Mökille vieraita reiluksi viikoksi
Miten jakaisitte mm ruoanlaittovastuuta ja tiskeistä huolehtimista yms? Näin talvella nämä edellämainitut hommat on hieman haastavampia kuin kesällä ja en ihan oikeasti jaksa olla koko aikaa kauhan varressa kiinni tai kantamassa vettä tiskejä varten. Meille tulee siis vieraita, mikä on toki kiva asia. Mietin, että etukäteen voisin ehdottaa jotain systeemiä miten tehtäisiin yhdessä asioita. Tai miten jaettaisiin kuluja ruoista yms. Tehdään yleensä aamupala, lounas, päiväkahvi ja illalla joku iltapalan/illallisen yhdistelmä. Nyt kun on pääsiäinen, teen muutaman kerran ns paremman ruoan (ajattelin karitsan niskaa ja toisena päivänä savustettua lohta, hyvät salaatit ja lisukkeet, jälkkäri) . Mutta miten aamupala? Onko paha jos ainakin osana aamuista on perus puurot yms, koska niitä syödään muutenkin itse mökillä. Vkl voisi olla ns parempi aamupala, runsas, tuoretta leipää ja hedelmiä, munakasta yms.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä mökki on? Siis tavallinen omakotitalo järven rannalla vai todella mökki, jossa keittiösyvennykseen mahtuu puolikas aikuinen?
Itse inhoan tulla kutsutuksi muiden nurkkiin sillä ajatuksella, että jaetaan sitten ruokahuolto, mutta emäntä päättää, mitä tehdään ja miten. Mieluummin siis etukäteen sovittuna, että "minä teen ruuat parillisina päivinä, sinä parittomina, meillä ei ole allergioita".
Vanha maalaistalo järven rannalla, keittiö on ihan hyvä. Hyvällä tarkoitan sitä, että löytyy uuni ja hella, hyvin tilaa työskennellä. Kesällä tulee ja menee lämmin sekä kylmä vesi, mutta näin talvella vesi ensin lasketaan kaivosta, kannetaan sisään, lämmitetään jne ennen tiskaamista. Ja siis tosiaan, otettiin lomaa siksi, että saadaan tehtyä mökillä remonttia näin ennen kesää. Vieraat itse kysyivät, että voivatko tulla, tietävät kyllä, että meillä on paljon hommia. Kerrottiin myös se, että meillä alkaa hommat aamulla 8-9 aikaan.
En ole koskaan kuullut missään puhuttavan että vesi "laskettaisiin" kaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä mökki on? Siis tavallinen omakotitalo järven rannalla vai todella mökki, jossa keittiösyvennykseen mahtuu puolikas aikuinen?
Itse inhoan tulla kutsutuksi muiden nurkkiin sillä ajatuksella, että jaetaan sitten ruokahuolto, mutta emäntä päättää, mitä tehdään ja miten. Mieluummin siis etukäteen sovittuna, että "minä teen ruuat parillisina päivinä, sinä parittomina, meillä ei ole allergioita".
Vanha maalaistalo järven rannalla, keittiö on ihan hyvä. Hyvällä tarkoitan sitä, että löytyy uuni ja hella, hyvin tilaa työskennellä. Kesällä tulee ja menee lämmin sekä kylmä vesi, mutta näin talvella vesi ensin lasketaan kaivosta, kannetaan sisään, lämmitetään jne ennen tiskaamista. Ja siis tosiaan, otettiin lomaa siksi, että saadaan tehtyä mökillä remonttia näin ennen kesää. Vieraat itse kysyivät, että voivatko tulla, tietävät kyllä, että meillä on paljon hommia. Kerrottiin myös se, että meillä alkaa hommat aamulla 8-9 aikaan.
Uppopumppu nostaa ja laskee meillä veden ämpäriin.
Toihan on ihan helppoa, jos on normaalit välit ja normaalit käytöstavat kaikilla.
Jakoja voi tehdä vaihtelevasti, naiset tekee nyt, miehet illalla, oma porukka nyt, vieraat seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali käytöstavoilla ja hoksottimilla varustetut vieraat varmaan tajuaa itsekin osallistua ruuan valmistukseen ja tarjoavat remonttiapuakin kerran itsensä kylään kutsuivat.
Pariskunnan mies varmasti tarjoaakin apuaan. Rouva on kuitenkin ainakin tähän saakka ollut melko passiivinen. Ei ehkä hoksaa, miten iso homma on näin talvella tiskailla yms.
Jos mies auttaa remontoinnissa, sen voi laskea olevan pois sinun työpanoksestasi siinä, joten ehdit vähän enemmän tehdä sisätöitä. Vaimolle sanoisin ihan suoraan, miten asia on. Voi myös kehottaa hakemaan vettä ja sanoa, että tuletko auttamaan näiden tiskien kanssa niin saadaan nämä nopeammin pois alta.
Ruokailuista kannattaa sopia etukäteen. Käske tuomaan ruoka-aineet esim. kahta päivällistä varten ja sovi että päävastuu valmistamisesta on ruoan tuojalla.
Just. Että naiset kyökkiin pois jaloista kun miehet tekee miesten työt. Päätavoitteena on kuitenkin varmaan saada ne remontit tehtyä niin pitkälle kuin mahdollista, mitä enemmän käsipareja siinä hommassa, sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali käytöstavoilla ja hoksottimilla varustetut vieraat varmaan tajuaa itsekin osallistua ruuan valmistukseen ja tarjoavat remonttiapuakin kerran itsensä kylään kutsuivat.
Pariskunnan mies varmasti tarjoaakin apuaan. Rouva on kuitenkin ainakin tähän saakka ollut melko passiivinen. Ei ehkä hoksaa, miten iso homma on näin talvella tiskailla yms.
Jos mies auttaa remontoinnissa, sen voi laskea olevan pois sinun työpanoksestasi siinä, joten ehdit vähän enemmän tehdä sisätöitä. Vaimolle sanoisin ihan suoraan, miten asia on. Voi myös kehottaa hakemaan vettä ja sanoa, että tuletko auttamaan näiden tiskien kanssa niin saadaan nämä nopeammin pois alta.
Ruokailuista kannattaa sopia etukäteen. Käske tuomaan ruoka-aineet esim. kahta päivällistä varten ja sovi että päävastuu valmistamisesta on ruoan tuojalla.
Just. Että naiset kyökkiin pois jaloista kun miehet tekee miesten työt. Päätavoitteena on kuitenkin varmaan saada ne remontit tehtyä niin pitkälle kuin mahdollista, mitä enemmän käsipareja siinä hommassa, sitä parempi.
Niin just. Mun on tarkoitus entisöidä iso senkki ja astiakaappi, eikä niitä kukaan mun puolestani tee, vaikka vieraita tuleekin. Tehdään myös yhdessä miehen kanssa hiton iso vaatekaappi (siis ei koota mitään, vaan puretaan vanha kiinteä kaappi ja tilalle rakennetaan uusi ) eikä sitäkään kukaan voi minun puolestani tehdä, koska sitä suunnitellaan siinä samalla kun tehdään. Tarkoituksena on myös siivota kevättä ajatellen kolme erillistä rakennusta, mm makuuhuoneet yms niin ne vaan on yksinkertaisesti minun hommiani.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on välillä vähän hankalia tilanteita, ellei olla oikeasti tosi läheisiä. Sanot rouvaa "passiiviseksi".
Olen itsekin kenties tällainen, inhoan touhuta muiden keittiössä, kun tuntuu, että herkästi tekee sitten jotain "väärin" - pistää tavaroita väärään paikkaan, voin väärälle lautaselle tai jotain kummallista.
Oikeasti, laitoin kerran kyläpaikassa voita tarjolle pöytään, niin eikös emäntä oli vaihtanut sen tarjoiluastian.
Enkä tee kotonakaan ruokaa (mieheni tekee), joten se vieraissa kokkaaminen...
Toki osallistuisin tuomalla/ostamalla ruokaa.
Mulle on ihan sama, missä astiassa voi tarjoillaan 😊 enkä muutenkaan ole tarkka mistään, haluan vaan saada omat hommani hoidettua. Ja tosiaan vieraat tietävät, että sirkkeli käynnistyy viimeistään yhdeksältä aamuisin. Me herätään aina aika hyvissä ajoin ja varsinkin nyt, kun ei olla lomailemaan menossa. Nyt kun ahkeroi viikon, saa sitten jo toukokuussa nauttia vapaudesta ja keskittyä kasvimaahan jne. Ja tämän pariskunnan rouva aina meillä kylässä ollessaan on melko omissa oloissaan. Lukee, lepäilee, nukkuu pitkään, mikä on mulle ihan OK. Kaippa he laittavat omat aamupalat kun heräilevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on välillä vähän hankalia tilanteita, ellei olla oikeasti tosi läheisiä. Sanot rouvaa "passiiviseksi".
Olen itsekin kenties tällainen, inhoan touhuta muiden keittiössä, kun tuntuu, että herkästi tekee sitten jotain "väärin" - pistää tavaroita väärään paikkaan, voin väärälle lautaselle tai jotain kummallista.
Oikeasti, laitoin kerran kyläpaikassa voita tarjolle pöytään, niin eikös emäntä oli vaihtanut sen tarjoiluastian.
Mulle on ihan sama, missä astiassa voi tarjoillaan 😊 enkä muutenkaan ole tarkka mistään, haluan vaan saada omat hommani hoidettua. Ja tosiaan vieraat tietävät, että sirkkeli käynnistyy viimeistään yhdeksältä aamuisin. Me herätään aina aika hyvissä ajoin ja varsinkin nyt, kun ei olla lomailemaan menossa. Nyt kun ahkeroi viikon, saa sitten jo toukokuussa nauttia vapaudesta ja keskittyä kasvimaahan jne. Ja tämän pariskunnan rouva aina meillä kylässä ollessaan on melko omissa oloissaan. Lukee, lepäilee, nukkuu pitkään, mikä on mulle ihan OK. Kaippa he laittavat omat aamupalat kun heräilevät.
Pariskunta voi suursiivota ainakin oman makkarinsa.
Ensinnäkin, jos olisin suunnitellut remonttia ja kaikenlaista kunnossapitoa ja työtä itselleni tuolle viikolle, en ottaisi vieraita. Sanoisin ystävällisesti, että meillä on nyt ainoa mahdollisuus hoitaa nämä asiat, joten valitettavasti vierailu ei onnistu. Ainoastaan siinä tapauksessa ottaisin vieraat, että he ovat sellaisia, jotka ovat valmiit tekemään talkoo työtä ja osallistumaan näihin tekemisiin. Mun siskon perheen kanssa tehdään usein niin, että kun vietetään pitempään aikaa yhdessä, tehdään myös kaikenlaista hommaa yhdessä. Mulle ei ole ongelma haravoida heidän pihaa eikä heille ole mikään ongelma leikata kesällä mun nurmikkoa tms.
Mökillä pitkään oleskellessa ei tarvitse olla koko ajan jotain juhlaruokaa. Tee iso kattila lohisoppaa tai makkarakeittoa tms, aamulla kattilallinen kaurapuuroa, sano että välipalaa voi jokainen ottaa omaan tahtiin kaapista jne. Pari kertaa ns. "parempi" ruoka riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Remppa apu kelpaa mutta ei se että kökkäväki tarvii ruokaakin?
Lukutaito liikaa vaadittu? Mikä helvetin kökkäväki?
Ap, ajattelepa niin päin, että te saatte sinne nyt talkooporukan. Mies siis osallistuu remonttiin, se on rahanarvoista työtä.
Minä en kehtaisi siinä enää odottaa toisilta rahaa ruokiin.
Mutta totta kai voit pyytää sen vaimon avuksi keittiöön, niin saatte kahteen naiseen tehtyä hommia joutuisammin. Remontin laadusta riippuen voi hän auttaa siinäkin.
Eli ei, en pyytäisi rahallista panosta, koska talkoista on tapana saada palkaksi ruuat. Mutta töihin pistäisin.
ps. puuro on ihan ok aamupala, lisäksi voisit viedä sinne silti leipää. Semmoiset paistovalmiit patongit esimerkiksi ovat helppoja, ja saa tuoretta leipää pitkin viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelin. ap on todellisuudessa siis pistämässä mökille isot talkoot pystyyn, ei siinä nyt herranen aika vielä panna talkooporukkaa tuomaan ruoat mukanaan.
Hankkikaan iltaruuiksi sellaista ruokaa, missä yhdessä laittaminen kuuluu asiaan. Lounaaksi voi aivan hyvin tehdä jotain pataruokia, ruoka uuniin vaan ja hommiin. Puuro on ihan hyvä aamupala, mutta tuskin siitä on hirveästi vaivaa jos laittaa pöytään myös leipää ja leivänpäällisiä? Noin kun viikon ajan ollaan samassa taloudessa, ei tarvitse laitella mitään valmiiksi pilkottuja vihanneksia tai asetella leikkeleitä tarjoiluastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito liikaa vaadittu? Mikä helvetin kökkäväki?
Mitä siinä ilkeilet?
Kökkäväki tarkoittaa talkooväkeä. Itsehän sinä tuolla kerroit, että ainakin se pariskunnan mies osallistuu remonttiin. Kyse on siis talkoista.
Pane sinä se vaimokin hommiin. ihan on kuule itsestäsi kiinni tuo.
ohis
Teette juuri sellaiset ruuat kuin itsellennekin viikolla tekisitte. Minusta tuo on ihan hyvä sanoa, että "meillä syödään aamuisin puuroa, jos haluatte jotain muutakin niin voitte tuoda itse". Ja jos vieraat nukkuvat isäntäväkeä pidempään, he ilman muuta laittavat itselleen aamupalan ja huolehtivat muutenkin itsestään. Hankkikaa tälle reissulle kertakäyttöastioita, niin ei tarvitse tiskata muuta kuin ruuanlaittoastiat ja ehkä omat kahvimukit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppopumppu nostaa ja laskee meillä veden ämpäriin.
Eli siis vesi nostetaan kaivosta! Jollei se kaivo satu olemaan ilmassa maanpinnan yläpuolella.
No jos sinä paskartelet noita kaluja miehesi kanssa niin eikö vieraspari voisi valmistaa lounaan ja hoitaa tiskit? Aamupalan ja illallisen teette itse tai kaikki yhdessä.
Aamupalaksi puuroa, mysliä, jogurttia ja leipästarvikkeet. Syökööt kaikki mitä niistä haluavat. Lounas voisi olla keitto ja noi päivän syömiset kertakäyttöastioista. Päiväkahvit kattaa se kellä aikaa. Pullaa ja kahvia pöytään.
Vai olisiko vierasihmisistä kukaan leipoja? Aamupuuron jämistä sämpylöitä tai piirakkaa ym. Iltaruokaakaan en tekis itse jokailta vaan kysyisin mitä he haluaisivat parina iltana tehdä. Toiset tekee aterian ja toiset hoitaa sotkun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan se perinteinen suoraan puhuminen toimii tässäkin.
”Olen ajatellut tehdä perjantaina karitsaa ja lauantaina lohta. Sovitaanko että teiltä tulee sunnuntain ja torstain päivälliset? Olisi kiva jos kokattaisiin vuorotellen. Meillä muuten syödään aamuisin puuro. Haluatteko te jotain muutakin? Sovitaanko että tuotte aamiaistarpeet parille aamulle? Voitaisko laittaa ne ja hoitaa tiskit yhdessä niin mulle jää sitten aikaa muihinkin hommiin eikä kenelläkään mene koko loma keittiössä?”
Minä menisin kyllä pitemmälle ja sanoisin, että olen itse valmistautunut tekemään pääsiäisen kaksi ateriaa, mutta muuten kotiväen aika menee remontissa, joten toivoisin että vieraat hoitaisivat muina päivinä ruokahuollon kaikille. Kustannukset jaetaan.
Jos pariskunnan nainen on passiivinen (eli ei osaa oma-aloitteisesti tarttua toimeen?), niin häntä voi vaikka pyytää laittamaan ruuan pöytään kun itse tekee loppuun tämän tietyn homman.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu ja siksi en lähde yökylään. Aina on odotus, että minä naisena osallistuisin keittiötöihin mutta en halua tehdä niitä muiden tiloissa.