyvät he, joiden vanhemmat eivät ole kannustaneet opiskelemaan. Ei uskota omiin kykyihin vaikka olisi potentiaalia opiskella "korkeammin". Sitten on niitä, jotka ovat köyhistä lähtökohdista ja halutaan nopeasti tienaamaan. Ja sitten on niitä, jotka synnyttävät ensimmäiset lapsensa teini-iässä ja on pakko keksiä nopea keino elättää perhe. Ja sitten joukossa on korkeakoulu-ikihakijoita, jotka ovat jumittuneet alalle ja tekevät siivoustyötä vain väliaikaisesti rahoittaakseen pääsykoepänttäykset.
Uskon että raskaita päiviä paiskiva pienituloinen siivooja voisi olla paljon mieluummin esim. fysioterapeutti tai päiväpolilla kevyttä työtä tekevä sairaanhoitaja.
Jos sinäkin olisit opiskelun asemasta myös oppinut jotain, edes hieman niin sinun tuskin tarvitsisi kysellä täällä, näin typerää asiaa.