Miten aloittaa sijoittaminen?
Tarkoituksena on aloittaa sijoittaminen, mutta en ole varma käytännön toteutuksesta. Haluaisin säännöllisesti sijoittaa johonkin kohteeseen muutamia satasia kuussa ainakin seuraavan viiden vuoden ajaksi "osta ja unohda" tyylillä. Minulle on myös jäänyt epäselväksi missä vaiheessa sijoituksia aletaan varottaa ja paljonko.
Säästötilillä rahan makuuttaminen ei tunnu järkevältä näillä koroilla, mutta tarve kasvattaa varallisuutta. Kertokaa konkarit, miten olette aloittaneet sijoittamisen! Kynnys aloittaa tuntuu todella korkealta.
Kommentit (19)
Kaikki rahat YHTEEN hyvään osakkeeseen. Siitä se lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän jo nyt ettei tuollainen kannata.
ap
Kyllä muuten kannattaa, mutta osakkeen on oltava oikeasti hyvä!
Osingoissa perinteisesti paras tuotto pitkässä juoksussa. Rahastoissa kovat kulut. Sinä päätät tuottavatko vai makaavatko rahasi.
Avaa arvo-osuustili.
Osta jotain vakavaraista, joka maksaa osinkoja.
Ala seurata kursseja aina kun käyt nettipankissasi, siitä se kiinnostus lähtee ja näkemys asioihin.
Näin minä aloitin ja olen jo motivoitunut säästämään seuraavaa ostoa varten. Osingot verotetaan, mutta osingon maksaja huolehtii siitä.
Voitot on toinen juttu, mistä ei tarvitse huolehtia vasta kun sitten kun alat myydä ja saat niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita passiiviseen indeksirahastoon.
Tämä sopii flegmaattiselle ap:lle. Mars pankkiin.
Minäkin kannatan passiivista hajautettua indeksirahastoa, sijoitan itse sellaiseen. Niitä on eri riskitasoilla. Passiivinen rahasto on tutkitusti parempi kuin aktiivinen salkunhoitaja.
Suoraan osakkeisiin tietysti.
Vaatii hieman järjenkäyttöä kylläkin.
Rahastoista en tiedä muuta kuin että pankki käärii niillä hyvät rahat.
Miksi haluat unohtaa sijoituksesi?
Kun tulee laskukausi, kannattaa myydä ja ostaa halvemmalla takaisin.
Anna palstamammojen päättää. Talousasioita ei kannata opiskella itse. Voi vaikka ihan oikeesti vaurastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän jo nyt ettei tuollainen kannata.
ap
Sijoitan maksimissaan kolmeen osakkeeseen.
En jaksa opiskella riittavasti jotta voisin sijoittaa useaan. Aika usein mulla on vain yhta osaketta.
Talla hetkelle UPM ja BMW
BMW makaamista alhaisella kursilla tuottoon nahden et ymmarra. P/E noin 7 ja tulos kasvanut tasaiseen
Nordnet sanovat kaikki sijoittamista harrastavat kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten kannattaa, mutta osakkeen on oltava oikeasti hyvä!
Jos osti vuonna 2000 Koneen osakkeita 10 000 eurolla, on niiden arvo nyt lähes 300 000 euroa. Mutta jos sen olisi tiennyt varmasti vuonna 2000, niin tietenkin silloin Koneen osake olisi maksanut jo silloin selvästi enemmän. Tällaisia lottovoittoja ei pysty koskaan ennustamaan varmasti, joten ainoa vaihtoehto on hajauttaa sijoitukset joko itse moneen yhtiöön tai sitten käyttää passiivisia indeksirahastoja (katso esim. Seligsonin sivuilta lisätietoja).
Veroja tarvitsee maksaa osingoista (useimmat yhtiöt maksavat osinkoja vuosittain) sekä silloin, kun myyt sijoituksiasi. Jos myyt 2000 eurolla osakkeita, joista aikoinaan maksoit 1000 euroa, joudut maksamaan veroja noin 300 euroa. 1000 euron osingoista menee veroja vähän vähemmän (etsi tarkemmin tietoja itse). Pörssiyhtiöiden osingoista verot vähennetään jo ennen kuin ne tulevat tilille.
Nyt ei kannata aloittaa rahastosijoittamista, kun ne on korkeimmillaan, ainakaan osakepainoitteista rahastoa. Osakkeisiin sijoittaminen on oikeesti kivaa. Itse tykkään seurata ja analysoida maalaisjärjellä yhtiöitä ennen kuin sijoitan. Nyt on myös osakkeet huipulla, mutta muutama halpa laatuyhtiö-helmi löytyy, joka myös hyvä osingonmaksaja. Pointti on ostaa halvalla ja myydä kalliilla ja sillä välin nauttia osingoista. Mutta tosiaan, mukava harrastus joka poikii myös rahaa :). Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kannata aloittaa rahastosijoittamista, kun ne on korkeimmillaan, ainakaan osakepainoitteista rahastoa.
Jos jää liian pitkään odottamaan sopivaa hetkeä aloittaa, niin häviää varmasti, kun ei koskaan aloita. Ei toki kannata laittaa tällä hetkellä osakkeisiin rahoja, joita tarvitsee todennäköisesti seuraavan kolmen vuoden aikana, mutta jos tähtäin on selvästi pidempi, niin on järkevämpää aloittaa kuin jäädä odottamaan sopivaa ajankohtaa. Kun ostaa vähän joka kuukausi, tulee väistämättä ajallista hajautusta eikä osta koko sijoitusvarallisuuttaan kalleimpaan mahdolliseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kannata aloittaa rahastosijoittamista, kun ne on korkeimmillaan, ainakaan osakepainoitteista rahastoa.
Jos jää liian pitkään odottamaan sopivaa hetkeä aloittaa, niin häviää varmasti, kun ei koskaan aloita. Ei toki kannata laittaa tällä hetkellä osakkeisiin rahoja, joita tarvitsee todennäköisesti seuraavan kolmen vuoden aikana, mutta jos tähtäin on selvästi pidempi, niin on järkevämpää aloittaa kuin jäädä odottamaan sopivaa ajankohtaa. Kun ostaa vähän joka kuukausi, tulee väistämättä ajallista hajautusta eikä osta koko sijoitusvarallisuuttaan kalleimpaan mahdolliseen hintaan.
Näin itsekin olen pohtinut. Tarkoitus on säästää vuosia, ei tavoitella pikavoittoja. En tee päätöksiä anonyymien nettikirjotusten perusteella, mutta halusin kuulla miten muut ovat aloittaneet sijoittamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itsekin olen pohtinut. Tarkoitus on säästää vuosia, ei tavoitella pikavoittoja. En tee päätöksiä anonyymien nettikirjotusten perusteella, mutta halusin kuulla miten muut ovat aloittaneet sijoittamisen.
tämä siis ap.
Osta koko rahalla Stockmannia!! Sitä saa nyt tosi halvalla
Nyt on hyvä aika aloittaa esimerkiksi osallistumalla Altian osakemyyntiin. Minipanostus on 900€. Tuosta ei tule mitään kulujakaan kun se on osakemyynti. Altia on kuitenkin hyvä osingonmaksaja. Defensiivinen osake koska viinaa juodaan aina suhdanteistariippumatta.
Sitten vaan pikkuhiljaa ostelet eri yhtiöitä. Minimiostos olisi hyvä olla esim. 1000€ niin kulut eivät nouse suhtteellisesti kovin isoiksi.
Toki rahastotkin käyvät mutta ne ovat tylsiä. Osakkeissa tulee seurattua aina omaa firmaa.
Sijoita passiiviseen indeksirahastoon.