Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mökille vieraita reiluksi viikoksi

Vierailija
16.03.2018 |

Miten jakaisitte mm ruoanlaittovastuuta ja tiskeistä huolehtimista yms? Näin talvella nämä edellämainitut hommat on hieman haastavampia kuin kesällä ja en ihan oikeasti jaksa olla koko aikaa kauhan varressa kiinni tai kantamassa vettä tiskejä varten. Meille tulee siis vieraita, mikä on toki kiva asia. Mietin, että etukäteen voisin ehdottaa jotain systeemiä miten tehtäisiin yhdessä asioita. Tai miten jaettaisiin kuluja ruoista yms. Tehdään yleensä aamupala, lounas, päiväkahvi ja illalla joku iltapalan/illallisen yhdistelmä. Nyt kun on pääsiäinen, teen muutaman kerran ns paremman ruoan (ajattelin karitsan niskaa ja toisena päivänä savustettua lohta, hyvät salaatit ja lisukkeet, jälkkäri) . Mutta miten aamupala? Onko paha jos ainakin osana aamuista on perus puurot yms, koska niitä syödään muutenkin itse mökillä. Vkl voisi olla ns parempi aamupala, runsas, tuoretta leipää ja hedelmiä, munakasta yms.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että olette kutsuneet itse ne vieraat. Sitten on edes jonkinlaista inspiraatiota ruuanlaittoon. Mutta vuorot ja yhdessä tekeminen olisi kova juttu, ettei yksi ole palvelijana.

Vierailija
2/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä mökki on? Siis tavallinen omakotitalo järven rannalla vai todella mökki, jossa keittiösyvennykseen mahtuu puolikas aikuinen?

Itse inhoan tulla kutsutuksi muiden nurkkiin sillä ajatuksella, että jaetaan sitten ruokahuolto, mutta emäntä päättää, mitä tehdään ja miten. Mieluummin siis etukäteen sovittuna, että "minä teen ruuat parillisina päivinä, sinä parittomina, meillä ei ole allergioita".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että olette kutsuneet itse ne vieraat. Sitten on edes jonkinlaista inspiraatiota ruuanlaittoon. Mutta vuorot ja yhdessä tekeminen olisi kova juttu, ettei yksi ole palvelijana.

Itseasiassa nämä vieraat kysyivät itse, että sopiiko tulla. Ja on tosiaan kivaa, että tulee vieraita. Kerrottiin kyllä heti alkuun, että meillä on kaikenlaista pientä projektia ja remonttia ohjelmassa (juuri sen takia otettiin lomaa). Ja jos tosiaan laitan ns pöydän koreaksi 4-5 kertaa päivässä niin multa jää kyllä ne kaikki muut hommat tekemättä, mitä piti tehdä. Siksi olisi mun mielestä reilua, että ainakin osa tehtäisiin yhdessä.

Vierailija
4/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teille tulee vieraita niin pitkäksi aikaa jos et heitä oikeasti halua viikoksi?

Vierailija
5/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa nämä vieraat kysyivät itse, että sopiiko tulla. Ja on tosiaan kivaa, että tulee vieraita. Kerrottiin kyllä heti alkuun, että meillä on kaikenlaista pientä projektia ja remonttia ohjelmassa (juuri sen takia otettiin lomaa). Ja jos tosiaan laitan ns pöydän koreaksi 4-5 kertaa päivässä niin multa jää kyllä ne kaikki muut hommat tekemättä, mitä piti tehdä. Siksi olisi mun mielestä reilua, että ainakin osa tehtäisiin yhdessä.

Tossa tilanteessa sanoisin kyllä että kiva on tavata mutta juuri nyt meille ei valitettavasti voi olla yötä.

Vierailija
6/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on mokki saaressa, niin saa olla rauhassa. En muutenkaan halua kestitellä muita kuin itseäni ja vaimoani. Joku joskus kysyi, että miten sinne pääsee, niin mä sanoin ettei mitenkään.

Vierailija
7/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL :D :D :D otatte viikon lomaa että saatte puuhailla ja remontoida, ja sitten ette kehtaa sanoa itse itsensä kutsuville vieraille ei :D. Ja nyt on sitten hätä kädessä kun vieraat on tulossa ja loma menee vieraiden passaamiseen. Miten meni noin niin kuin omasta mielstä :D? 

Vierailija
8/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä mökki on? Siis tavallinen omakotitalo järven rannalla vai todella mökki, jossa keittiösyvennykseen mahtuu puolikas aikuinen?

Itse inhoan tulla kutsutuksi muiden nurkkiin sillä ajatuksella, että jaetaan sitten ruokahuolto, mutta emäntä päättää, mitä tehdään ja miten. Mieluummin siis etukäteen sovittuna, että "minä teen ruuat parillisina päivinä, sinä parittomina, meillä ei ole allergioita".

Vanha maalaistalo järven rannalla, keittiö on ihan hyvä. Hyvällä tarkoitan sitä, että löytyy uuni ja hella, hyvin tilaa työskennellä. Kesällä tulee ja menee lämmin sekä kylmä vesi, mutta näin talvella vesi ensin lasketaan kaivosta, kannetaan sisään, lämmitetään jne ennen tiskaamista. Ja siis tosiaan, otettiin lomaa siksi, että saadaan tehtyä mökillä remonttia näin ennen kesää. Vieraat itse kysyivät, että voivatko tulla, tietävät kyllä, että meillä on paljon hommia. Kerrottiin myös se, että meillä alkaa hommat aamulla 8-9 aikaan.

Vierailija
9/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali käytöstavoilla ja hoksottimilla varustetut vieraat varmaan tajuaa itsekin osallistua ruuan valmistukseen ja tarjoavat remonttiapuakin kerran itsensä kylään kutsuivat.

Vierailija
10/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille tulee vieraita niin pitkäksi aikaa jos et heitä oikeasti halua viikoksi?

Sanoin jo, että mun mielestä on ihan kiva, että tulee vieraita. Mutta tällä kertaa mulla on paljon omia hommia, en ehdi olemaan koko aikaa keittiössä. Ei ole kyse siitä,ettei haluttaisi heitä sinne.

Vierailija
11/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan se perinteinen suoraan puhuminen toimii tässäkin.

”Olen ajatellut tehdä perjantaina karitsaa ja lauantaina lohta. Sovitaanko että teiltä tulee sunnuntain ja torstain päivälliset? Olisi kiva jos kokattaisiin vuorotellen. Meillä muuten syödään aamuisin puuro. Haluatteko te jotain muutakin? Sovitaanko että tuotte aamiaistarpeet parille aamulle? Voitaisko laittaa ne ja hoitaa tiskit yhdessä niin mulle jää sitten aikaa muihinkin hommiin eikä kenelläkään mene koko loma keittiössä?”

Vierailija
12/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL :D :D :D otatte viikon lomaa että saatte puuhailla ja remontoida, ja sitten ette kehtaa sanoa itse itsensä kutsuville vieraille ei :D. Ja nyt on sitten hätä kädessä kun vieraat on tulossa ja loma menee vieraiden passaamiseen. Miten meni noin niin kuin omasta mielstä :D? 

Mulle on erittäin OK, että vieraita tulee. Toivon vaan, että tällä kertaa vastuu keittiöhommista jaetaan. Mulla on paljon tekemistä kesää varten.

Vierailija
13/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali käytöstavoilla ja hoksottimilla varustetut vieraat varmaan tajuaa itsekin osallistua ruuan valmistukseen ja tarjoavat remonttiapuakin kerran itsensä kylään kutsuivat.

Pariskunnan mies varmasti tarjoaakin apuaan. Rouva on kuitenkin ainakin tähän saakka ollut melko passiivinen. Ei ehkä hoksaa, miten iso homma on näin talvella tiskailla yms.

Vierailija
14/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottasin kerttisastiat käyttöön.Jäis tiskaaminen vähemmälle.

Ja sanosin et aamupalan saa tehdä itse sillon ku heräilee,ottaa ns.kiinni mitä saa.

Ruuat semmosia mitkä hautuu itsestään uunissa.Tai keittoja,jotka voi tehä jossain vaiheessa valmiiksi et vaan lämmittää ruoka-aikaan...

Vierailija
15/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on erittäin OK, että vieraita tulee. Toivon vaan, että tällä kertaa vastuu keittiöhommista jaetaan. Mulla on paljon tekemistä kesää varten.

Ehkä tuo olisi kannattanut sanoa suoraan siinä vaiheessa kun kutsuivat itsensä. Voi meille tulla mutta en ehdi laittaa nyt ruokaa jos hoidat te se itse ok.

Vierailija
16/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnan mies varmasti tarjoaakin apuaan. Rouva on kuitenkin ainakin tähän saakka ollut melko passiivinen. Ei ehkä hoksaa, miten iso homma on näin talvella tiskailla yms.

Rouvalta voi sitten varmaan suoraan pyytää josko auttaisi sitten keittiössä. Ei varmaan kehtaa kieltäytyäkään.

Vierailija
17/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee tehdä ruokia jotka riittävät aina pariksi päiväksi. Aamiaista ja välipaloja varten kertisastioita mukaan niin hoituu "tiskaaminen" helpommin.

Voittehan sopia, että puuron keittelette yhteiseksi mutta muutoin aamiaistarvikkeet mitä tykkäävätkään syödä tuovat itse.

Vierailija
18/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies auttaa remontoinnissa, sen voi laskea olevan pois sinun työpanoksestasi siinä, joten ehdit vähän enemmän tehdä sisätöitä. Vaimolle sanoisin ihan suoraan, miten asia on. Voi myös kehottaa hakemaan vettä ja sanoa, että tuletko auttamaan näiden tiskien kanssa niin saadaan nämä nopeammin pois alta.

Ruokailuista kannattaa sopia etukäteen. Käske tuomaan ruoka-aineet esim. kahta päivällistä varten ja sovi että päävastuu valmistamisesta on ruoan tuojalla.

Vierailija
19/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remppa apu kelpaa mutta ei se että kökkäväki tarvii ruokaakin?

Vierailija
20/52 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisista asioista neuvotellaan aina sen porukan kanssa joka on tulossa. Seuraavan kerran kun joku kysyy niin jatka heti keskustelua kysellen siitä miten hommat jaetaan.