Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua aikuisen syömishäiriöön

Vierailija
15.03.2018 |

Mistä olette hakeneet apua?

Olen myöntänyt itselleni, että tarvitsen apua. En vain tiedä miten ja en uskalla puhua kenellekkään lähipiirissä asiasta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöliitto

Vierailija
2/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt liikaa niin et vaan mene sinne jääkaapille, ja kaupasta ostat vaan terveellisiä tuotteita joissa on hampaille töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt liikaa niin et vaan mene sinne jääkaapille, ja kaupasta ostat vaan terveellisiä tuotteita joissa on hampaille töitä.

Kannattaisi olla kommentoimatta asiaan josta ei ymmärrä mitään. Syömishäirissä syöminen on oire, syyt ovat mielenterveydellisiä. Kun syyt hoidetaan kuntoon, oireet katoaa. 

Vierailija
4/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain apua terapiasta, yksityiseltä psykologilta.

Vierailija
5/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika työterveyslääkärille tai lähimpään terveyskeskukseen ja kerro asiasta. He tekevät lähetteen eteenpäin.

Tsemppiä! Minäkin sain apua.

Vierailija
6/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä avasin yllättäen suuni aikuisopiskelijana tavallisessa opiskelijan terveystarkastuksessa aikuisena, olin 32-vuotias. Terveydenhoitaja kyseli niitä näitä ja jotenkin kiertoteitse kyseli ruoka- ja liikuntatottumuksista. Naurahdin, että en liiku yhtään ja syön mitä sattuu - kuten näkyy. Painoin vähän yli 100 kiloa ja minulla oli ahmimishäiriö BED. Ollut jo 15 vuotta. Terveydenhoitaja kysyi, että kärsinkö tästä liikkumattomuudesta ja mitä sattuu -syömisestä. Sanoin, että olisihan se kiva osata syödä oikein ja nauttia liikkumisesta muutenkin kuin laihdutusmielessä. Siitä avautui keskustelu, joka käänsi elämäni suunnan. 

Sain lähetteen syömishäiriöpoliklinikalle ja siellä sellaiseen keskusteluryhmään, joka kokoontui kerran kuussa yhden kevään. En parantunut tietenkään kertaheitolla, mutta aloin pikku hiljaa omaksua tervettä suhtautumista syömiseen ja aloin pikku hiljaa syödä normaalisti ja niillä neuvoilla, joita olin saanut.

Olen nyt normaalipainoinen ja syön pääsääntöisesti normaalisti. Välillä annan itselleni luvan höllätä, kuten jouluna. Silloin tulee ne 4-5 kiloa herkuttelusta, mutta kun palaan takaisin normaalin ruokavalioon, nekin kilot sulavat viikoissa pois ilman kitudieettiä tai kamalaa liikuntarääkkiä.

Vierailija
7/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi olla kommentoimatta asiaan josta ei ymmärrä mitään. Syömishäirissä syöminen on oire, syyt ovat mielenterveydellisiä. Kun syyt hoidetaan kuntoon, oireet katoaa. 

Ei aina. Syynä voi olla ihan mammuttimarkkinoiden ale :p

Vierailija
8/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakenut apua mistään. Fundeerasin että on terveellisintä alkaa syömään ravintosuositusten mukaan jos haluaa elää pidempään.

Tästä oivalluksesta on muutamia vuosia ja hyvin menee.

Sain avun kun kelasin ihan yksin tätä syömishäiriöjuttua.

Vierailija
9/9 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika työterveyslääkärille tai lähimpään terveyskeskukseen ja kerro asiasta. He tekevät lähetteen eteenpäin.

Tsemppiä! Minäkin sain apua.

Kiitos. Meillä on mukava työterveyslääkäri, mutta asian kertominen on vaikeata ja pelottava ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän