Auton vaihtamisesta asiaa...
Mitä pitäisi ottaa huomioon kun minä (autoista mitään ymmärtämätön) olen vaihtamassa autoa.
Nykyinen auto on vm-91 Ford ja netistä olen lähialueiden liikkeistä katsellut n.10 000e maksavia autoja.
Mitä siellä liikkeissä pitäisi myyjiltä kysellä? Huijaako myyjät kun huomaavat etten minä ymmärrä mitään?
Ketään autoista ymmärtävää en saa mukaani...
Suurkiitos jos viitsit auttaa!
Kommentit (6)
Itse tein kerran typerän autokaupan ja opin tosi paljon, enää en anna huijata itseäni ja se olen minä joka sanelee seuraavalla kertaa.
Jos et itse osaa autosta katsella mitään, pyydä se pitkälle koeajolle ja vie autotohtorille tarkastukseen. Jos liike ei suostu antamaan autoa tohtoroitavaksi, unohda koko liike.
Osta auto vain kunnon merkkiliikkeestä, älä jobbarilta, takuuasiat hoituvat paremmin.
Itse ostin auton 3 kk sitten. Ollut yhden naisen käytössä 3 vuotta ja ajettu ihan keskiverron verran. Oli huoltokirjat ja kaikki, mutta auto käytetty merkkihuollossa, joka oli osannut kyllä varmaan laskuttaa ja merkitä huollot kirjaan, mutta kun mies tutki konepellin alta, niin mm. polttoainesuodatinta ei ole koko 3-vuotisen historian aikana vaihdettu. Ilmansuodatin oli myös aivan tukossa ja ainakin pari vuotta vanha. Itsekin ymmärrän autoista aika paljon ja olen pari edellistä autoani itse valinnut, mutta mies kun on meidän huoltomies, hän on joutunut sitten antamaan viimeisen hyväksynnän.
Olisi kyllä hyvä että saisit ihan kenen tahansa, joka on myös korjaillut itse autoja mukaasi. Olisi varmasti hyvän lounaan arvoinen palvelus.
Mutta jos nyt mitään itse osaisin sanoa, jos 10 000 euron autoa olet ostamassa. Jos auto sattuisi olemaan massattu olisi se iso plussa, mutta aika harvoin ovat. Mutta ainakin pohjan olisi sitten oltava siinä kunnossa että sen voisi vielä massata sillä muuten pääset kohta hitsailemaan. Varaa massaukseen rahaa 300-500 euroa. Ranskalaista en ostaisi, niissä alkaa olla paljon pikkuvikoja tuon ikäisissä. Esim. siskon Cliossa ei ole koskaan toiminut kunnolla lämmitys vaikka se on jo korjattukin useaan kertaan. Ilmeisesti sinulla ei ole käytettävissä edullista kotihuoltomiesta ja kaikki remontit liikkeessä maksaa maltaita. Opeliakaan en ostaisi, niiden luotettavuus on erittäin kyseenalainen.
Viimeisessä moottorissa oli tarinaa käytetystä Nissan Almerasta. Siinä sanottiin minun mielestäni hyvin, että Almera on tietpalvelumiehille lähes tuntematon merkki. Ainoat ongelmat niiden osalla on olleet lähinnä bensan loppuminen. Lehti ei ole nyt tuossa käsillä, mutta mielestäni siellä oli muutenkin ohjeita käytetyn auton ostosta, mitä pitää huomioida jne. Jostain lehdestä joka tapauksessa luin sellaisen artikkelin ihan viime aikoina. Eiköhän Moottorilehden saa R-kioskilta. Omassa kaveripiirissä kokemus osoittaa myös Almeran luotettavuutta. Mies suosittelee kaikille sinkku-naisille aina Almeran hankkimista, ja joillakin on jo toinen kierros menossa. Joten se olisi aika hyvä peli ostettavaksi. Saisit ehkä jopa 2000-mallia olevan Almeran ja sen massaus on vielä mahdollista, eli ei ole vielä valmiiksi ruostunut pohjasta.
Mazda olisi kanssa hyvä, mutta sen hinta on niin paljon kovempi kuin Nissanin, että joudut tyytymään ainakin pari vuotta vanhempaan. Ne on kyllä tosi luotettavia myös, ja nykyään taitavat olla ainoat aidot japanilaiset.
Määräaikaishuollothan on pääasiassa moottoriöljyn ja -suodattimen vaihto, sekä pari tuntia valohoitoa + iso lasku.
Miten miehesi näki konepellin alta ettei polttoainesuodatinta oltu vaihdettu koskaan? Röntgenkatseella suodattimen kuoren läpikö?
Kaikissa merkeissä polttoainesuodattimen vaihto ei välttämättä kuulu edes huolto-ohjelmaan.
Ilmansuodattimet vaihtuu nykyään huolto-ohjelmien mukaan todella harvoin, kannattaakin itse vaihtaa se useammin, koska ei ole edes kallis investointi.
Mitä ranskalaisiin autoihin tulee, niin ovat rutosti mainettaan parempia, yleensä niitä mustamaalaa ihmiset joilla ei niistä ole mitään kokemusta. Yksi siskon naapurin kummin kaiman oikutteleva Clio ei vielä tee kaikista ranskalaisista paskoja.
Almeran pahimpana ongelmana lienee ruoste, jo pari vuotiaissa suojaamattomissa autoissa punertaa alustan saumat pahasti. Muuten huoleton peli.
Koska olet menossa ja minne?
En ymmärrä tekniikasta mitään, mutta autoja osaan ostaa. Ainakin yli 10 autoa jo ostanut itselleni tai lähisukulaiselle.