Millä alkuun kasvispainotteisessa ruokavaliossa, kun on IBS?
Haluaisin vinkkejä.
Aion alkaa syödä kasvispainotteisemmin (syitä en tässä avaa), mutta olen todennut, että lähes kaikissa kasvisruokaohjeissa käytetään minun vatsalleni sopimattomia aineita. Onko toivotonta löytää ruokalajeja näillä kriteereillä: 1.) Edullista eli halpaa 2.) Kasvispainotteista 3.) IBS-ruokavalioon sopivaa 4.) Helppoa ja nopeaa valmistaa?
IBS on siis ärtyvän suolen oireyhtymä.
Sopimattomia aineita ovat mm. kaalit, pavut, sipulit, kananmuna, valkosipuli, tomaatti, paprika, herneet, ohra, ruis, omena ja päärynä, parsa, laktoosi. Nämä ovat siis ne, joista olen todennut, ettei sovi. Olen kärsinyt IBS:stä monta vuotta, ja kokeillut kaikkia em. ruoka-aineita useampaan kertaan.
Kiitos jos joku viitsii antaa vinkkejä.
Kommentit (56)
Sulla on aika paljon aineita, jotka ei käy. Sulle sopivia voisi kuitenkin olla esim. maisissata tai riisistä tai kikherneistä tehdyt pastat ja kastikkeeksi esim. punajuuriaurajuusto kastike tai avokadopasta tai sienipasta. Kokeile myös linssikeittoja. Kokeile ruokaisia salaatteja, joihin valitset lisukkeeksi itsellesi sopivia aineita. Ja keitä myös muita keittoja, kuten makkara, liha, ja kalakeittoja. usein vatsa kestää juureksia paremmin keitettynä kuin raakana.
Kukkakaali-porkkana gratiini
porkkanalaatikko
sosekeitot, esim. purjo-peruna, käytä niitä aineita jotka sopii kuten porkkana, lanttu, selleri...
suosi kalaa
tee hedelmäinen kanasalaatti, jossa viinirypäleitä, avokadoa, ananasta, persikkaa, ...
Laita salaatin lisukkeeksi laktoosittomia juustoja
Kiitos kommenteista!
Niin se taitaa olla, että pelkästä kasvisruoasta en saa riittävää ruokavaliota. Harmi. Aion tässä vielä olla yhteydessä ammattilaisiin, josko sieltä saisi neuvoja. Kiitos kuitenkin!
Tuli toista kommenttia lukiessa mieleen vielä muutama, jotka eivät sovi: bataatti, avokado, linssit. Ja tosiaan mitkään kaalit eivät sovi.
Turhauttava vaiva tämä IBS. :(
Kun on jo noin paljon ruokarajoitteita ibs:n takia niin haluat välttämättä vapaaehtoisesti rajoittaa ruokavaliota vielä lisää. Ei mitään järkeä mutta kukin tavallaan. Onko sinulla puhkeamassa syömishäiriö?
Niin ja tuolla syömishäiriöllä tarkoitan ortoreksiaa.
No ei ole kai syömishäiriötä puhkeamassa, painoa pitäisi saada pudotettua ja on alkanut vaivaamaan lihantuotannon eettisyys.
Ja tosiaan tällä hetkellä syön ihan päin honkia, ja haluaisin jo terveyteni takia järkeä tähän syömishommaan :)
Peruna, riisi, porkkana, punajuuri, kesäkurpitsa, sienet, quorn, nyhtökaura, puolukat, mustikat, mansikat, vadelmat,banaani sopivat mulle. Mukla on myös ibs, olen kasvissyöjä, lisäksi vielä maidoton ja gluteeniton.
Ilokseni olen huomannut että näinkin rajoitettua ruokavaliota noudattava löytää ihan riittävästi hyvää syötävää.
Kokkailu ja kokeilunhalu, ennakkoluuloton asenne uusiin makuihin ovat eduksi.
Tsemppiä!
Vegaaninen fodmap -facebookryhmästä saa hyviä vinkkejä vaikkei vegaani olekaan. Suosittelen liittymään.
Kiitos vinkeistä! Mahtavaa, että täältä saa asiallisia vastauksia :)))))
No jäähän noita sopivia kasviksia jonkin verran jäljelle kuitenkin.
Juureksista punajuuri, sellerit, peruna, porkkana, palsternakka, lanttu, nauris, maa-artisokka, retiisi, mustajuuri. Kaikki kurpitsat, kurkku, latva-artisokka, munakoiso, okra, pinaatti, muut lehtivihannekset (salaatit, yrtit ja sen sellaiset), lisäksi monet hedelmät ja marjat.
Entä pähkinät? Soija ei ilmeisesti käy, kun pavut ei käy? Kaura, riisi ja vehnäkö siis ok?
Mun pitäisi kanssa kokeilla tuota FODMAPia ja muita vatsaystävällisiä vinkkejä, koska viimeinen vuosi on ollut stressaava ja IBS ollut pahana. Ihan pahin kaksi kuukautta on onneksi ohi. Olen ainakin yrittänyt vaihtaa sen vähän leivän mitän syön, kauraleipään.
Kun käy työpaikan lounaspaikassa, on hieman turhauttavaa välillä kun ei voi ihan kaikkeen vaikuttaa mitä syö ja mitä ei. Ja sekasaalaatti on se kaikkein hankalin, kun yritän "kalastaa" siitä salaatista kaalit pois. Kaalipohjaiset salaatit ovat pahimpia ilmavaivapommeja.
Kiitos jo esille kaivetuista vinkeistä.
FODMAP-ruokavalio. Eipä siinä oikeen muu auta.
Vierailija kirjoitti:
No jäähän noita sopivia kasviksia jonkin verran jäljelle kuitenkin.
Juureksista punajuuri, sellerit, peruna, porkkana, palsternakka, lanttu, nauris, maa-artisokka, retiisi, mustajuuri. Kaikki kurpitsat, kurkku, latva-artisokka, munakoiso, okra, pinaatti, muut lehtivihannekset (salaatit, yrtit ja sen sellaiset), lisäksi monet hedelmät ja marjat.
Entä pähkinät? Soija ei ilmeisesti käy, kun pavut ei käy? Kaura, riisi ja vehnäkö siis ok?
No onhan noita tuossa juu! Otankin ylös itselleni :D Pähkinät eivät sovi yhtään. Kaura riisi ja vehnä ok, vehnä kohtuudella nautittuna.
Jos nyt eka korjaisit sen suolistosi, välteltävien lista ehkä puolittuisi. Olen kärsinyt IBS:stä kaksi jaksoa elämässäni. Suoliston soluthan uusiutuvat muutamassa kuukaudessa, joten ongelma on korjattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt eka korjaisit sen suolistosi, välteltävien lista ehkä puolittuisi. Olen kärsinyt IBS:stä kaksi jaksoa elämässäni. Suoliston soluthan uusiutuvat muutamassa kuukaudessa, joten ongelma on korjattavissa.
Kerropa, miten :)
Olen tosiaan entinen IBS-tapaus ja nytkin syön lounaalla raakaa porkkanaa, kaalia, kukkakaalia ja hummusta. Eikä mitään ongelmia. Lääkärit ohjaavat vain välttelyyn, kun ongelman voisi pyrkiä myös korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on aika paljon aineita, jotka ei käy. Sulle sopivia voisi kuitenkin olla esim. maisissata tai riisistä tai kikherneistä tehdyt pastat ja kastikkeeksi esim. punajuuriaurajuusto kastike tai avokadopasta tai sienipasta. Kokeile myös linssikeittoja. Kokeile ruokaisia salaatteja, joihin valitset lisukkeeksi itsellesi sopivia aineita. Ja keitä myös muita keittoja, kuten makkara, liha, ja kalakeittoja. usein vatsa kestää juureksia paremmin keitettynä kuin raakana.
Kukkakaali-porkkana gratiini
porkkanalaatikko
sosekeitot, esim. purjo-peruna, käytä niitä aineita jotka sopii kuten porkkana, lanttu, selleri...
suosi kalaa
tee hedelmäinen kanasalaatti, jossa viinirypäleitä, avokadoa, ananasta, persikkaa, ...
Laita salaatin lisukkeeksi laktoosittomia juustoja
Sienet ovat about pahinta, mitä suolistosairas voi syödä. Samoin kikherneet ja sipulit ja kaalit, joita vinkeissäsi on myös ja jotka eivät ap:lle sovi. Ja suosittelet liha- ja makkarakeittoja, kun toinen haluaa kasvissyöntineuvoja? Luitkohan aloitusta ollenkaan? Omituinen ihmistyyppi tämä, jolla on jopa kirjallisesti niin kiirus hölpöttää omiaan, ettei ehdi edes lukea mihin on vastaamassa. Kuunteletko livenä muita ihmisiä?
Minä koitin muutaman vuoden ajan yhdistää IBS:n ja vegaaniruokavalion (olin vegaaniruokavaliolla ennen kuin sain diagnoosin), mutta siitä ei ajan kanssa tullut mitään. Ruokarajoitteita oli niin paljon etenkin IBS:n takia, että sallitut syömiset kutistui tosi pieneksi. Kasvisproteiinia ei tahtonut saada tarpeeksi oikein mistään kun ei linssit eikä pavut käyneet eikä mitään soijapohjaisia voinut syödä IBS:n ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Viljoista ei käynyt kuin gluteenittomat pienissä määrissä poislukien kaura jota ei mahani kestä jostain syystä ollenkaan. Koko ajan oli nälkä ja sen takia sitten luovutinkin. Lisäsin ruokavaliooni kalan ja quorn-tuotteet, maitoa en syö ja kananmunia sen kananmunavaluaisen verran mitä quornissa on.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan entinen IBS-tapaus ja nytkin syön lounaalla raakaa porkkanaa, kaalia, kukkakaalia ja hummusta. Eikä mitään ongelmia. Lääkärit ohjaavat vain välttelyyn, kun ongelman voisi pyrkiä myös korjaamaan.
Good for you, minun vatsani ei kestä kaalia, kukkakaalia eikä hummusta. Kokeiltu on useampaankin kertaan. Ongelma ei korjaannu sillä, että syö sellaista mikä ei vatsalle kerta kaikkiaan sovi. Ei tämä ole mikään tahdon asia.
Tofu tehdään pavuista, mutta siinä soijapapu on käynyt läpi sellaisen mankelin, että fodmap-yhdisteet ovat vähentyneet merkittävästi. Opettele valmistamaan sitä. Tofu on monipuolinen aines, kun sitä osaa käyttää. Sitä voi savustaa ja marinoida ja maustaa monin eri tavoin. Jos et syö palkokasveja, maitotuotteita tai lihaa tai kalaa, on proteiinin saanti vaikeaa. Tofussa on sitä paljon.
Onko sun pakko vetää kasvispainotteisena? Itse en pystyisi pelkästään kasviksia syömään, en saa tarpeeksi kaloreita pelkistä kasviksista, eikä laaja paletti toimi. Vihannekset ok, marjat menee, osa hedelmistä vain pieninä annoksina.
Vihannekset, kanamunat, pähkinät, kala, liha, kana -linjalla itse olen mennyt. Parempina aikoina tulee syötyä hedelmiäkin valikoidusti.
Mutta IBS oireilu on niin yksilöllistä, että kokeile vaan, mitä maha kestää.