Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten esittely lapsille tätinä ja setänä

Vierailija
16.03.2018 |

Mene sanomaan tädille hei. Setä laittaa siinä luistimia jalkaan.
Pitääkö lapsille tuputtaa näitä vanhakantaisia termejä kaikista tuntemattomista ihmisistä, jopa parikymppisistä nuorista? Vanhempana minä kyllä kysyn ihmisen nimen ja puhun hänestä lapselle nimellä. Ellen kysy niin asia ei ole niin tärkeä että pitäisi lähteä tädittelemään ja sedättelemään. Eihän niitä aikuisenakaan käytetä kuin omassa suvussa olevista oikeista tädeistä ja sedistä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö lapsille tuputtaa näitä vanhakantaisia termejä kaikista tuntemattomista ihmisistä, jopa parikymppisistä nuorista? Vanhempana minä kyllä kysyn ihmisen nimen ja puhun hänestä lapselle nimellä. Ellen kysy niin asia ei ole niin tärkeä että pitäisi lähteä tädittelemään ja sedättelemään. Eihän niitä aikuisenakaan käytetä kuin omassa suvussa olevista oikeista tädeistä ja sedistä.

Älä sitten ihmettele jos sinua pidetään aika omituisena, jos menet kysyelemään vieraiden ihmisten nimiä kertoaksesi ne lapselle.

Minua ei sinun nimesi kiinnosta, olet vain "täti". Ja me ei sitten ole muutenkaan tehty sinunkauppoja.

Vierailija
2/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä sanoa myös tyttö/nainen tai poika/mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee, huomaa ettei sinulla ole vielä kyselyikään asti ehtinyttä lasta :D! Sitähän joutuisi kysymään nimet jokaiselta vastaantulijalta, kaupan kassalta, puhelimeen soittajalta, bussissa olijalta jne.

Itsekin mietin lasta odottaessa, miksihän olisi korrektia sitten sanoa niitä vieraita tätejä ja setiä, tyttöjä ja poikia, mummuikäsiä ja pappaikäsiä. En nyt ihan vain "henkilöksi" osaa toisia itsekään sanoa ja luontevammin tuli tädit ja sedät. No pitkään lapselle oli kaikki vain tyttöja ja poikia iästä riippumatta, sitten vanhemmat henkilöt olivat mummuja ja vaareja, sitten hoksattiin ero lapsen ja aikuisen välillä. Välillä nolostuttaa, kun lapsi saattaa parikymppistä nuorta naista sanoa mummuksi takin hupun karvareunuksen vuoksi ja pitkähiuksinen mies on tyttö.

Tulehan kertomaan miten kävi sitten kun lapsen saat :). Kiitos, jostain syystä tämä aloitus sai mut väsymyksestä ja huolista huolimatta nauramaan ihan ääneen.

Vierailija
4/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanha kohteliaisuussääntö on käyttää titteliä eikä pelkkää nimeä. Monissa maissa se on voimakkaampi. Esim. Lapsi kutsuu sukulaisiaan täti Monika tms. Ei tulisi kuuloonkaan kutsua pelkäksi Moonikaksi. Myös vanhemmat kutsuvat näin, että lapset oppii sen.

Suomessa se pelkkä täti on arvostavampi kuin pelkkä etunimi.

Vierailija
5/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin meillä tehdään ja varhaiskasvatuskin tekee.

Sedät ja tädit kuuluu samaan kastiin muijien ja äijien kanssa. Mennyttä junttimaailmaa.

Vierailija
6/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten ihmettele jos sinua pidetään aika omituisena, jos menet kysyelemään vieraiden ihmisten nimiä kertoaksesi ne lapselle.

Minua ei sinun nimesi kiinnosta, olet vain "täti". Ja me ei sitten ole muutenkaan tehty sinunkauppoja.

Jopa on v*ttumainen asenne. Vähemmällä vaivalla voisi ihan vaan olla mukava.

Vierailija
7/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta täti tai setä on ok. Hämmentyisin, jos vieras ihminen alkais kysellä nimeä ihan ohimenevässä tilanteessa. Pääasia, että vanhemmat edes yrittää opettaa lastaan kohteliaaksi, ei haittaa, jos mua siinä yhteydessä täditellään tai vaikka teititellään.

Vierailija
8/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sedät ja tädit kuuluu samaan kastiin muijien ja äijien kanssa. Mennyttä junttimaailmaa.

Jaaha. Sinulla mennyt maailma automaattisesti lokeroon "junttimaailma"? Miten luokittelisit tämän meidän nykyaikamme?

Vierailija
9/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin täti on ok. Minua on monesti sanottu tädiksi "tulehan pois tieltä että täti mahtuu ohi" tmv. Ei se minua yhtään haittaa. Enemmän olisi outoa jos esimerkiksi tytöteltäisiin, sillä olen aikuinen 26-vuotias naimisissa oleva perheenäiti.

Minusta olisi mukavaa jos suomessa olisi rouva-sanaa vastaava termi, joka ei määrittelisi siviilisäätyä. Minun korvaani kuitenkin täti on jotenkin kohteliaampi kuin tyttö tai nainen. Täti-sana ei ota kantaa ikään, minusta kaikki aikuiset naiset voivat olla lapsille tätejä.

Vierailija
10/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Sinulla mennyt maailma automaattisesti lokeroon "junttimaailma"? Miten luokittelisit tämän meidän nykyaikamme?

Alkoi naurattamaan tämä, varmaan 14- vuotiaan arvio menneestä maailmasta junttina. Luin näitä AV:n aloituksia pari sivua ja ilman muuta on selvää, että sitä aivan avointa junttiutta löytyy paljon enemmän nykyään. Ennen muinoin ihmisillä oli jokin häpeämisen taju, eikä joka asiasta kailotettu ääneen.

Vierailija
11/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin täti on ok. Minua on monesti sanottu tädiksi "tulehan pois tieltä että täti mahtuu ohi" tmv. Ei se minua yhtään haittaa. Enemmän olisi outoa jos esimerkiksi tytöteltäisiin, sillä olen aikuinen 26-vuotias naimisissa oleva perheenäiti.

Minusta olisi mukavaa jos suomessa olisi rouva-sanaa vastaava termi, joka ei määrittelisi siviilisäätyä. Minun korvaani kuitenkin täti on jotenkin kohteliaampi kuin tyttö tai nainen. Täti-sana ei ota kantaa ikään, minusta kaikki aikuiset naiset voivat olla lapsille tätejä.

Otathan huomioon ettei kaikki 26v naiset ole äitejä, jotka haluaa kutsuttavan itseään tädeiksi. Varsinkin jos on kumppania etsivä sinkku ja alat väärässä seurassa täditellä, toinen saattaa tuntea itsensä vanhaksi ja nolatuksi. Sama koskee setäilyä sillä siihen yhdistetään negatiivisia namusetä- yms. merkityksiä. Ei minusta nainen ja mies määrittele kenenkään ikää yhtään sen enempää kuin täti tai setä, mutta ensin mainitut on kohteliaampia ja enemmän tätä päivää.

Vierailija
12/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta te osaattekin närkästyä. Ei mun korviin särähdä tyttö, neiti, rouva eikä täti (olen 40v ja useimmin näistä kuulen tyttöä ja neitiä :)). Kiitos asiakaspalvelutyön (joka tekisi kyllä hyvää kaikille...) Olen oikein mielelläni nimetön tuntemattomille, myös lapsille. Jos lapsi itse kysyy minun nimeä, niin tottakai sen kerron, mutta muuten täti on oikein hyvä.

Vierailija
13/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua täditeltiin urheilukentällä 16-vuotiaana. Ei ollut oikein kiva kun vieras äiti sanoi lapselleen, katso miten reipas täti juoksi pitkän matkan. Siitä lähtien olen oikein mieluusti ollut tyttö ja nainen.

Vierailija
14/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa on v*ttumainen asenne. Vähemmällä vaivalla voisi ihan vaan olla mukava.

Oma asenteesi tässä laahaa jos häiritsee neutraali sana puhutteluun. Olen alle 4- kymppinen "täti" jos joku minua puhuttelee eikä nimeltä tunne. Lähinnä koomista jos naisena tai henkilönä joku tituleeraisi -Pyydä Lauri anteeksi naiselta, jota päin vahingossa kävelit. 

Tämä täti/setä keskustelu kertoo lähinnä siitä miten pieniä ongelmia meillä on. 

En voi kuin ihmetellä miten joku tästä mielensä pahoittaa. Jos johonkin pitäisi kiinnittää huomio niin juurikin tuo sinunkauppojen tekeminen -ei ihmiset enää teitittele, vanhemmille ihmisillekin puhutaan sinutellen. Tätä komppaan ketjussa. Ei ole mistään kotoisin sinuttelu ja tädittely/sedittely koetaan vanhanaikaisena, varmaan joku sukupuolineutraali nolo kuten eläin voitaisiin tähänkin väkisin tunkea ettei ketään harmita. Tahdotko olla näätä vai norppa sinä jota ahdistaa olla "täti"?

Nim. Täti sivusta

Vierailija
15/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vanhemman olettama täti ei olekaan täti tai setä vaan musu?

Kyllä nykyajan lasten on hyvä tietää että on myös muunsukupuolisia.

Ellei sukupuolesta ole varma niin silloin kutsuisin ihmistä hänen oikealla nimellä.

Vierailija
16/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otathan huomioon ettei kaikki 26v naiset ole äitejä, jotka haluaa kutsuttavan itseään tädeiksi. Varsinkin jos on kumppania etsivä sinkku ja alat väärässä seurassa täditellä, toinen saattaa tuntea itsensä vanhaksi ja nolatuksi. Sama koskee setäilyä sillä siihen yhdistetään negatiivisia namusetä- yms. merkityksiä. Ei minusta nainen ja mies määrittele kenenkään ikää yhtään sen enempää kuin täti tai setä, mutta ensin mainitut on kohteliaampia ja enemmän tätä päivää.

Voi herranduudeli! Olen ollut 26- vuotias ja tuossa tilanteessa. Nimitys täti tulee kun ihminen kasvaa pois lapsen kengistä muttei ole kuitenkaan mummo. 

Aika nopeasti tämän äkkäsin itse. Joskus se ekakerta kaikille tulee kun joku kutsuu SINUA tädiksi ja se vähän yllättää. 

Itselläni on alle 10- vuotias tytär, joka on kaikille tyttö sekä 14- vuotias poika, jota jo sedätellään. Minuakin täditellään. Eihän sillä mitään tuota kummempaa ajeta takaa. On lapsia ja vanhemman tuntusia ihmisiä, jotka nopeasti arjessa kutsuttuna ovat tätejä ja setiä eikä tyttöjä tai poikia. 

Ei tässä kielessä ole välimuotoa kuten englannissa ms -kun ei tiedetä onko se nainen rouva, muttei ole tyttö. SIellä myös puhutaan tytöstä ja naisesta. Iäkkäämpikin nainen on ok korostaa, muttei niillä ole tarkoitus mollata ketään. 

Miehet on herroja kun kasvaa pois pojista. Olisiko siis rouvittelu/herroittelu OK? Minusta ainakin se kuulostaa paremmalta ja kohteliaammalta kuin puhua naisesta. Tosin, ehkä 26- vuotiaan naisen korvaan rouvaksi kutsuminenkin on väärin. 

Vierailija
17/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei sukupuolesta ole varma niin silloin kutsuisin ihmistä hänen oikealla nimellä.

Ja sä ihan pokkana kysyisit ventovieraalta ihmiseltä sitä nimeä?

Meillä on käytetty kaikkia nimityksiä, niin tätiä setää kuin naista ja miestäkin... En ymmärrä tätä mielensäpahoittamista näin mitättömästä asiasta.

Vierailija
18/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on maailman murheet.

T.tarhantäti

Vierailija
19/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytetty kaikkia nimityksiä, niin tätiä setää kuin naista ja miestäkin... En ymmärrä tätä mielensäpahoittamista näin mitättömästä asiasta.

Ja ventovieraana kaikki pysyykin ellei uskalla kysyä.

Meillä kasvatetaan avoimeen vuorovaikutukseen pienestä pitäen. Aikuisena on tuhannesti helpompaa luoda ihmissuhteita ja edetä työelämässä, kun ei tarvitse empiä milloin on kaikkein ihanteellisin ja soveliain hetki ottaa kontaktia.

Vierailija
20/48 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ventovieraana kaikki pysyykin ellei uskalla kysyä.

Meillä kasvatetaan avoimeen vuorovaikutukseen pienestä pitäen. Aikuisena on tuhannesti helpompaa luoda ihmissuhteita ja edetä työelämässä, kun ei tarvitse empiä milloin on kaikkein ihanteellisin ja soveliain hetki ottaa kontaktia.

Tuo on totta. Duunit jaetaan nimenomaan suhteilla vaikka miten olisi viestinnän yliopistot käyty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan