Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä alkuun kasvispainotteisessa ruokavaliossa, kun on IBS?

Vierailija
15.03.2018 |

Haluaisin vinkkejä.

Aion alkaa syödä kasvispainotteisemmin (syitä en tässä avaa), mutta olen todennut, että lähes kaikissa kasvisruokaohjeissa käytetään minun vatsalleni sopimattomia aineita. Onko toivotonta löytää ruokalajeja näillä kriteereillä: 1.) Edullista eli halpaa 2.) Kasvispainotteista 3.) IBS-ruokavalioon sopivaa 4.) Helppoa ja nopeaa valmistaa?

IBS on siis ärtyvän suolen oireyhtymä.

Sopimattomia aineita ovat mm. kaalit, pavut, sipulit, kananmuna, valkosipuli, tomaatti, paprika, herneet, ohra, ruis, omena ja päärynä, parsa, laktoosi. Nämä ovat siis ne, joista olen todennut, ettei sovi. Olen kärsinyt IBS:stä monta vuotta, ja kokeillut kaikkia em. ruoka-aineita useampaan kertaan.

Kiitos jos joku viitsii antaa vinkkejä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä meinaat saada tarpeeksi protskua?

Jätä punainen liha pois ja syö edes kanaa tai kalaa tai edes kalaa?

Vierailija
22/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosiaan entinen IBS-tapaus ja nytkin syön lounaalla raakaa porkkanaa, kaalia, kukkakaalia ja hummusta. Eikä mitään ongelmia. Lääkärit ohjaavat vain välttelyyn, kun ongelman voisi pyrkiä myös korjaamaan.

Good for you, minun vatsani ei kestä kaalia, kukkakaalia eikä hummusta. Kokeiltu on useampaankin kertaan. Ongelma ei korjaannu sillä, että syö sellaista mikä ei vatsalle kerta kaikkiaan sovi. Ei tämä ole mikään tahdon asia.

Kiitos, puit sanoiksi asian, jota itse ajattelin :)

-Ap (en ole muistanut allekirjoittaa kaikkia viestejäni)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosiaan entinen IBS-tapaus ja nytkin syön lounaalla raakaa porkkanaa, kaalia, kukkakaalia ja hummusta. Eikä mitään ongelmia. Lääkärit ohjaavat vain välttelyyn, kun ongelman voisi pyrkiä myös korjaamaan.

Good for you, minun vatsani ei kestä kaalia, kukkakaalia eikä hummusta. Kokeiltu on useampaankin kertaan. Ongelma ei korjaannu sillä, että syö sellaista mikä ei vatsalle kerta kaikkiaan sovi. Ei tämä ole mikään tahdon asia.

Ei se minullekaan sovi, kun tauti on aktiivinen, mutta korjatkaa se suoli! Netti on täynnä ohjeita tai menkää vaikka www.elinvoimaa.fi tai vastaava paikka. Gluteeniviljat kokonaan pois, kauraa ehkä vähän mielellään ulkomaista, ei makeutusaineita tai säilöntäaineita eikä liikaa sokeria, ei hiilihappoa, käristettyjä ruokia, vahvoja mausteita, appelsiinimehuja, Biolatten Havitallia, entsyymejä, ihmisspesifejä maitohappobakteereja, piihappogeeliä, glutamiinia, boulardia jne. Itse en käytä maitoa lainkaan.

Jos vain sinnittelette ongelman kanssa ruokia vältellen, suoli ei pysty käyttämään ravinteita normaalisti.

Vierailija
24/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kai syömishäiriötä puhkeamassa, painoa pitäisi saada pudotettua ja on alkanut vaivaamaan lihantuotannon eettisyys.

Ja tosiaan tällä hetkellä syön ihan päin honkia, ja haluaisin jo terveyteni takia järkeä tähän syömishommaan :)

Tuossahan on jo yksi vastaus ongelmaasi (oletan, että olet ap). 

Tiedät, että syöt päin honkia. Korjaa ensin se "päin honkia" -osuus ruokavaliostasi. Voit tehdä sen ihan ilman asiantuntija-apuakin, luottamalla terveeseen järkeesi. 

Ihan äkkiseltään ajatellen olen kyllä samaa mieltä kuin eräs aiempi vastaaja, että jos on jo noin paljon ruokarajotteita, ei kannata kehittää niitä itselleen lisää. Tärkeintä on että saat riittävästi välttämättömiä ravintoaineita. Painosi putoaa kun syöt vähemmän kuin kulutat, säännöllisesti ja mahdollisimman monipuolisesti, riippumatta siitä, mitä ruokavaliosi sisältää. IBS ei liity ylipainoon. 

Koska sinulla on paljon kokemusta IBS:sta olisi tietysti hyvä, että olisit innostunut kokkaamisesta. Silloin voisit tehdä, ja kehitellä uusia, sinulle sopivia ja maistuvia ruokia. 

Jotkut ovat ymmärtäneet "kasvispainotteisen" väärin. Se ei tarkoita kasvis- tai vegaanista ruokaa, vaan ruokaa, jossa on enemmän kasviksia kuin lihaa. 

Vierailija
25/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jäähän noita sopivia kasviksia jonkin verran jäljelle kuitenkin.

Juureksista punajuuri, sellerit, peruna, porkkana, palsternakka, lanttu, nauris, maa-artisokka, retiisi, mustajuuri. Kaikki kurpitsat, kurkku, latva-artisokka, munakoiso, okra, pinaatti, muut lehtivihannekset (salaatit, yrtit ja sen sellaiset), lisäksi monet hedelmät ja marjat.

Entä pähkinät? Soija ei ilmeisesti käy, kun pavut ei käy? Kaura, riisi ja vehnäkö siis ok?

Tuossa on aika monta kasvista jotka ei sovi IBS-vatsalle, punajuuri, selleri, lanttu, maa-artisokka, mustajuuri, latva-artisokka, kurpitsoista ainakaan myskikurpitsa ei käy.

Vierailija
26/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsiinimehun ja Biolatten välissä piti olla piste, koska siitä alkaa ne korjaavat aineet.

Vierailija
27/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minullekaan sovi, kun tauti on aktiivinen, mutta korjatkaa se suoli! Netti on täynnä ohjeita tai menkää vaikka www.elinvoimaa.fi tai vastaava paikka. Gluteeniviljat kokonaan pois, kauraa ehkä vähän mielellään ulkomaista, ei makeutusaineita tai säilöntäaineita eikä liikaa sokeria, ei hiilihappoa, käristettyjä ruokia, vahvoja mausteita, appelsiinimehuja, Biolatten Havitallia, entsyymejä, ihmisspesifejä maitohappobakteereja, piihappogeeliä, glutamiinia, boulardia jne. Itse en käytä maitoa lainkaan.

Jos vain sinnittelette ongelman kanssa ruokia vältellen, suoli ei pysty käyttämään ravinteita normaalisti.

Höpönpöpön, mitään suolta ei korjata. Jos on IBS, se on, eikä siihen auta mitkään lisäravinteet. 

Vierailija
28/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönpöpön, mitään suolta ei korjata. Jos on IBS, se on, eikä siihen auta mitkään lisäravinteet. 

Herää unestasi, pahvi.

Vierailija
29/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu tehdään pavuista, mutta siinä soijapapu on käynyt läpi sellaisen mankelin, että fodmap-yhdisteet ovat vähentyneet merkittävästi. Opettele valmistamaan sitä. Tofu on monipuolinen aines, kun sitä osaa käyttää. Sitä voi savustaa ja marinoida ja maustaa monin eri tavoin. Jos et syö palkokasveja, maitotuotteita tai lihaa tai kalaa, on proteiinin saanti vaikeaa. Tofussa on sitä paljon.

Tofu on kuitenkin kiellettyjen listalla, ihan niin kuin kaikki soijapohjaiset tuotteet. Oligosakkaridit ei "vähenny merkittävästi" sillä, että soijasta tehdään tofua vaan niitä on siinä edelleen sellaisia määriä, että tofu on kiellettyjen listalla.

Vierailija
30/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen crohnikko, joten näkökulmani on värittynyt sen mukaan, mutta omalle temppuilevalle suolistolleni kasvikset käyvät (ainoastaan) kypsennettyinä. Kyse on myös mekaanisesta ärsytyksestä, ruokamassa ei saisi raapia. - Kuitenkin, kypsennettynä sietää myös palkokasveja, sipulia ja kaaleja, jotka olisivat totaalinen no-no raakoina. Viljat ovat pahoja (pahentavat tulehdusta) ja maitotuotteiden on oltava laktoosittomia. Kokeilemalla löytyy sopiva setti - ja sillä on päätähuimaava vaikutus terveydentilaan. Täällä mm Hb 117-->142, kun suolen vuotaminen loppui (lääkitys sama koko ajan). Pitkäänhän se tosin kesti.

Vierailija
31/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää unestasi, pahvi.

Herää itse, älä kuvittele että mielipiteesi on fakta, se on vain mielipide. Sen lisäksi opettele keskustelemaan asiallisesti, tuollaiset kommentit ei edistä argumenttejasi.

Vierailija
32/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös ärtyvä suoli, jonka kanssa eläminen rajoitti menoja ja syömisiä aika paljon.

Kolmisen kuukautta sitten aloin vähitellen jättää nopeita hiilareita ja sokeria vähemmälle, ja lisäsin hyviä rasvoja ja niitä kasviksia, joita suoleni sieti. Jo tässä ajassa tilanne on korjaantunut niin, että suoli ei vaivaa enää mitenkään. Syön paljon kasviksia (kaikki käyvät jo!), ja kalaa, sekä toisinaan myös kanaa, pähkinöitä jne. Myös juustoa syön.

Höttöhiilarit olivat varmaan omalla kohdallani syy suolen oikutteluun. Niitä ei ole ollut ikävä.

Vierailija
33/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olet väärässä tai olisi ollut kiusaus päästää itsensä hengiltä. Sain 90-luvulla lääkärintodistuksella välivuoden opinnoista suoliston vuoksi. Se oli varsinaista tuskaa joka päivä. Sain suolen korjattua. Se hajosi uudelleen tällä vuosikymmenellä ja on taas kunnossa.

Ystäväni, ehkä sinä, sen sijaan on jatkanut elämäänsä kivuliaan ja risan suolensa kanssa 20 vuotta yrittämättä muuta kuin jonkinlaista fodmapia. Kun on elinikäinen vaiva, kuulemma.

Vierailija
34/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 lisää

Kun monet tioteavat, ettei hummus käy (kikhernehän on palkokasvi), niin kannattaa kokeilla baba ghanoushia (google). Se on vastaava, herkullinen tahna kuin hummus ja yhtä monikäyttöinen. Kikherneiden sijaan sen pääraaka-aine on munakoiso. Siinä on vähän enemmän vaivaa kuin hummuksen tekemisessä, mutta herkullisuus palkitsee. 

Jos vihreät tai keltaiset kesäkurpitsat kohtelevat IBS:aa lempeämmin kuin muut kurpitsat, kannattaa googlata reseptejä niistä. Esim kurpitsa-riisilaatikko on hyvä lisuke erilaisille lihoille ja kaloille, ja sellaisenaankin hyvä, kevyt lounas- tai iltaruoka. Raastettu ja paistettu kesäkurpitsa on myös hyvä lisuke tai leivänpäällinen. 

Vierailija
35/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jäähän noita sopivia kasviksia jonkin verran jäljelle kuitenkin.

Juureksista punajuuri, sellerit, peruna, porkkana, palsternakka, lanttu, nauris, maa-artisokka, retiisi, mustajuuri. Kaikki kurpitsat, kurkku, latva-artisokka, munakoiso, okra, pinaatti, muut lehtivihannekset (salaatit, yrtit ja sen sellaiset), lisäksi monet hedelmät ja marjat.

Entä pähkinät? Soija ei ilmeisesti käy, kun pavut ei käy? Kaura, riisi ja vehnäkö siis ok?

Tuossa on aika monta kasvista jotka ei sovi IBS-vatsalle, punajuuri, selleri, lanttu, maa-artisokka, mustajuuri, latva-artisokka, kurpitsoista ainakaan myskikurpitsa ei käy.

IBS-potilaat eivät ole homogeenistä porukkaa, yksilöllisiä eroja voi olla runsaastikin. Kyllä, on joitain ruoka-aineita, joita IBS-ihminen ei suurella todennäköisyydellä siedä ilman oireita, mutta samaan aikaan on paljon erojakin. Esim. tosi monien kasvisten kohdalla määrä on se ratkaiseva asia.

Rupesi vaan närästämään yllä näkyvä kommentti, jossa kirjoittaja kertoo ikään kuin totuutena, ettei punajuuri, selleri, lanttu, maa-artisokka, mustajuuri, latva-artisokka, kurpitsoista ainakaan myskikurpitsa käy IBS-vatsalle. Jos tarkoitit itseäsi, niin silloin ilmaisit huonosti, mutta toi lista on kaukana absoluuttisesta totuudesta, jota tässä asiassa ei ole olemassa.

Vierailija
36/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkista kannattaa ehdottomasti ottaa b12 ja suosittelisin myös proteiinijauhetta laitettavaksi esim. smoothieen semmoisille päiville, kun proteiinisaanti on vähäistä. Lisäravinteet ei tapa. Kyllähän moni sekasyöjäkin syö kasapäin vitamiineja ja proteiinijauhettakin, vaikkei sitä tartte. Ei ole pakko joka aterialla mussuttaa lihaa, kyllä FODMAP ruokavalio sopii myös kasvispainotteisesti. Fodmap-keittiöni.fi sivuilla löytyy myös reseptejä.

Vierailija
37/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua osan asennetta pitää kynsin hampain kiinni taudista. Tämä on ihan verrattavissa kakkostyypin diabeteksen hoidosta tapahtuvaan keskusteluun, että aletaanko korjata lääkkeillä vai ruokavaliolla ja elintavoilla. 

Toki tuossa fodmapissakin on kyse ruokavaliosta, mutta lähinnä siitä, mitä se huonokuntoinen suoli kestää. Sen sijaan minusta pääpaino pitäisi ehdottomasti olla suoliston elvyttämisellä, koska ei se ole mitään rakettitiedettä. Toki, elvytetylläkin suolistolla on omat rajoitteensa, mutta elämä on ehdottomasti mukavampaa silti.  

Vierailija
38/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön paljon tofua. Välillä myös raejuustoa, luomumunia. Muutoin en juuri eläinperäisiä aineita käytä. Minulle sopii normaalin pastan sijaan linsseistä tehty pasta, jostain syystä ei ärsytä vatsaani. Vehnän olen jättänyt kokonaan pois. Kaikki juurekset käyvät minulle ja teen paljon kasvissosekeittoja. Marjoja syön päivittäin ja teen niistä smoothien. Sienet maistuisivat mutta niitä vain harvoin, maha ei tykkää :(

Vierailija
39/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ota tarkemmin selville Monashin yliopiston ohjeet miten paljon eri ruokia voi syödä!!!. Lisäksi heillä on nettisivullaan ruokaohjeita.

Kananmuna ei kuulu IBS:ään, joten sen sopimattomuus voi olla ruoka-allergia. Sattumoisin itselläni on lihaton ruokavalio, olen myös allerginen kananmunalle ja mulla on IBS. IBS:ssä herkät kuten minä, saavat oireita myös maitoproteiinista ja lisäaineista. Vältä sellaisia kuin guarkum, gellaanikumi, karrageeni.

Lyheysti, mä syön kasvispainoitteisesti, mutta en voi olla ovo-lacto-vegetaari enkä vegaani IBS:n ja allergioiden takia. Mun ruoka on enimmäkseen kalaa, katkarapuja, kasviksia ja hedelmiä sekä oliiviöljyä.

FODMAPin mukaan voit syödä esim kaaleja, sun täytyy vain rajoittaa määriä kerralla ja/tai syödä tiettyjä kaalin osia. Esim. valkokaalia ja punakaalia voit syödä ison kourallisen, kunhan ovat tuoreita. Hapankaali ei käy, siinä on korkeat FODMAP-tasot. Parsakaalia voit syödä myös ison kourallisen, mutta syö vain kukinnot, älä varsia.

IBS:ssä myös useimmat reagoivat enemmän tiettyihin FODMAPEihin, esim. jos polyolit aiheuttavat pahimmat oireet, vältä niitä, mutta jos fruktaanit eivät taas ole yhtä pahoja, niitä voit syödä rennommin. Jne... Ota selvää ja tarkkaile omia oireitasi!!!

Itse käytän näitä vihanneksia: kurkku, lehtisalaatit, idut, silmut, yrtit, kesäkurpitsa, munakoiso, bataatti, porkkana, kaalit, pinaatti, nokkonen, ruohosipuli, vihreä sipuli (ei valkoisia osia), persilja, korianteri, vuonankaali, retiisi, retikka, rukola, bambunversot, vesikastanja, punajuuri, paprika (vältän punaista, muut värit käy), kurpitsat, juuriselleri, lanttu, sikuri, fenkoli, vihreät pavut, vihreät herneet (pieni määrä), lehtikaali. peruna, merilevä (nori), tomaatti, nauris, vesikrassi, oliivit, keittobanaani, jne..

Lisäksi kun suoli on alkanut parantua, voi kokeilla pieniä määriä keitettyä edamamepapuja, sekä pieniä määriä purkkilinssejä tai kikherneitä valutettuna.

Tuon lisäksi ruokavalioon kuuluu tofu, tempeh, tietyt pähkinät ja siemenet, sekä gluteenittomat viljat (kvinoa, tattari, yms.). Valkosipulia voi käyttää niin, että ostat valkosipuliöljyä.

Mun kokemuksen mukaan paras ateria on sellainen, jossa ei ole mitään yhtä ruoka-ainetta paljon vaan aterian tulee koostua useasta pienemmästä osasta, jossa on pieniä määriä eri vihanneksia. Esim. kala, pieni keitto, salaatti ja jokin lämmin kasvispaistos/uunijuurekset. Lisäksi joka aterialle voi lisätä pienen määrän kvinoaa, riisiä, riisinuudeleita, tattaripastaa, villiriisiä, yms. Muista käyttää tuoreita ja kuivattuja yrttejä, ne tuovat ravintoaineita sekä makua ruokaan.

Vierailija
40/56 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kaikkea noista ole kokeillut, mutta pointti on se, että löytyy erilaisia keinoja paranemiseen ja se todella on sen vaivannäön arvoista, etenkin kun IBS:n kanssa eläminenkin vaatii vaivannäköä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi